Saturday, March 26, 2016

Sdílená starost, poloviční starost! Aneb máš trable? Dej to na YouTube!

      Rodiče se před pár měsíci rozvedli, přišlo stěhování do nového města, odtržení od kamarádů. Nová škola. Setkání se šikanou. Nemám to komu říct. Táta je daleko, máma má s novým přítelem další dítě – nezajímám jí. Můj vlog na YouTube má ale spoustu followerů, moje videa se jim líbí. Už neunesu ten přetlak - potřebuju s někým sdílet, to co prožívám…


     I takový příběh může stát v pozadí jednoho z tisíce videí fenoménu tzv. „note card story“, který v sobě kombinuje tradiční média (ručně psané karty) a nová média (video, počítač a YouTube). Jeho popularita, především v zahraničí, je obrovská, jak ukazuje i nejpoužívanější internetový vyhledavač google.com, kde se pod tímto pojmem objeví více než 9 milionů výsledků. Výrazněji na něj upozornil případ patnáctileté Kanaďanky Amandy Todd, která zveřejnila své video v září roku 2012 pod názvem My story: Struggling, Bullying, Suicide, Self harm. Video, v němž odhaluje nejniternější pocity a do té doby neodhalená tajemství, vidělo jen za první týden 1,6 milionu uživatelů.


       Amanda stojí před kamerou v obepnutém tílku, dokonale natočené vlasy jí spadají přes jedno rameno, v pozadí hraje instrumentální hudba. Jak osmiminutové černobílé video pokračuje a Amanda odkrývá jednu kartičku za druhou, divákovi začne tuhnout krev v žilách. Ručně psané poznámkové karty postupně odhalují děsivý příběh o sexuálním obtěžování, sebepoškozování a pokusu o sebevraždu. Vše odstartovalo dobrovolným odesláním nahých fotek neznámému muži, se kterým si Amanda chatovala. V komentářích pod zveřejněným videem se objevila mnohá slova podpory a účasti na trýznivé situaci, to však nezabránilo Amandě přistoupit o měsíc později k aktu, ke kterému se už dlouho odhodlávala. Amanda Todd spáchala v říjnu 2012 sebevraždu. Bylo jí patnáct let.


„Rozhodla jsem se, že vám povím o mém nikdy nekončícím příběhu“. Jeden ze záběrů z Amandina videa s názvem My story: Struggling, Bullying, Suicide, Self harm. Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=vOHXGNx-E7E.

    V Amandině příběhu nacházíme základní charakteristiky, které se pravidelně objevují ve všech videích tohoto typu. Přiznání pomocí poznámkových karet – jsou to vždy ručně psané texty na listu papíru - bílé tabulce doplněné o emotikony či koláž fotografií s popisem, které kolují na sociálních médiích. V pozadí videa, které odhaluje velmi osobní problematiku, hraje hudba, která má dotvářet celkovou atmosféru. Video není nijak slovně okomentované, veškerá komunikace k publiku probíhá prostřednictvím karet. Ačkoliv by se mohlo zdát, že teenageři budou chtít zůstat v anonymitě, opak je pravdou. Většina z nich odhaluje nejen svůj obličej, mnohdy i celou postavu, jen málo z nich se umně skrývá za kartami s přiznáním nebo má nastavenou kameru tak, že divák jeho tvář nevidí. Je také zajímavé poukázat na fakt, že mnoho teenagerů, kteří zvolili tuto formu přiznání, jsou pravidelnými přispěvateli videí se zcela jinou tématikou. Amanda natáčela a pravidelně postovala videa týkající se jejího každodenního života. Častokrát vkládala příspěvky, na kterých zpívá známé hudební hity. 

Amanda měla krásný hlas a velmi ráda zpívala. Na videu, kde interpretuje píseň Hilary Duff Someone´s Watching over Me, vypadá jako bezstarostné mladé děvče. Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=xu6CCCBAdb8.


     Mluvit na veřejnosti o svých pocitech není nikdy snadné, proč tedy mladiství volí způsob, díky němuž nechávají do svého příběhu nahlédnout bezmezné množství lidí po celém světě? Podle Sabiny Misoch usnadňuje jednosměrná zprostředkovaná komunikace celý proces tím, že teenageři necítí a nevidí ty tisíce očí, které se na ně mohou dívat. Když video natáčejí, nejsou pod takovým tlakem, jako kdyby se měli například svěřit před celou třídou. Jsou sami ve svém pokojíčku, ve svém bezpečném útočišti, pouze se svými pocity. Výhodou této formy přiznání je i to, že dotyční nejsou nucení mluvit na kameru spatra, ale mohou si v klidu rozmyslet, co a jak chtějí vyjádřit. Své trápení pak napíšou na archy papíru, které v průběhu natáčení zvedají směrem ke kameře. Psaná forma výpovědi tak zajistí, že teenageři mají nejen větší kontrolu nad svými city, ale i nad obsahem své výpovědi. 

