Často to začíná již ráno po probuzení, kdy si
člověk zkontroluje mobilní telefon a novinky na sociálních sítích. Tak to
pokračuje celý den, dokud člověk neusne u televize, anebo s knížkou v posteli. Každý
preferuje jiný způsob, ovšem můžeme se shodnout na tom, že málokdo se dokáže
během obvyklého dne vyhnout činnosti směřující k získávání informací. Pokud
bychom se odklonili od těchto „dobrovolných“ aktivit, člověk během dne i tak
nezáměrně přijímá nepřeberné množství informací. Lidé jsou v dnešní době
z toku informací unaveni, a proto hledají způsoby, jak si tento přísun
alespoň trochu zpříjemnit.
Zdroj: http://gregorybknapp.com/too-much-information-hurts-us/ |
Není tedy překvapivé, že se poslední dobou stávají populárními nástroje, které nabízejí lidem možnost komunikovat formou obrázků. S postupným rozvojem mobilních telefonů se kdysi objevilo zasílání MMS, které bylo ale oproti dnešním možnostem omezené. Nyní si lidé posílají obrázky zdarma a navíc v lepší kvalitě a ve větším množství. Pomocí obrázků lze vyjádřit v podstatě cokoliv, ať už se použijí emotikony anebo člověk pošle fotografii.
K dispozici pro zasílání obrázků jsou v současné
době mimo jiné oblíbené chatovací nástroje jako WhatsApp, Viber anebo Messenger
spojený se sítí Facebook. Je k nim možné zařadit i aplikaci Snapchat, jež
je přímo zaměřena na zasílání fotografií (a videí). Její kouzlo tkví
v tom, že obsah po zobrazení příjemcem po chvilce zmizí, což je onou
přidanou hodnotou pro uživatele. Na obrázky a fotografie jsou přímo zaměřené sítě
Instagram, Flickr, Pinterest a z těch mezi Čechy oblíbenými je to Rajče.
Samozřejmě míst, kde lze obrázky sdílet je velké množství a patří mezi ně i
Google+ a Facebook, jež lidé hojně využívají i ke sdílení jiných informací.
Všechny spojuje to, že lidé mají stále
potřebu se vyjádřit a tyto nástroje jim dovolují během pár kliknutí sdělit
skupině lidí, co mají na srdci. Chtějí být viděni, oblíbení a chválení, a to je
také důvodem, proč uplatňují svoji kreativitu často právě na internetu.
V dnešní uspěchané době není moc času na setkání s přáteli, a tak je
mnohem lehčí jim sdělit, co děláme, co jsme uvařili, co se nám líbí právě touto
virtuální formou, která v sobě navíc zahrnuje aktuálnost.
Stránky a aplikace stojící na aktivitě
uživatelů, kteří sami vytváří jejich obsah, lze zařadit k termínu produsage,
jež je odvozený od slov „production“ a „usage“, a označuje tak proces produkce a
používání. Základními předpoklady pro sítě tohoto typu je možnost vkládat
vlastní obsah, možnost sdílení, komentování apod. Uživatelé se stávají
aktivními účastníky a mizí tak tradiční hranice mezi autorem a uživatelem, jak
jsme ji znali u starších typu médií. Vkládání vlastních příspěvků není
podmínkou, uživatel může zůstat pasivní a pouze sledovat aktivitu ostatních. V sítích
tohoto typu nemůžeme mluvit o příspěvcích jako o produktech, jedná se spíše o
artefakty, jež mají dočasný charakter. Stejně tak celkové prostředí nemá nikdy
podobu finálního obsahu, ten se stále mění
a vyvíjí.
Zajímavým nástrojem k šíření obrázků je
již zmíněný Pinterest. Lidé tvoří jeho podobu tím, že vytvářejí vizuální
záložky, kde sdílejí odkazy na již existující obsahy, anebo vkládají své
vlastní obrázky. Pinterest založili v březnu 2010 Ben Silbermann, Evan
Sharp a Paul Sciarra, kteří si kladou za cíl pomoci lidem objevovat a
ukládat kreativní nápady a inspirovat je v nových činnostech. Nyní má
společnost přes 500 zaměstnanců a stránka funguje ve 30 jazykových mutacích,
což mluví o velké oblíbenosti nástroje. V září 2015 Pinterest ohlásil, že
má přes 100 milionů uživatelů. Pro porovnání uvádím počet uživatelů u podobných,
na obrázcích založených sítích – Flickr 92 milionů uživatelů a Instagram 400
milionů.
