Výzkum vlivu
online her na nadměrnou vznětlivost zpracovala trojice autorů z Masarykovy
Univerzity v Brně – Lukáš Blinka, Kateřina Škařupová a Kristína Mitterová.
Lukáš Blinka je zaměstnán jako odborný asistent na Fakultě sociálních studií a zabývá
se především vlivem digitálních médií na chování, zejména vlivem nadměrného
hraní online her a nadměrného užívání internetu. Kateřina Škařupová pracuje
jako odborná asistentka na Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny a na
Katedře mediálních studií a žurnalistiky. Poslední z této trojice je
postgraduální studentka Kristína Mitterová. Předmětem jejího zájmu studia jsou
neuropsychologické projevy jako je například vznětlivost a různé emoční
projevy. Absolvovala stáž na Středoevropském technologickém institutu
v Brně (CEITEC). Momentálně absolvuje pracovní stáž v Kanadě.
Jejich výzkum se
týká nejnovějšího a zároveň nejpopulárnějšího média. Zvláštností tohoto média
je kromě vlastní podstaty také to, že se velice rychle vyvíjí a možnosti jeho
využívání jsou tak čím dál tím rozsáhlejší. Tímto médiem je Internet. Výzkum se
věnuje specifické části tohoto média, kterým jsou online hry, z celého
Internetu rozhodně jeden z nejdynamičtěji se vyvíjejících a
nejpopulárnějších segmentů. Práce autorů zkoumá do jaké míry má závislost na
online hrách vliv na osobnost uživatele ve smyslu vznětlivosti, případně jiných
emočních projevů, jakými jsou sociální úzkost a obecně potlačení vlastního chování.
Jedná se o
zprávu z výzkumu včetně všech příslušných částí, jakými jsou popis
metodiky, výsledků, diskuse o získaných výsledcích a odkazy na odbornou
literaturu. Kromě odkazů na odbornou literaturu jsou výsledky některých
publikací detailněji zmíněny v úvodu výzkumné zprávy, přičemž jsou tak
využity k popisu dané problematiky zkoumané trojicí autorů.
Metody použité ve výzkumu
Pro určitou fázi
výzkumu bylo třeba zvolit vhodnou metodu.
Výběr účastníků výzkumu
Účastníky
výzkumu byli čeští a slovenští hráči hrající různé online hry určené pro větší
množství účastníků souhrnně označované např. zkratkou MMOG. O probíhající
studii bylo informováno ve specializovaných časopisech, na online
diskuzních fórech a na webových stránkách různých hracích skupin. Autoři
předpokládali, že tímto způsobem se podaří do výzkumu zahrnout opravdu zaujaté
hráče, kromě toho pro zvýšení zájmu o výzkum, byly zorganizovány pobídky ve
formě loterijních cen. Výzkum započal na jaře 2014 vyvěšením dotazníku na
portálu Lime Survey. Celkem 1463 hráčů vyplnilo dotazník do té míry, aby mohli
být zahrnuti do analýzy. Věkové rozmezí účastníků bylo 12 – 69 let a věkový
průměr 24,4 roku, při směrodatné odchylce 6,48. Zajímavostí je vysoký podíl
mužské populace 90,8 %. Intenzita hraní se u respondentů pohybovala od 0 –
92 hodin za týden, průměr byl 27,5 hodin, při směrodatné odchylce 16,05.
Měření
Pro realizaci
výzkumu byly stanoveny tři parametry a způsob jejich měření:
Závislost na
online hraní – parametr, který určí do jaké míry je daný respondent „závislý“
nebo pouze „zúčastněný“. Parametr byl měřen pomocí kvantitativního dotazníku (Addiction-Engagement
Questionnaire – AEQ), který zahrnuje 24 otázek s hodnotící čtyřstupňovou
škálou pro každý z nich (od „1 – naprosto nesouhlasím“ do „4 – naprosto
souhlasím“). Polovina otázek byla zaměřena na „závislé“ respondenty (konflikt,
výkyvy v chování, abstinence) a polovina byla zaměřena na „zúčastněné“
respondenty (výkyvy v myšlení, euforie, tolerance).
Frekvence hraní
– parametr vyjádřený v hodinách strávených hraním byl měřen kombinací dvou
otevřených otázek „Kolik hodin denně jste za poslední tři měsíce trávil hraním
online her ve všední den?“ a „Kolik hodin denně jste za poslední tři měsíce
trávil hraním online her ve volných dnech?“. Respondenti, kteří za poslední tři
měsíce nehráli byli z průzkumu vyloučeni.
Nadměrná
vznětlivost – parametr byl měřen prostřednictvím dvanácti uzavřených otázek a
příslušné stupnice podle „Dickmanova ukazatele vznětlivosti“ (1990).
Výsledky výzkumu
Z výsledků
vyplývají významné závislosti mezi nadměrnou vznětlivostí a věkem. Zjištění, že
nadměrná vznětlivost je nepřímo úměrná věku, potvrzuje, že vznětlivost je
přirozeným znakem dospívání. Vztah mezi nadměrnou vznětlivostí a „závislostí“
byl zjištěn jako přímo úměrný s přiměřeným nárůstem vznětlivosti podle
míry „závislosti“. V případě nárůstu impulzivity s mírou „zúčastnění“
se projevil pouze slabý, přímo úměrný vztah.
Jako další
poznatek lze obecně z výsledků odvodit, že vztah mezi vznětlivostí a
„závislostí“ je ovlivněn zejména věkem respondentů a časem stráveným hraním
online her. Z výzkumné zprávy rovněž vyplývá, že i když míra herní
závislosti byla předpokladem pro výraznější nadměrnou vznětlivost, výsledky
výzkumu toto nepotvrdily.
Výzkum porovnává
mezi sebou „závislé“ hráče, kteří vykazují nadměrnou vznětlivost s těmi,
kteří nevykazují. Zjištění jsou taková, že vznětlivější hráči mají podobné
znaky závislosti jako nevznětliví hráči s jednou výjimkou. Vznětliví
hráči, nehledě na malý vzorek, měli významně vyšší tendenci k opakování
svých problémů, pokud se jim podařilo jich někdy dříve zbavit. Tento znak byl
měřen otázkou „Již jsem se několikrát neúspěšně pokusil redukovat čas strávený
hraním.“
Zhodnocení
Myslím si, že
daný průzkum je vzhledem k rychlosti vývoje Internetu a možností, které nabízí,
velmi užitečný. Obecně je známo, že dospívající mládež za posledních deset let
velmi změnila způsob trávení svého volného času. Výzkum potvrzuje, že věkový
průměr závislých je nízký a jedná se tedy o osobnosti, které se vyvíjejí, a
v posledních letech v určitých ohledech také mění. Jelikož se i
stejně dynamicky vyvíjí i samotný Internet, je na místě těmto souvislostem
věnovat pozornost.
Daný výzkum
nenabízí řešení problémů, které s výše popsaným přicházejí nebo mohou
přijít, nicméně zcela určitě přispívá k detailnějšímu poznání příčin a
různých souvislostí tohoto jevu.
Zdroje:
https://www.google.cz
www.http://www.cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2016101001&article=5
No comments:
Post a Comment