Fragmentarizace versus Konvergence při sledování
seriálů prostřednictvím internetu
S vývojem
médií a jejich digitalizací, která zcela mění možnost přístupu k nim, dochází
i k transformaci návyků a zvyklostí adresátů. V případě televizního
vysílání, či lépe řečeno v případě televizního obsahu, dochází ke změnám,
které souvisejí s formou konzumace obsahu. Na tento fakt se zaměřila
v roce 2005 právě studie autorů Victora Wiarda[1] a
Davida Dominga[2]
z Univesité Libre de Bruxelles, která si klade za cíl popsat způsob sledování
televizních seriálů u studentů této univerzity. Tento výzkum byl uveřejněn
v roce 2016 v publikaci Participations – Journal of Audience
Reception Studies, Vol 13. I
Výzkum
je vystavěn na tradici užití a uspokojení (uses
and gratifications theory), která vnímá média k uspokojení potřeb. A
to ve spojení s dvěma koncepty fragmentarizace
a konvergence.
V případě
konvergence, vycházející z pojetí například mediálního odborníka Henryho Jenkinse
(zde odkaz na
jeho blog), se jedná o aplikaci závěru, že „stará“ média ztrácejí
svoji specifikaci a směřují k určité koexistenci s „novými“ médii. Přičemž
nejde jen o technologický rozvoj, ale i celospolečenské změny v kontextu
kultury, ekonomiky a dalších hledisek. Tedy je možno konstatovat, že dochází ke
globální proměně napříč společností.
Konvergence
je podstatná pro studium kulturního obsahu a publikum, v tomto případě
on-line, přičemž dochází k procesu, kdy média, jejich producenti a další
spojené subjekty, mají stále více možných technologických platforem.
Pojem
fragmentarizace vychází v oblasti mediálního výzkumu, mimo jiné z prací Philipa
Napoliho, který fragmentarizaci
spatřuje v technologických procesech, které zvyšují škálu obsahů
dostupných konzumentovi.
V případě
studie zaměřené na chování studentů při sledování seriálů byla užita
kvalitativní metoda.
Formou
rozhovorů bylo osloveno 16 vysokoškolských studentů a studentek v rozmezí
18 až 25 let, kteří pak prostřednictvím deníčků zaznamenávali své chování ve
vztahu k výzkumným otázkám.
Otázky
výzkumy byly definovány k odhalení zvyků a motivací pro sledování
televizního obsahu prostřednictvím notebooku. Další okruh otázek se byl zaměřen
na postižení a klasifikaci uživatele. A konečně. Konečným okruhem výzkumných
parametrů byla otázka korelace konceptu konvergence a fragmentarizace
v rámci zvolené skupiny.
Vybraný
vzorek byl konstruován se záměrem obsáhnout co nejvyšší zastoupení, jak
v sociální struktuře, tak i v souvislosti s vybraným studiem. Je
tak dán rovný podíl humanitního a přírodovědecky zaměřeného studia. Pozornost
byla rovněž věnována formám bydlení, tedy zdali se dotazovaní žijí
s rodiči, na koleji, či ve společném bydlení. Tento aspekt se jeví jako
velmi podstatný.
Výsledky
výzkumu došly k závěru, že studenti užívají internet, při sledování
televizní tvorby, výlučně ke sledování televizních seriálů. Reality show, či
jiné žánry zůstávají na této platformě bez povšimnutí. V době provádění
průzkumu byly tyto formáty sledovány primárně prostřednictvím televizní
obrazovky.
Zásadním
prvkem pro jejich volbu, tedy proč sledují seriály prostřednictvím notebooku,
je dostupnost obsahu, možnost volby vlastního pořadu dle momentální libosti. Toto
televizní vysílání neumožňuje. Naopak televizní nabídka je dost omezená a
neumožňuje sledovat vybraný seriál, pokud není součástí televizního vysílání.
Mimo to preferované seriály jsou výhradně americké produkce.
Překážka
tedy není ani v jazykové bariéře. Přestože několik respondentů uvedlo, že
jejich angličtina není na úrovni umožňující sledovat seriál výlučně
v originálním znění, využívají pro sledování seriálu titulků. Studenti
preferující výlučně originální jazykovou stopu, upřednostňují právě originální
verzi s ohledem na limity překladu, který nemůže podchytit veškeré nuance
původní verze a dochází tak k zániku řady vtipů. Tedy toho, co lze nazvat
ztraceno v překladu.
Studie
se také zaměřila i na návyky při sledování obsahů. Závěr této podotázky je, že přístup
ke sledování seriálů je různorodý. Nejednotnost je dána velkou varietou obsahů
a svobodou výběru daného pořadu bez ohledu na čas. Je tak dáno individuálním
charakterem a potřebami jedince, jak uplatní své návyky při sledování seriálů.
