Tuesday, November 24, 2015

Obrázky všude, kam se podív.., teda zaloguješ

Často to začíná již ráno po probuzení, kdy si člověk zkontroluje mobilní telefon a novinky na sociálních sítích. Tak to pokračuje celý den, dokud člověk neusne u televize, anebo s knížkou v posteli. Každý preferuje jiný způsob, ovšem můžeme se shodnout na tom, že málokdo se dokáže během obvyklého dne vyhnout činnosti směřující k získávání informací. Pokud bychom se odklonili od těchto „dobrovolných“ aktivit, člověk během dne i tak nezáměrně přijímá nepřeberné množství informací. Lidé jsou v dnešní době z toku informací unaveni, a proto hledají způsoby, jak si tento přísun alespoň trochu zpříjemnit.

Zdroj: http://gregorybknapp.com/too-much-information-hurts-us/

Není tedy překvapivé, že se poslední dobou stávají populárními nástroje, které nabízejí lidem možnost komunikovat formou obrázků. S postupným rozvojem mobilních telefonů se kdysi objevilo zasílání MMS, které bylo ale oproti dnešním možnostem omezené. Nyní si lidé posílají obrázky zdarma a navíc v lepší kvalitě a ve větším množství. Pomocí obrázků lze vyjádřit v podstatě cokoliv, ať už se použijí emotikony anebo člověk pošle fotografii.

K dispozici pro zasílání obrázků jsou v současné době mimo jiné oblíbené chatovací nástroje jako WhatsApp, Viber anebo Messenger spojený se sítí Facebook. Je k nim možné zařadit i aplikaci Snapchat, jež je přímo zaměřena na zasílání fotografií (a videí). Její kouzlo tkví v tom, že obsah po zobrazení příjemcem po chvilce zmizí, což je onou přidanou hodnotou pro uživatele. Na obrázky a fotografie jsou přímo zaměřené sítě Instagram, Flickr, Pinterest a z těch mezi Čechy oblíbenými je to Rajče. Samozřejmě míst, kde lze obrázky sdílet je velké množství a patří mezi ně i Google+ a Facebook, jež lidé hojně využívají i ke sdílení jiných informací.

Všechny spojuje to, že lidé mají stále potřebu se vyjádřit a tyto nástroje jim dovolují během pár kliknutí sdělit skupině lidí, co mají na srdci. Chtějí být viděni, oblíbení a chválení, a to je také důvodem, proč uplatňují svoji kreativitu často právě na internetu. V dnešní uspěchané době není moc času na setkání s přáteli, a tak je mnohem lehčí jim sdělit, co děláme, co jsme uvařili, co se nám líbí právě touto virtuální formou, která v sobě navíc zahrnuje aktuálnost.

Stránky a aplikace stojící na aktivitě uživatelů, kteří sami vytváří jejich obsah, lze zařadit k termínu produsage, jež je odvozený od slov „production“ a „usage“, a označuje tak proces produkce a používání. Základními předpoklady pro sítě tohoto typu je možnost vkládat vlastní obsah, možnost sdílení, komentování apod. Uživatelé se stávají aktivními účastníky a mizí tak tradiční hranice mezi autorem a uživatelem, jak jsme ji znali u starších typu médií. Vkládání vlastních příspěvků není podmínkou, uživatel může zůstat pasivní a pouze sledovat aktivitu ostatních. V sítích tohoto typu nemůžeme mluvit o příspěvcích jako o produktech, jedná se spíše o artefakty, jež mají dočasný charakter. Stejně tak celkové prostředí nemá nikdy podobu finálního obsahu, ten se stále mění 
a vyvíjí.

Zajímavým nástrojem k šíření obrázků je již zmíněný Pinterest. Lidé tvoří jeho podobu tím, že vytvářejí vizuální záložky, kde sdílejí odkazy na již existující obsahy, anebo vkládají své vlastní obrázky. Pinterest založili v březnu 2010 Ben Silbermann, Evan Sharp a Paul Sciarra, kteří si kladou za cíl pomoci lidem objevovat a ukládat kreativní nápady a inspirovat je v nových činnostech. Nyní má společnost přes 500 zaměstnanců a stránka funguje ve 30 jazykových mutacích, což mluví o velké oblíbenosti nástroje. V září 2015 Pinterest ohlásil, že má přes 100 milionů uživatelů. Pro porovnání uvádím počet uživatelů u podobných, na obrázcích založených sítích – Flickr 92 milionů uživatelů a Instagram 400 milionů.

