Instagram. Tato novodobá sociální
síť hýbe světem ve dvacátém prvním století. Je to místo, kde se střetávají jak
běžní uživatelé, tak světově známé celebrity či jiné organizace. Na své
popularitě také získal termín Millennials – neboli Generace Y. The Pew Research
Center definuje Millennials jako jednotlivce, kteří byli narozeni mezi lety
1981 a 1997. Jsou také často označování za generaci, která přišla do digitální
éry. Jedná se o děti tzv. baby boomers. A právě díky Millennials je Instagram
tak populární. Ten jim umožňuje fotit fotky, sdílet je, followovat ostatní
uživatele, sbírat srdíčka a používat hashtagy. S Instagramem se také
rozmohl nový celosvětový sociální fenomén jménem selfie – tedy fotografického
autoportrétu, který je vyfocený nejčastěji na mobilní telefon. Tento fenomén si
získal širokou veřejnost, v roce 2013 bylo dokonce toto slovo Oxfordským
slovníkem prohlášeno za slovo roku. Selfie se zaměřuje pouze na fyzickou stánku
člověka.
Název studie The relationship
between Instagram selfies and body image in young adult women nám již napovídá,
že studie se bude zabývat právě tímto tématem – obrazem ženského těla v ženách
samých a jejich propojení s Instagram selfies. Tato studie byla publikována
v měsíčníku First Monday v Září roku 2016. Autory tohoto výzkumu jsou
Charles Wagner, Ester Aguirre a Erin M. Sumner. Studie se především věnuje vztahům
mezi skutečnou velikostí, nespokojeností s vlastním tělem a počet
vyfocených a „postnutých“ selfies. Hledá spojení mezi tím, jak ženy
z generace Millennials jsou spokojeny ve vlastním těle a jak to souvisí
s jejich selfies.
Charles Wagner promoval na
soukromé Trinity University v Texasu v roce 2016 z Business
Analytics and Communication. Po dokončení university se rozhodl následovat si
svůj sen a pomáhat druhým a řešit celosvětové problémy. Proto začal pracovat
v mezinárodní poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC)
v Chicagu jako technický konzultant, avšak doufá, že se jednoho dne navrátí
do školy a získá titul MBA.
Další autorkou je Ester Aguirre,
která je současnou studentkou Trinity University, která zde bude zanedlouho
promovat z Political Sciences a ze španělštiny.
Poslední autorkou je Erin M.
(Bryant) Sumner, která získala v roce 2012 titul Ph.D. na Arizona State
University. Nyní pracuje jako odborný asistent profesora na Human Communacation
and Theatre také na Trinity Univerzity v Texasu. Její výzkumy se zaobírají
zejména Computer-mediated komunikací. Její práce byla publikována například
v Communucation Monographs, Journal
of Sociaty and Personal Relatonships či Communication Methods and Measures.
Body image je to, jak se my sami
vidíme a jak se vnímáme po vzhledové stránce. Toto slovní spojení můžeme také
do českého jazyka přeložit jako představa
vlastního těla. Pojem body image obsahuje aspekty jako je například barva
kůže, tělesné proporce a především konfekční velikost. Je důležitý jak pro
ženy, tak samozřejmě i pro muže, ale studie Fredricksona a Robertsna
z roku 1997 dokazuje, že ženy jsou častěji vnímány jako tělesné a sexuální
objekty.
O Ideálním ženském těle a jeho
velikosti a tvaru má každá kultura představu jinou a i s průběhem času se tento
obraz měnil. V západní moderní kultuře povětšinou ženské tělo definujeme
jako hubené, atletické. Tento současný trend má zásadní dopad na Millennials
ženy. Víc než polovina dospělé populace ve Spojených státech Amerických může
být klasifikována jako lidé s nadváhou či obézní, což vede k tomu,
že sociální normy ženské krásy, která je často reprezentována v médiích,
se velmi odlišují od reálných postav žen. Dle průzkumu z toku 2010 od
Whitea a Halliwella, přibližně polovina dívek mezi 11 a 16 lety vypověděla, že
nejsou šťastné se svým vzhledem a body image. Ženy celkově jsou nespokojené se
svým vzhledem více než muži a to často vede k nízkému sebevědomí. U jedinců, kteří mají velmi nízkou body
image, je také daleko pravděpodobnější, že se u nich rozvine mentální či
fyzické poruchy, jako jsou například poruchy příjmu potravy – to ve své studii
z roku 2010 představil Dittmar. Bohužel více než 30 milionů Američanů
trpělo poruchou příjmu potravy někdy během jejich života, z toho byly dvě
třetiny ženy.
Důležitou roli v tomto
tématu hrají média – v dnešní době především ta sociální. Například ve
výzkumu z roku 2014 Vogel uvádí, že čím více jsou lidé na Facebooku, tím
jejich sebevědomí klesá. Lidé mají totiž tendenci se neustále srovnávat
s druhými, porovnávat se. A to samé je u Instagramu.
