Studie
z názvem More
emojis, less :) The competition for paralinguistic function in
microblog writing se
zabývá novým nestandardním komunikačním nástrojem, který se v
posledních letech objevil v on-line prostřední: emodži. Dále se
pak snaží zjistit, zda nové emodži hrají stejnou roli jako
emotikony a další psací inovace vytvořené na ASCII bázi a zda
je emodži postupně nahrazují. Výzkum byl publikován v
internetovém deníku First
Monday v
listopadu roku 2016 a za jejím uskutečněním stojí studentka
doktorského studia na Univerzitě v Gorgii Umashanthi Pavalanathan
ve spolupráci s Jacobem Eisensteinmem, který působí na téže
univerzitě jako odborný asistent.
Umashanthi
Pavalanathan je studentkou čtvrtého ročníku doktorského studia
na Instututu technologií v Gorgii a zároveň členkou Laboratoře
počítačové lingvistiky, kde působí pod Dr.Jacobem Eisensteinem.
Své výzkumy zaměřuje především na počítačovou analýzu
jazyka na sociálních sítích. Podílela se na několika výzkumech
sociálních sítích např. pro Pacifickou severozápadní národní
laboratoř či pro Data Sciences and Analytics group.
Jacob
Eisenstein je odborný asistent působící na fakultě Interactive
Computing na Instututu technologií v Gorgii, kde zároveň vede
Laboratoř počítačové lingvistiky. Zajímá se převážně o
nestandardní jazyk, výpočetní společenské vědy a statistické
strojové učení. Ve svých výzkumech kombinuje lingvistiku se
strojovým učením, aby vytvořil systém zpracování přirozeného
jazyka, který se umí přizpůsobit ke kontextovým variacím a
nabízet tak nové poznatky o společenských jevech. Dále se zabývá
strukturou a dynamikou změn jazyka v online médiích či diskursem
kontextu pro porozumění jazyku.
Úvod
V
úvodu práce se autoři snaží na příkladu tweetů zpěvačky
Britney Spears poukázat na nahrazování emotikon novými emodži
obrázky po jejich zavedení na Twitter roku 2014. Zpěvačka začala
nahrazovat srdíčkový emotikon „<3“ za podobně vyhlížející
emodži či
mrkající emotikon ;) za emodži .
K upřednostnění smajlíků emodži došlo nejen u emotikon, ale
dokonce i u nestandardních psacích výrazů typu „Aaaahh“. Tato
změna psacího stylu u Britney Spears odpovídá změně v samotné
technologii: zavedení emodži na sociálních sítích.
Použití
nestandardního stylu psaní v on-line interakcích, jako jsou
sociální média je často vnímáno jako pokus replikovat
neverbální prvky komunikace. Tyto neverbální prvky jsou také
známé jako paralingvistické náhražky. Autoři rozlišují
používání těchto náhražek na sociálních sítích např.
expresivní prodloužení a velikost písmen (např. Tááákže
místo takže) k naznačení jiného tónu autora; emotikony (např
:-() ke zprostředkování emocionálního vlivu na text, který by
se jinak četl neutrálně. Příklady uvedené na případu Spears
naznačují, že emodži lze chápat jako další položky z tohoto
arzenálu paralingvistických náhražek a že soutěží o stejnou
paralingvistickou funkci.
Svou
prací navazují na další výzkumu z oblasti nestandardního
pravopisu v online prostředí. Kalman a Gergle roku 2014 provedli
výzkum velkého souboru e-mailových zpráv, aby zjistili, jak
nestandardní znaky pomocí opakování slouží k obohacení
komunikace. Také výzkum o úloze smajlíků v textové komunikaci
má dlouhou historii. Za zmínění stojí např. výzkum Dresnera a
Herringa, kteří identifikovali tři hlavní jazykové funkce
smajlíků: (1) indikátory emoce (např. šťastný nebo smutný),
(2) ne-emocionální význam (např. vtípkování) a (3) indikace
komunikativního záměru mluvčího (např. končící promluvu se
smajlíkem). Se zvyšující se popularitou emodži začali vědci
zkoumat také roli emodži v textové komunikaci. Stark a Crawford se
například zabývali historickým původem emodži. Zatímco Kelly a
Watts vedli roku 2005 hloubkové rozhovory s kulturně různorodým
souborem 20 účastníků o tom, jak používají smajlíky emodži v
textové komunikaci se svým blízkými. Tento výzkum ukázal, že
se emodži používají pro celou řadu účelů, jako je udržování
konverzačního spojení, k navázání hravé interakce, či
vytvoření jedinečnosti v určitém
vztahu. Předchozí výzkumné práce
se především snažily stanovit komunikativní roli emodži. Co se
týče problematiky soutěžení emodži s jinými formami
nestandardního pravopisu, zejména s emotikony, jedná se o první
studii svého druhu.
