Odborná studie
s názvem The digital hood: Social
media use among youth in disadvantaged neighborhoods zkoumá, jakou roli
mají sociální sítě v životech mladých lidí žijících ve znevýhodněných
podmínkách. Pětice autorů se zaměřila na děti a mladistvé afroamerického a
latinskoamerického původu. Autorkou, která převzala záštitu nad realizací celého
projektu, je Robin Stevens.
Robin Stevens, PhD,
MPH, působí jako odborná asistentka na Pensylvánské univerzitě a jako ředitelka Laboratoře pro
výzkum rovnosti přístupu ke zdravotní péči a mediálnímu obsahu. Bakalářský
titul získala na Harvardské univerzitě, magisterský poté na Michiganské
univerzitě, kde studovala obor Veřejné zdraví. Doktorský titul obhájila na
Pensylvánské univerzitě v oboru Komunikace. Ve sféře jejího
odborného zájmu je především problematika vztahu mezi novými a tradičními médii
a jejich vlivu na chování adolescentů.
Její kolegyní na Pensylvánské univerzitě a zároveň spoluautorkou této vědecké studie je Bridgette M. Brawner, Ph.D.Brawner v současné době vede čtrnáct mezioborových kurzů pro studenty
vysokých škol, které se zaměřují na problematiku psychického zdraví dětí a
adolescentů, sexuálního zdraví, prevence viru HIV a AIDS a rovného přístupu ke
zdravotní péči. Za své skvělé kantorské schopnosti získala v roce 2011 cenu
the Family and Community Health Department Award
for Teaching Excellence. Dalšími autory, kteří se na studii podíleli,
jsou Stacia Gilliard-Matthews, Marcus K. Woods a Jamie Dunaev.
Široké přijetí sociálních
sítí do každodenního života vedlo ke vzniku mnoha studií zkoumajících jejich
vliv na životy uživatelů. Autoři tohoto odborného článku vycházejí z faktu, že většina
z nich vyhodnocovala výsledky výzkumů uskutečňovaných mezi středoškoláky a
vysokoškoláky bílé pleti. Svou pozornost se proto rozhodli zaměřit na dosud
opomíjenou skupinu americké populace – mladistvé afroamerického a hispánského
původu vyrůstající ve znevýhodněných podmínkách. Pojem „znevýhodněné prostředí“
je pro účely této studie charakterizován jako oblast s vysokou mírou
kriminality, násilí, chudoby a nezaměstnanosti.
Počáteční hypotézu, že
jsou to právě děti žijící ve znevýhodněných podmínkách, pro které je svět sociálních
sítí patrně nejvýznamnější místo, kde mohou navázat kontakt se svými vrstevníky
a že slouží jako určitá forma útěku z nebezpečného okolí, se autoři
snažili dokázat použitím feministické poziční teorie. Ta tvrdí, že znevýhodněné
skupiny obyvatel, jejichž hlas nebyl ve společenské debatě dlouho slyšet, mohou
lépe reflektovat svou situaci a poskytnout ucelenější obraz sociálních médií.
V rámci výzkumu
autoři provedli šedesát polostrukturovaných rozhovorů – třicet s dívkami a
třicet s chlapci ve věku od třinácti do dvaceti let, kteří v době
uskutečnění výzkumu studovali střední či dvouletou státní vysokou školu.
Vybraní účastnici, kteří sami sebe charakterizovali jako Afroameričany ( n = 26, 43.3%), Hispánce (n = 26, 43.3 %) nebo míšence těchto dvou
etnik (n = 8, 13.3%), žili
v blíže nespecifikovaném městě na severovýchodě USA. To vykazovalo vysokou
míru kriminality a více než třetina obyvatel byla ohrožena chudobou.
Autoři vytvořili základní
rámce otázek, které jsou znázorněny v tabulce č. 1. Polostukturované
rozhovory jim umožňovaly s respondenty prodiskutovat určitou problematiku,
která se jich osobně dotýkala více do hloubky.
Tabulka 1: Otázky
Téma
|
Základní
otázky
|
Sousedství
|
Můžeš
mi blíže popsat prostředí, ve které žiješ?
Jaké
pocity v tobě tvé okolí vyvolává?
Kam
jdeš, když se chceš pobavit?
|
Sociální
sítě
|
Co
si myslíš o Facebooku? Twitteru? Instagramu?
Jaké
jiné ostatní sociální sítě znáš?
Používáš
je? Jak často? Řekni mi o tom víc.
|
Respondenti na otázku týkající
se prostředí, ve kterém vyrůstají, podávali rozličné odpovědi - přesto se
v základní charakteristice shodovali. Okolí není bezpečné zvláště kvůli
kriminalitě spojené s prodejem drog. Druhým nejčastěji zmiňovaným
problémem pak byl nedostatek míst, kde by mohli společně s kamarády trávit
volný čas. Na stávajících místech ve svém okolí - jako například parcích - se
necítí bezpečně. Děti proto často volí variantu, kdy se svými kamarády zůstanou
doma, či jdou do obchodního domu.
