Znovuvyložení diváckého engagementu: sociální sítě a televize
Zdroj: MOE, Hallvard; POELL, Thomas; VAN DIJCK, José.
Rearticulating Audience Engagement Social Media and Television. Television & New Media,
2016, 17.2: 99-107.
Společný článek tří
autorů, Bergenského profesora mediálních studií Moeho Hallvarda, odborného
asistenta v oboru nových médií a elektronické kultury z Amsterodamské
univerzity Thomase Poella, a profesorky komparativních mediálních studií José
van Dijck z téže univerzity, je komparativním úvodem do tématu sociálních
sítí a vztahu k televizním divákům. Hlavní pozornost je zde zaměřena na to, jak
se mění diváci s vývojem sociálních sítí a platforem a celý článek má
sloužit jako inspirace k dalšímu zkoumání propojení mezi divákem a
televize. Při sepisování tohoto článku využili autoři svých dosavadních výzkumů
a publikací dalších 18 světových autorů. Většina použité odborné literatury je
v závislosti na zkoumaném fenoménu velmi aktuální, což je v této velmi
rychle se rozvíjející oblasti velmi důležité.
Moe HallvardJosé Van Dijck
Thomas Poell
Autoři ve svém článku Rearticulating
Audience Engagement: Social Media and Television oddělují tři dimenze, které je
zapotřebí k získání povědomí o vztahu sociálních sítí a televize blíže
zkoumat. První z nich je charakter národní kultury mediální sféry. Druhou
pak je, zdali jsou sociální sítě využity soukromým či veřejným vysílatelem a
třetí jsou technologicko-komerční strategie televizních producentů a
společností vlastnících a provozujících sociální sítě. Zkoumáním těchto tří
dimenzí tento článek nastiňuje základní analytický model, jak systematicky
porovnávat a vkládat do kontextu empirické znalosti získané v oblasti
vztahu sociálních sítí a diváckého engagementu. Jedná se však o jakýsi úvod do
této problematiky, nikoliv propracovanou studii, s čímž souvisí výstupy
tohoto článku.
Van
Dijcková, Moe a Poell v něm analyzují pět případových studií z USA,
Švédka, Austrálie, Itálie a Velké Británie. Každá z nich zkoumá postavení
televize a sociálních sítí z jiné perspektivy. První studie Van Ense se
zabývá propojením sociálních sítí a amerických komerčních televizí, druhá
zkoumá výzvy při vytváření nových seriálů ve švédské veřejnoprávní televizi
(Andersson Schwarz). Další dvě se zabývají integrací sociálních sítí do
politických talk show v Austrálii a v Itálii (Pond, Selva). Pátá
studie pak zkoumá, jak využívají diváci ve Velké Británii sociální sítě napříč
různými televizními žánry (Wilson). Jedná se zde tedy o článek, jenž je
souhrnem literatury a dostupných poznatků.
Pomocí těchto studií
dochází autoři k závěru, že kontext, ve kterém se diváci dané televize nachází
(charakter národní kultury, soukromý vs. veřejný vysílatel a
technologicko-komerční strategie vysílatele), velmi jasně ovlivňuje jejich
zapojení, audience engagement, tedy
jakousi reakci či propojení s vysíláním, a jelikož jsou stávající sociální
sítě čím dál tím více propojeny se sledováním televize, tak je potřeba zkoumat,
jak se divácká participace tvaruje v různých kulturních a technologicko-komerčních
prostředích. Jak jsem již naznačil, jedná se pouze o úvod do dané problematiky,
který má za cíl povzbudit čtenáře v dalším bádání.
Jelikož
jsem se vztahem publika a vysílání věnoval ve své bakalářské práci Používání internetových televizí
vysokoškolskými studenty, tak k tomuto tématu mohu doporučit velké
množství další literatury, která se zabývá tímto tématem. Dobrým příkladem může
být například kniha Eliho Noama, Jo Groebela a Darcyho Gerbarga Internet Television. Fenoménem televize
se pak podrobně zabývali autoři jako David Morley, Annette Hill či Davit Gauntlett.
I
přesto, že je článek zmíněné trojice spíše shrnující a popisující mediální
klima v USA, Velké Británii, Itálii a Švédsku, tak je velmi dobře
aplikovatelný také na české mediální prostředí. Začleňování sociálních sítí do
televizního vysílání je fenomén, se kterým se totiž můžeme lehce setkat také na
obrazovkách českých televizí a je nezpochybnitelné, že se bude tento trend
ještě dále rozvíjet a prohlubovat.
GAUNTLETT, David a Annette HILL. TV living: television, culture and
everyday life. London: Routledge, 1999. ISBN 0-415-18486-X.
MORLEY, David. Family television: cultural power
and domestic leisure. London: Routledge, 1999. Organizations and democracy
series. ISBN 0-415-03970-3.
NOAM, Eli M, Jo GROEBEL a
Darcy GERBARG. Internet television.
Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2004. ISBN 080584306X.
No comments:
Post a Comment