Friday, December 2, 2016

Jak dezinformační zprávy ovlivňují naše myšlení

Jedna z mých oblíbených stránek na Facebooku se jmenuje AZ247 – víc než jen pravda. Vždy, když na mě vyskočí příspěvek tohoto „zpravodajského serveru“, pouhý titulek stačí k zvednutí nálady. Občas si přečtu článek a jedu dál, jen pobavení pro ty, co nemají zrovna nic lepšího na práci, řeknu si sám pro sebe. Jednou jsem měl opravdu dlouhou chvíli, a proto jsem zabrousil do diskuse pod odkazem na příspěvek vypovídající o přívalu imigrantů z Blízkého východu a Afriky do naší vlasti.    


Nevěřil jsem vlastním očím, když jsem četl některé komentáře uživatelů, kteří burcovali národ k ochraně vlasti před touto vlnou nepozvaných osob a šířili paniku. Nemám zcela jasno o otázce imigrační krize, která v poslední době díky splasknutí obrovské mediální bubliny u nás v podstatě utichla, ale stačí mi vlastní racionální pohled na věc. Přemýšlím, jak velkou roli hrají u šíření dezinformací bombastické zprávy, jež situaci nadhodnocují a snaží se diváka či čtenáře šokovat například reportáží o příběhu rodiny ze Sýrie, která absolvuje předalekou cestu z vlasti až do západní Evropy za lepším životem. 
Po internetovém hledání zjišťuji, že dnes jsou hlavním zdrojem zpravodajských informací především sociální sítě Facebook a Twitter. U nás vládne jednoznačně Facebook, neboť moc Twitteru stále nebyla u celé domácí populace nalezena, pochopena či doceněna. Čerpat informace z komunikačního serveru je v dnešní době velmi jednoduché, ale přináší s sebou rizika dezinformací v podobě takzvaných „fake news“, což by se do českého jazyka dalo přeložit jako úmyslně zavádějící nebo přímo lživé články. Celý internet je plný různě tematických online lží.

Webové stránky Českého rozhlasu přišly před pár dny s žebříčkem nejčtenějších českých neověřených článků. Překvapivý výsledek čtenosti ukázal, že dezinformační texty mají nad pravdivými v dnešní době navrch.
„Pokud je to pravda, nastane šok. Rozdělení ČSFR v roce 1992 je neplatné!“ Článek s tímto titulkem vyšel na internetu 4. března roku 2016 a rychle si získal svou pozornost. Na Facebooku ho sdílely stránky Česká realita na tvrdo a bez cenzury nebo Svobodné Československo, odkud se začala šířit mezi další desetitisíce uživatelů. Na sociální síti se na různých místech, třeba ve skupinách jako Přátelé Ruska v České republice, průběžně objevovala několik dalších měsíců - a dnes je s 26 tisíci lajky, sdíleními a komentáři druhým nejoblíbenějším českým článkem na Facebooku za poslední rok. Těžko chápatelné, že někdo mohl takovému nesmyslu na vteřinu uvěřit. Článek o „historické chybě“ přinesl server Svět kolem nás zabývající se v anonymních textech převážně konspiračními teoriemi.
Pomyslné první místo žebříčku obsadil článek serveru bezpoliickekorektnosti.cz s titulkem: „Ruský profesor: Cukrovka a rakovina jsou vymyšlené nemoci. Všechno je ve stravě. Peroxid vodíku – všelék? Věřit pohádkám, nebo zůstat v pasti.“ Text byl na Facebooku označen 34 tisíckrát jako „To se mi líbí,“ komentářem nebo sdílením.
Samotné fake news nejsou žádnou internetovou novinkou. V roce 2013 vyšel v Blesku těsně před prezidentskými volbami inzerát namířený proti Karlu Schwarzenbergovi, za jehož neetičnost dostal později zadavatel Vladimír Zavadil od České advokátní komory pokutu 850 tisíc.




Z celosvětového pohledu se falešné zprávy ukázaly jako dost možný rozdílový faktor výsledků prezidentských voleb ve Spojených státech. Ve vrcholení prezidentských kampaní obou kandidátů zahltily Facebook a Twitter tisíce vymyšlených zpráv z nových a zcela neznámých webových stránek, které drtivě podporovaly republikánského kandidáta Donalda Trumpa. Informovaly například o tom, jak Trumpovi vyjádřil podporu papež nebo o připravované žalobě FBI na konkurentku Hillary Clintonovou. Redaktoři webu BuzzFeed se pokusili dohledat vznik lživých textů a po prozkoumání více než stovky protrumpovských webů, došli k nečekanému cíli. Lživé články měla na svědomí skupinka mladých makedonců, která si tak vydělávala skrze zobrazování webové reklamy. Původ textů není až tolik podstatný za to zpráva serveru Buzzfeed, že 20 nejsdílenějších falešných zpráv o volbách mělo na Facebooku větší odezvu než 20 nejsdílenějších zpráv skutečných, ukazuje skutečnou sílu falešných zpráv. Dokonce falešně texty na svých osobních profilech sdíleli i syn Donalda Trumpa Eric nebo manažer jeho volební kampaně Corey Lewandowski.

Zdroje:
Český rozhlas 
http://www.snopes.com/2016/01/14/fake-news-sites/

No comments:

Post a Comment