Friday, December 2, 2016

Z YouTubu na koncertní pódia

,,Vítáme vás na naší stránce, na které najdete KAŽDÝ TÝDEN nové video s našim trojhlasým coverem na český nebo zahraniční hit. To si přece nenecháte ujít?! “

                Před pár měsíci tímto způsobem zahájily hudební kariéru mé tři sedmnáctileté spolužačky z konzervatoře. A zatím se zdá, že tato (některými zpěváky) prověřená cesta ke slávě byla dobrým rozhodnutím. Tedy pokud je pro vás uměleckým úspěchem, když vás na své turné jako vokalistky pozve Daniel Hůlka…

                 Začínajících umělců, kteří se rozhodli pokusit se prorazit do světa showbusinessu přes svůj youtube kanál podpořený navíc facebookovým profilem, v posledních letech značně přibylo. Na internetu člověk dokonce nalezne spoustu návodů a rad, jak coververzi na YouTube nahrát. Hudební videa přitom nemusí být moc dlouhá, stačí nahrát jen část písničky. Coververzi může udělat úplně každý. Nepotřebujete hudební nástroje ani kapelu, jen hezký hlas.

Nedílnou součástí vytvoření úspěšného videa je ale i image zpěváka. V případě zpěvaček je důležité se pečlivě nalíčit, upravit si vlasy a obléknout se do svého nejlepšího modelu. Poté už stačí jen dobře nasměrovat webkameru nebo se naštelovat před displej svého smartphonu, díky kterému můžete kontrolovat, jak během natáčení vypadáte. A pokud během nahrávání něco pokazíte, nevadí. Pokusů na opravu chyby máte neomezeně. To je jeden z velkých rozdílů oproti koncertu, kde falešné tóny vymazat a přetočit nemůžete. Snad i to je jedním z důvodů, proč začínající zpěvačky a zpěváci upouštějí od koncertů a volí cestu k posluchačům skrz sociální sítě a youtube.

YouTube i Facebook je plný tisíce verzí známých písniček, které mají na svědomí lidé z celého světa. Cíl těchto interpretů je jednoduchý- zaujmout co nejvíce posluchačů a diváků, dosáhnout mnoha sdílení a ,,lajků“ a snad se i ujistit v tom, že to, co dělají, se ostatním lidem líbí. V mnoha případech se tato strategie prokázala být úspěšnou.

Pod naprostou většinou videí se samozřejmě objeví kromě pochvalných komentářů i komentáře kritické a někdy i sprosté, protože kritici jsou všude a především na internetu. Ale i s kritikou je pravděpodobně jednodušší bojovat v klidu svého domova, než čelit přímému vypískání z koncertního sálu či klubu. Pokud interpret kritiku nedokáže přijmout, může navíc velmi rychle hanlivý komentář odstranit a dělat, že se nic nestalo.

Zveřejňování své tvorby na internetu se z mnoha pohledů jeví jako pohodlnější, jednodušší a hlavně rychlejší cesta ke slavě, než tradiční zdlouhavá a komplikovaná cestička přes nejrůznější soutěže, koncerty a castingy.

Mé výše zmíněné spolužačky zahájily svou internetovou kariéru před několika měsíci. Jejich první trojhlasé video mělo 57 vteřin a přezpívaly v něm část písně interpretky Hany Zagorové Je naprosto nezbytné, aby nebe bylo blankytné. Nejedná se sice o nejnovější světovou hitovku, ale je to rozhodně písnička, kterou zná v Čechách každý.

                O týden později následoval cover Justina Biebera, poté Beatles, Justin Timberlike a dalších. Přelomovou nahrávkou byl tříminutový sestřih přezpívaných písní Karla Gotta zakončený přáním k jeho 77 narozeninám. Spoustu lidí video na Facebooku sdílelo a po deseti hodinách se tak nahrávka dostala až ke Karlu Gottovi, který ho také sdílel na svém profilu. Pokud video zveřejní na svém profilu takto sledovaná a obdivovaná osobnost české hudební scény, je jasné, že to bude mít za následek rapidní zvýšení zhlédnutí videa. V tomto případě si video pustilo během několika hodin 217 000 lidí.

O pár týdnů později holkám přišla nabídka na účinkování na vánočních koncertech s Danielem Hůlkou. Sice se rozhodně nejedná o největší hvězdu českého hudebního nebe, a pro mnoho lidí se Daniel Hůlka v poslední době přiblížil spíše k peklu, ale pro mladé začínající zpěvačky je to i tak úspěch. Bez jediného předchozího živého koncertu se dostaly na velká pódia.

                Díky sebeprezentaci na videích na internetu mají začínající interpreti možnost zaujmout posluchače a diváky, kteří by na jejich koncert nikdy nepřišli. Videa nahrazují koncertní činnost a v některých případech i konkurzy. Producenti a lovci talentů mohou objevovat a lovit právě na youtube kanálech.

                Před pár lety bylo něco takového nemožné. Nejslavnější kapely a interpreti dvacátého století museli odehrát spoustu malých a snad i neúspěšných koncertů, než zaujali dostatečné množství posluchačů a získali si své příznivce. Internet velmi změnil i hudební svět.

Na jednu stranu je sebeprezentace na YouTubu  příležitostí pro ty, kteří se bojí vystupovat naživo, nebo k tomu ani nemají možnost. Na druhou stranu spoustu umělců i organizátorů koncertů řeší problém s nízkou návštěvností hudebních akcí, jejímž důvodem může být i přeplněný YouTube, kde si každý může pustit cokoliv kdykoliv a hlavně zadarmo.  

                 


1 comment:

  1. Do you need free Facebook Followers & Likes?
    Did you know you can get them ON AUTOPILOT AND ABSOLUTELY FOR FREE by using Add Me Fast?

    ReplyDelete