Tabulka 2: Užívání sociální sítí
Užívání sociálních sítí
|
Facebook (v %)
|
Instagram (v %)
|
Twitter (v %)
|
Nikdy/ Zřídka
|
16.67 (10)
|
26.7 (16)
|
55 (33)
|
Občas
|
18.33 (11)
|
10 (6)
|
13.3 (8)
|
Pravidelně
|
63.33 (38)
|
36.67 (22)
|
26.7 (16)
|
Chybějící údaje
|
1.67 (1)
|
26.67 (16)
|
5 (3)
|
Které sociální sítě (Facebook,
Twitter či Instagram) jsou mezi mladými uživateli nejoblíbenější a jak často je
využívají, je patrné z tabulky č. 2 (viz. výše). Signifikantní rozdíly
v používání v závislosti na pohlaví či věku se nepotvrdilo. Vzhledem k faktu,
že největší procento dotazovaných používá pravidelně Facebook, rozhodli se
autoři odborné statě zaměřit na tuto sociální síť podrobněji a cílit na ní
detailnější podotázky. Necelá třetina adolescentů spojovala Facebook s
pozitivy, jako je například kontakt s rodinou/kamarády, či sledování
novinek ze svého okolí. Dvě třetiny zúčastněných však spojují Facebook
s negativními vjemy – v této souvislosti se objevoval nejčastěji pojem
„drama“.
Mladiství popisovali především interakci odehrávající se mezi online a offline světem, přesněji jak konflikty mezi uživateli mohou na této sociální síti začít či eskalovat. Výjimkou nejsou ani pěstní souboje po vyučování, které si aktéři natáčejí na mobilní telefony a poté sdílejí mezi spolužáky. Další problém, který se v souvislosti s tzv. dramatem na Facebooku objevuje, je nátlak v oblasti sexu. Uživatelé této sociální sítě (většinou chlapci) označují mladé dívky jako „dospívající panny“, či zakládají dočasné falešné profily a následně zveřejňují inkriminující informace o dívkách, které jim poslaly své nahé fotky. Někteří z dotazovaných dokonce v souvislosti s tímto fenoménem mluví o rozhodnutí odložit svůj sexuální život na pozdější věk, právě kvůli obavám z možného odhalení na Facebooku. Mnoho z dotazovaných přestalo používat Facebooku úplně, aby tak předešli vystavování se online dramatům. Raději volí jiné sociální sítě, kde je snadnější konkrétní osobu zařadit mezi blokované kontakty, či zrušit svůj účet úplně, což u Facebooku není možné.
Mladiství popisovali především interakci odehrávající se mezi online a offline světem, přesněji jak konflikty mezi uživateli mohou na této sociální síti začít či eskalovat. Výjimkou nejsou ani pěstní souboje po vyučování, které si aktéři natáčejí na mobilní telefony a poté sdílejí mezi spolužáky. Další problém, který se v souvislosti s tzv. dramatem na Facebooku objevuje, je nátlak v oblasti sexu. Uživatelé této sociální sítě (většinou chlapci) označují mladé dívky jako „dospívající panny“, či zakládají dočasné falešné profily a následně zveřejňují inkriminující informace o dívkách, které jim poslaly své nahé fotky. Někteří z dotazovaných dokonce v souvislosti s tímto fenoménem mluví o rozhodnutí odložit svůj sexuální život na pozdější věk, právě kvůli obavám z možného odhalení na Facebooku. Mnoho z dotazovaných přestalo používat Facebooku úplně, aby tak předešli vystavování se online dramatům. Raději volí jiné sociální sítě, kde je snadnější konkrétní osobu zařadit mezi blokované kontakty, či zrušit svůj účet úplně, což u Facebooku není možné.
Navzdory počáteční hypotéze,
že sociální sítě mají potenciál pomoci mladistvým překonat sociální odloučení,
které pramení z nepokojů v sousedství. Výzkum ukázal, že sociální
sítě problém ještě umocňují. Online svět tak může pro mnohé děti zhoršovat
každodenní realitu. Drama, kterému se děti aktivně vyhýbají ve svém
bezprostředním okolí, se přesunulo do dosud bezpečných oblastí jejich domácího
počítače a mobilního telefonu. Sociální problémy se obecně na Facebooku zdají
ještě závažnější. Ve znevýhodněných oblastech, v nichž účastníci výzkumu
vyrůstají, navíc dochází k násilným následkům.
Autoři v závěru odborného článku upozorňují, že
pro zevšeobecnění má studie mnohá omezení. Respondenti nebyli reprezentativním
vzorkem celé populace - výsledky studie tedy nejsou aplikovatelné na všechny
rasy a etnické minority mladých. Za další nedostatek své studie označují fakt,
že mnoho respondentů se nevyjádřilo k sociální síti Instagram.
Základní hypotéza výzkumu
by však byla s přihlédnutím na určitá specifika aplikovatelná i
v prostředí České republiky. Bývalá průmyslová města na severu republiky
dlouhodobě vykazují vysoký počet romských obyvatel, kteří mnohdy žijí ve
„znevýhodněných podmínkách“, jak je definuje tato stať. Bylo by jistě zajímavé
pomocí polostrukturových rozhovorů zjistit, jak sociální média ovlivňují životy
romských teenagerů – zda jim poskytují bezpečný únik do online světa za
kamarády, či jsou jen další platformou, kam se každodenní drama přesunulo.
Zdroje:
Stevens, Robin, Stacia Gilliard-Matthews, Jamie
Dunaev, Marcus K. Woods a Bridgette M. Brawner. The digital hood:
Social media use among youth in disadvantaged neighborhoods New Media
& Society [online].
27-01-2016 [cit. 21-03-2016]. Dostupné z: <http://online.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/search?fulltext=the+digital+hood&x=0&y=0&src=hw&andorexactfulltext=and&submit=yes>
http://www.nursing.upenn.edu/faculty/profile.asp?pid=6237
[cit. 21-03-2016].
No comments:
Post a Comment