Thursday, March 24, 2016

Kdo se ptá, víc se dozví




Také jste při svých studiích slyšeli větu typu: ,,Pokud se ve zdrojích vaší seminární, bakalářské či diplomové práce objeví slovo Wikipedie, nebude pokládána za akademickou práci.“ nesčetněkrát? Nezoufejte. Svět internetu přišel s novým řešením, jak najít odpovědi na vaše otázky a prozatím jej český akademický svět nezakázal.

Quora je platformou otázek a odpovědí, která byla veřejnosti zpřístupněna 21. června 2010. Za jejím zrodem stojí dvojice předchozích významných zaměstnanců Facebooku – Adam D’Angelo (spolužák Marka Zuckerberga, který stál u zrodu Facebooku jako jeho první „Chief Technology Officer“) a Charlie Cheever (vedl „Platform and Facebook Connect“), kteří společnost založili v červnu roku 2009. Jejich záměrem bylo sjednotit a uspokojit uživatelskou touhu po poznání.

Quoru si lze představit jako kombinaci Twitteru a Wikipedie. Je to neustále rostoucí kolekce otázek a odpovědí svých uživatelů, které jsou vytvářeny, upravovány, tříděny, prosívány, hodnoceny a organizovány směrem k co nejefektivnějším výsledkům odpovídání. To vše samovolným procesem, jehož záměrem je stát se prvním cílem uživatelů internetu při jakékoliv otázce. Zatímco někteří používají Quoru pouze jako zdroj informací, pokladů pro výzkum a faktů o obecném zájmu, jiní si jejím prostřednictvím budují i svou společenskou a pracovní síť.

Jelikož je podobných webových stránek na internetu mnoho, příkladem může být Yahoo Answers, snaží se Quora od svých předchůdců odlišit v těchto třech hlavních bodech: klade velký důraz na srozumitelnost a podstatnost otázek, a především na kvalitu odpovědí; umožňuje uživatelům o kvalitě odpovědi hlasovat, což podněcuje odpovědnost mezi uživateli; a v neposlední řadě umožňuje uživatelům sledovat témata, která představují jejich zájmy. Z těchto důvodů je platforma používána převážně business lídry, studenty, žurnalisty, marketéry, designéry, inženýry a technologickými nadšenci.

Jak používat Quoru


Při registraci si můžete zvolit mezi přihlášením se pomocí e-mailu nebo účtu na jedné z těchto sociálních sítí: Facebook či Twitter. Podmínkou zapsání se je ovšem použít jméno, které je svou podobou velmi blízké vašemu pravému jménu, tudíž se raději vyhněte přezdívkám.

Po registraci budete pomocí jednouchých kroků směřováni k nastavení vašeho osobního profilu. Mimo vyplnění požadovaných informací, nahrání fotografie a možnosti nalezeních svých kamarádů (pokud Quoře umožníte přístup k jedné z vámi zvolené sociální síti, propojí vás s vašimi přáteli z této sítě, kteří Quoru také používají), vám bude umožněno zvolit si témata, která vás zajímají nejvíce. Jakmile bude vaše registrace úspěšně dokončena, dostane se na hlavní stránku.

Na rozdíl od jiných sociálních sítí se Quora především zaměřuje na následování témat a předmětů zájmů svých uživatelů než na uživatele samotné. Z tohoto důvodu je pro uživatele stěžejní nastavit si dobrou a zajímavou zeď, jež bude sestavena z témat, lidí a otázek, které si zvolí sledovat.

Položení otázky je velmi jednoduché. Pouze svou otázku vepište do příslušného pole a zmáčkněte tlačítko „přidat otázku“. Nezapomínejte ovšem, že je potřeba napsat zajímavou a dobrou otázku, která bude nejenom vyhovovat pravidlům gramatiky, ale zároveň bude jasná, dostatečně formální, informativní a otevřená pro potencionální odpovědi.

Při odpovídání na otázky je podstatné držet se vaší schopnosti otázku zodpovědět upřímně, přesně a specificky. Raději se zdržte příliš obecného komentáře. Pokud vám to časové možnosti dovolí, snažte se zároveň vaši odpověď zdůvodnit.

Schránka sloužící uživatelům k zasílání soukromých zpráv Vám umožňuje soukromě komunikovat nejen s vašimi přáteli, ale i s lidmi, s kterými pouze sdílíte stejné zájmy.

Zásadním nástrojem Quory jsou tlačítka „upvote“ a ,,downvote“, kterými uživatelé hodnotí odpovědi a přidávají či jim tím naopak ubírají na kredibilitě. Tento systém poté posouvá ty nejkvalitnější odpovědi nahoru, zatímco ty nejhorší přemisťuje dolu.

,,Question Reviewers“ jsou lidé, jejichž prací je dle pravidel Quory kontrolovat korektnost odpovědí. Otázky jsou považovány za vlastnictví celé komunity a mohou být proto opraveny jakýmkoliv členem (tato situace často nastává u gramatických chyb), nebo mohou být označeny vlajkou, která signalizuje nevhodnost otázky. Odpovědi jsou vnímány jako soukromé vlastnictví, ale uživatelům je umožněno zaslat vlastníkovi případné návrhy na změnu odpovědi, ten má poté volbu je přijmout či odmítnout.


