Asi každý, kdo se někdy probíral motivačními obrázky na internetu, narazil na nějaký motivační obrázek od jedné z těchto dvou skupin. Jedna se zaměřuje na tzv. Thinspiration - tedy inspiraci pro hubnutí, druhá na tzv. Fat acceptance - kde hlavní myšlenkou je, že na velikosti nezáleží a i plnoštíhlost je krásná. A jaké je srovnání online příspěvků od těchto dvou táborů?
Právě na to se zaměřuje studie "Thinspiration vs. thicksperation: Comparing pro-anorexic and fat
acceptance image posts on a photo-sharing site" z roku 2016 od autorky Sarah-Rose Marcus.
Sarah Rose Marcus je výzkumnicí médií a doktorandkou na Rutgers’ School of Communication and Information. Její práce se soustředí především na to, jak si různí jedinci formují své identity a jakým způsobem se snaží rozvíjet romantické vztahy za užití technologických výdobytků sociálních médií. Specializuje se především na výzkumy týkající se následujících mediálních platforem: Instagram, Facebook, Pinterest, Linkedin.com, JDate.com, ChristianMingle.com a OkCupid.com. Je trénovaná jako odborník na komunikaci, ale její zájmy mají velký přesah do sociologie, vizuální antropologie a vědy a technologické oblasti.
.. a teď k vlastnímu výzkumu
Studie jako jedna z prvních porovnává sdílené mediální obsahy těchto dvou online komunit - Pro-ana a Fat acceptance. Používá analýzu 800 instagramových příspěvků a porovnává, jakým způsobem obě komunity vyjadřují své sociální identity a poskytují si oporu. Její závěry ukazují vhled do toho, jak stigmatizované komunity používají technologie k zachování svých online identit a a k vylepšení vzájemné podpory v rámci každé z nich.
Při zabroušení mezi nejpopulárnější hashtagy používané oběma těmito komunitami autorka přišla na 202 nejpoužívanějších hashtagů body-positive komunity a na 94 nejpopulárnějších hashtagů pro-ana skupiny uživatelů. Z tohoto počtu potom vybírala podle dalších kritérií - hlavně relevance příspěvků pro charakteristiku obou skupin. Například hashtag #thickspo nebyl zahrnutý, protože příspěvky pod tímto hashtagem nejčastěji zobrazovaly motivaci pro fitness a hubnutí spíše než body pozitivitu, nebo třeba hashtagy #anorexic a #bullimic nebyly zahrnuty, protože pod nimi byly většinově příspěvky vyléčených bývalých anorektiček a bulimiček, které nepodporovaly pro-ana hnutí.
K průzkumu tedy zůstaly příspěvky pod následujícími hashtagy:
- body positivity: #Bodypositive, #effyourbeautystandards, #celebratemysize, #honormycurves a #bbw
- pro-ana: #Proanaa, #thinspooo, #thighgap, #anatips a #anabuddy
Výzkum je bezpochyby relevantní pro uživatele celosvětově - hashtagy těchto dvou skupin se většinou v nepřekládané podobě objevují mezinárodně. Zkoumanými příspěvky pak bylo vždycky 80 nejnovějších příspěvků pod každým z těchto hashtagů - odtud vzorek 800 příspěvků. Ty byly analyzovány z hlediska zobrazené postavy, popisků, použitých hashtagů a komentářů.
A výsledky?
Srovnání příspěvků obou skupin je velmi zajímavé - a vlastně také docela předvídatelné. Srovnání proběhlo ve 3 oblastech - asociace v rámci skupin, zavrhování těch, kdo jsou mimo danou skupinu a podpora.
1. Propojení v rámci skupiny
Obě komunity se identifikují převážně právě skrze používané hashtagy - ty vycházejí z jejich sdílených hodnot a vlastností.
Fat acceptance komnunita ve svých obrázcích a použitých popisech dává velký důraz na pozitivitu a lásku ke svým tělům. Nejčastější užívané hashtagy vedlě těch identifikačních jsou #happy, #happiness, #goodvibes a podobné. Opakovanými tématy příspěvků bylo přijetí vlastních nedostatků a vidění krásy tam, kde ji společnost možná vidět odmítá, včetně zahrnutí různých druhů postav. Právě popisky pak indikují, jak důležitá je pro tuto skupinu pozitivita a optimismus.
