VYSTUDOVALI BYCHOM BEZ SOCIÁLNÍCH SÍTÍ?
Pojďme si přiznat, že
si neumíme představit, že bychom studovali na vysoké škole a neměli internet.
Dostupnost internetu je pro nás již tak samozřejmá, že se nám může zdát až
nepravděpodobné, že TO šlo i bez NĚJ. Internet nám v rámci studia ulehčuje
mnoho věcí. Vždyť stačí otevřít internetový prohlížeč a máme přístup ke svému
školnímu účtu, přes který můžeme mnohé vyřídit, stačí otevřít stránky školní
knihovny a hned víme, zda má vůbec cenu do ní jezdit a vlastně proč chodit do
knihovny, když spoustu zdrojů nalezneme v elektronické podobě. Nebo umíme
si snad představit zápis předmětů na začátku semestru, který by probíhal v rámci
front před kabinety vyučujících, kdy bychom mohli pouze doufat, že naše jméno
se ještě vejde do tabulky visící na dveřích?
To že se internet stal nedílnou
součástí naších životů, nemusíme ani připomínat. Přístup k veřejným informacím
na internetu není však jedinou věcí, která se stala, můžeme říci běžnou, součástí
studia na vysoké škole. Řekne-li se internet, mnozí z nás si jistě vybaví
sociální sítě jako je F acebook, Twitter či Instragram. A právě Facebookem a
jeho rolí v životě dnešních studentů bych se ráda chvíli zabývala.
Nemůžeme říci, že by se to, o čem budeme mluvit, týkalo pouze vysokoškoláků,
jistě je to i součástí studia dnešní generace studentů středních škol a možná i
žáků škol základních.
Většina z nás, co
v současnosti studuje, má svůj vlastní profil na Facebooku. Samozřejmě ne
každý je aktivním uživatelem, někteří z nás používají Facebook pouze jako
komunikační prostředek a nijak se na něm neprojevují. A to je právě to
zajímavé, že někdy jenom potřeba získat informace týkající se studia či získat
přístup k materiálům vede člověka k založení takového profilu. Snad
každý student je na Facebooku členem nějaké skupiny, která se týká jeho studia.
Jako například my, studenti 3. ročníku Mediálních a komunikačních studií, spolu
komunikujeme ve skupině „Mediální studia FSV UK (komb., bakalář) – nástup 2013“.
Právě tyto „facebookové
skupiny“ se pro nás stávají jakousi kolektivní inteligencí. Spoléháme na to, že
NĚKDO nahraje soubor se svými zápisky z přednášek či výpisky ze sáhodlouhých
seznamů povinné literatury. Nevíme si rady s domácím úkolem nebo
potřebujeme inspiraci? Vždyť stačí poprosit někoho ze spolužáků, jestli by sem
mohl svůj, nejlépe již schválený, úkol nahrát a my se od něj mohli odpíchnout. Z našeho
pohledu jednodušším se stává i domlouvání, potřebujeme-li splnit nějaký
skupinový úkol. Na místo abychom se sešli osobně, ať už v knihovně nebo
nějakém restauračním zařízení, raději si „napíšeme na skupině“ a půl je hotovo.
Přiznejme si, že pro studenty kombinovaného studia, kde mnozí dojíždějí a sejít
se osobně je složité, je toto velmi výhodné, ale studovalo se i v době,
kdy se „na skupině“ domluvit nedalo a také to šlo.
Je tady opět jedno
přiznání. Možnost najít si všechno na internetu či poprosit nějakého spolužáka
o pomoc prostřednictvím sociální sítě z nás dělá studenty mnohem línější,
než byly jejich předchozí generace. Pro mnohé z nás se stávají zdroje,
které můžeme najít na naších facebookových skupinách jakousi jistotou. Mnohé
ani nenapadne jít zdroje hledat jinam či se o jejich nalezení sám přičinit. A
myslím, že nejsem jediná, koho někdy napadne „To si to ten člověk nemůže najit
SÁM? Vždyť stačí dvakrát kliknout!“ po přečtení nějakého z miliónu dotazů,
které se především na začátku školního roku a během zkouškového období na
takových skupinách objevují.
Zajímavou otázkou zůstává,
co člověka vede k tomu, aby své mnohdy pracně vypracované výpisky nebo
poznámky na takové skupině sdílel. Jedná-li se o zdroj, který byl nalezen někde
na internetu či v knihovně, jde se spíše o radu, že by to mohlo být něco
užitečného ke studiu. Ale přečtu-li knihu a udělám z ní několikastránkové poznámky,
co mě vede k jejich „postnutí“ na facebookovou stránku?
Většina z nás, kdo
někdy na takovou stránku něco přidáme, nejspíš spoléhá na to, že se nám to
někde jinde vrátí. „Zápisky k jednomu předmětu zveřejním já a až budu
potřebovat jiné, tak on je sem určitě někdo dá.“ Ale podíváme-li se na některé
facebookové skupiny týkající se studia, často se jména, která nejvíce sdílí
soubory, opakují. Zjistit, co lidi vede ke sdílení souborů na facebookových
skupinách a v jiných typech internetových úložišť (jako jsou Dropbox, Disk
Google a další) by se mohlo stát zajímavým sociologickým výzkumem.
Potřeba lidí
komunikovat a sdílet informace je jistě zcela přirozená. Ne nadarmo se říká „víc
hlav, víc ví“. Asi nejznámějším příkladem kolektivní inteligence je internetová
encyklopedie Wikipedie. Všichni jí používáme, i přesto to kolikrát jsme
slyšeli, že není věrohodným zdrojem informací. A podobný problém s věrohodností
jako u Wikipedie může nastat u všeho, co spolu sdílíme na úložištích a
facebookových skupinách. Přečíst si nějakou informaci na Wikipedii není nic
špatného, ale potřebuje-li jí člověk někde použít, měl by se podívat, z jakého
zdroje byla informace vyjmuta, případně ji porovnat s jiným zdrojem, lépe
v knihovně než jinde na internetu. A podobně by to mělo být i se zdroji,
které pouze „stáhneme“ z Facebooku a máme pocit, že nemusíme nic víc udělat.
Není zcela neobvyklé, že 15 lidí z 20 napíše do testu chybnou odpověď a
všichni se odvolávají na ty jisté zápisky, které si vzájemně poslali, a nikoho
nenapadlo se zamyslet nad jejich věrohodností. Vždyť někdo, kdo je zpracoval,
je také pouze člověk a člověk je tvor omylný.
Přiznejme si na závěr,
že bez takto sdílených informací by pro nás bylo studium mnohem složitější. A
když už využíváme zápisky či úkoly našich spolužáků, měli bychom někdy nějaké
zdroje ke studiu na takových skupinách či úložištích také sdílet. Ať se do
kolektivní inteligence zapojí celý kolektiv.
No comments:
Post a Comment