V souvislosti s ne už tak nedávným přechodem médií na internet je
žádoucí zabývat se také tím, jak se spolu s novými médii proměňuje chování
publika, jeho návyky, postupy a diskurzy. Wictor Wiard a David
Domingo se tímto fenoménem podrobně zabývají ve své studii, kde
zkoumají chování online publika na vzorku univerzitních studentů
v Bruselu. Důležitou diskuzi rozvíjejí především v oblasti sledování
televizní produkce, konkrétně televizních seriálů, které znovu narůstá zájem,
ovšem nikoli v televizi, ale v prostředí internetu.
Wictor Wiard je vědec a student doktorátu na univerzitě Libré de Bruxelles, kde
studuje obor mediální online produkce, které se věnuje naplno a zaměřuje se
především na místní Bruselské zprávy. Identifikuje a analyzuje dynamiku a
strukturu místní produkce tím, že shromažďuje empirická data o oběhu a užití
zpráv v online prostředí, a přináší tak místním bruselským mediálním
organizacím nové znalosti a analytické nástroje.
Společně s Davidem Domingem, který na stejné univerzitě
přednáší, spolupracoval na několika studiích, mezi které patří také studie
sledování televizních pořadů na internetu. David Domingo pracoval na několika
mezinárodních projektech spojených s výzkumem online redakcí a internetu.
Zkoumá faktory, které formují vývoj online žurnalistiky, konvergence a aktivní
zapojení uživatelů do online zpravodajské výroby. V současné době se se
zájmem věnuje žurnalistice ve veřejné digitální sféře.
Spojením medií a nových technologií vznikly nové příležitosti pro publikum,
které přinesly zásadní změny ve spotřebě televizních seriálů. Filmy a televizní
pořady, které jsou umístěny v online prostředí překonali jisté rozdělení.
Sledování TV pořadů online se stalo v mladé generaci „mainstreamem,“ a
částečně tak dochází k transformaci chování publika. Domingo a Wiard svou
studií navazují na tradici teorie „užívání a uspokojení,“ která
ukázala, že používání médií je aktivní proces, který je individuálním pokusem k
uspokojení některých psychosociálních potřeb prostřednictvím selektivní
expozice různých médií a obsahů. Svým způsobem všechna média naplňují naše
určité potřeby. K porozumění změn a vývoje publika v současném
mediálním prostředí si autoři vybrali dva koncepty a to fragmentaci a
konvergenci.
Tyto dva pojmy původně popisovali 1) trendy ve zprávách a kulturních mediálních
obsazích 2) vývoj mediálního vlastnictví, zaměřený na mediální produkci a vývoj
spotřeby a publika v mediální sféře. Ačkoli se tyto pojmy široce
užívají a reprezentují současné a minulé trendy médií a publika, nevypovídají o
spotřebě diváků a jejich návycích.
FRAGMENTACE NEBO KONVERNCE?
Fragmentace popisuje média a publikum v digitálním síťovém prostředí.
Souvisí také s geografií a historií jednotlivých kultur, které zkoumáme.
Při studování chování fragmentovaného publika, kteří konzumují kulturní obsahy
online, je nutné zaměřit nejdříve na média a technologické komplikace. Někteří
odborníci popisují fragmentaci jako technologické procesy, které zvyšují rozsah
mediálních obsahů, a tím pádem větší možnosti výběru a dostupnosti mediálních
obsahů pro uživatele.
Fragmentace je rozdělená na inter-mediální a intra-mediální. Inter-mediální
fragmentace se zaměřuje na růst nových dodaných platforem, intra-mediální
fragmentace popisuje růst možností digitálních technologií. Tím nejsou myšleny
technologie jakožto zařízení (televize, počítač, dvd) – spíše sociální
instituce zahrnující technické vynálezy, dovednosti a užití technologií
v určitém sociálním prostředí. Aktuální nárůst televizních kanálů
vede k přerozdělování publika a tedy k jeho fragmentaci. Fragmentace
publika je spojena s kulturním uspořádáním s technologickým rozvojem a
nárůstem mediální obsahů, novými technologiemi a rozrůstáním publika, které je
o to více fragmentované.
Konvergence zobrazuje proces rozvoje digitálních technologií a v mediálním
průmyslu, který vede ke slučování médií a popisuje nové spotřebitelské zvyky
(v našem případě například konzumaci obsahu vzniklého pro jiné kanály na
internetu.) Mediální producenti produkují a distribuují obsah pro více
mediálních platforem, a tak mediální produkce, mediální vlastnictví a mediální
obsahy stále rozšiřují technologické platformy.
