Ať už jste se s těmito pojmy setkali nebo ne, tak vězte, že
už dávno jste poznali jejich podstatu na vlastní kůži. Jedná se totiž o
nejnovější trendy v oblasti komunikace. Především díky změnám, které způsobila
digitální média, se současná doba vyznačuje obrovským množstvím informací,
které k nám proudí nejrůznějšími kanály. Ovšem naše společnost, navzdory
trendům, stále pokulhává v otázkách mediální gramotnosti. Jednou z jejích důležitých
otázek je samotné objasnění základních pojmů, a proto začneme pěkně od začátku.
Co je to
konvergence?
I když se konvergence projevovala do určité míry již mnohem
dříve, tak se stala módním pojmem hlavně v souvislosti s nástupem síťových
médií. Výstižně popisuje změny, ke kterým došlo díky široké dostupnosti a
revolučnosti sdílení informací digitálními médii. Vymezuje se vůči předpokladu,
že nová média nahradí ta stará. Je naopak postavená na tom, že nová a stará
média existují zároveň, ale navzájem se ovlivňují. Jako příklad lze uvést
televizi. Vlivem digitalizace se v některých zemích objevila možnost využívání
technologie Red Button, která umožňuje divákům vlastní výběr obsahu. To
znamenalo první krok směrem k individualizaci obsahu, která v současné době
pokračuje vytvářením webových archivů televizního vysílání. Televize s nástupem
internetu nezanikla, ale nemůže zůstat neměnná. Je třeba, aby se učila využívat
internet ve svůj prospěch.
Problematika konvergence souvisí s pojmem remedice, který
hovoří o tom, jak nové médium mění média starší. Téma remediace dle J. D.
Boltera a R. Grusina je možné shrnout takto: ,,Bez pomocí staršího média by nová média nemohla najít svoji identitu.’’
Podle autorů tohoto konceptu, tkví remediace ve snaze vylepšit současná
média. Nová média přebírají techniku, formu a funkci média staršího a
přetvářejí ji, aby se mohla vymezit jako lepší nebo realističtější. ,,Nástup každého nového média způsobuje
remediaci již existujících médií.’’
Tito autoři zároveň rozdělují remediaci na imediaci (neboli
transparentní imediaci) a hypermediaci.
Vnímání média
Imediace spočívá v tom, že se médium snaží, abychom
přestali vnímat jeho existenci. Jako příklad uvedu virtuální realitu, jejímž
cílem je natolik se přizpůsobit našemu každodennímu vizuálnímu prožitku, že v
ideálním případě přestaneme uvažovat o ní samé a vnímáme pouze obsah. V souvislosti se vztahem nových a
starých médií, stojí za zmínku běžné prostředí osobního počítače. Uchovávání
informací na papíře bylo nahrazeno digitálními daty, ale kvůli snaze vytvořit
přirozené prostředí, nalezneme v počítači textové listy, poznámkové štítky,
odpadkový koš atd. Díky tomu je vytvořen dojem přirozenosti a pozornost se
upírá směrem od média jako takového.
Naopak hypermediace
tříští divákovu pozornost, čímž zdůrazňuje vlastní podstatu a neumožňuje tak
silné vtažení do děje, jako imediace. Jedná se o šíření obsahů, které nemají
jasně vymezený začátek a konec, a tak je možné je začít vnímat kdykoliv. Tyto
obsahy jsou obvykle kombinací fotografie, zvuku, textu, videa apod. Typickým
příkladem je kontinuální zpravodajství, které nabízí tyto druhy obsahu společně
v jednu chvíli a ukazuje je ve smyčce (bez jasně ohraničeného začátku a konce.)
Transmediální
komunikace
Změny po nástupu digitalizace popisuje pojem konvergence a z předchozích
odstavců také víme, že se s médii dá efektivně psychologicky pracovat. Jaké
jsou ale další možnosti, které nám dnešní technologie nabízí? Odpověď na tuto
otázku skrývá
pojem transmediální komunikace. Jedná se o velmi účinnou metodu práce s
konzumenty médií. Pro vysvětlení tohoto pojmu si vypůjčím příklad Matrixu, který uvádí Henry Jenkins
ve své knize Convergence Culture. Na tomto již klasickém vzoru výstižně ukazuje
prvky transmediální komunikace.