Quora vs. Wikipedie


Napadá Vás při čtení otázka, jaký je tedy rozdíl mezi Quorou a Wikipedií? Tady je malé srovnání. Wikipedie poskytuje ve většině případů přehledné shrnutí tématu, spolu se seznamem odkazů a zdrojů, na nichž mohou být informace ověřeny, případně mohou sloužit k hlubšímu studiu problematiky. Snaží se zachovat objektivitu. Quora na druhé straně nabízí názory přemýšlivých a inteligentních lidí, kteří mají často v dané oblasti pracovní či osobní praxi. Tyto názory mohou být nejen zajímavé, ale i poučné. Obě platformy se navzájem doplňují. Zatímco si o teroristických útocích 11. září na Wikipedii můžete zjistit shrnutí události a ověřená fakta, Quora vám může poskytnout přímá svědectví přeživších.

Quora jako nástroj marketingu


Stejně jako jiné sociální sítě je i Quora nástrojem marketingu, přičemž její možnosti prozatím nebyly detailně prozkoumány. Z mého pohledu však pro marketéry nabízí níže uvedené výhody:


  1.      Quora můžete být  neocenitelným nástrojem SEO (optimalizace pro vyhledávače nebo také     optimalizace nalezitelnosti).
  2.        Quora může pomoci marketérům spravovat a vést komunikaci o jejich produktu či službě.   
  3.              Quora má za cíl stát se centrem učení a vytváření sítí.


Budoucnost Quory

Směr, kterým se Quora ubírá, naznačuje, že se její tvůrci snaží o systematický vývoj, který vždy odpovídá potřebám jejich uživatelů. Ti jsou totiž tou nejdůležitější a zároveň i nejriskantnější proměnnou.
Z mého pohledu je aktuálně největším negativem Quory chybějící lokalizace do dalších jazyků. Uživatelé jsou tak odkázání pouze na angličtinu, která skupinu uživatelů velmi omezuje. Současně se domnívám, že by jednodušší rozhraní a jasně definovaná využitelnost mohla pomoci v získání většího počtu uživatelů.

Svými pozitivy i negativy Quora ovšem nabízí zajímavou platformu, která v sobě pojí pojmy, jako jsou kolektivní inteligence a produsage. Její vývoj bude jistě zajímavé sledovat z více vědeckých hledisek.



Zdroje
Blair, K. (2011). How To Use Quora: A Comprehensive Guide. [online] Adweek.com. Available at: http://www.adweek.com/socialtimes/how-to-use-quora-a-comprehensive-guide/40118 [Accessed 22 Mar. 2016].

Puri, R. (2012). 3 Things you Forgot About Quora That Make it a Secret Marketing Weapon. [online] Unbounce. Available at: http://unbounce.com/social-media/3-ways-to-make-quora-your-secret-marketing-weapon/ [Accessed 22 Mar. 2016].

Quora (2016). [online] Available at: https://www.quora.com [Accessed 22 Mar. 2016].
Vyhnánková, E. (2011). Je Quora příští hit, nebo falešný buzz? Vyzkoušeli jsme to - Tyinternety.cz. [online] Tyinternety.cz. Available at: http://www.tyinternety.cz/socialni-site/je-quora-pristi-hit-nebo-falesny-buzz-vyzkouseli-jsme-to/ [Accessed 22 Mar. 2016].

YouTube. (2016). How to Use Quora. [online] Available at: https://www.youtube.com/watch?v=W9tIgfCN6F0 [Accessed 24 Mar. 2016].


Watts, A. (2015). What Teens Really Think About YouTube, Google+, Reddit and Other Social Media — Backchannel. [online] Medium. Available at: https://backchannel.com/what-teens-really-think-about-youtube-google-reddit-and-other-social-media-a7263924a506#.2yvoebsko [Accessed 22 Mar. 2016].


Obrázky
Beutler, W. (2011). » Is Quora the Next Wikipedia? Part IV: If Personnel is Policy, then Userbase is Destiny The Wikipedian. [online] Thewikipedian.net. Available at: http://thewikipedian.net/2011/03/07/quora-wikipedia-apple-ios-google-android/ [Accessed 22 Mar. 2016].

MarcioSaito.com. (2011). Quora vs. Wikipedia – Q&A not effective in Social Media. [online] Available at: https://marciosaito.com/2011/01/28/quora-vs-wikipedia-qa-not-effective-in-social-media/ [Accessed 22 Mar. 2016].

Mill, E. (2014). Quora Keeps the World's Knowledge For Itself. [online] Konklone.com. Available at: https://konklone.com/post/quora-keeps-the-worlds-knowledge-for-itself [Accessed 22 Mar. 2016].

            

No comments:

Post a Comment