Friday, December 2, 2016

Starcraft-když hra přeroste v kult

V březnu roku 1998 vyvinula společnost Blizzard Entertiment Inc pro majitele osobních počítačů real-time strategii StarCraft. Jde o velmi jednoduchý princip military science fiction. Tato strategie se stala velkým hitem již od své první verze. Důvod, proč téměř okamžitě hra začala lavinově získávat fanoušky byl nejspíše díky dvěma rysům:
1) jednoduchost: na rozdíl od většiny jiných her stejného žánru si člověk může vybrat jen ze tří ras a těžit může pouze dvě suroviny (obvyklá taktika konkurence byla nabídnout více možností, což ale mnoho lidí odradilo kvůli zbytečné komplikovanosti).
2) zajímavý příběh: Ten se odehrává na přelomu 25. a 26. století, kdy dochází ke konfliktu tří druhů obyvatel vzdálené části Mléčné dráhy. Aktéři války o nadvládu části vesmíru jsou Terrané (potomci lidí, vyhoštěných ze Země), Zergové (obří členovci snažící se o genetickou dokonalost) a Protossové (technologicky velmi vyspělá civilizace s psionickými schopnostmi).

Díky tomuto se Starcraftu povedlo stát se názorným příkladem spojující snad mnoho významných rysů nových médií: transmediálního vyprávění, produsage, kolektivní inteligence, ale i konvergence médií jako takové.
Na této stránce http://starcraft.wikia.com/wiki/StarCraft_Wiki se může kdokoliv dočíst snad cokoliv, co potřebuje vědět o hře, jejím příběhu, jejím vzniku, ale například i o knihách a turnajích apod. Články sice píší fanoušci daného fenoménu, ale díky tomu mají povětšinou vysokou sdělovací hodnotu, neboť právě fanoušci obvykle moc dobře vědí, co popisují. Jsou tedy typickou ukázkou kolektivní inteligence, s přesahem do transmediálního vyprávění a produsage, jejichž konkrétními příklady se svět StarCraftu jen hemží:
I vývoj druhého pokračování hry a jejích datadisků (Starcraft 2: Wings of Liberty, Hearth of Swarm a Legacy of the Void) se neobešel bez hráčů, zejména z řad streamerů, tedy těch, kteří v přímém přenosu sdílejí záznam své hry, často i se záběrem na hráče samotného. Blizzard pravidelně svolává konference, na které tyto mladé lidi zve a z jejich zkušeností poté čerpá. Například v Jižní Koreji byla do letošního roku profesionální liga, hráči byli celebritami, jako jsou u nás kupříkladu hokejisté a jednotlivé týmy své nové talenty hledaly v dětských řadách. V turnajích se tam pohybují nemalé peníze (částky se pohybují až v řádech několika set tisíc dolarů na hráče). Blizzard proto před vydáním nového patche tento pošle mezi své „vyvolené“, kde v jistém druhu crowdsourcingu zjišťuje, jestli úpravy, které udělal, nepoškodí multiplayerovou vyrovnanost (pro tuto hru zcela nezbytnou).