Metody
výzkumu
Pro
účely tohoto výzkumu a k objasnění dopadu zavedení emodži do
systému paralingvistické komunikace v on-line psaní, byly
kvantitativně hodnoceny dvě hypotézy:
Hypotéza
I: Přijetí emodži způsobí, že uživatelé použijí méně
emotikon. (Což by naznačovalo, že smajlíci emodži a emotikony
soutěží o stejnou paralingvistickou funkci.)
Hypotéza
II: Přijetí smajlíků emodži způsobí, že uživatelé
použijí méně nestandardního pravopisu celkově. (To by
naznačovalo, že emodži nahrazují všechny formy nestandardních
pravopisu.).
Autoři
pro výzkum shromáždili korpus tweetů od února 2014 do srpna
2015, ze kterých následně extrahovali počty standardních i
nestandardních jazykových prvků. Vybírali zásadně s osobních
twitterových účtů, které odlišili od automatizovaných účtů,
které spravuje více než jeden člověk. Z výsledného vzorku
následně odstranili účty s více než 5000 folowers a ty, které
měly v průměru více než 200 tweetů každý měsíc. Tito
populární a velmi aktivní uživatelé jsou sice potenciálně
zajímaví, podle definice jsou však jazykově atypičtí. Dále
také eliminovali retweetnuté příspěvky a uživatele, kteří
vypracovali více než 10% svých tweetů v jakémkoli jiném než
anglickém jazyce. Do výsledného vzorku byli zařazeni pouze
uživatele, kteří vypracovali minimálně pět původních tweetů
průměrně každý měsíc.
K
otestování stanovených hypotéz, nebyla dostačující jednoduchá
korelační analýza. Dle znázornění na obrázku je sice zřejmé,
že využití smajlíků emodži roste, zatímco používání
emotikon stále klesá. Nicméně, korelace mezi těmito trendy
neznamená, že nárůst využití emodži způsobuje odpovídající
snížení používání emotikon.
Z
tohoto důvodu autoři využili rozsáhlou analýzu kauzální
inference. Kromě výzkumného vzorku tweetů stanovili také dvě
výzkumné skupiny. V první byli uživatelé, kteří si velmi
rychle přisvojili používání emodži po jejich zavedení a v
druhé kontrolní skupině byli uživatelé, kteří i v období po
zavedení na twitteru emodži nepoužívali. Poté změřili účinky
přijetí emodži na psacím stylu uživatelů porovnáním četnosti
různých jazykových funkcí těchto uživatelů před a po jejich
prvním použití emodži.
Výsledky
Z
výsledků výzkumu vyplývá, že uživatelé Twitteru, kteří
přijali smajlíky emodži, mají tendenci snižovat používání
emotikon ve srovnání s uživateli, kteří emodži nepoužívají.
Tento výsledek podporuje první hypotézu: zvyšující se frekvence
emodži vede k odpovídajícímu poklesu užívání emotikonů.
Výsledky
druhé analýzy ukazují, že uživatelé mají po přijetí smajlíků
emodži tendenci používat ve zvýšené míře standardní
pravopis. To naznačuje, že emodži soutěži s celou řadou
příkladů nestandardního pravopisu, včetně výrazného
prodloužení (např. cooooolll !!!), nestandardních slov (např.
gud) a zkratek (např. lol). Pokud budou tyto trendy pokračovat,
mohou být emodži řešením „problému" nestandardního
pravopisu. Výsledky výzkumu tedy potvrdily obě stanovené
hypotézy. Navíc autoři zjistili, že emotikony s určitými
stylistickými rysy, jako jsou horizontálně orientované emotikony
(např. O_o a -_-), mají větší pravděpodobnost být nahrazeny
než ostatní emotikony.
Tento
výzkum by se nadále dal rozvinout, kdyby tento kvantitativní
přístup mohl být spárován s kvalitativním etnografickým
šetřením s cílem dozvědět se o postojích uživatelů vůči
emodži a nestandardnímu pravopisu. Další omezení současné
studie tkví v tom, že je omezena na Twitter. V případě analýzy
jiných sociálních sítí, jako je Facebook, Tumblr a Instagram
bychom mohli odhalit, zda se podobné vzory objevují na různých
platformách.
Zdroje:
Zdroje:
PAVALANATHAN,
Umashanthi; EISENSTEIN, Jacob
. More emojis, less :) The competition for paralinguistic function in
microblog writing. First
Monday [online].
2016, 21(11)
[cit. 2016-12-08]. DOI: http://dx.doi.org/10.5210/fm.v21i11.6879.
Dostupné
z: http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/6879/5647
No comments:
Post a Comment