Studie s názvem Amatérská literární fóra na českém internetu vznikla
v rámci grantového projektu GAČR P406/12/P603 v roce 2014. Jejím autorem
je PhDr. Karel Piorecký, Ph.D., český literární historik a kritik, který v současné
době pracuje v Ústavu pro českou literaturu AV ČR, kde se věnuje zejména problematice
poezie 20. století a vztahu literatury a nových médií.
Úvod
S vývojem technologií a
obzvláště s rozvojem webu 2.0 se rozmohl fenomén produsage, který stírá rozdíl
mezi tvůrcem a uživatelem. V praxi to znamená, že člověk, který užívá
nějaký obsah, paralelně tento obsah vytváří. Principy této participativní
kultury se postupem času rozšířily i do oblasti tvůrčího psaní, a tak došlo ke
vzniku literárních fór. Jedná se o servery, které slouží jako prostor pro
vkládání tvůrčích textů a následné komentování nebo diskuse nad těmito texty.
Jediné, co je potřeba udělat, aby se člověk mohl stát uživatelem, a tudíž
přispívat do otevřených diskusí, je registrace. Bez ní lze s literárním fórem
pracovat jen pasivně – člověk, který nemá na daném fóru účet, si může prohlížet
a číst jednotlivé publikované texty, avšak nemůže žádným způsobem přispívat (psát
komentáře ani publikovat vlastní články).
Studie se zabývá jak principem a
způsobem fungování literárních fór v České republice, tak otázkou, zdali jsou
literární fóra přínosem pro literární kulturu a pozitivním projevem její
demokratizace.
Amatérská literatura a literární diletanti
V první části studie je
vysvětlován rozdíl mezi literárními amatéry a diletanty. Amatérská literatura
(která se obecně označuje jako opak té profesionální) nemusí být nutně
publikována pouze na internetových serverech. Existuje mnoho autorů, kteří
publikují v tištěných médiích a jejichž tvorba je obecně brána za umělecky
cennou, avšak psaní není jejich profesí v pravém slova smyslu. Další
možností nazírání na amatérskou literaturu je takový, že se jedná o texty,
které jsou psány literárně nekompetentními osobami. V případě literárních
fór se jedná právě o tuto druhou definici. Literární kompetence, jak ji
definuje americký literární teoretik Jonathan Culler je „předpoklad rozumění textům,
pro něž je nezbytné porozumět pravidlům fungování literárního diskurzu“. Do
skupiny amatérských autorů tedy Piorecký řadí ty autory, kteří si neosvojili
pravidla literárního diskursu nebo si je osvojili pouze částečně. Dále jsou
amatérští autoři v této studii rozděleni do dvou skupin, a to na mladé
autory (jedná se o ty lidi, kteří si neosvojili pravidla literárního diskursu
díky jejich nízkému věku) a literární diletanty (ti, jejichž cíl není v budoucnu
zahájit spisovatelskou kariéru a nemají zájem o zpětnou vazbu a ti, jejichž
literární činnost je pouze nahodilá).
V souvislosti s literárními
diletanty autor hovoří o tzv. grafomanii, což je touha psát bez ohledu na
uměleckou složku díla. Toto označení je ale následně označeno jako nesprávné,
jelikož literární fóra a obecně internetové servery umožňují publikaci
obrovského množství článků.
Princip literárních fór v České republice
V České republice existuje
několik serverů, které fungují na principech literárních fór. Mezi ty
nejznámější patří například Písmák (1997) a Totem (1999). Obě tato fóra fungují
na stejném principu. Lidé, kteří zde chtějí přispívat, se musí nejprve
zaregistrovat, přičemž prvním krokem bývá zvolení nicku, pod kterým bude autor
psát. Vhodné zvolení tohoto pseudonymu může být v určité omezené míře klíčem
k úspěchu. Po registraci se již člověk stává uživatelem, je seznámen s pravidly
daného fóra a může začít publikovat i komentovat a zapojovat se do diskusí.
zdroj: pismak.cz
Texty jsou rozděleny do několika
kategorií dle jejich charakteru. Téměř na každém fóru jsou složky typu vážně míněná próza/poezie a na druhé
straně ležící blbůstky (dále
například pro pobavení, denní (s)potřeba
atp.) Je zajímavé, že velmi často existují také podkategorie úlet, výkřik do tmy a jím podobné, které
předem upozorňují čtenáře na pravděpodobnou literární nekompetenci autora. Ten
tedy ještě před samotným zveřejněním textu rozhodne, zda spadá do té či oné
kategorie.
Hlavní výhodou fór tohoto typu je
fakt, že autor není nijak omezen. Stává se v tu chvíli také editorem a vydavatelem
a sám si určí, kdy přesně chce text publikovat a jak má být dlouhý. Není omezen
žádnými uzávěrkami a nemusí ani procházet procesem výběru na rozdíl od
publikace článku v tištěných médiích. Autor studie uvádí mezi dalšími
výhodami literárních fór jejich rychlost, nízkoprahovost a neomezenost, na
rozdíl od časopisů, které mají pevně daný rozsah.
V samém závěru studie Piorecký tvrdí,
že literární fóra by měla sloužit k šíření literární kompetence mezi
širokou veřejností, což se ovšem v České republice neděje. Srovnává zde
britská a americká obdobná fóra, která jsou dle Pioreckého šiřiteli
demokratizace literárního diskurzu díky jejich čistě didaktické funkci.
Příkladem mohou být texty od amatérských autorů, které jsou prokládány texty
známých literárních klasiků prezentovaných jako vzor. Na druhou stranu česká
literární fóra jsou známa svým volnočasovým a zábavním charakterem, což je
povětšinou v rozporu s onou demokratizací literárního diskurzu.
No comments:
Post a Comment