V
posledních dvaceti letech se předmětem výzkumů stává nový
fenomén zvaný digitální propast. Stať The digital divide has
grown old: Determinants of a digital divide among seniors, uveřejněná v časopise New media & Society, se
zabývá rostoucí digitální propastí mezi seniory. Ta se stává
stále více diskutovaným tématem, neboť demografické stárnutí
společnosti je od poloviny 20. století problémem více či méně
všech evropských zemí.
očekávaný
vývoj průměrného věku v letech 2008–2070
Zdroj:
Burcin, B., Kučera. T.:
Prognóza populačního vývoje České republiky na období
2008–2070 [online]. Dostupné z:
http://www.mpsv.cz/files/clanky/8842/Prognoza_2010.pdf,
[2016-04-01].
Autorem
stati je Thomas N. Friemel, německý profesor pro komunikaci a
mediální studia na univerzitě v Brémách.
Oblastí jeho výzkumu a výuky je masová komunikace a účinky
médií, mediální psychologie a analýza sociálních sítí. V
roce 2012 založil ve Švýcarsku IaKom
GmbH, soukromý výzkumný institut, mezi jehož klienty patří
především vládní agentury, reklamní agentury či mezinárodní
firmy, jako je např. Microsoft.
Thomas
N. Friemel
Zdroj:
http://www.zemki.uni-bremen.de/de/mitglieder/professoren-innen/detail/friemel.html,
[2016-04-01].
Digitální
propast, neboli digitální vyloučení či digitální exkluze
vzniká tam, kde je propastný rozdíl mezi přístupem k informačním
technologiím a mezi jednotlivými skupinami obyvatelstva.
Zjednodušeně ji lze definovat jako propast vznikající mezi
jedinci, kteří mají přístup k technologiím, a mezi těmi, kteří
k nim přístup nemají. Digitální propast může existovat mezi
muži a ženami, obyvateli měst a venkova, mezi jednotlivými
sociálními skupinami atd. Důležitou roli v případě digitální
propasti může hrát úroveň vzdělání jednotlivců, zdravotní a
rodinný stav aj. V případě
seniorů patří mezi významné determinanty motivace porozumět v
pokročilejším věku technologiím či podpora ze strany přátel a
rodiny.
mapa
světa podle počtu počítačů na 100 osob (rok 2007)
Zdroj:
http://it.pedf.cuni.cz/strstud/edutech/2010_Tausova/,
[2016-04-01].
Původně
bylo digitální propastí myšleno pouze fyzické vlastnění
počítače, postupem času, s rozvojem informačních technologií,
se digitální propast začala týkat přístupu k internetu a jeho
užívání. Autor vychází z publikace Lea et al. který vymezuje
čtyři faktory ovlivňující užívání internetu u seniorů:
- intrapersonální faktory, jako je např. motivace
- funkční omezení, jako je pokles paměti nebo prostorové orientace
- konstrukční omezení, jako jsou náklady na pořízení počítače
- mezilidská omezení, jako je nedostatek podpory okolí při počátečním užívání internetu
Užívání internetu seniory ve věkové skupině 65+
Jak
Friemel uvádí, problémem současných studií digitální propasti
mezi seniory je značná omezenost výzkumů, neboť většina z nich
se z praktických důvodů nezaměřuje na skupiny seniorů 70+.
Téměř všechny výzkumy jsou zaměřeny na skupiny 50+ či 61+,
což vede k omezené znalosti o digitální propasti mezi seniory ve
věku nad 65 let. Přitom, jak z výsledků některých výzkumů
vyplývá, senioři ve věku 65–74 let užívají internet až z 63
% a senioři ve věku 75+ až z 30 %. Friemel se ve svém
výzkumu rozhodl zaměřit na skupinu seniorů 65+. Pro výzkum byla
použita metoda hloubkových rozhovorů a zúčastnilo se ho 1103
švýcarských seniorů. Na začátku výzkumu si autor pokládá
několik otázek: Jaký je podíl seniorů užívajících
internet denně, případně několikrát týdně, ve věkové
skupině 65+? Které jednotlivé faktory a které sociální faktory
ovlivňují užívání internetu seniory?
Jaké jsou důvody seniorů pro nepoužívání internetu?
Autor se ve výzkumu pokusil zohlednit všechny faktory
ovlivňující přístup seniorů k technologiím: život v
manželství či v partnerském svazku (57,9 % dotazovaných) vs.
život bez partnera (42,1 % dotazovaných), užívání počítače
při výkonu povolání (57,8 % dotazovaných) vs. výkon povolání
bez užívání technologií (42,2 % dotazovaných), život na
venkově (55,7 % dotazovaných) vs. život ve městě (44,3 %
dotazovaných). Výsledky výzkumu jsou více než překvapivé.
