V březnu
roku 1998 vyvinula společnost Blizzard Entertiment Inc pro majitele
osobních počítačů real-time strategii StarCraft. Jde o velmi
jednoduchý princip military science fiction. Tato strategie se stala
velkým hitem již od své první verze. Důvod, proč téměř
okamžitě hra začala lavinově získávat fanoušky byl nejspíše
díky dvěma rysům:
1) jednoduchost: na rozdíl od většiny
jiných her stejného žánru si člověk může vybrat jen ze tří
ras a těžit může pouze dvě suroviny (obvyklá taktika konkurence
byla nabídnout více možností, což ale mnoho lidí odradilo kvůli
zbytečné komplikovanosti).
2) zajímavý příběh: Ten se
odehrává na přelomu 25. a 26. století, kdy dochází ke konfliktu
tří druhů obyvatel vzdálené části Mléčné dráhy. Aktéři
války o nadvládu části vesmíru jsou Terrané (potomci lidí,
vyhoštěných ze Země), Zergové (obří členovci snažící se o
genetickou dokonalost) a Protossové (technologicky velmi vyspělá
civilizace s psionickými schopnostmi).
Díky tomuto se Starcraftu povedlo stát
se názorným příkladem spojující snad mnoho významných rysů
nových médií: transmediálního vyprávění, produsage,
kolektivní inteligence, ale i konvergence médií jako takové.
Na této stránce
http://starcraft.wikia.com/wiki/StarCraft_Wiki
se může kdokoliv dočíst snad cokoliv, co potřebuje vědět o
hře, jejím příběhu, jejím vzniku, ale například i o knihách
a turnajích apod. Články sice píší fanoušci daného fenoménu,
ale díky tomu mají povětšinou vysokou sdělovací hodnotu, neboť
právě fanoušci obvykle moc dobře vědí, co popisují. Jsou tedy
typickou ukázkou kolektivní inteligence, s přesahem do
transmediálního vyprávění a produsage, jejichž konkrétními
příklady se svět StarCraftu jen hemží:
I vývoj druhého pokračování hry a
jejích datadisků (Starcraft 2: Wings of Liberty, Hearth of Swarm a
Legacy of the Void) se neobešel bez hráčů, zejména z řad
streamerů, tedy těch, kteří v přímém přenosu sdílejí
záznam své hry, často i se záběrem na hráče samotného.
Blizzard pravidelně svolává konference, na které tyto mladé lidi
zve a z jejich zkušeností poté čerpá. Například v Jižní
Koreji byla do letošního roku profesionální liga, hráči byli
celebritami, jako jsou u nás kupříkladu hokejisté a jednotlivé
týmy své nové talenty hledaly v dětských řadách. V turnajích
se tam pohybují nemalé peníze (částky se pohybují až v řádech
několika set tisíc dolarů na hráče). Blizzard proto před
vydáním nového patche tento pošle mezi své „vyvolené“, kde
v jistém druhu crowdsourcingu zjišťuje, jestli úpravy, které
udělal, nepoškodí multiplayerovou vyrovnanost (pro tuto hru zcela
nezbytnou).
Právě skupina, složená povětšinou
z oblíbených streamerů a bývalých profesionálních hráčů,
pak několik měsíců zkouší mezi sebou, jestli nějaká rasa
nezískala přílišnou výhodu. To by totiž logicky zcela
znemožnilo další utkání na nejvyšší úrovni. Ačkoliv hra má
velmi poutavý příběh v kampaních, multiplayer je stále její
největší devizou a proto využívá možností již zmíněné
skupiny, která pomáhá v udržení rovnováhy.
Jedním z takovýchto hráčů je Choi
Jae Won, v herním světě a na YouTube známější pod přezdívkou
CranK. Ten začal na datadisku první verze Starcraftu, avšak svoji
slibnou kariéru musel pozastavit kvůli povinné vojenské službě.
