Thursday, December 1, 2016

Proces produsage v online dramatu Semestr

Od 1. listopadu 2016 začala česká internetová televize Stream.cz vysílat nový seriál režiséra Adama Sedláka s názvem Semestr. V týdenních intervalech tak bude postupně zveřejněno všech 6 dílů, které vypráví děj jednotlivých měsíců zimního semestru. Hlavními postavami jsou Amálie(22 let), její přítel Damián(25 let), Pavlína(22 let) a Šimon(23 let). 
Čtveřice hrdinů seriálu.

Ale co je na seriálu Semestr nejen z hlediska nových médií tak výjimečné? Celý se odehrává na plochách počítačů již zmíněných aktérů. Seriál má celkem jednoduchý děj, ale je okořeněn právě formou vyprávění, která nechává na hlédnout do nejhlubšího soukromí milleniálů. Šestidílná série tak prezentuje internetové návyky, náplň běžných dní vysokoškoláků a ukázku toho, jak mladí využívají Skype, FaceTime, Messenger, Instagram, Facebook, YouTube a další. 

Koncept vyprávění pouze prostřednictvím obrazovek počítačů je novinka na poli internetové dramatické tvorby. Za průkopníka tohoto přístupu je považován americký horor Unfriended, česky Odebrat z přátel.
Seriál se odehrává výhradně na obrazovkách počítačů.

Semestr je příkladem produsage, tedy splynutí rolí producenta a uživatele. Produsage, pojem poprvé definovaný profesorem Axelem Burnsem z Queenslandské univerzity v knize Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: from production to produsage, spočívá v neustálém rozvíjení, sdílení a rozšiřování internetových obsahů.

Ale zpět k Semestru. Amálie(Anna Linhartová), baristka a studentka filmových věd z Prahy, miluje Berlín a vše s ním spojené, ale na stáž tam odjel její přítel Damián(Jan Hofman). Tomu jsou hipsteři a techno party naopak úplně cizí. Do Berlína, Mekky tohoto životního stylu, ale právě na půl roku odjel na stáž. Pavlína(Eva Josefíková) je Améliina kamarádka z dětství, jejich přátelství však už není takové, jaké bývalo. Možná i kvůli tomu, že Pavlína nyní provozuje úspěšný fashion blog a žije nezávazný život plný večírků a milostných románků. Améliin kamarád Šimon(Jan Cina) je její hlavní psychická podpora ve vyhrocených situacích s Damiánem. Hlavní postavy seriálu se tedy potýkají s problémy, které zná víceméně každý z generace Y. Ústředním motivem je vztah na dálku a všechny strasti s ním spojené.

Semestr, seriál simulující nepřikrášlenou online realitu, mapuje snad všechny charakteristické znaky procesu produsage. Sociální sítě a blogy jsou prostředí, ve kterém lze produsage reálně sledovat. Tak například situace, kdy Damián pro Amélii sestříhá krátký film z video záznamů GoPro kamery a vloží ho na Facebook. Z uživatele sociální sítě se tak dostal do role producenta, jehož dílo lze sdílet, hodnotit a komentovat. Ve stejné roli se nachází i bloggerka Pavlína. Na svém blogu píše články, sdílí fotografie outfitů a natáčí vlogy, ve kterých propaguje výrobky. Bariéra mezi producentem a uživatelem mizí.

V seriálu Semestr lze sledovat i prvky transmediálního vyprávění.  To je proces, ve kterém se prvky fikce přesouvají různými komunikačními kanály dál. V případě Semestru se nejedná až tak o fikci, ale přesah z internetové televize do jiných prostředí tu je. Tak například všechny postavy jsou reálně dohledatelné na Facebooku. K vytvoření reálného dojmu z facebookového newsfeedu bylo potřeba registrovat přes 60 smyšlených profilů. Transmediální vyprávění podporuje vznik fanouškovského zájmu. Třeba již zmíněný blog Pavlíny funguje a divák seriálu si ho může prohlédnout i mimo seriál. Damián v jednom dílu komentuje Pavlínin příspěvek o nových botách. Příspěvek pak v ten samý moment lze najít na Pavlínině blogu. Pokud Amálie hodnotí film na csfd.cz, znamená to, že se na její profil můžeme podívat i tam a projít si seznam ohodnocených filmů.

Vztahové drama Semestr prezentuje styl komunikace, který je pro dnešní dvacátníky úplně běžný. Je to komunikace plná multitaskingu, prokrastinace, nekoncentrované rozhovory na Skypu a jakási plochost a prázdnost zpráv a emocí. Zpracování je tak věrné a tvůrci tím dali najevo, že dotčené generaci(cílové skupině diváků) opravdu rozumí.

(Nejen) čeští dramaturgové tápou v generaci milleniálů. Nevědí si rady, jak zaujmout diváky, kteří si svou zábavu najdou na internetu a na televizi se dívají sporadicky a spíše z recese(viz Prostřeno). Semestr dokázal vyplnit tuto mezeru na trhu a strhnout pozornost této „problémové“ skupiny.

Seriál Semestr ukazuje rozdíl ve vnímání lidí do cca třiceti let a nad třicet let. Zkrátka rozdíl mezi generacemi, které s internetem vyrostly a které nikoliv. Na Semestr by se měli podívat učitelé a rodiče, kteří chtějí pochopit, „co na těch počítacích věčně děláme“. Seriál dokazuje, že dnešní středo- a vysokoškoláci zvládají daleko lépe multitasking než třeba jejich rodiče.

Seriál Semestr zůstává minimalistický a neutrální. Chování generace Y tvůrci seriálu nekritizují ani nechválí, jeho úspěch však může svědčit o tom, že využívání nových médií(a především pak sociálních sítí) je pro mladé lidi něco tak přirozeného, že se se Semestrem dokáží naprosto ztotožnit.

Seriál Semestr mě přivádí na myšlenku, jakým směrem se budou vyvíjet seriály a televizní tvorba obecně. Napadá mě, že budoucnost by mohla být v seriálech „na míru“, které by byly na základě věku, pohlaví, zájmů, vzdělání apod. personalizované podle diváka a dívalo by se na ně přes virtuální brýle. Pokud nepřijde v horizontu několika let inovace do tohoto filmařského odvětví, budou se producenti muset smířit s tím, že internet je nová televize. 

Zdroje:
https://www.stream.cz/porady/semestr

1 comment:

  1. Do you need free Twitter Followers?
    Did you know that you can get these AUTOMATICALLY & ABSOLUTELY FOR FREE by registering on Like 4 Like?

    ReplyDelete