Z periodika
First Monday, amerického vědeckého online časopisu o internetu, jsem si ke
zpracování vybrala článek A snap of intimacy: Photo-sharing practices among young
people on social media od dánských autorek Jette
Kofoed a Malene Charlotte Larsen.
Jette Kofoed
Jette Kofoed je docentka na
katedře pedagogiky na Aarhus University v Dánsku. V roce 1994 získala
magisterský titul na University of Copenhagen v oboru sociologie
náboženství a menšinových skupin. Ve svých studiích a článcích se věnuje sociálnímu
vylučování a začleňování. Specifickými oblastmi jejího výzkumu je šikaně ve
škole a peer mediace.
Malene Charlotte Larsen
Marlene Charlotte Larsen
působí jako docentka na katedře komunikace a psychologie na Aalborg University
v Dánsku. Na té samé univerzitě získala (nejen) magisterský titul
v oboru Mediální a komunikační studia. Ve svých pracích zkoumá společenský
život mladistvých na internetu.
Téma článku v kontextu mediálních studií
Autorky zkoumají obsah a
způsob, jakým komunikují mladiství ve věkovém rozmezí od 12ti do 17ti let
prostřednictvím aplikace Snapchat. To je služba, který umožňuje posílání
fotografií, které se protějšku ovšem zobrazí po dobu maximálně desíti vteřin. Tématem
je odlišná osobní prezentace jedinců s porovnáním např. s fotkami na
sociální síti Instagram. Dále se Kofoed a Larsen ve svém článku věnují fenoménu
využívání Snapchatu k jednoduchému šíření intimních fotografií.
Charakter textu od Kofoed a
Larsen je zpráva z výzkumu, ve kterém si všímají toho, že mladí lidé
sdílejí fotografie velmi často na vícero platformách a tzv. „za pochodu“. To
znamená, že tito uživatelé jsou mobilní a jejich chování na sociálních sítích
nezávisí na čase ani na prostoru. Autorky konstatují, že Snapchat je místo, kde
se mladí, v porovnání s jinými sociálními platformami, méně stydí
odhalovat. V tomto článku zastupují Kofoed a Larsen empirické východisko a
z teoretického hlediska nahlížejí na pojetí intimity. Hlavní výzkumná
otázka zní: Jak se na Snapchatu mladí lidé ve věku od 12ti do 17ti let chovají
v oblasti intimity a jak udržují vztahy prostřednictvím sdílení fotografií
na Snapchatu?
Autorky se v této
otázce soustředí na dva hlavní body. Za prvé zkoumají, jak je vnímán jeden
specifický typ fotografií, který má na Snapchatu své místo. Zahrnuje sdílení
„nedokonalých“ momentů – fotky dvojitých brad a záměrně ošklivých selfies.
Hraje toto chování, o kterém mladí tvrdí, že nemá žádný hlubší smysl, roli při
navazování a udržování intimních vztahů? Za druhé si všímají faktu, že v příspěvcích
na Instagramu a Facebooku mladí lidé daleko více přemýšlejí o své
sebeprezentaci, zatímco Snapchat vnímají spíše jako volný prostor, kde mohou
vypustit své emoce a kde je nikdo nehodnotí nebo „nelajkuje“.
Metodologický přístup
autorek je vícestránkový („multi-sited“) – téma zkoumají jak v online
(Instagram, Snapchat, Facebook, Twitter, Tumblr, Ask.fm), tak v offline
(rozhovory, školní situace) prostředí.
V létě 2016 se byla do
aplikace Instagram přidána možnost „Instagram Stories“, což je v podstatě
okopírovaný koncept „MyStory“ od Snapchatu. Do té doby byl Snapchat aplikace,
kde lze sdílet méně důležité, krásné a promyšlené věci, než na Instagramu.