Konvergenci je ve spojení s publikem důležité studovat také
v kulturním kontextu. Podle Henryho Jenkinse je konvergence více než jen
technologický posun a jedná se o kombinace technologický, průmyslových, kulturních
a společenských změn v působení médií, a cirkulují se v rámci sbližování
kultur. Tento proces tak podporuje migrační chování mediálních publik, které se
díky internetu mohou pohybovat kdekoli, při hledání vybraného obsahu. Procesy
centralizace a konvergence na internetu lze považovat do jisté míry za opak
fragmentace, protože on-line zdroje a technika dává k dispozici veškerý
obsah, bez ohledu na jeho počáteční distribuční kanál. Z tohoto důvodu,
autoři odkazují na možnosti přístupu sdílení konkrétních televizních pořadů v
různých platformách. Konvergence odpovídá koncentraci publika, kdy diváci
konzumují společné kulturní produkty a sdílí své sociální zkušenosti a
hodnoty. Ve výzkumu publika a není relevantní porovnávat rozdíly mezi
konvergencí a fragmentací, nýbrž otevřít dialog, s cílem získat pevnější
teoretický rámec pro analýzu chování publika při používání internetu u
konzumentů kulturního obsahu.
To jak fragmentace a konvergence mění publikum,
zjišťoval Wiard s Domingem propacovaným systémem, kterým mohli
jednoznačně vyhodnotit, jak fungují tyto procesy v konkrétních případech.
Sledování amerických seriálů studenty zkoumali ze čtyř různých úhlů, jimiž jsou
- Zařízení, technika, zdroj, a obsah. První
úroveň (zařízení) označuje nárůst počtu hmotných
objektů umožňujících přístup ke kulturnímu obsahu (desktopy, notebooky,
tablety, chytré telefony, DVD, Blu-ray, atd.).
Druhý stupeň (technika) popisuje různé možnosti
využití zařízení k získání obsahu. U televize je to kabel, satelit atd. U
vysílání pořadů v televizi dochází k určitému omezení, jelikož pokud jsou
tyto vysílané pořady vysílané napříč kontinenty, liší se termíny a čas vysílání
a navíc se jejich dostupnost liší v jednotlivých zemích.
Se zaměřením na spotřebu on-line kulturního obsahu, jsou určeny 4.
kategorie: "on-line streaming," „přímé stahování",
"torrent" - neboli "sdílení souborů“ a "offline“ režim
(jednotlivec stáhne obsah on-line ho po té může pomocí pevného disku nebo flash
disku nabídnout dalším uživatelům.) Třetí úroveň možnosti fragmentace a
konvergence (zdroje) se vztahuje na lokaci zařazení
obsahu ke spokojenosti všech uživatelů.
Čtvrtá úroveň (obsahu) se týká kulturních obsahu
výtvorů, a jejich verzí (stejnou verzi vysílají v TV nebo je v online vysílání,
divák má obsah jako soubor umístěných na disk) které jsou považovány za verze se
stejným obsahem. Zásadní pokrok je v tom, že uživatelé, mohou
sledovat stejný obsah, v různém čase za použití různých zdrojů a kanálů a
to přesahuje pojmy inter a intra mediální fragmentace.
METODY VÝZKUMU
Při výzkumu použili autoři analýzu spotřeby a návyků online
televizí, a kvalitativní metody testování koncepcí se zaměřením vzájemné
vztahy belgických studentů. Cílem studie je vysvětlit, jak každý
koncept (konvergence a fragmentace) vysvětluje kulturní média a jejich online
spotřebu při popisu chování online publika.
Skutečnost, že mnoho ze seriálů, které studenti sledovali, pocházejí
z USA, ukazuje existenci konvergence. Spotřeba pořadů belgických studentů
se pohybuje v celosvětovém rozsahu a rozšiřují tak kulturní prostředí, ve
kterém žijí svůj život. Studenti často nelegálně stahují obsahy, které
byly původně vysílány pouze v televizi, nebo jsou a stránkách televizí
placené. Hlavním důvodem, proč studenti stahují pořady nelegálně je cena, a
jako hlavní nástroj ke sledování používají notebooky, vzhledem k tomu, že
počítač je běžným nástrojem při studiu. Nelegální stahování je pro studenty
lákavější, než platit poplatky za internetový legální obsah, nebo si kupovat
dvd. Navíc nedostupnost některých legitimních internetových obsahů je
motivací pro uživatele je najít jinde a povětšinou nelegálně. Všichni studenti
také uvedli, že na to, jaký sledují obsah, mají vliv ve velké míře jejich
vrstevníci a kamarádi, a sledování seriálů nastoluje společné téma v diskuzi.