Příspěvky Pro-ana komunity většinou vyjadřují snahu o hubnutí, motivaci k němu, a případně i přímo postupy, jak na to (např. tabulky s názvy dnů v týdnu a počty kalorií, které ten den uživatel/ka zkonzumoval/a). Většina zobrazených postav je velmi vyhublá a pro pozorovatele "zvenku" jasně nezdravá - pro členy Pro-ana komunity ale jde o ideály, kterých chtějí sami dosáhnout. Většina příspěvků evokuje negativitu vůči vlastnímu tělu. Nejčastěji asociovanými hashtagy jsou například #depressed, #depression nebo #sad, případně negativní emotikony. Příspěvky této komunity také často zobrazují důležitost sebepoškozování.
2. Vyčlenění oproti lidem "zvenku"
Oddělení od lidí mimo komunitu se u Fat acceptance komunity projevuje zejména hashtagy typu #effyourbeautystandards a podobnými, kde se uživatelé snaží vyčlenit z řad lidí, kteří se řídí pouze předepsanými "ideály", jak musí člověk vypadat, aby mohl být považován za krásného. Je zde důrazné odmítání zesměšňování plnoštíhlých lidí. Účelem je změna standardů společnosti a snaha o posunutí motivace a mindsetu většinové společnosti směrem k body pozitivitě. Vyčleňování skupiny probíhá také skrze zdůrazňování sebevědomí a lásky k vlastnímu tělu a jejich postavení proti nedosažitelných standardů uvalovaných na společnost médii. Vzhledem k tomu, že toto hnutí jde hodně "proti proudu", komentáře pod příspěvky od lidí "zvenku" jsou často negativní a zesměšňující či přímo urážlivé.
U Pro-ana komunity se často objevuje strach z toho, že uživatele někdo "nahlásí" za přidávaný obsah. Druhým druhem intervence pro tyto uživatele jsou komentáře od vyléčených anorektiček a bulimiček, které se ale dočkávají velmi negativních reakcí od členů komunity. V podstatě skoro vším dávají uživatelé s Pro-ana příspěvky najevo, že chtějí, aby jim lidé, kteří jejich standardy nepřijímají, dali pokoj. Jejich vyčleňování probíhá na podobných základech jako u Fat acceptance komunity, ale úplně z opačné strany spektra. Zajímavé je, že Pro-ana uživatelé na komentáře obsahující komplimenty často reagují negativně (např. na komentáře o plochém břiše reakcí o tom, jak moc musí uživatel/ka břicho zatahovat, aby vypadalo takto apod.), což je velký kontrast oproti Fat acceptance komunitě, kde komplimenty vyvolávají většinou pozitivní reakci a vděk.
3. Podpora
V rámci Fat acceptance komunity jsou nejčastějšími jevy komplimenty, podpora zdravého sebevědomí, inspirace, empatie a emocionální podpora (plus i podpora informační - "je tohle dostupné v mojí velikosti?").
U Pro-ana komunity existuje také systém podpory sebevědomí skrze komplimenty. Narozdíl od Fat acceptance komunity je zde ale mnohem větší důraz na "likes" pod fotkami jako potvrzení hodnoty daného uživatele. Pro-ana komunita vytvořila systém tzv. Ana buddies, kde si uživatelé vzájemně pomáhají se motivovat a být si vykazatelní v množství jídla a cvičení. Co se informační podpory týče, u této komunity jde hlavně o tipy a triky, jak dosáhnout a jak si udržet vysněnou postavu.
Závěr
Obě skupiny používají pro validaci své hodnoty srovnávání s většinovou společností. Obě skupiny čelí útokům od lidí zvenku a v diskuzích pod příspěvky často musí obhajovat svá stanoviska - nejčastěji zdravotní aspekt (u obou extrémů). Není překvapením, jaké množství podpory si členové komunit vzájemně poskytují. Drtivá většina příspěvků pocházela od žen (mezi zkoumanými příspěvky dokonce všechny) - to ukazuje hodně o tom, jak moc ženy čelí nátlaku na to, vypadat určitým způsobem, mít určitý typ postavy. S tímto společenským nátlakem se pak vypořádávají různě.
Je smutné, jak moc se ženy v dnešní společnosti cítí vystaveny nátlaku, který jim sráží sebevědomí na minimum. Všechna dostupná média a retuše tomu moc nepomáhají - a body pozitivita je zatím stále velmi okrajovou záležitostí. Poruchy příjmu potravy hrozí díky rozšířeným technologiím a dostupností podpory čím dál většímu počtu mladých lidí - a to je opravdu děsivé.
Zdroje
No comments:
Post a Comment