Úvod
Studie
se nazývá „Mashing up, remixing, and contesting the popular memory of Hillary
Clinton“, ve volném překladu ji lze také nazvat „Mashup, remixování a
zpochybňování kolektivní paměti o Hillary Clinton“. Text se zabývá videem „Rebel
Girl“ uveřejněným na serveru YouTube v roce 2015, na jehož příkladě lze
ilustrovat, jak může mashup video ovlivnit kolektivní pamět a také naopak, jak
masová média potlačují hlasy „outsiderů“.
Autorkou studie je Amber Davisson, odborná asistentka na katedře
komunikačních studií na Keene State College ve Spojených státech amerických. Je
autorkou studií jako například „Lady Gaga a přeprácovávání celebrity culture“ z roku
2013 a spolueditorem „Kontroverzí v digitální etice“ z roku 2016.
Její interdisciplinární bádání o identitě, politice a digitálních technologiích
bylo zaznamenáno v časopisech jako „Rhetoric
& Public Affairs“, „Culture,
Journal of Media and Digital Literacy“, „American Communication Journal“ a „Transformative Works“.
Předmětem studie je tzv. virální video z roku 2015, které
vytvořili dva fanoušci Hillary Clinton, Eric Wing a Stacey Sampo. Video
bylo vytvořené formou „mashup“, tedy kombinováním různých klipů z celé politické
kariéry Hillary Clinton se skladbou „Rebel Girl“ od kapely „Bikini Kill“,
která je nazývána hymnou undergroundového punkového feministického hnutí „riot
grrrl“. V době, kdy video vyšlo, byla Hillary Clinton zobrazována jako „Washington
insider“ a prezidentská kandidátka establishmentu. Velkou roli zde hrála také
opoziční republikánská strana, která její postavu vykreslila jako sbírku
skandálů a mocichtivých politických manévrů a v této podobě ji také uložila
do tzv. kolektivní paměti. Právě proto video „Rebel Girl“ přináší něco nového, když Hillary představuje očima
fanoušků. Klipy kandidátku vykreslují
jako dlouholetou feministku, silnou političku, milující manželku i matku – její
rebelství spočívá v umu všechny tyto role zastávat najednou. Video tak
rychle vzbudilo nevoli nejen u hnutí „riot
grrrl“ a bylo z YouTube odstraněno pro porušení autorských práv.
Kontroverze obklopující toto video navíc upozorňuje na ošidnou pozici fanoušků
v rámci politické komunikace a poukazuje na možnosti i omezení, které
nastávají pro ty, kteří chtějí kolektivní pamět neboli „popular memory“
ovlivňovat pomocí participační kulturou neboli „participation culture“, tedy
kulturou, kterou tvoří samotní jedinci, jako je tomu například na YouTube.
Mashup videa totiž fanouškům umožňují stavět klipy v různém pořadí a tím
vytvářet nový rámec jejich vnímání – v případě politiky se tak jejich
vyznění může výrazně lišit od mainstreamového vnímání daného tématu nebo osoby.
Vytváření
kolektivní paměti
Autorka v rámci výzkumu využila komparativní metody k porovnání
zkoumaného videa k dalším dílům tohoto typu. Mashup videa jsou pro mnoho
fanoušků nástrojem, kterým mohou zasáhnout a ovlivnit způsob, jakým původní
texty masových médií vnímáme. Tato videa se většinou nesnaží o přesné či
lineární vyprávění, ale naopak diváka nabádají k tomu, aby pozměnil své
vnímání určitého momentu. V případě fan fikce se například můžeme setkat se
„slash mashups“, o kterých Henry Jenkins tvrdí, že „existují na okraji
původního textu a tváří v tvář snaze autora regulovat jeho původní význam“.
Tato videa jsou většinou sdílena pouze v menších skupinách fanoušků, ale
může se stát že z těchto skupin vybočí, jako se tomu stalo v případě videa
Star Trek K/S „Closer“ od fanoušků Tjonesy a Killa. Toto videa má dnes již téměř 2
miliony shlédnutí a podle komentářů se zdaleka nejedná pouze o věrné fanoušky.
Mashupy jednoduše rekonstruují populární texty, aby s jejich pomocí mohly
vyprávět nové příběhy, čímž ovlivní naše vnímání původního textu a způsob,
jakým si jej pamatujeme. V podobných případech, kdy mashupy fanoušků
opustí tuto komunitu, může pak takové video ovlivnit i obecnou kolektivní pamět.
Důvod, proč vyvolalo video „Rebel Girl“ tak bouřlivou reakci, je z velké
části právě kvůli pokusu o „upravování minulosti“. Síla „Rebel Girl“ spočívá v užití
záznamů z minulosti ve snaze zasáhnout do současné politické konverzace.
Paul Booth tvrdí, že jednou z hlavních možnost mashupu a remixování je
narušení lineární koncepce pop culture a spojení různých období v jeden rámec
vnímání událostí. V případě Hillary Clinton je snadné poukázat na fakt, že
její dlouhodobá přítomnost na politické scéně způsobuje, že si většina z nás
neuvědomuje, jak výjimečně úspěšná jako žena v politice je. Forma mashupu
nám tak dává možnost během několika minut porovnat současné záznamy s podobnými
ze sedmdesátých či osmdesátých let, které společně se soundtrackem ilustrují,
jak revoluční Hillary Clinton je, pokud její jednání zasadíme do historického
kontextu.
Jako
osoba je Hillary Clinton již dlouhodobě rozporuplná a názory na ní se velmi
liší, a to ve všech různých ohledech. Nebývá totiž hodnocena jen jako politička
či v rámci své profese, ale také jako žena. Video se tak nesnaží jen o
posunutí vnímání jejích politických kroků, ale také vnímání její osobnosti či
vzhledu. Tím vzniká konflikt mezi „realitou“, ve které média tvrdí, že se jedná
o vypočítavou přetvařující se političku a nudnou ženu bez smyslu pro módu a
vizí fanoušků, kteří ji považují za efektivní političku s osobitým stylem,
zábavnou i smyslnou ženu a milující manželku. Tyto charakteristiky video vykresluje
jasně, takže nelze pochybovat o jeho pozitivním přístupu k Hillary Clinton
jako ke člověku celkově. Její pracovitost a oddanost potvrzují záznamy jejích
projevů a pracovních úspěchů, její žertovnost můžeme vidět hned v několika
klipech, kde tančí. Podobné příklady tvůrci videa našli pro všechny pozitivní
charakteristiky, které Hillary Clinton přiřkli. Ačkoliv záznamy jsou samozřejmě
reálné, jejich juxtapozice mnoho diváků popudila, jelikož masová média
vykreslovala obraz zcela opačný.
Závěr
Velká část debaty kolem videa se
soustředila také na otázku, zda je možné být politickým fanouškem stejně jako
je možné být fanouškem například sportovním či mediálním. Je nesporné, že takto
produktivní fanoušci se nacházejí v jedinečné pozici se v politice angažovat
proaktivně. Na rozdíl od sociálních sítí, kde je obsah vytvořen politickými
kampaněmi sdílen většinou zcela pasivně, je „participation culture“ fanouškům dovoluje rozpoznat, v jakých situacích
mohou do politické konverzace zasáhnout a ovlivnit ji. Video „Rebel Girl“ je
výjimečným příkladem tohoto potenciálu. Je však nutné, aby byl hlas fanoušků
uznán jako hodnotný.
No comments:
Post a Comment