FRAGMENTOVANÉ PUBLIKUM V
KONVERGENTNÍM PROSTŘEDÍ
Studie prokázala, že za 1) studenti pomocí určitých technik hledají
televizní seriály 2) konzumují různé žánry seriálů. To dokazuje, že i mladí
lidé mají zájem o televizní obsah, avšak studenti jsou náročným publikem, co se
týče výběru jednotlivých žánrů. Mezinárodní spotřeba(především amerického)
kulturního obsahu také signalizuje sbližování obsahů na celosvětové
úrovni. Typologie založena na analýze spotřebních návyků médií (zařízení,
technika, zdroj, a obsah) pomáhá rozlišit chování a spotřebu současného online
publika a poskytuje užitečný rámec pro analyzování složitých vztahů mezi
uživateli a internetem, a mezi roztříštěnými médii a konvergencí.
Pojmy fragmentace a konvergence jsou při pojetí nového publika užitečné,
pokud je kombinujeme, jelikož popisují různé směry vývoje ve čtyřech různých
úrovních. Studie ukázala belgické studenty vysokých škol jako náročné
konzumenty kulturního on-line obsahu a jako roztříštěné publikum v
konvergentní prostředí. Tento jev potvrzuje, že technický rozvoj
bude nakonec vést ke sbližování médií a zároveň k částečnému vysídlení televize
jakožto dříve dominantního prostředku.
Respondentům televize nenabízí to, co hledají, a to je důvod, proč se
obracejí na internet jakožto na technologii ke sledování televizního obsahu.
Vybírají si obsah, který chtějí konzumovat pomocí techniky, která
je pro ně nejpohodlnější s, a prostřednictvím různých zdrojů.
Uživatelé si mohou vybírat stejné žánry a mohou konzumovat pořady, které se jim
líbí, a především v čase, ve kterém chtějí. Tady zase dochází k fragmentaci
možností spotřeby publika, prostřednictvím rostoucího počtu zdrojů a techniky.
Na základě studie vznikly dvě skupiny spotřebitelů: ti kteří používají 1)
online streaming 2) a ti kteří obsahy stahují (i uživatelé Torrentu.)
Nicméně vznikají dohady o tom, do jaké míry, je jev konvergence médií na úrovni
obsahu. Konvergence médií na úrovni zařízení je jednoznačná: notebook
používají všichni respondenti a konzumující televizní seriály pomocí online
technologií. To souvisí s růstem různorodosti internetu a také podporou různých
zařízení (tablety, smartphony).
Televize je skutečně svobodnější než kdykoli předtím, protože má možnosti
sdílet soubory online nebo používat jiné online prostředky (např. streaming
nebo přímé soubory ke stažení). " Nové způsoby distribuce představují
výzvu pro nové pojetí televize jako technologie médií a k nastavení nových
postupů. Všudypřítomná televize může konsolidovat referenční pozici větších
producentských obsahů, a tím stále ponechává prostor pro novou produkci, která
může oslovit roztříštěné publikum v konvergentním
prostředí.
Tato studie může být přínosná také pro tuzemské televize, které ve většině
případů své pořady a seriály sdílejí na svých stránkách a vysílají online.
Avšak zde jde především o sledování zahraničních (většinou amerických) seriálů.
Ty české televize na některých kanálech sice vysílají, avšak nemají práva
k jejich dalšímu šíření. V české republice existuje spoustu webů,
sdílející odkazy na videa se seriály zdarma, ovšem tyto obsahy sami o sobě jsou
dle České proti pirátské unie branné jako nelegální, stejně seriály jak
soubory, které najdeme na mnohých úložištích ke volně stažení. Obecně si
myslím, že tato studie charakterizuje mladé publikum nejen v Belgii, ale
stejnou situaci můžeme vidět také nás, jelikož přesně stejné postupy, které
studie uvádí, vidím ve svém okolí jako běžné. V současné době také u nás
existuje několik legálních serverů, kde si za poplatek přehrajete filmy či
seriály, např. Aerovod, Alza Media, Banaxi, Filmy v češtině, Google Play ,HBO GO, Netflix, Voyo. Avšak do jaké míry uživatelé dávají
přednost legálnímu obsahu, před pirátským není zatím u nás není aktuálně a
důkladně vyčísleno.
Anketa z portálu: http://www.zive.cz/clanky/8-sluzeb-ktere-umozni-legalni-sledovani-filmu-a-serialu/sc-3-a-181201/default.aspx
Úvodní obrázek: https://www.youtube.com/watch?v=BFxHnhKiIK4
Zdroj: http://www.participations.org/Volume%2013/Issue%201/contents.htm
Ever wanted to get free Instagram Followers & Likes?
ReplyDeleteDid you know you can get them ON AUTOPILOT & ABSOLUTELY FOR FREE by getting an account on Like 4 Like?