Děti a internet, téma, které je ve společnosti poměrně hojně diskutované, a
to nejen ve formě debat, ale i konkrétních kroků, jež vedou k větší
osvětě. Příkladem může být i povinná výuka mediální výchovy na školách, zábavně
naučné televizní pořady, či dokonce i divadelní představení, která se touto
problematikou zabývají.
Studie vytvořená Giselou Priebe –, která je výzkumnou pracovnicí na
Univerzitě v Lundu ve Švédsku se zaměřením na sexualitu mladých lidí, chování
na internetu a prostituci –, Kimberly J. Mitchell a Davidem Finkelhorem – z výzkumného
střediska University v New Hampshire, USA, kteří studují trestné činy, jež
jsou páchány na dětech – se zabývá přímo reakcí mládeže na nežádoucí zkušenosti
na internetu.
To, jak mládež reaguje na nežádoucí internetové podněty může být důležité
nejen pro zajištění jejich ochrany, ale i zlepšení pro výuku určitých
komunikačních dovedností.
Autoři poukazují na studie minulých let, které přinesly určité výsledky na
tomto poli. Z šetření provedených v letech 2000, 2005, 2010 ve
Spojených státech vyplývá, že sexuální obtěžování kleslo z 19 %
v roce 2000 na 13 % v roce 2005 a 9 % v roce 2010. U online médií se
však zvýšilo z 6 % a 9 % v letech 2000 a 2005 na 11 % v roce 2010.
Reakce mladých lidí na tyto internetové zkušenosti pak může být popsána
jako strategie zvládání (copingová strategie). Copingová strategie se vztahuje
k chování, jež chrání naši psychiku před poškozením způsobeným problematickou
sociální zkušeností. Existují dva typy copingové strategie: zaměřené na problém
– těmito reakcemi působíme na problém a aktivně jej řešíme, což je například
analýza možností nových alternativ, jak problém řešit.
Druhou je strategie zaměřená na emoce – pomocí této strategie se snažíme
dívat na věci z jiného úhlu pohledu, slouží především ke snížení úzkostí
způsobených stresem.
Někdy se ještě k těmto dvěma přidává strategie zaměřená na útěk –
jedná se například o denní snění, alkohol, drogy apod.
Kvalitativní studie, jež se zabývala zvládáním kyberšikany identifikovala i
technické copingové strategie (například blokování pachatele), hledání sociální
podpory, obranné strategie, jako je čas trávený mimo online.
Průzkum The EU Kids Online přinesl informace o tom, že
děti s pasivní copingovou strategií
většinou doufají, že problém sám odezní a například nějakou dobu nejsou online.
Opakem jsou ti, co využívají komunikativní
strategie a o problému mluví s ostatními a aktivní strategie, zase nalézá snahu situaci nějak vyřešit, tam
patří i blokování osoby, která zprávu poslala, mazání zpráv apod.
Zvládání copingových strategií se přitom liší v závislosti na
vlastnostech mládeže. Bylo prokázáno, že dívky mluví o zprávách se sexuálním
podtextem mnohem častěji než chlapci.
Mládež mnohdy o svých zážitcích nevypráví také z důvodů, že jsou podle
jejich zkušeností za ně potrestáni, například zákazem užívání internetu.
Z předchozích výzkumů také vyplývá, že online a off-line rizika jsou úzce
spojena. Až 45 % mladých lidí, kteří byli terčem online obtěžování uvedlo, že „obtěžovatele“
osobně znalo již před incidentem.
Studie autorů je založena na údajích z internetového průzkumu bezpečnosti
(YISS-3). Centrální výzkumná otázka zní, jak mládež reaguje na nechtěné zkušenosti
na internetu. Tři copingové strategie – říci někomu o zkušenosti, aktivní a
pasivní zvládání – byly zkoumány ve vztahu ke třem typům nežádoucích
internetových zážitků – navazování sexuálních kontaktů, online obtěžování a
pornografii.
Autoři zkoumali, zda se mládež někomu o nepříjemných zážitcích
z internetu svěřuje, případně komu. Zda to, jak se svěřuje určuje nějaká
charakteristika sociodemografie, věk, pohlaví apod. Dívali se také na to, zda
mladí lidé používají aktivní, nebo pasivní copingovou strategii.
Hypotézy:
H1: Předpoklad, že mladí se spíše někomu svěří, a čím vážnější konkrétní
případ bude, tím spíše se svěří.
H2: Očekávali také, že se spíše budou svěřovat dívky než chlapci.
H3: Předpoklad, že děti, které jsou svými rodiči vedené, a kteří
s nimi o nebezpečí na internetu mluví, se spíše se svými negativními
zkušenostmi svěří.
H4: Předpoklad, že mládež používá různé strategie ke zvládnutí nežádoucích
internetových zkušeností, a že využívá více copingových strategií, čím je
situace vážnější.
Metody:
Sběr dat: srpen 2010 až leden 2011
Pomocí telefonního průzkumu, vzorek: 1560 uživatelů internetu ve věku 10 až
17 let a jejich rodiče. Tazatel se ptal nejdříve rodičů, poté s jejich
svolením dítěte, rozhovor s rodiči vyšel průměrně na 10 min, rozhovor
s dítětem na 30 min.
Tazatel se ptal dětí na jejich nepříjemné (sexuální) zkušenosti na
internetu. Ty, co potvrdily, že nějakou podobnou zkušenost měly poté odpovídaly
na sadu otázek, zaměřených na to, jaké bylo jejich jednání a komu se svěřily.
Výsledky:
Výsledky studie prokázaly, že mládež se více svěřuje s online
obtěžováním nežli se sexuálním obtěžováním, nebo s pornografií. Nejčastěji se
mládež svěřuje kamarádům, případně rodičům.
Důvodem, proč se mladí lidé nesvěří se svými nepříjemnými zkušenostmi, je
nejčastěji to, že nepokládají incident za natolik závažný, jsou příliš vyděšení,
nebo v rozpacích, či se obávají dalších problémů, zákazu internetu apod.
Mládež se také více svěřovala v případě incidentu, který trval delší dobu,
nebo když šlo o stejného pachatele. Dívky se svěřovaly více než chlapci o
online obtěžování. Také se spíše svěřili ti, co žili s oběma biologickými
rodiči.
Nejčastější reakcí na tyto situace byla aktivní copingová strategie – blokování,
varování. Pasivní copingová strategie – opuštění webu, odhlášení – byla
využívána nejčastěji u pornografie.
Tato studie je zajímavá zejména proto, že ukazuje nejen zkušenosti mládeže s určitými aktivitami
na internetu, ale zároveň sleduje, jak se k těmto nevhodným aktivitám
mládež staví. V České republice vznikl například výzkum, který se zabýval
rizikovým chováním dětí na internetu pod záštitou Univerzity Palackého v Olomouci,
ale jde tedy spíše o rizikové chování, nemapuje jak děti takové situace –
ocitnou-li se v nich – řeší. Přitom právě řešení situací, komu se děti
svěřují a proč, je důležitou reflexí, jež by měla být zahrnuta –,
a jistě by obohatila – právě dnes již
povinnou výuku mediální výchovy.
Odkaz:
http://www.cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2013011603&article=6
file:///C:/Users/jacko/Downloads/bezpecny_internet2014_prezentace_socialni_site%20(1).pdf
No comments:
Post a Comment