Proč tak rádi fotíme sami sebe?
Selfie se stala
nedílnou součástí dnešní doby. Máme mobily s fotoaparátem vpředu, abychom
se mohli lépe zvěčnit. Máme plné facebookové, instagramové, snapchatové i
twitterové účty svých i cizích selfie fotek. Máme selfie tyče. Ale proč? Proč
něco takového děláme? Kam se poděla samospoušť?
Také už se vám stalo, že jste zahraničním turistům nabídli,
že je vyfotíte ať nemusí dělat to selfie o které se už dobrých dvacet minut
pokouší a oni odmítli s tím, že právě to selfie je jejich cíl? Nebo také děláte
„selfíčka“ kdykoli, kdekoli (selfie jak si čistím zuby, selfie jak se flákám
v práci a podobně) nebo s kýmkoli (třeba s umírajícím delfínem)?
ALE PROČ?
Stejnou otázku si položil i specialista na kvantitativní výzkumné metody Peerayuth Charoensukmongkol z thajského National Institute of Development Administration v Bankoku. Ve svém výzkumu s názvem Exploring personal characteristics associated with selfie-liking si položil otázku, co vede některé jedince k dělání selfie více než druhé.
Stejnou otázku si položil i specialista na kvantitativní výzkumné metody Peerayuth Charoensukmongkol z thajského National Institute of Development Administration v Bankoku. Ve svém výzkumu s názvem Exploring personal characteristics associated with selfie-liking si položil otázku, co vede některé jedince k dělání selfie více než druhé.
Tímto svým výzkumem se autor přidává do velmi úzkého okruhu
vědců, kteří se o fenomén selfie zajímají. Sám autor upozorňuje na malé
množství výzkumů provedeném na malém množství vzorků. Do současnosti se
totiž selfie jakožto psychologickému jevu a tedy i akademickému tématu
věnovalo jen několik málo prací – na vzorku amerických studentů vznikla
psychologická studie Foxe a Rooneyho (2015) a
následně práce Weisera (2015). Na polském vzorku pak pracoval Sorokowski a jeho
kolektiv (2015) a poslední výzkum provedený před Charoensukmongkolovým šetřením
je pak výzkum vědců Qiu, Lu, Yang, Qu, a Zhu (2015) z čínského prostředí.
Výzkum fenoménu selfie je tedy takřka v plenkách i
přes to, že se ve společnosti stále častěji objevují obavy o vliv selfie na
lidskou psychiku i na jedincovo zdraví a okolí. Důvodem pro takové obavy je především narůstající
počet úmrtí spojených s děláním selfie.
Charoensukmongkol ve svém výzkumu zvolil čtyři možnosti
proč lidé dělají selfie: narcismus (narcissism),
vyhledávání pozornosti (attention-seeking
behavior), sebestřednost (self-centered
behavior) a osamělost (loneliness).
Aby své hypotézy podpořil, rozdal dotazníky přesně třem stovkám studentů všech
ročníků veřejné univerzity v Bankoku. Většinou se jednalo o ženy ve věku
21-24 let a všichni respondenti se dotazníku účastnili dobrovolně a plně
anonymně. Přesto, že ve většině případů měli respondenti dokončený bakalářský
stupeň studia, více než polovina studentů uvedla, že více než 50 % volného času
tráví na sociálních sítích.
Jak se měří sebestřednost
Jelikož se jedná, jak již bylo řečeno, o vcelku
neprozkoumané téma, měl autor volnou ruku ve vytvoření většiny škál a způsobů
měření. Nejdříve měřil „selfie-liking“ aneb jako moc má daný
respondent rád selfie. Respondenti tedy hodnotili tvrzení jako “Taking
selfies makes me happy” nebo “I take selfies whenever I have a chance”
na škále od jedné do pěti (od „rozhodně nesouhlasím“ po „rozhodně souhlasím“).
Na stejné škále pak respondenti hodnotili i tvrzení vypovídající o narcismu a to podle otázek
pro výzkum narcismu, které modelovali Ames, Rose a Anderson v roce 2006
(jako např. “I am an extraordinary person” a “I expect a great deal
from other people”).
Na
škále od jedné do pěti zastupující frekvenci (od nikdy po vždy) pak respondenti
hodnotili tvrzení, která autor formoval pro zaznamenání zda daný respondent
vyhledává pozornost (jako “I like to display behaviors that make other
people pay attention to me” a “I normally behave in a way that can draw
the attention of people around me”) a zda je sebestředný (např. “I
normally care more about benefits to me than about benefits to others” nebo
“People around me think that I am a selfish person”). Pro měření míry
osamění pak autor použil hodnotící škálu (opět 1-5 vyjadřující nikdy-vždy),
kterou vyvinuli DiTommaso, Brannen, and Best v roce 2004 (tvrzení jako “I
feel alone when I am with my family” nebo “I do not have any friends who
share my views, but I wish I did”).
Osamělí narcisové
Výsledky nejspíš nebudou pro nikoho z nás příliš
překvapivé. Všechny Charoensukmongkolovy hypotézy se totiž potvrdily. A které
to vlastně byly? Zaprvé (H1), že existuje přímý vztah mezi vysokou oblíbeností
selfie (selfie-liking) a narcismem. Zadruhé (H2), narcismus úzce souvisí také
s vyhledáváním pozornosti a vyhledávání pozornosti pak opět souvisí se
zalíbením ve focení selfie (H3). Stejně tak zatřetí, sebestředné chování je
spojeno jak s narcismem (H4), tak s oblíbeností selfie (H5). Poslední potvrzená hypotéza (H6) pak potvrzuje, že vysoká záliba v dělání selfie souvisí s vysokou mírou osamění. Pokud
tedy shrneme výsledky, vychází nám ne zrovna příznivý profil mladého člověka, který
má zálibu ve focení selfie a pravděpodobně je sebestředný a narcistický
„attention seeker“ nebo je zkrátka jen osamělý (a nahrazuje si společenský
kontakt pozitivní reakcí na sociálních sítích na své selfie). Ačkoli autor
upozorňuje na omezenost výzkumu jen na jednu thajskou univerzitu, jsem toho
názoru, že výsledky se dají aplikovat globálně. I například v českém prostředí
se vyskytují tací, kteří zahrnují náš facebookový, instagramový či dokonce
twitterový newsfeed svými „selfíčky“. A co teprve ti z nás, co mají snapchat.
Ten je na produkci selfie v podstatě přímo stvořený. Fenomén selfie je globálním fenoménem a tak je dle mého názoru tento výzkum aplikovatelný i pro české prostředí.
Zamysleme se tedy nad tím, proč my sami nebo někdo z okolí
děláme selfie. Zamysleme se nad kamarádkou, která nás zahrnuje selfíčkym - není
náhodou osamělá? Zamysleme se nad sebou, nad tím, zda by nám neuškodilo trochu
více skromnosti či zda by nám neprospělo fotit pro změnu krajinu či nefotit
vůbec. Zážitky stejně nejlépe vychutnáme očima, přítomným tělem i duchem a
sdílením s těmi, kdo jsou s námi a na kom skutečně záleží. Cizí
závist stejně nikdy nenese nic dobrého.
Dle studie: Charoensukmongkol, P. (2016). Exploring personal
characteristics associated with selfie-liking. Cyberpsychology: Journal of
Psychosocial Research on Cyberspace, 10(2), article 7. doi: 10.5817/CP2016-2-7
No comments:
Post a Comment