Zdroj: https://business.pinterest.com/en/brand-guidelines

Určité záchytné body v celém prostředí Pinterestu tvoří nástěnky. Každý si na svém profilu může založit nástěnky (veřejné či soukromé) odpovídající určité kategorii, třeba nástěnku s názvem Podzim a tam ukládat piny s obrázky stromů s pestrobarevným listím. Pin můžeme chápat jako přišpendlení obsahu z jakékoliv stránky na internetu anebo obrázku, který se již na Pinterestu objevil, takový případ můžeme označit jako repin. Na stánkách Pinterestu je k dispozici ke stažení tlačítko, jímž lze po nainstalování do internetového prohlížeče následně označovat obrázky kdekoliv na internetu, a tak je okamžitě přidat mezi své oblíbené. Třetí možností je vložení vlastního obrázku. Uživatelé tedy sami většinou nevyvíjí nijak zvlášť velké úsilí, pouze označí pinem, co se jim líbí, a vloží odkaz do jedné ze svých nástěnek. Zajímavým faktem je, že po deaktivaci účtu nebo smazání vlastních příspěvků obsah na stránkách z důvodu archivace zůstává a je možné ho dále repinovat nebo upravovat. Název nástěnky, stejně jako samotného pinu, je důležité vhodně zvolit, aby se následně zobrazoval ostatním uživatelům při jejich hledání. Je také dobré volit názvy v angličtině, jsou pak univerzálnější a ještě více podporují jejich vyhledatelnost.

Pokud uživatel narazí při brouzdání Pinterestem na nástěnku, která ho svým zaměřením zaujme, může si zvolit její sledování. Stejně tak je možné sledovat i celého uživatele se všemi jeho nástěnkami, anebo si na Pinterestu zvolit ucelené téma, něž se uživatel zajímá. Informace o obrázku, podle kterých lze témata řadit, jsou uvedené také v jeho popisku. Kromě použití tzv. repinu má uživatel možnost označit obrázek, který se mu líbí, také tlačítkem lajk, anebo obrázek okomentovat. Veškeré informace o sledování, pinech, nástěnkách, lajcích a fanoušcích (tedy těch, kteří sledují nás) lze najít přehledně na vlastním profilu. Už to samo napovídá, k čemu někteří lidé Pinterest používají. Jedni se chtějí v online prostředí seberealizovat, zatímco druhým nejde až tolik o šíření obsahů, jako spíše si pro sebe označit, co se mi líbí a k čemu se lze později vrátit. Sama koncepce stránky vybízí k tomu objevovat tipy na recepty, zkrášlování domovů, tzv. DIY návody a další podobné, není tedy překvapením, že 81% uživatelů jsou ženy. Na začátku roku 2015 se stránka snažila více přiblížit i mužskému publiku pomocí sponzorovaných příspěvků. Podle specialistky na PR a sociální sítě Markéty Ubíkové je obchodní potenciál Pinterestu v tom, že při kliknutí na pin se člověk dostane na původní web. V listopadu 2015 spustil Pinterest pozoruhodný doplněk k objevování produktů, jímž je vyhledávání podle obrázků. S tím je spojená i nová nákupní sekce, jež rovnou zobrazí daný produkt s informacemi o ceně a uživatel si tak může vybraný výrobek ihned koupit pomocí tlačítka Buy it (v současnosti dostupné pouze v USA pro Iphone, Ipad, Android). Firmy mají navíc možnost si na Pinterestu založit svůj firemní účet, u kterého mohou sledovat statistiky návštěvnosti, pinů, repinů, kliků atd., a tím ještě více podpořit své podnikání.


Oblibu Pinterestu podporuje i příjemné uživatelské prostředí, které je jednoduché a neodvádí pozornost od sledování obsahu. Už nyní patří mezi špičky sociálních sítí, a pokud se nadále budou lidé zaměřovat na komunikaci obsahující méně textu a bude tak sílit trend obrázkové formy, jíž lidé využijí nejen pro relax, ale také jako praktické využití při hledání rad anebo online nákupů, je budoucnost Pinterestu velká.

Zdroje:

No comments:

Post a Comment