Po návratu do civilního života zkusil štěstí na několika
turnajích, což mu zařídilo místo v týmu SlayerS, ze kterého
však poměrně brzy odešel kvůli problémům se zdravím. V tomto
období začal streamovat a hledat nový tým. Když jeden z jeho
fanoušků viděl, že žádný tým neprojevuje zájem, začal
crowdfundingovou kampaň na Redditu, která měla zařídit CranKovu
účast na turnaji MLG ve Spojených státech. Ta velmi rychle
získala takovou oblibu, že jeden z týmů se rozhodl CranKovi
zaplatit letenky, cestu a ubytování, zatímco příspěvky od
fanoušků mu pokryly veškeré další výdaje. Jakkoli se jedná o
mezní případ, to jisté míry by bylo možné tento způsob
nasazení pro vlastního hráče označit za produsage –
přispívající, sami často aktivní hráči, kteří se třeba
nepodílejí na samotné hře, ale na tvorbě souvisejících obsahů,
se složí na oblíbeného hráče, který se jen díky nim může
opětovně zapojit do hry na vysoké úrovni.
Produsage starcraftových fanoušků se
projevuje i v poměrně nečekaných odvětvích volnočasových
aktivit – například v krejčovství: v cosplays, které
se ne nutně musí vztahovat k starcraftové tematice. Lidé
chodí na různé srazy převlečení za více, či méně významné
postavy ze hry. Příběh StarCraftu je tak rovněž transmediálně
vyprávěn – postavy ožívají v „reálném světě“, z něhož
se opět vrací do světa virtuálního skrze fotografie, sdílení
na sociálních sítí apod.
Navíc existují i akce s názvem
Blizzcon, kde Kalifornská společnost pořádá velkou show pro
všechny své fanoušky. K vidění jsou zde zápasy nejlepších,
kteří soupeří o prestižní pohár, plány do budoucna, projekty
a nejrůznější suvenýry k zakoupení, tedy klasická podoba
merchandisingu, opět rozkročená přes nejrůznější média.
Zde je totiž další obor, kde
Starcraft přerostl z pouhé hry v něco výrazně většího – z
počítačů se dostal na televize a dokonce i do fyzické podoby.
Lidé si mohou vybrat z nepřeberného množství figurek, obrázků,
či deskových her. Vydávají se však i knihy, popisující příběhy
Terranů a ostatních ras, jejich vývoje a jejich konflikty. Podobně
jako v případě Star Wars, i Starcraft zaujal lidi natolik, že jim
nestačily části příběhů, které se dozvěděli v prvních
verzích. Začali tedy vytvářet různé teorie a souvislosti, z
nichž ty nejzajímavější schválili a vzali pod svá ochranná
křídla tvůrci původního obsahu. Tím si prakticky zdarma
zařídili další produkty a zajímavé náměty pro tvorbu dalších
dílů hry, jejích rozšíření, nebo třeba natočení filmu, jako
se to povedlo letos v případě velmi podobné strategii Warcraft.
Výše popsané opět tedy plní charakteristiky jak produsage a
transmediálního vyprávění (fanoušci podílející se na
„dovyprávění“ příběhu), tak mediální konvergence
(propojení televizního vysílání, živých zápasů, počítačové
hry a streamování…).
Blizzard je všeobecně otevřený
produsage vlastních hráčů, tedy umělecké tvorbě z řad svých
příznivců. Jonathan Burton, známý pod pseudonymem CarBot
Animations již několik let za podpory stránky patreon
(crowdfunding) vydával krátká animovaná videa právě s tematikou
Blizzardích her, z nichž nejoblíbenější byla seria StarCrafts.
Zde byly postavy (jinak ztvárněné hrozivě) kreslené tak, aby
byly co nejroztomilejší. Ačkoliv to byla vetšinou videa jemně
parodického charakteru, Blizzard letos svým hráčům umožnil
zdarma si stáhnou takzvaný Starcrafts mod, který umožňuje hru
změnit z její temnější atmosféry na téměř dětskou variantu.
GGWP
Do you need free Google+ Circles?
ReplyDeleteDid you know you can get them ON AUTOPILOT AND ABSOLUTELY FOR FREE by registering on You Like Hits?