Právě skupina, složená povětšinou z oblíbených streamerů a bývalých profesionálních hráčů, pak několik měsíců zkouší mezi sebou, jestli nějaká rasa nezískala přílišnou výhodu. To by totiž logicky zcela znemožnilo další utkání na nejvyšší úrovni. Ačkoliv hra má velmi poutavý příběh v kampaních, multiplayer je stále její největší devizou a proto využívá možností již zmíněné skupiny, která pomáhá v udržení rovnováhy.
Jedním z takovýchto hráčů je Choi Jae Won, v herním světě a na YouTube známější pod přezdívkou CranK. Ten začal na datadisku první verze Starcraftu, avšak svoji slibnou kariéru musel pozastavit kvůli povinné vojenské službě. Po návratu do civilního života zkusil štěstí na několika turnajích, což mu zařídilo místo v týmu SlayerS, ze kterého však poměrně brzy odešel kvůli problémům se zdravím. V tomto období začal streamovat a hledat nový tým. Když jeden z jeho fanoušků viděl, že žádný tým neprojevuje zájem, začal crowdfundingovou kampaň na Redditu, která měla zařídit CranKovu účast na turnaji MLG ve Spojených státech. Ta velmi rychle získala takovou oblibu, že jeden z týmů se rozhodl CranKovi zaplatit letenky, cestu a ubytování, zatímco příspěvky od fanoušků mu pokryly veškeré další výdaje. Jakkoli se jedná o mezní případ, to jisté míry by bylo možné tento způsob nasazení pro vlastního hráče označit za produsage – přispívající, sami často aktivní hráči, kteří se třeba nepodílejí na samotné hře, ale na tvorbě souvisejících obsahů, se složí na oblíbeného hráče, který se jen díky nim může opětovně zapojit do hry na vysoké úrovni.

Produsage starcraftových fanoušků se projevuje i v poměrně nečekaných odvětvích volnočasových aktivit – například v krejčovství: v cosplays, které se ne nutně musí vztahovat k starcraftové tematice. Lidé chodí na různé srazy převlečení za více, či méně významné postavy ze hry. Příběh StarCraftu je tak rovněž transmediálně vyprávěn – postavy ožívají v „reálném světě“, z něhož se opět vrací do světa virtuálního skrze fotografie, sdílení na sociálních sítí apod.
Navíc existují i akce s názvem Blizzcon, kde Kalifornská společnost pořádá velkou show pro všechny své fanoušky. K vidění jsou zde zápasy nejlepších, kteří soupeří o prestižní pohár, plány do budoucna, projekty a nejrůznější suvenýry k zakoupení, tedy klasická podoba merchandisingu, opět rozkročená přes nejrůznější média.
Zde je totiž další obor, kde Starcraft přerostl z pouhé hry v něco výrazně většího – z počítačů se dostal na televize a dokonce i do fyzické podoby. Lidé si mohou vybrat z nepřeberného množství figurek, obrázků, či deskových her. Vydávají se však i knihy, popisující příběhy Terranů a ostatních ras, jejich vývoje a jejich konflikty. Podobně jako v případě Star Wars, i Starcraft zaujal lidi natolik, že jim nestačily části příběhů, které se dozvěděli v prvních verzích. Začali tedy vytvářet různé teorie a souvislosti, z nichž ty nejzajímavější schválili a vzali pod svá ochranná křídla tvůrci původního obsahu. Tím si prakticky zdarma zařídili další produkty a zajímavé náměty pro tvorbu dalších dílů hry, jejích rozšíření, nebo třeba natočení filmu, jako se to povedlo letos v případě velmi podobné strategii Warcraft. Výše popsané opět tedy plní charakteristiky jak produsage a transmediálního vyprávění (fanoušci podílející se na „dovyprávění“ příběhu), tak mediální konvergence (propojení televizního vysílání, živých zápasů, počítačové hry a streamování…).



Blizzard je všeobecně otevřený produsage vlastních hráčů, tedy umělecké tvorbě z řad svých příznivců. Jonathan Burton, známý pod pseudonymem CarBot Animations již několik let za podpory stránky patreon (crowdfunding) vydával krátká animovaná videa právě s tematikou Blizzardích her, z nichž nejoblíbenější byla seria StarCrafts. Zde byly postavy (jinak ztvárněné hrozivě) kreslené tak, aby byly co nejroztomilejší. Ačkoliv to byla vetšinou videa jemně parodického charakteru, Blizzard letos svým hráčům umožnil zdarma si stáhnou takzvaný Starcrafts mod, který umožňuje hru změnit z její temnější atmosféry na téměř dětskou variantu.



GGWP

1 comment:

  1. Do you need free Google+ Circles?
    Did you know you can get them ON AUTOPILOT AND ABSOLUTELY FOR FREE by registering on You Like Hits?

    ReplyDelete