Respondenti se dle svých
odpovědí věnují sledování seriálů zcela dle očekávání večer. Rozdíl na pozadí časového je vysledovatelný při
parametru dlouhodobého časového horizontu, tedy z hlediska kalendářního
roku. Někteří respondenti se například omezují na sledování seriálů ve
zkouškovém období či o prázdninách.
Odklon
od televizního přístroje je kromě uvedené nemožnosti volby vybraných pořadů dle
libosti i z důvodů nemožnosti pořídit si placené kabelové vysílání, ať již
s ohledem na finanční situaci, či charakter bydlení, ať již pronájem, či
kolej. Ekonomický aspekt je rozhodující i v případě odmítání nákupu DVD
s ohledem na jeho cenu.
Autoři
studie dávají do souvislosti i fakt, že Belgie je vícejazyčnou zemí, kde
neexistuje jednotné vysílání. Požadovaný seriál tak nemusí být dostupný
například ve vlámštině. Dominantní nabídku, dle autorů průzkumu a jejich
závěru, v belgických televizích tvoří filmy a reality show. Autoři studie
tak dokládají absenci pořadů, které jsou žádané. Konkrétně pak americké
seriály. Internet tak umožňuje určitý komfort a volbu výběru s ohledem na
dostupnost seriálu dříve než v nabídce televizního programu.
Fragmentarizace
médií nebyla shledána jako podstatná, tedy co do užití zařízení. Primární je
notebook. Rozdílnost však nastává v případě úrovně užitých „technik“, či
zdrojů při sledování televizních seriálů. Primárně, dle poskytnutých údajů,
jsou sledovány seriály přes streamovací služby, případně formou přímého
stahování, či sdílení obsahu, například přes Torrent.
Oproti
tomu podstatný závěr týkající se konvergence médií, který uvádí, že sledování
seriálů je určitou statusovou záležitostí. Společné sledování seriálů umožňuje
příslušnost k určité zájmové skupině. Primární jsou americké seriály, ať
již komediální, či fantasy. Zájem tak konverguje ke „global level“, tedy k celosvětovým hitům jako jsou Hra o trůny,
Teorie velkého třesku, či Jak jsem potkal vaši matku.
Toto
kolektivní sdílení oblíbených seriálů naráží však na jeden podstatný aspekt, a
to, že většina respondentů sleduje pořady převážně sama. Jedná se tak o svůj
způsob oxymóron. Přestože divák seriálu chce při náležet k určité skupině,
sleduje pořad sám.
Závěrem
je možno shrnout, že výzkum prokázal určité aspekty chování na vybraném modelu
studentů jedné univerzity. Je možné rozporovat, že tak malý vzorek, šestnácti
studentů, neprokazuje dostatečnou reprezentativnost. Pro lepší rámcový pohled
by bylo vhodné učinit srovnání s předchozími lety, případně zakomponovat
aspekt dostupnost internetu nejen co do jeho pokrytí, ale i technické dostupnosti
a ceny. Rovněž by bylo zajímavé porovnat nárůst obliby sledování seriálů
prostřednictvím internetu ve vztahu s jeho navýšením rychlosti.
Je
možné říci, že výzkum nevyčerpal veškeré možnosti pro obsáhlejší vhled do
způsobu konzumace médií. I sami autoři výzkumu konstatují, že chování publika
je ve vztahu na jeho členitost a požadavky složité. Hlubší kvalitativní a
kvantitativní výzkum v této věci napříč různými typy publika by mohlo poskytnout
další a přesnější poznatky o chování a trendech v oblasti online konzumace
obsahů.
V
kontextu předloženého výzkumu je možno odkázat na tuzemskou studii Mediální
gramotnosti v ČR, zadavatele Rady pro rozhlasové a televizní vysílání,
z roku 2016. Přes značný časový odstup od prezentovaného výzkumu dochází
k určitým styčným bodům, které potvrzují určitý odklon od klasických médií,
tedy televizního vysílání ve prospěch přenosných médií.
Dostupné:
http://www.participations.org/Volume%2013/Issue%201/5.pdf
[1] Victor Wiard je studentem
postgraduálního studia na Université Libre de Bruxelles. Jeho práce je zaměřena na online diváky se
zaměřením na proměnu zvyklostí při konzumaci obsahů.
[2] David Domingo je členem katedry žurnalistiky na Université Libre
de Bruxelles (Brussels). Jeho výzkum je zaměřen na nová média a online
komunikaci.
No comments:
Post a Comment