![]() |
Transmediální kampaň sourozenců Wachowských – Matrix |
Příběh filmu Matrix je plný záhad, které budí pozornost. Prvním impulsem byla reklamní kampaň, která proběhla před uvedením prvního filmu. Lidé se díky ní začali ptát: ,,Co je to Matrix?’’ a odpovědi měli hledat na webu. První film stimuloval zájem o svět Matrixu a hlad po dalších informacích byl udržován vydáním několika internetových komixů. V očekávání pokračování vypustili autoři několik anime filmů. Vedle uvedení druhého filmu The Matrix Reloaded byla spuštěna i počítačová hra, která měla udržet publicitu. Pokračování prvního snímku postrádá počáteční rekapitulaci, s předpokladem, že se diváci dobře orientují v mytologii příběhu a končí náhle s příslibem, že poslední film dá odpovědi na všechny dosud nezodpovězené otázky. Celý cyklus uzavřel třetí film The Matrix Revolutions. Poté došlo k převrácení mytologie příběhu do hraní široce rozšířené online multiplayer hry, díky které bylo teprve možné pochopit vodítka, která filmaři před diváky ukryli. Hledání odpovědí posléze vyústilo v bouřlivé diskuse na internetových fórech, která se Matrixu věnovala.
Každý krok transmediální komunikace je postaven na tom, co mu předcházelo, ale zároveň stimuluje zájem o to, co přijde po něm. Na příkladu Matrixu je vidět, jak nesmírně účinná může být dobře provedená transmediální kampaň. Zájem diváků o sdělení posiluje jejich motivace k získání dodatečných informací a tím i zvýšení celkového prožitku z daného obsahu.
Každý krok transmediální komunikace je postaven na tom, co mu předcházelo, ale zároveň stimuluje zájem o to, co přijde po něm. Na příkladu Matrixu je vidět, jak nesmírně účinná může být dobře provedená transmediální kampaň. Zájem diváků o sdělení posiluje jejich motivace k získání dodatečných informací a tím i zvýšení celkového prožitku z daného obsahu.
Transmédia vs.
crossmédia
V souvislosti s pojmem transmediální komunikace často
dochází ke záměně s pojmem crossmediální komunikace. Ta pracuje, stejně jako
transmediální komunikace, s různými typy médií. Ovšem v případě transmediální
komunikace je tvůrcem obsahu autor a příjemce nemá možnost ovlivnit obsah tak,
jako je tomu u crossmediální komunikace. Cílem crossmédií je využití rozličných
kanálů ke komunikaci s příjemcem. Obvykle se používá jako marketingový nástroj
pro distribuci jednotného (reklamního) sdělení kombinací prostředků jako je
např. plakát, televize, email, webová prezentace apod. V podobě crossmediální
interakce poskytuje příjemcům možnost podílení se na obsahu. Využití nachází
například při televizních soutěžích, kdy je pomocí internetového a sms
hlasování diváků ovlivněn výsledek soutěže v televizi. Jak jsem již ukázala na příkladě
Matrixu, tak transmediální komunikace se naopak zaměřuje na distribuci různých
obsahů, které na sebe navazují a rozvíjí jednu značku. Vyprávění jednotlivých
sdělení není kompletní a pouze jejich efektivní kombinací lze dosáhnout
plnohodnotného prožitku.
Závěrem
Situace ohledně médií je nyní velmi komplikovaná a je tedy důležité
si uvědomovat, jakým způsobem na nás médiální obsahy působí a jaká je motivace
podavatele sdělení. Díky využívání základních poznatků mediální gramotnosti, se
lidé mohou lépe orientovat v tom, které informace jsou důvěryhodné a pravdivé a
které jsou nástojem kampaní a mají za cíl konzumenty motivovat k určitému
jednání.
Zdroje:
JENKINS, Henry. Convergence
culture: where old and new media collide.
New
York : New York University Press, 2008. 351 s. ISBN-13: 978-0-8147-4295-2.
REIFOVÁ, Irena &
kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. 327 s.
ISBN
80-7178-926-7.
JAKUBOWICZ, Karol.
Nová ekologie médií: konvergence a mediamorfóza. 1. vyd.
Zlín:
Verbum, 2013, 334 s. ISBN 978-80-87500-38-5.
BOLTER, Jay David;
GRUSIN, Richard. Remediation: Understanding
New Media.
Cambridge
: The MIT Press, 1999. 295 s.
SANMARTIN, Josep. .. MEDIA, CROSSMEDIA, TRANSMEDIA.
L'Atalante
[online]. 2012, (13): 34- [cit. 2015-05-22]. ISSN 18853730.
서성은,.
Online WOM Communication of Crossmedia
Storytelling. The Journal of the Korea Contents Association. The Korea
Contents Association, 2011, 11(1): 134-144. ISSN 1598-4877.
Dostupné také z:
http://apps.webofknowledge.com/full_record.do?product=UA
Obraz: koláž z materiálů: wikipedia.org, csfd.cz a imbd.com.
High quality blog comments pioneerseo
ReplyDeleteGoing to graduate school was a positive decision for me. I enjoyed the coursework, the presentations, the fellow students, and the professors. And since my company reimbursed 100% of the tuition, the only cost that I had to pay on my own was for books and supplies. Otherwise, I received a free master’s degree. All that I had to invest was my time. best canister vacuum for pet hair
ReplyDelete