Zdroj: https://business.pinterest.com/en/brand-guidelines |
Určité záchytné body v celém prostředí
Pinterestu tvoří nástěnky. Každý si na svém profilu může založit nástěnky
(veřejné či soukromé) odpovídající určité kategorii, třeba nástěnku s názvem
Podzim a tam ukládat piny s obrázky stromů s pestrobarevným listím. Pin
můžeme chápat jako přišpendlení obsahu z jakékoliv stránky na internetu
anebo obrázku, který se již na Pinterestu objevil, takový případ můžeme označit
jako repin. Na stánkách Pinterestu je k dispozici ke stažení tlačítko,
jímž lze po nainstalování do internetového prohlížeče následně označovat obrázky
kdekoliv na internetu, a tak je okamžitě přidat mezi své oblíbené. Třetí
možností je vložení vlastního obrázku. Uživatelé tedy sami většinou nevyvíjí
nijak zvlášť velké úsilí, pouze označí pinem, co se jim líbí, a vloží odkaz do
jedné ze svých nástěnek. Zajímavým faktem je, že po deaktivaci účtu nebo
smazání vlastních příspěvků obsah na stránkách z důvodu archivace zůstává
a je možné ho dále repinovat nebo upravovat. Název nástěnky, stejně jako
samotného pinu, je důležité vhodně zvolit, aby se následně zobrazoval ostatním
uživatelům při jejich hledání. Je také dobré volit názvy v angličtině, jsou
pak univerzálnější a ještě více podporují jejich vyhledatelnost.
Pokud uživatel narazí při brouzdání
Pinterestem na nástěnku, která ho svým zaměřením zaujme, může si zvolit její sledování.
Stejně tak je možné sledovat i celého uživatele se všemi jeho nástěnkami, anebo
si na Pinterestu zvolit ucelené téma, o něž se uživatel zajímá. Informace o
obrázku, podle kterých lze témata řadit, jsou uvedené také v jeho popisku.
Kromě použití tzv. repinu má uživatel možnost označit obrázek, který se mu
líbí, také tlačítkem lajk, anebo obrázek okomentovat. Veškeré informace o
sledování, pinech, nástěnkách, lajcích a fanoušcích (tedy těch, kteří sledují
nás) lze najít přehledně na vlastním profilu. Už to samo napovídá, k čemu
někteří lidé Pinterest používají. Jedni se chtějí v online prostředí
seberealizovat, zatímco druhým nejde až tolik o šíření obsahů, jako spíše si
pro sebe označit, co se mi líbí a k čemu se lze později vrátit. Sama
koncepce stránky vybízí k tomu objevovat tipy na recepty, zkrášlování
domovů, tzv. DIY návody a další podobné, není tedy překvapením, že 81% uživatelů
jsou ženy. Na začátku roku 2015 se stránka snažila více přiblížit i mužskému
publiku pomocí sponzorovaných příspěvků. Podle specialistky na PR a sociální
sítě Markéty Ubíkové je obchodní potenciál Pinterestu v tom, že při
kliknutí na pin se člověk dostane na původní web. V listopadu 2015 spustil
Pinterest pozoruhodný doplněk k objevování produktů, jímž je vyhledávání
podle obrázků. S tím je spojená i nová nákupní sekce, jež rovnou zobrazí
daný produkt s informacemi o ceně a uživatel si tak může vybraný výrobek
ihned koupit pomocí tlačítka Buy it (v současnosti dostupné pouze v USA
pro Iphone, Ipad, Android). Firmy mají navíc možnost si na Pinterestu založit
svůj firemní účet, u kterého mohou sledovat statistiky návštěvnosti, pinů, repinů,
kliků atd., a tím ještě více podpořit své podnikání.
Oblibu Pinterestu podporuje i příjemné
uživatelské prostředí, které je jednoduché a neodvádí pozornost od sledování
obsahu. Už nyní patří mezi špičky sociálních sítí, a pokud se nadále budou lidé
zaměřovat na komunikaci obsahující méně textu a bude tak sílit trend obrázkové
formy, jíž lidé využijí nejen pro relax, ale také jako praktické využití při hledání
rad anebo online nákupů, je budoucnost Pinterestu velká.
Zdroje:
No comments:
Post a Comment