Jedna
z mých oblíbených stránek na Facebooku se jmenuje AZ247 – víc než jen
pravda. Vždy, když na mě vyskočí příspěvek tohoto „zpravodajského serveru“, pouhý
titulek stačí k zvednutí nálady. Občas si přečtu článek a jedu dál, jen
pobavení pro ty, co nemají zrovna nic lepšího na práci, řeknu si sám pro sebe.
Jednou jsem měl opravdu dlouhou chvíli, a proto jsem zabrousil do diskuse pod
odkazem na příspěvek vypovídající o přívalu imigrantů z Blízkého východu a
Afriky do naší vlasti.
Nevěřil
jsem vlastním očím, když jsem četl některé komentáře uživatelů, kteří burcovali
národ k ochraně vlasti před touto vlnou nepozvaných osob a šířili paniku.
Nemám zcela jasno o otázce imigrační krize, která v poslední době díky
splasknutí obrovské mediální bubliny u nás v podstatě utichla, ale stačí
mi vlastní racionální pohled na věc. Přemýšlím, jak velkou roli hrají u šíření
dezinformací bombastické zprávy, jež situaci nadhodnocují a snaží se diváka či
čtenáře šokovat například reportáží o příběhu rodiny ze Sýrie, která absolvuje
předalekou cestu z vlasti až do západní Evropy za lepším životem.
Po internetovém hledání zjišťuji, že dnes jsou hlavním zdrojem zpravodajských informací především sociální sítě Facebook a Twitter. U nás vládne jednoznačně Facebook, neboť moc Twitteru stále nebyla u celé domácí populace nalezena, pochopena či doceněna. Čerpat informace z komunikačního serveru je v dnešní době velmi jednoduché, ale přináší s sebou rizika dezinformací v podobě takzvaných „fake news“, což by se do českého jazyka dalo přeložit jako úmyslně zavádějící nebo přímo lživé články. Celý internet je plný různě tematických online lží.
Po internetovém hledání zjišťuji, že dnes jsou hlavním zdrojem zpravodajských informací především sociální sítě Facebook a Twitter. U nás vládne jednoznačně Facebook, neboť moc Twitteru stále nebyla u celé domácí populace nalezena, pochopena či doceněna. Čerpat informace z komunikačního serveru je v dnešní době velmi jednoduché, ale přináší s sebou rizika dezinformací v podobě takzvaných „fake news“, což by se do českého jazyka dalo přeložit jako úmyslně zavádějící nebo přímo lživé články. Celý internet je plný různě tematických online lží.
Webové
stránky Českého rozhlasu přišly před pár dny s žebříčkem nejčtenějších
českých neověřených článků. Překvapivý výsledek čtenosti ukázal, že
dezinformační texty mají nad pravdivými v dnešní době navrch.
„Pokud
je to pravda, nastane šok. Rozdělení ČSFR v roce 1992 je neplatné!“ Článek s
tímto titulkem vyšel na internetu 4. března roku 2016 a rychle si získal svou
pozornost. Na Facebooku ho sdílely stránky Česká realita na tvrdo a bez cenzury nebo Svobodné Československo,
odkud se začala šířit mezi další desetitisíce uživatelů. Na sociální síti se na
různých místech, třeba ve skupinách jako Přátelé Ruska v České republice,
průběžně objevovala několik dalších měsíců - a dnes je s 26 tisíci lajky,
sdíleními a komentáři druhým nejoblíbenějším českým článkem na Facebooku za
poslední rok. Těžko chápatelné, že někdo mohl takovému nesmyslu na vteřinu
uvěřit. Článek o „historické chybě“ přinesl server Svět kolem nás zabývající se v anonymních textech převážně
konspiračními teoriemi.
Pomyslné
první místo žebříčku obsadil
článek serveru bezpoliickekorektnosti.cz
s titulkem: „Ruský profesor:
Cukrovka a rakovina jsou vymyšlené nemoci. Všechno je ve stravě. Peroxid vodíku
– všelék? Věřit pohádkám, nebo zůstat v pasti.“ Text
byl na Facebooku označen 34 tisíckrát jako „To
se mi líbí,“ komentářem nebo sdílením.
Samotné
fake news nejsou žádnou internetovou novinkou. V roce 2013 vyšel
v Blesku těsně před prezidentskými volbami inzerát namířený proti Karlu
Schwarzenbergovi, za jehož neetičnost dostal později zadavatel Vladimír Zavadil
od České advokátní komory pokutu 850 tisíc.
Z celosvětového
pohledu se falešné zprávy ukázaly jako dost možný rozdílový faktor výsledků
prezidentských voleb ve Spojených státech. Ve vrcholení prezidentských kampaní
obou kandidátů zahltily Facebook a Twitter tisíce vymyšlených zpráv
z nových a zcela neznámých webových stránek, které drtivě podporovaly
republikánského kandidáta Donalda Trumpa. Informovaly například o tom, jak
Trumpovi vyjádřil podporu papež nebo o připravované žalobě FBI na konkurentku
Hillary Clintonovou. Redaktoři webu BuzzFeed
se pokusili dohledat vznik lživých textů a po prozkoumání více než stovky
protrumpovských webů, došli k nečekanému cíli. Lživé články měla na
svědomí skupinka mladých makedonců, která si tak vydělávala skrze zobrazování
webové reklamy. Původ
textů není až tolik podstatný za to zpráva serveru Buzzfeed, že 20 nejsdílenějších falešných zpráv o volbách mělo na
Facebooku větší odezvu než 20 nejsdílenějších zpráv skutečných, ukazuje
skutečnou sílu falešných zpráv. Dokonce falešně texty na svých osobních profilech sdíleli i syn
Donalda Trumpa Eric nebo manažer jeho volební kampaně Corey Lewandowski.
Zdroje:
No comments:
Post a Comment