Fakulta sociálních věd Univerzity
Karlovy
Obor: Mediální studia
Ročník 3.
Kombinované studium Zpracovala:
Soňa Košťálová
Předmět: Nová média a společnost
Hrdinové nové generace
Název
jsem si vypůjčila z absolventského dokumentu Matěje
Berana, absolventa střihové skladby na FAMU. Film byl součástí soutěžní sekce
FAMUFEST 2015. Seznamuje diváka s českou youtuberskou scénou, představuje 5
protagonistů, jejich videa na youtubu, diváky, fanoušky a yutuberské akce. Více
o filmu později.
V
období internetu a on-line médií se nám vytvořila nová forma komunikačních
prostředků a propojených mediálních kanálů, kterou nazýváme „nová média“. Je to
jeden z termínů pro média interaktivní, síťová, digitální. Řadíme mezi ně
internet, osobní počítače, tablety, mobilní telefony, síťové protokoly (web,
ICQ, aj.), webové služby (Google, YouTube, Twitter, Facebook), webové
prohlížeče, přehrávače videosouborů, mailovou poštu, textové editory, messengery.
Rozmach
internetu datujeme do druhé poloviny 90. let 20. století, kdy se díky protokolu
www a nárůstu osobních počítačů v domácnostech začal šířit z akademické oblasti
i mezi veřejnost. Internet vedl obecně ke zrychlení informovanosti a k možnosti
být informován o všem, co se
děje v celosvětovém kontextu. Nebývale rozšířil možnosti přístupu k informacím a zdrojům.
Umožnil psát mnoha lidem - „nenovinářům“. Velký boom sociálních sítí umožnil
vytváření komunit, blogů, webových stránek, diskuzních fór. Každý se může
vyjádřit ke všemu, každý může prezentovat svůj názor. Prostor na internetu je
poměrně neomezený. Je zdrojem informací, událostí, zábavy. Jeho použití je
neomezené (omezené pouze technicky), kde je připojení, je možnost být on–line
neustále. Otázek je mnoho: „Kde je hranice? Dokážeme se odpojit, vypnout
internet? Co když nám něco uteče? Mine nás nějaká informace? Neuvidíme nový
příspěvek přátel na facebooku?...“ Orwellovy temné vize z románu 1984 se u nás
nenaplnily. Nejsme na tom ale hůře? Podle A. Huxleyho si lidé svého diktátora
nakonec zamilují a technologie, které podvracejí jejich schopnost přemýšlet,
začnou zbožňovat. Ve svém románu „Konec civilizace“ se Huxley obává přístupu k
tolika informacím, že to povede k pasivitě, egoismu, pravda zmizí v moři
bezvýznamnosti, lidský hlad po rozptýlení je bezedný.
Publikum
dnešní doby nemůže být jiné, než aktivní. „ Konzumenti dojdou k
předpokladu, že se mohou podělit o každý zážitek a zkušenost, kterou kdy měli a
budou mít přímý přístup k jakýmkoli záznamům ze svého života, které kdy
vytvořili a to je velkou příležitostí pro někoho, kdo jim bude schopný dopřát
prostor pro jejich LifeCaching, pokud bychom to nenazvali rovnou přeprodáním
svých životů“. (Axel Burns- Produsage). Tento trend má dva hlavní důvody:
1.
Kreativní pudy má každý člověk
2.
Místo, aby po nás chtěli abychom se jen dívali,
poslouchali, přijímali, snaží se nás donutit, abychom vytvářeli a podíleli se
na něčem
Produsage nemá žádné produkty, pouze dočasné
artefakty probíhajícího procesu. Creative produsage tedy nevytváří umělecká
díla ani díla v procesu, nicméně nabízí kreativní proces, který může vytvářet
dočasné artefakty – zároveň to neznamená, že by všechno umění budoucnosti byly
pouze takové artefakty, že by umění v tradičním slova smyslu vymizelo. Blogy
jsou také nástroji komunikace – např. diskuze spojením obsahu blogu s komentáři
u jednotlivých příspěvků - to samé se děje na Youtube. Zaznamenat své zážitky,
pocity se stalo tak snadným, miliony lidí začaly digitalizovat své myšlenky.
Většinu lidí stále láká představa stát se celebritou. Čekací doba k získání
(krátkého) momentu slávy zmizela. YouTube jako největší
internetový server pro sdílení videosouborů umožňuje produkovat, zobrazovat
díla milionům lidí. Letos v únoru to bylo deset let, co zaměstnanci on-line
transakčního webu PayPal v Kalifornii založili zpočátku nenápadnou společnost
YouTube. Už v listopadu 2006 byl prodán společností Google za 1,65 miliardy
dolarů. Původně byl server zaměřen na sdílení domácích videí, pak přibyly
hudební videoklipy,
videohry, filmy. YouTube má v roce 2015 dvě miliardy přístupů denně a
každou minutou uživatelé nahrají 300 hodin nových videí.
V prostředí internetu a
různých sociálních sítí (FCB, YouTube), které uživatel využívá k vyhledávání již vytvořených
stránek, videí, fóra a také může publikovat své vlastní výtvory. Tím se z
uživatele stává zároveň i tvůrcem určitého obsahu s úplnou svobodu projevu, má
možnost seberealizace a možnosti neustále ovlivňovat prostředí, ve kterém se
pohybuje, využívá ho a tvoří v něm. Aktivní účast ale není nutná, je
dobrovolná.