Instagram chtěl takto umožnit svým uživatelům, aby sdíleli vedle svých
životních highlightů i „menší momenty“. Tento nový prvek Instagramu smazal
téměř všechny rozdíly mezi těmito dvěma aplikacemi. Rozdílem zůstává, že
Snapchat stále nedisponuje trvalým obsahem, zatímco Instagram má jak ten, tak
díky Instagram Storie i „pomíjivý“ obsah.
Výzkum však proběhl ještě
předtím, než Instagram zavedl tuto novinku. Došlo k němu v letech
2015 a 2016, kdy byl Snapchat novinkou mezi mladými Dány a jeho využívání bylo
ještě nejvíce „syrové“. Důraz byl kladen na kvalitativní rozhovory, ve kterých
šlo především o obsah sdílených fotografií a videí na Instagramu a Snapchatu a
zkušenosti s přijímáním obrázků s nechtěným a nepříjemným obsahem.
Analytické poznatky
Autorky Kofoed a Larsen
dospěly k výsledkům, které říkají, že Facebook je sice aplikace mladými
lidmi dennodenně využívaná, není už ale upřednostňována ke sdílení osobních
informací. V této roli je mezitím Snapchat a Instagram. 82% dotázaných se
považují za uživatele Snapchatu. Obecně je mezi nimi více dívek a používají
Snapchat častěji než chlapci. 69% dotázaných uživatelů Snapchatu ho používají
každý den. Dotázaným se na Snapchatu líbí, že je rychlý, jednoduchý
v používání a fotografie se sami po určitém (krátkém čase) ničí.
Nejčastěji sdíleným obsahem
jsou selfies na všechny možné způsoby – s filtry, s textem, se
zabudovanými dodatky (psí jazyk a uši, věneček z kytek, apod.) atd. Dále
si velmi často mladí Dánové posílají fotografie a videa toho, co právě dělají.
Nejsou tedy ani obsahem, ten tvoří kamarádi a okolí. Dotázaní uvedli, že tímto
vědí, co jejich kamarádi dělají a mají tak pocit, že jsou také součástí
komunity. Třetí největší skupinou jsou fotografie bez většího významu
v obsahu. Může jít o cokoliv – zamlžené okno, záclona ve větru, sušenka.
Zkrátka obrázek čehokoli, co je zrovna po ruce. Často jsou takové fotky
doplněné o krátkou zprávu jako: „What’s up?“ nebo „What are you doing?“.
Dotázaní, na otázku jaké
byli poslední přijaté Snapy, nejčastěji odpověděli, že byli nudné, nedůležité a
normální.
„Snapchatování“ je otázkou
důvěry. Uživatelé vědí, že protějšek může obrázek vyfotit neboli „vyscreenshotovat“.
V průzkumu dotazovaní uvádí, že fotografie a videa posílají pouze
kamarádům a známým, u kterých jsou si jisti, že si obsah neuloží a nebudou ho
šířit dál. I kdyby tak však udělali, producenti obsahu se to díky aplikaci dozví
a v tomto případě by po přátelích vymáhali, aby byl materiál z jejich
mobilu smazán.
Aktuální kontext v ČR
Tím, že internet spojuje
celý svět a především mladé lidi, tak lze předpokládat, že situace v České
republice se nebude nijak razantně lišit od té v Dánsku. Momentálně je
v ČR na Snapchatu přes půl milionu uživatelů, přičemž nejsilnější věkovou
skupinou jsou lidé od 15ti do 24 let.
Zdroje:
A snap of intimacy: Photo-sharing practices among young
people on social media
by Jette Kofoed and Malene Charlotte Larsen.
First Monday, Volume 21, Number 11 - 7 November 2016
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/6905/5648
doi: http://dx.doi.org/10.5210/fm.v21i11.6905
by Jette Kofoed and Malene Charlotte Larsen.
First Monday, Volume 21, Number 11 - 7 November 2016
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/6905/5648
doi: http://dx.doi.org/10.5210/fm.v21i11.6905
http://www.mediar.cz/nova-cisla-snapchat-ma-pres-pul-milionu-cechu/
No comments:
Post a Comment