Každý student zná ten
okamžik, kdy zjistí, že prošvihl deadline. Začne mu bušit srdce ostošest,
nervozita dosáhne předzkouškové intenzity a mozek honem vymýšlí, jak se
vykroutit z této neblahé situace, od výmluv vyučujícímu, po horečnou snahu
nahnat čas tam, kde není. Nakonec se přihlásí o slovo racionální uvažování,
svědomí a stud. Studentovi nezbyde nic jiného, než si pokorně sednout k zadání
a snažit se odčinit, co se dá.
Nejrychlejší v těchto
chvílích bývá obrátit se právě na kolektivní inteligenci. Kolektivní
inteligence ve studentské praxi vypadá takto: Student si sedne k internetu,
najde facebookovou stránku své studijní skupiny, odkud zjistí, co přesně
prošvihl. Je odkázán na jinou stránku, sylabus předmětu ve studijním
informačním systému, kde se dozví tři pojmy, o kterých má psát a které mu nic
neříkají. V této chvíli studentovi opět pomůže kolektivní inteligence – v tomto
případě blog s příhodným názvem Centrální mozek lidstva, kam jeho
spolužáci nahráli své příspěvky a vytvořili tak prostředí, odkud lze snadno
čerpat informace relevantní zadání úkolu a ušetří tak studentovi nutnost
nahlédnout do nepřehledné krajiny odkazů, které by mu za jiných okolností
předestřel internetový neuron dnešní doby, Google. Student se začte. V ideálním
případě si přečte všechny příspěvky a získá jasnější představu o vybraném
pojmu, to když se mu kaleidoskopicky poskládá mnohost úhlů pohledu ve víceméně
ucelený obraz.
V ještě ideálnějším
případě si přečte odborné články a zadanou literaturu k tématu, neboť jak
výstižně vysvětlil C. Doctorow, lidé někdy lžou, jsou často líní, a tak je
třeba dostupné informace ověřovat a třídit. Takto vybaven si student přitáhne
klávesnici. Pokud je proces psaní úspěšný a student není ani prolhaný, ani
líný, ani hloupý, vytvoří další, vlastní pohled na daný problém. Od slova
kolektivní se tak přesune k inteligenci.
Nezbytnou součástí
inteligence člověka je schopnost nad daným tématem uvažovat a obohatit ho o
vlastní nápady, názory, postoje a vědomosti. Zamyslí-li se student nad svým
konáním pořádně, přijde mu jistě, že celý proces byl až dosud velmi jednoduchý
a vynaložené úsilí se rozhodně nerovnalo například přípravě na zkoušku. Nebylo
ani zdaleka srovnatelné s úsilím, které by na stejnou práci vynaložili
studenti o několik desítek let dříve. Položí si tak otázku – co se změnilo? Jak
se změnila společnost, která disponuje formou kolektivní inteligence? Jako v začarovaném
kruhu se tak obrátí na další platformu kolektivní inteligence a hledá někoho,
koho napadla stejná, či podobná myšlenka a kdo by mu tuto otázku přiblížil:
S jasnější myslí si student shrne své
poznatky: Kolektivní inteligence je pro dnešního studenta nezbytná k rychlému a
efektivnímu plnění zadaných úkolů, k učení se novým věcem, vytváření nových
věcí a po jejich publikování i k rozšiřování spirály kolektivní inteligence.
Poučen z předchozích
úvah student nedělá o kolektivní inteligenci jasné a přesné závěry, neboť tuší,
že jeho práce se po přečtení dalšími lidmi stane jedním kamínkem v kaleidoskopu
jejich poznání a možná i oni přispějí svou troškou do mlýna. Sokrates kdysi
řekl: „Vím, že nic nevím.“ Student k tomu přidává: „Ale všichni dohromady
možná víme vše. S internetem.“
No comments:
Post a Comment