Používáte denně média? Sledujete televizi nebo videa na
internetu? Máte účet na Facebooku či na Instagramu? A co všechno víte o nových
médiích? A v případě, že o médiích a fungování víte hodně, přemýšleli jste
někdy, co o médiích ví běžný čtenář?
Konvergence, produsage, kolektivní inteligence a média.
Říkáte si, co mají tyto pojmy společného? A co je to vlastně třeba ten pojem „produsage“?
Nejen moudré knihy, ale i moudrá wikipedie nám napoví, že se jedná o „termín,
používaný k pojmenování procesu, při kterém se jednoduše řečeno uživatel stává
zároveň i tvůrcem (spolutvůrcem) určitého obsahu. Tento pojem se objevil v
souvislosti s rozvojem digitálních „kolaborativních“ prostředí, tedy například
internetu a především různých sociálních sítí, fungujících v rámci tohoto média“.
Především nová média nám umožňují se aktivně zapojovat a nebýt tak jen v roli
pasivně přihlížejícího diváka nebo čtenáře. Můžeme tak být současně jak
tvůrcem, tak také i konzumentem mediálních obsahů. S tímto pojmem „produsage“
je spjatý také pojem kolektivní inteligence, který můžeme vysvětlit jako
schopnost skupiny najít kvalitnější řešení. Výborně, dozvěděli jsme se
teoretické uchopení této problematiky. Málokdy nám však k plnému pochopení
problematiky či pojmů stačí jen teoretické uchopení. Proto je dobré přiložit i
příklad a k takovému příkladu nemusíme vůbec chodit daleko. Tak například:
já, jakožto student Mediálních studií jsem jako úkol dostala sepsat článek na
dané téma. Stejně jako já, tento úkol dostali všichni mí spolužáci z oboru
Mediálních studií. Nedá se říci, že by každý z nás měl letité znalosti z praxe,
nebo že bychom všichni měli načteno desítky odborných knih. Každý z nás se zabývá určitou
problematikou, každý z nás má na média trochu jiný pohled, každý z nás
studiu věnuje jiné procento svého času. Existuje sousloví, které se na tento
příklad krásně hodí, a to je „každý přispěje svou troškou do mlýna“. Myslím to
tak, že ačkoli nejsme všichni „stejně vzdělaní“, nebo i přestože máme každý
jiný pohled na věc, společně vytváříme obsáhlý blog, který je využitelný jak
pro odbornou či akademickou část čtenářů, tak pro laiky.
Tomuto se říká
kolektivní inteligence, o které jsem psala výše. Na tomto mém příkladu, který
je dokonce pro mě i osobní, můžeme jasně vidět, co znamená „produsage“ neboli „produžívání“
a každý ze studentů je „produser“. Výše popisovaný jev produsage či kolektivní
inteligence lze pozorovat především s nástupem internetu a nových médií. V diskuzích
může čtenář na článek přímo reagovat, kritizovat jej, či dodat jiný pohled na
věc. A reagovat na článek může nejen přímo, ale také jej může sdílet s jeho
komentářem na sociálních sítích a takto rozvinout další rovinu diskuze.
Mimochodem, především díky tomu jsou dobrým marketingovým nástrojem virální
zprávy a videa a to právě touto možností, že se k nim může divák sám
vyjádřit a toto své sdělení rozšířit dál.
Skupinou lidí, kteří sledují, tvoří i zároveň sdílejí obsah
webu, můžou být třeba také youtubeři. Vzhledem k tomu, že jsem se i v minulém
příkladu zmínila o marketingové komunikaci je dobré říci, že může být toto jako
marketingový nástroj použito také. I přesto, že existují nástroje jako Adblock,
které reklamu například před videi na youtube skryjí, můžeme reklamní sdělení
přijmout právě skrze video youtubera i bez našeho vědomí. Ve filmové nebo
televizní branži se tomuto říká „product placemet“. Je však zajímavé, kolik
procent takto shlédnutých skrytých reklam shlédneme nejen v oněch zmiňovaných
videí youtuberů, kteří takto vytváří obsah velmi sledovaného webu, ale také
třeba přes fotky na Facebooku nebo na Instagramu. Vraťme se ale zpět k producerům
a kolektivní inteligenci.
Zajímavým příkladem k zamyšlení můžou být weby nebo blogy lidí, kteří mají co říci a i přestože tento názor zastupuje více lidí, není jim umožněno k masám promlouvat. O čem mluvím? Především o blogerech, kteří jsou například ze států, kde není stoprocentní svoboda slova. Tito lidé tak tvoří jakési podvědomí o stavu v daném státě, ale i oni jsou právě „produceři“, kteří komentují danou situaci, šíří a sdílí. A nemusíme mluvit jen o občanech zemí s nedemokratickým režimem. Můžeme si vzít i příklad tady od nás z Česka, kdy některé názory se podle vlastníků mediálních domů či politiků do masových médií „nehodí“. Přitom právě média by měla být oním hlídacím psem a měla by zastupovat názor jak většiny obyvatel, tak i jednotlivých menšin, či názorových podskupin.
Závěrem je dobré si říci, že nová média na nás mají obrovský
vliv, ať je sledujeme, či nikoliv. A v neposlední řadě na nás mají vliv
skrze tyto nové média také čím dál skrytější reklamy. S nástupem internetu
se každý čtenář může stát také tvůrcem, každý může být jak konzumentem, tak
producentem mediálních sdělení. Je proto dobré vědět, jak na nás média působí.
K tomuto je ale potřeba mít alespoň elementární znalost toho, jak média
fungují a k tomuto má právě sloužit tento blog. Studenti Mediálních
studií, kteří každý za sebe mají určitou znalost médií „dali hlavy (a hlavně
články) dohromady“ společně vytvářejí tento web, který se zabývá různými
tématy, které jsou spjaty s médii. A vy, čtenáři, se můžete stát „producery“
- články komentovat, přidávat vlastní pohledy na danou problematiku, můžete
články sdílet a šířit dál. Jen takto se informace dostanou k těm, kteří je
potřebují.
ZDROJE:
Němeček, David. Produsage [online]. Dostupné z: http://wiki.knihovna.cz/index.php/Produsage
No comments:
Post a Comment