Vyšlo najevo, že v roce 2009 užívalo internet v posledních šesti
měsících 35,9 % seniorů ve věkové skupině 65+, z toho 16,5 %
denně, 11,2 % několikrát týdně, 4,7 % několikrát za měsíc a
3,5 % méně často.
rostoucí
počet uživatelů internetu mezi lety 1997–2013
Zdroj:
Friemel, N. T.: The digital divide
has grown old: Determinants of a digital divide among seniors, in:
New media & Society, 2016, vol. 18 (2), s. 315.
Výzkumem
bylo rovněž zjištěno, že mezi nejvýznamnější vlivy
vztahující se k digitální propasti patří věk, vzdělání a
příjmy. S každým dalším rokem se užívání internetu seniory
snižuje až o 12 %. Velké procento seniorů 65+ však internet
vůbec nepoužívá. Mezi faktory, kvůli kterým si značná část
seniorů drží od moderních technologií a od užívání internetu
odstup, patří strach ze složitosti užívání internetu, obavy z
technických problémů a obavy o bezpečnost, negativní hodnocení
internetového obsahu, nedostatek času a financí, nedostatek
podpory od přátel a rodinných příslušníků, příp. tělesné
postižení (zejména u seniorů 85+ hraje významnou roli omezený
zrak). Jak vyplývá z výsledků výzkumu, pouze 4,9 % seniorů ve
věkové skupině 85+ užívá internet pravidelně.
faktory
bránící seniorům v užívání internetu
Zdroj:
Friemel, N. T.: The digital divide
has grown old: Determinants of a digital divide among seniors, in:
New media & Society, 2016, vol. 18 (2), s. 322.
Někteří
autoři tvrdí, že se digitální propast zvrátí, jakmile odejdou
do důchodu současní pravidelní uživatelé internetu, kteří
internet využívají např. i v práci. Za posledních dvacet let
totiž roste význam internetu doslova ,,raketovým” tempem pro
jakýkoliv aspekt života. Mezi současnými seniory a mezi seniory
budoucími tak můžeme očekávat markantní rozdíly v oblasti
znalosti technologií.
Počítačové kurzy pro seniory
V
České republice chápe většina seniorů počítač jako nástroj,
který je nesnadné ovládat. Je však potvrzeno, že strachu z
používání počítače se senioři nejlépe zbaví, pokud se
účastní kolektivní výuky. Proto se v poslední době stále více
Univerzit třetího věku zaměřuje i na počítačovou výuku. V
Praze mohou senioři rovněž navštěvovat speciální vzdělávací centra pro seniory, např. Centrum Elpida, které se kromě výuky
práce na počítači zaměřuje rovněž na výuku základů práce
s tabletem a smartphounem. Kurzy jsou vedeny odbornými lektory se
zaměřením na vzdělávání seniorů a probíhají za přítomnosti
maximálního počtu deseti osob, tudíž se lektor může každému
klientovi individuálně věnovat. Zároveň dochází u seniorů
díky přítomnosti spolužáků k navození motivace a k odbourání
strachu ze složitosti užívání internetu.
počítačový
kurz pro seniory v Centru Elpida, o. p. s.
Foto:
Jan Bartoš, Elpida, o. p. s
Česká
republika se snaží zapojit i do projektů, které jsou pořádány
Evropskou unií. Ta již několik let sleduje vývoj v této oblasti
a snaží se na podporu snížení digitální propasti mezi seniory
pořádat i kurzy. Např. v letech 2002–2004 probíhal projekt s
názvem European Computer Network, jehož cílem bylo zvýšit
užívání internetu seniory. Do projektu byla zapojena Česká
republika společně s dalšími čtyřmi státy.
Řešení digitální propasti
Problém
malé znalosti informačních technologií mezi seniory je problémem
celého světa. Řešením pro překonání digitální propasti jsou
programy společenské podpory pro zvyšování digitální
gramotnosti a aktivní přístup seniorů k postproduktivní životní
etapě. Prostřednictvím speciálních vzdělávacích kurzů je
třeba seniorům vysvětlit, že počítač není jejich nepřítelem,
ale právě naopak. Výsledky výzkumů bylo v posledních letech
zjištěno, že přijetí technologií seniory má jen kladné
důsledky.
Zdroj:
Friemel,
N. T.: Thomas N. Friemel,
Comunication Research and Social Network Analysis
[online].
Dostupné z WWW: http://www.friemel.com/home.php, [cit.
2016-04-01].
Friemel,
N. T.:
The digital divide has grown old: Determinants of a digital divide
among seniors, in:
New media &
Society, 2016, vol. 18
(2), s. 313–331.
No comments:
Post a Comment