Wednesday, March 16, 2016

Jak nAPPravit svět



Máte svět ve svých dlaních. Otřepaná fráze, která by mohla patřit k hlavním sloganům kteréhokoli výrobce chytrých telefonů, tabletů anebo i operačních systémů. S dalším vývojem mobilních technologií ale nabývá nových rozměrů. A s trendem takzvaného produsage, tedy uživatelské tvorby obsahu, by snesla i odvážnější obměnu: Měňte svět přímo ve svých dlaních.
 
Nadnesené? S tím už by dnes většina odborníků ani tvůrců mobilních aplikací, zkráceně a cool slovníkem „appek“, nejspíš nesouhlasila. Před pěti lety snad. Dnes je jasné, že koncoví klienti zcela běžně vkládají své fotky, videa, texty a nejrůznější interaktivní prvky do obsahu internetových stránek, počítačových programů či právě mobilních aplikací a přetvářejí jejich prostředí. Tak se z anglického production (výroba, produkce) a usage (užívání) zrodilo produsage.

V posledních letech se ukazuje, že tito aktivní uživatelé dokážou velké věci. Například zásadním způsobem ovlivňovat prostředí, ve kterém žijeme. Stačí jim k tomu mobil nebo tablet a jednoduchý či sofistikovanější program, do něhož mohou sami vkládat záznamy.

Ukázkovým příkladem je česká aplikace ZmapujTo. Původně vznikla jako nápad dvojice pořádkumilovných Brňáků. Na výletech za město je štvaly všudypřítomné skládky. Potom si všimli, že některé kontejnery pravidelně přetékají smetím dříve, než je někdo stačí vyvézt. Chladnými je nenechávaly ani autovraky hyzdící ulice. 


 
Vytvořili proto interaktivní mapu, do níž každý mohl zanést polohu „svého“ nepořádku. Nejprve ručně, později automaticky pomocí čipu GPS a s fotkou. Aplikaci uzpůsobili pro mobilní telefony, ani se nenadáli a získali tisíce uživatelů, kteří ochotně hlásili skládky a byli odhodlaní posouvat věci k lepšímu.
 
Když autoři pochopili, že systém funguje, zákonitě přišel další krok, tedy oslovení úřadů městských částí, protože skládky přece musí někdo odklízet... Lidé byli ochotní naklikat rozbité lavičky i povalené dopravní značky, a tak aplikace dospěla do podoby široké interaktivní databáze, jejíž data dobrovolně a aktivně čerpají úřady po celé republice.

 

Aplikace Výmoly by ve Francii asi zašla na úbytě, u nás našla uplatnění.

  
Jakpak by ne. Tento způsob spravování věcí veřejných zdá se být náramně komfortním. Uživatelé fotí a ťukají do displejů, takže úředník nemusí tolik do terénu a vyřizuje potřebnou agendu. Pravda, každý, kdo má mobil, teď může svého pracovníka samosprávy nepřímo úkolovat. Venku je ale čisto, a to je skvělá vizitka radnice. Starostové vědí, že spokojený volič je dobrý volič.


Funguje-li něco na odpadky, proč by to nefungovalo jinde? Aplikace, která by ve Francii nebo Itálii dost možná kvůli stavu tamních silnic zašla na úbytě, nalezla své uplatnění v našich končinách velice snadno. Výmoly. Od roku 2012 dávají řidiči sobě navzájem i příslušným silničním správním úřadům na vědomí, kde jsou výtluky ve vozovce a kde hrozí v lepším případě poškození auta, v horším vážná nehoda.
 
Jestliže v tomhle prográmku cítíte sociální podtext, co potom takové Parking4disabled. Hendikepovaní lidé, kteří k vystoupení z auta potřebují podstatně více místa než ti zdraví, už nemusejí, hlavně při cestách na neznámá místa, spoléhat jen na dopravní značky. Mohou plánovat. Nejen díky databázi vyhrazených míst od tvůrců aplikace, ale i díky ostatním, postiženým či jen solidárním řidičům.
 
