Saturday, March 12, 2016

Všechno nejlepší!


Byla středa 9. prosince, po sedmé ráno. Zvedla jsem telefon. Moje milá babička ten den slavila narozeniny, chtěla jsem jí popřát jako první."Ahoj babi, tak ti přeju všechno nejlepší k narozeninám. Hodně štěstí a hlavně to zdraví," vychrlila jsem. Než jsem se stačila nadechnout, přišla nečekaná rána: "To jsi hodná, holčičko, ale já už s holkama slavila včera, narozeniny mám přece sedmýho," odvětila mi babi lehce vyčítavým tónem. 
A sakra! Začala jsem se rychle omlouvat, ale kostky byly vrženy. Babička sice tvrdila, že se nic nestalo, že jsem jí alespoň popřála, ale já věděla své. Cítila jsem se jak zpráskaný pes a tušila, že tohle faux-pas budu žehlit ještě dlouho...

Kdyby byla moje babi na Facebooku, nikdy by se to nestalo. Můj milovaný Facebook mě totiž zná, a proto mi narozeniny mých přátel (i nepřátel) trpělivě připomíná. Způsoby, kterými to dělá, se neustále zdokonalují. 

Zdroj:
MASHABLE COMPOSITE. In: Mashable [online]. 14. 5. 2015 [cit. 2016-03-12]. Dostupné z: http://mashable.com/2015/05/14/happy-birthday-facebook-messages/#E1anv6L9gGq3


Je tomu už dávno, co jsem pro zjištění data narození přítele musela navštívit jeho profil a prozkoumat osobní informace dotyčného. Pokud jsem měla velké štěstí, zaregistrovala jsem příspěvek, který na jeho Zeď umístil jiný kamarád dotyčného, znějící většinou prostě: "Všechno nejlepší!", což mi dalo šanci, abych i já zaskórovala.

Jak čas plynul, poznal Facebook, že by to takhle dál nešlo. Většina lidí je, stejně jako já, hlava děravá, nebo má prostě jen tolik známých, že si nemůže pamatovat datum narození každého z nich. Nabídl tedy uživatelům možnost, přidat si do Kalendáře narozeniny svých přátel. Vynikající věc, ovšem byl tu jeden háček. Abych mohla popřát Pepovi, Radce či Janovi: "Všechno nejlepší!", byla jsem nucena pravidelně nahlížet do Kalendáře a sondovat, zda čistě náhodou v ten den někdo něco neslaví, což jsem pochopitelně nedělala. 

Jakmile Facebook odhalil, že většina lidí včetně mě je nejenom hloupá, ale také líná, zavedl další vychytávku. V chatovacím okénku se u oslavence objevil malý dortík, vybízející k tomu napsat dotyčnému alespoň stručné "Všechno nejlepší!" Dortu si logicky všimnete u uživatelů, s nimiž chatujete často, ale u ostatních už to tak slavné není. Kdo má čas a náladu projíždět den co den Chat list?!

V současnosti mě můj drahý Facebook skoro až násilím nutí říkat "Všechno nejlepší!" veškerým mým přátelům na síti. Prostřednictvím Upozornění mi téměř každé ráno připomíná, že má Pepa, Radek či Jan narozeniny, a ať mě ani nenapadne mu zapomenout pogratulovat! Pro jistotu mi informaci sděluje několikrát během dne. Dokonalé! (Leckdy až otravné!)

I na Facebooku můžete být originální a umístit (ne)příteli na zeď místo obligátního "Všechno nejlepší!" např. vtipnou Greeting card!
Zdroj: 

★ HAPPY BIRTHDAY TO YOU ★ Funny happy birthday card. In: Youtube [online]. 11. 3. 2010 [cit. 2016-03-12]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=Ddk44zYlRkU


Na(ne)štěstí, Facebook na to není sám. Některá individua se nápadu, který nám sociální síť nabízí, tedy přát si "Všechno nejlepší!" na Zdi, chytla, a dokonce tyto gratulace staví nad osobní potřesení rukou. 

Uvedu jeden příklad za všechny. Barbora H-ová a Jakub H-a jsou dvojčata, slaví tedy narozeniny ve stejný den. Oba H-ovi mají Facebook a jsou na něm mimořádně aktivní. Oba H-ovi mají spoustu (ne)přátel. H-ovým nejde nenapsat na Zeď "Všechno nejlepší!". Pokud odolám automatickým připomínkám svědomitého Facebooku a novinkách na Zdích Barbory i Jakuba, přistanou mi ve schránce dvě identické zprávy: "Dneska mám narozeniny." Slušně odpovím: "Všechno nejlepší!", to ale H-ovým nestačí. Chtějí víc: "Eště na Zeď!" S H-ovými si nechci pokazit vztahy, vídám je téměř denně, a mám je ráda. Vyslyším tedy jejich apel. Barbora i Jakub příspěvky "olikují" a nakrátko se odmlčí. Ve 23:59 na mě bliká zpráva od Jakuba: "Díky, teď mám víc přání než Bára. Yes!"

Facebook očividně posouvá význam narozeninových gratulací na další úroveň. Zda vyšší nebo nižší nechám na zvážení každého z Vás.

Zdroj:Happy Birthday! May your Facebook wall be filled with messages from people you never talk to. In: Someecards [online]. 2015 [cit. 2016-03-12]. Dostupné z: http://www.someecards.com/usercards/viewcard/a2c4f568394c42b5f566350ffea01975

Zpátky k mojí babičce. Na Boží hod přijela na návštěvu a upekla mi koláč. Celou dobu se usmívala, po zklamání ani památky. Určitě jí má netaktnost přidělala další vrásky, má mě ale ráda, tak z toho nedělala drama. 
Taky tě mám ráda, babi. I když zapomínám na tvoje narozeniny. I když ti neříkám včas "Všechno nejlepší!". I když nejsi na Facebooku. 
I když...kdo není na Facebooku, jako by nebyl!

Zdroje:
Happy Birthday! May your Facebook wall be filled with messages from people you never talk toIn: Someecards [online]. 2015 [cit. 2016-03-12]. Dostupné z: http://www.someecards.com/usercards/viewcard/a2c4f568394c42b5f566350ffea01975
MASHABLE COMPOSITE. In: Mashable [online]. 14. 5. 2015 [cit. 2016-03-12]. Dostupné z: http://mashable.com/2015/05/14/happy-birthday-facebook-messages/#E1anv6L9gGq3

★ HAPPY BIRTHDAY TO YOU ★ Funny happy birthday card. In: Youtube [online]. 11. 3. 2010 [cit. 2016-03-12]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=Ddk44zYlRkU


1 comment:

  1. Ever wanted to get free YouTube Subscribers?
    Did you know you can get these ON AUTO-PILOT & ABSOLUTELY FOR FREE by registering on Like 4 Like?

    ReplyDelete