   Ručně psané karty původně sloužily jako nápověda pro zábavné pořady. Na druhou stranu kamery se dostaly v roce 1965, kdy je ve své písni s názvem Don´t look back použil Bob Dylan. V roce 2003 se ručně psané vyznání lásky objevilo v divácky oblíbeném filmu Láska nebeská. Od té doby získala tato forma sebeprezentace nový rozměr a byla inspirací pro mnoho projektů, které se snaží upozornit na opomíjený společenský problém.

   Jedním z nich je projekt s názvem Project Unbreakable, do kterého se zapojily oběti sexuálního násilí – domácího násilí, znásilnění či dětské oběti zneužívání. Na bílých kartách, jež drží na fotografiích před sebou, jsou napsány autentické výroky násilníků. Oběti v rámci tohoto projektu dávají světu na vědomí, že ačkoliv se staly obětmi sexuálního násilí, jejich zážitek je nezlomil a dokážou mu vzdorovat.


    Další projekt s názvem I, Too, Am Harvard má upozorňovat na afroamerické a hispánské studenty Harvardské univerzity, jejichž hlasy nebyly dlouhou dobu v akademické diskuzi slyšet. Studenti na archy papíru zaznamenali výroky lidí ze svého okolí, které narážely na jejich etnický původ a tvrdě je zasáhly. Snaží se tak náhled na otázku rasové rovnoprávnosti originálním způsobem změnit a upozornit na fakt, že i když mají odlišnou barvu pleti než většina studentů, neznamená to, že jsou méně inteligentní a své  vyčlenění nebo nepřijetí si nezaslouží. 
„Nezníš jako černá… Mluvíš chytře.“ Jedna z autentických replik, se kterými se studenti tmavé pleti na Harvardu setkali. Zdroj: http://itooamharvard.tumblr.com/image/78254960852

   Fenomén „note card story“ se v průběhu let velmi proměnil. Namísto vyznání lásky, jak ho použili tvůrci filmu Láska nebeská, jsou popsané listy papíru či bílé tabule využívány k upozorňování na niterní pocity, špatné zacházení ze strany okolí či problém, na který není ve společenské diskuzi místo. Zúčastnění hledají prostřednictvím sdílení svého videa či fotek pochopení a prochází procesem částečné očisty. Uživatelská základna YouTubu a jiných sociálních médií je obrovská, postování videí s problematikou těžkého ublížení na zdraví a psychice není samospasitelné, v podstatě supluje absentující zdravé sociální vazby. Přesto, pokud alespoň jeden teenager našel tímto způsobem spřízněnou duši, která mu pomůže vidět světlo na konci tunelu, je třeba tento formát oceňovat. 



Zdroje:
MISOCH, Sabina. Card Stories on YouTube: A New Frame for Online Self-Disclosure. Media and Communication [online]. Vol. 2, No 1. (2014) [cit.17-03-2015]. Dostupné z www: <http://www.cogitatiopress.com/ojs/index.php/mediaandcommunication/article/view/16>
Tumblr, I, Too, Am Harvard. [online]. [cit. 23-03-2016]. Dostupné z: <http://itooamharvard.tumblr.com/
Tumblr, Project Unbreakable [online]. [cit. 23-03-2016]. Dostupné z: <http://projectunbreakable.tumblr.com/>  
YouTube, Amanda Todd - Someone's Watching Over Me [online]. 25-12-2015 [cit. 23-03-2016]. Dostupné z www: <https://www.youtube.com/watch?v=xu6CCCBAdb8>
YouTube, Bob Dylan Don't Look Back Trailer [online]. 17-04-2011 [cit. 23-03-2016]. Dostupné z www: <https://www.youtube.com/watch?v=1inL6s1htio>
YouTube, Cue Cards Love Actually  [online]. 11-12-2010 [cit. 23-03-2016]. Dostupné z www: < https://www.youtube.com/watch?v=Yd_fcyg1Fdk>
YouTube, My story: Struggling, bullying, suicide, self harm  [online]. 07-09-2012 [cit. 23-03-2016]. Dostupné z www: <https://www.youtube.com/watch?v=vOHXGNx-E7E>



No comments:

Post a Comment