Poslední zmíněný příklad napovídá, že produsage nemusí sloužit jen k proměňování našich měst a vesnic. Usnadňuje život a dělá ho pohodlnějším. Proto se i u nás najdou desítky lidí, kteří si navzájem sdílejí hesla k wi-fi sítím, aby nemuseli platit za používání drahých mobilních dat.
 
Je to symbióza, při které můžete využívat existující databáze a jen z nich pasivně čerpat, ale dost možná to neuděláte. Proč? Chcete-li mít i nadále přísun informací, svou vlastní aktivitou zvyšujete užitečnost aplikace. Nabalujete další aktivní uživatele a nepřímo je stejným způsobem vybízíte k činnosti. A dokonce se mezi námi najdou i tací, kteří mají morální povědomí a data vkládají z toho důvodu, že jim samotným už v minulosti byla prospěšná, a chtějí se tak odvděčit zbytku komunity. 
90 % uživatelů jsou, řečeno bez skrupulí, pasivní čumilové.

 Toho, kdo se řídí touto filosofií, nemusí nijak zvlášť pálit ani skutečnost, že devět z deseti uživatelů jsou,  řečeno bez zbytečných skrupulí, jen pasivní čumilové. Platí-li tato statistika, potom s rozšiřováním celkového počtu stažení programu či aplikace zákonitě narůstá i počet uživatelů aktivních, byť jde jen o pouhou desetinu.
 

Nemá ale smysl barvit svět aplikací těžících z dat uživatelů na růžovo. Své stinné stránky samozřejmě mají. Některé se eticky pohybují přinejmenším na pomezí. Řazena k nim bývá i ta s názvem FareBandit. Černí pasažéři se tam navzájem varují před revizory a nástroje jim umožňují vysokou míru interaktivity. Cestující si nedávají vědět jenom to, kdy a do jaké linky MHD kontrolor přistoupil. Mohou přidat jeho popis a libovolný komentář. Další uživatelé jedoucí o chvíli později stejným spojem už jenom jednoduše klikají na ikonky, kterými dávají ostatním na vědomí: „Furt prudí.“ „Čisto.“ A ti zachránění reagují lakonicky: „Thx.“ V této aplikaci máte i svou vlastní peněženku. Můžete zadávat, kolik jste černou jízdou ušetřili, anebo naopak, kolik jste tratní na pokutách.

Nejde jen o potenciálně kontroverzní účel samotných aplikací. Důležitá je role tvůrců či správců. Škodolibí uživatelé mohou při nedostatečném zabezpečení zahltit prostor nesmyslným nebo nepravdivým balastem. Je to ale daň za otevřenost prostředí a maximální možnost vzájemného sdílení poznatků, obrazů, videí.

Devět z deseti uživatelů jen využívá benefity. Z pohledu aktivních přispěvatelů zbytečně okouní.


Už před třemi lety předjímala skupina mexických výzkumníků, že města se budou měnit pod bříšky prstů mobilních uživatelů. Počítali s tím, že se svět aplikací ještě hlouběji prováže se sociálními sítěmi, portály jako je Youtube nebo online mapami.*

Tvůrci aplikací si také musejí přiznat, že nejsou zdaleka první, kdo přišel s myšlenkou zapojení uživatelů. O mnoho let dříve totéž dokázali třeba výrobci navigací. Takzvané body zájmu, tedy seznamy, díky kterým uživatelé přidávají do map užitečné lokace jako autoservisy, benzínové pumpy, letiště i divadla a kina, jsou nedocenitelnou přidanou hodnotou, která ovšem samotného výrobce nestojí ani korunu. Stačí jen trochu pootevřít bránu do systému.

* E - Community: Mobile application for reporting incidents of public services of a city [online]. La Paz, 2013 [cit. 2016-03-12]. Dostupné z: http://ijcopi.org/ojs/index.php?journal=ijcopi&page=article&op=view&path[]=129&path[]=184. Universidad Autónoma de Baja Ca lifornia Sur.

No comments:

Post a Comment