Instagram byl založen v roce
2010 a od té doby prošel mnoha změnami. Nyní má 500 milionů aktivních
uživatelů, kteří přidávají 95 milionů fotek každý den (červen 2016). Tato
populární sociální síť byla prodána Facebooku roku 2012. Dle Bryanta a Marmo má
každá sociální síť své vlastní normy. Instagram si tedy vytvořil svou vlastní
kultura a etiketu. Lidé vědí co sharovat, co lajkovat a také vytvářejí nové
trendy. Nyní jsou těmi nejpopulárnějšími #TBT
aka Throwback Thursday, pod
tímto hashtagem přidávají uživatelé své starší fotky nebo #SelfieSunday – selfie vyfocené
v Neděli. Selfies jsou také žhavým tématem mediální diskuze.
Proto se tato studie snaží o
lepší pochopení fenoménu Instagram selfie a to zejména ve vztahu s body
image mladých žen. Však před určením tohoto vztahu je nejdříve nutné determinovat
rozsah selfies, které mladé ženy dělají. Nejdříve jsou tedy položené otázky:
RQ1: Jak často ženské uživatelky Instagramu 1) fotí selfies? 2)
postují selfies?
Výzkum se také snaží zjistit, zda
skutečná velikost nějak souvisí s focením a postováním Selfies. To bude
zjišťováno tím, že účastníků bude změřeno BMI, jelikož je to objektivnější
faktor. Hypotézou této otázky je, že účastníci s vyšším BMI budou se svým
tělem méně spokojení.
H1: BMI bude pozitivně ovlivňovat nespokojenost účastníků
s jejich tělem.
Dále byly položeny otázky, které
se zaměřovaly na vztah velikosti těla s počet Selfies.
RQ2: Ovlivňuje velikost těla počet vyfocených Selfies?
RQ3: Ovlivňuje nespokojenost s vlastním dělem počet vyfocených
Selfies?
RQ4: Ovlivňuje velikost těla počet postnutých Selfies na Instagram?
RQ5: Ovlivňuje nespokojenost s vlastním dělem počet postnutých
Selfies na Instagram?
Účastníky výzkumu bylo 130
studentek vysoké školy ve věku od 18 do 32 let. Výzkum měl několik částí.
Nejdříve byly lidé na Facebooku požádání, aby vyplnily online dotazník, který
měl tři části a skládal se z jednoduchých otázek, ten pronikl do celé sítě
a na jeho základě byly vybrání účastníci, ti museli mít aktivní Instagramový
účet. Následně vybraným byl zaslán další dotazník o jejich selfie chování
s následujícími instrukcemi: „Answer
the following based on your personal Instagram account. If you cannot recall
specifics, scroll through your Instagram feed. Please keep in mind the
definition of a selfie, which is “a digital self-portrait usually taken with
the use of a camera phone.” Aby byl výzkum přesnější, byly účastníci
vyzváni, aby se soustředily pouze na selfies, kde jsou oni sami, ne tzv,
groupies – skupinové selfies. Dále byly uchazeči dotázáni na otázky, které se
týkaly jejich body image. Na závěr přišly otázky demografického rázu.
Spokojenost s vlastním tělem
byla měřena pomocí Body Image Assessment Scale-Body Dimensions. K testu byl
přiložen obrázek, na kterém bylo 17 ženských siluet. Každá tato silueta označovala
jiní BMI. Respondenti měli za úkol označit tu siluetu, které si myslí, že si jsou
podobní nejvíce a také siluetu, která dle nich označuje ideální postavu.
Výsledky
Na RQ1 nebyly odpovědi překvapivé. Respondenti vypověděly, že průměrně
vyfotí 17 selfies za měsíc a pouze 0.34 selfies za měsíc putuje na Instagram a
také H1 byla potvrzena.
Z výzkumu také vyplívá odpověď na RQ2, že čím menší BMI, tím více
respondenti fotily Selfies. Z výzkumu také vyplývá, že více nespokojení
jsou lidí s vyšším BMI. Proto také RQ3 bylo pozitivní. Čím více jsou lidé
spokojeni, tím více Selfies fotí. Autoři také z výzkumu zjistili, že na
otázky RQ4 a RQ5 není jasná odpověď. Počet Selfies postnutých na Instagram není
ovlivněn velikostí či nespokojeností s vlastním tělem.
V České republice je
Instagram hitem jako všude jinde ve světě a i zde mají ženy problémy se
sebevědomím. Mají tendenci se srovnávat s druhými, je na ně vyvíjen tlak
z médií, která ženám podsouvají „ideal woman body“ a nutí je
k dokonalosti. Ale tento ideál je určen pouze médií. Krása pro každého
znamená něco jiného a je to velmi individuální pojem, proto nic takového jako
ideální postava neexistuje. Proto lze, dle mého mínění, výzkum aplikovat na
celou západní kulturu, tedy i na Českou republiku.
Zdroj: WAGNER, Charles; AGUIRRE, Ester; SUMNER, Erin M.. The relationship between Instagram selfies and body image in young adult women. First Monday, [S.l.], aug. 2016. ISSN 13960466. Available at: <http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/6390/5620>. Date accessed: 11 Dec. 2016. doi:10.5210/fm.v21i9.6390.
No comments:
Post a Comment