Monday, March 28, 2016

Všežravé sousedství? Online recenze restaurací, rasy a gentrifikace



Za posledních deset let byl jednoduchý proces výběru restaurace výrazně proměněn díky digitálním technologiím. Weby a blogy, které publikují online recenze restaurací, na jedné straně tuto proměnu vytváří a zároveň z ní těží. S rostoucím počtem recenzí se z nich staly silné mediální platformy stejně jako významní mediátoři mezi veřejností spotřebitelů a lokálních poskytovatelů jídla a služeb. Ve Spojených státech je nejvýznamnější webová stránka Yelp.com, která za deset let od svého vzniku v roce 2004 na své stránce nashromáždila přes 61 milionů recenzí. Záměrem autorů bylo přenést ústní doporučení do online prostředí a stránka brzy přešla do povědomí veřejnosti. 


Yelp.com není jen stránkou určenou k vyhledání dobré restaurace na večer, díky obrovskému množství dat, které je z ní možné získat, ji využívá zdravotnická organizace k vyhledání podniků, kde došlo k otravě jídlem, nebo se dostala do hledáčku akademiků, kteří na ní vyhledávají lingvistické vzorce s emočním zabarvením. Používání Yelp.com jakožto databáze má ale svou stinnou stránku. A tou je zveřejňování recenzí pod přezdívkou. Tento typ anonymity vede k recenzím, kterým chybí nezávislost a odproštění od předsudků. Výzkumníci tvrdí, že až dvacet procent příspěvků je falešných.

Pro mnoho Yelp uživatelů je vytvoření online recenze cvičením ve produsage, kdy uživatelé aktivně spoluvytváří obsah, který konzumují. Yelp uživatel nejen konzumuje jídlo ve vybrané restauraci, ale následně vytvoří mini esej, kdy ohodnotí chuť jídla, obsluhu a atmosféru restaurace. Hodnocení zakončí udělením počtu hvězdiček, paralelou k celkové spokojenosti se zážitkem. 



Přestože tato akce vyžaduje značnou míru zapojení, uživatelé poskytují tyto recenze naprosto zdarma. Jakkoli se může zdát, že jsou serverem využíváni, uživatelé tento pocit nemají. Odměnou je jim účast v komunitě, pozornost věnovaná jejich názoru, status elitního recenzenta nebo setkávání s ostatními přispěvateli. Efekty recenzí se však nepohybují pouze na sociální úrovni, mají dopad přímo na ekonomické fungování samotných restaurací. S každou novou hvězdičkou vydělá na tržbách podnik o 5 až 9 procent více. Což samozřejmě neuniklo pozornosti samotných vlastníků, kteří tento efekt online recenzí nadšeně vítají.

Sociální pozice recenzentů je výrazně komplexní. Na jedné straně jsou „zneužíváni“ jako neplacení autoři a marketingoví poradci a primárně ustanoveni jako spotřebitelé. Na druhé straně jsou to oni, kdo těží z tvarování virtuálního a reálného prostoru, který sami upřednostňují. Tato jejich dualita umístila Yelp.com do středobodu diskuzí, zda Web 2.0 změnil sociální život na více účastný a demokratický nebo ještě více posílil zavedených center síly. 

Co se týká gentrifikace, procesu, který má za následek větší koncentraci afluentních obyvatel v atraktivních městských částech, Yelp recenzenti jsou do něj částečně zapojeni, a to formou diskurzivní investice. Svými pozitivními příspěvky nejen zvyšují image vybraným podnikům, ale také mohou měnit podobu svého sousedství, a to přilákáním většího množství bohatých návštěvníků, zapříčiněním zvýšení nájemného nebo zájmu developerů o nové projekty. To vše díky tomu, že recenzent poskytuje nejen informace o jídle, obsluze a atmosféře podniku, ale také o poloze restaurace a popisu jejího okolí.

Téma jídla a stravování za posledních let diametrálně vzrostla, což je poznat nejen z počtu nově otevíraných podniků, ale také z šíře mediální nabídky. Už to nejsou jen nové kuchařky, ale vznikají recenzní portály, diskuzní weby pro gurmety, weby soustřeďující recepty nebo různé videoblogy na Youtube, kterak uvařit cokoli, nebo různé video návody. Recenzenti mají dnes skutečný vliv jak na producenty, tak na spotřebitele. 



Recenze se většinou týkají jídla, interiéru restaurace, případně obsluhy a obsluhy, proto není divu, že zmínka o venkovním prostředí je spíše výjimkou. Pokud se tak stane a recenzent se o prostředí zmiňuje, je to díky výskytu nějaké anomality. Buď se mu nezdá spojení kuchyně s okolním prostředí nebo se zmiňuje o demografické či reputační změně. 

Společně s informacemi o restauraci a jejím okolí je možné z recenzí vypozorovat i rasistickou tématiku. Jak je to možné, když se jedná o recenzi restaurace? Pokud už se prvky „cyber-rasismu“ v příspěvku objeví, pak jsou převážně vyjádřeny formou podtextu ve spojení s hodnocením vnitřní nebo vnější částí podniku. Recenzenti zveřejňují negativní komentáře avizující na špínu a nepořádek často ve spojení v afroamerických restauracích a hovoří o nebezpečí, pocitu strachu a nepořádku v afroamerických sousedstvích. 

Součástí článku je obsahová analýza online restaurací z webu Yelp.com, porovnávající mezi sebou recenze na podniky ze dvou různých brooklynských částí. Jedna oblast je většinově osídlená „bílými“ obyvateli a v druhé oblasti je většina obyvatelů Afro-američané. Obě dvě oblasti se nacházejí ve stejné fázi gentrifikace. Zatímco u první „bílé“ oblasti je zmínek o sousedství v textech recenzí minimum, u černošské oblasti je se sousedství řeší téměř u čtvrtiny recenzí. Většinou byly zmínky u druhého sousedství spojeny s negativní konotací, pocity strachu, špíny, temna a atmosférou ghetta.

"ghetto je pořád ghetto" 

"Jak jsem vešel ze dveří, chtěl jsem se okamžitě vrátit zpátky! Sousedství je trochu děsivé - a to to popisuju hezky"

Závěrem lze jen naposledy zdůraznit centralitu recenzního webu Yelp.com v procesu gentrifikace sousedství. Pokud považujeme Yelp recenzenty za diskurzivní investory procesu změny sousedství hnaného chutí, pak má jejich účast na sociálních médiích zároveň materiální efekt na investování kapitálu. V digitálně veřejném království, Yelp je jazyk moci.

No comments:

Post a Comment