On-line streamování
videa prošlo obrovským vývojem, zrodil se také počátek nové generace celebrit –
YouTuberů, kteří nahrávají videa na YouTube a zároveň sledují ostatní. Někteří
youtubeři se zaměřují více na herní kulturu, někdy zvaní let's player komentují
a přidávají své poznámky a hlášky k hraní počítačových her, Video blogger
(zkráceně vlogger) vytváří a publikují videa na různá témata. Glosují a
parodují různé události a videa jiných, filmy nebo hudební klipy. Beauty
youtuberky (většinou ženy) točí videa s líčením, kosmetikou,
lifestyle témata. Celebritou se mezi youtubery stane jen malé množství a jejich
popularita zpravidla netrvá dlouho.
Jenom málokdo by se však
smířil s kariérou youtubera, kdyby z jeho činnosti rovněž nepramenily náležité
zisky. Youtubeři žijí z reklamy – ti nejúspěšnější počítají zisk v milionech, i ti menší
si však mohou přijít na desítky tisíc. To platí hlavně o USA. O podobných cifrách si
staří bloggeři mohli nechat jenom zdát. S takovou vidinou není divu, že se mezi
úspěšné youtubery snaží zařadit stále více a více fanoušků nynějších youtuberů.
Točit sebe sama při snaze o komiku se může zdát snadné.
Autoři amatérských videí na internetovém kanále
YouTube zažívají raketový růst popularity. Nejúspěšnější světový „youtuber“
PewDiePie vydělal za minulý rok 7,4 milionu dolarů.
Švéd Felix Arvid Ulf Kjellberg – známější pod svou
internetovou přezdívkou PewDiePie – má největší počet sledujících. Pořizuje
hlavně tzv. Let‘s play videa. Na nich je většinou vidět jak „youtuber“, tak
počítačová hra nebo jiný obsah, který autor komentuje.
V České republice zaznamenali „youtubeři“ větší
úspěchy teprve v poslední době.
Vrátím se k filmu „Hrdinové nové generace“ Matěje
Berana. Přiznám se, že prvních asi 5 minut filmu jsem uvažovala, proč natočili
takovou parodii na české youtubery. Pak my ale došlo, že to není parodie, ale
realita. Se světem YouTuberů jsem se před tím nesetkala. Ale na stránkách
známého YouTubera Johnnyho Valdy jsem se dozvěděla : „Pokud je vám víc než 30,
nejspíš jste o něm ani nikdy neslyšeli..( To mě uklidnilo, jsem v pohodě.). Ale
pro mladé je důležitější než cokoliv jiného na světě...“
Ještě před pár lety byli YouTubeři k smíchu. Dnes
jejich úspěch zaráží i protřelé marketingové experty, objevují se v televizi i v
další médiích.
„Jsou to hrdinové nové
generace. Hrdinové. Nechci používat to slovo celebrity, protože celebrita je
slovo, které se moc nepojí s autentičností. U těch youtuberů je krásné to, že
jsou autentičtí, že vytváří obsah, který je přirozenej a užitečnej pro ty
diváky, kteří se na něho dívají," říká jejich manažer Tomáš Gavlas. Ten
v létě roku 2014 založil s Davidem
Růžičkou (sedm let se pohybují v marketingové komunikaci, reklamě a
showbyznysu) firmu Get Boost, první agenturu na
českém trhu, která se specializuje především na zastupování
osobností YouTube komunity. Inzerentům nabízejí prostor pro
oslovení velmi mladé cílové skupiny ve věku 15-35
let, a to tam, kam se postupně přesouvá jejich pozornost – na
sociální sítě Youtube, Facebook a Instagram. Zhruba polovina této skupiny je ve
věku do 20 let, je tak možné cílit na velmi mladou skupinu lidí. Tvůrci, kteří
jsou v komunitě na YouTube uznáváni, vytvořili obrovská publika. „Někteří
mají silnější vliv než celebrity známé z tradičních médií,“ popisuje
Gavlas.
Youtubeři jsou úplně
obyčejní lidé, kteří točí videa na youtube, vydělávají tím peníze, mají
statisíce odběratelů a tisíce selfie chtivých fanoušků. Dokumentarista Matěj
Beran si zvolil pět těchto novodobých “hrdinů” jako protagonisty svého absolventského
filmu.
Jako
první se v dokumentu představili TVTWIXX. TVTwixx je skupina 5 kamarádů,
kteří ve svém volném čase rádi
točí zábavná videa. Za dva a půl roku existence nahráli na svůj YouTube kanál
přes 120 videí se 12 000 000 shlédnutí. Na můj vkus používali
vulgární výrazy, které by nemuseli dětem prezentovat. Reklama jim nevadí, propagují, co sami
chtějí. Pokud by se jim předmět reklamy nelíbil, nechali by si jeho podporu
hodně draho zaplatit.
MadBros
- Ondra
Vodička (Premi) vystupuje společně se svým bratrem Davidem (Prooxim). Dohromady
mají přezdívku Madbros, s natáčením videí začali předloni a docela jim to jde.
Mají skoro 40 milionů zhlédnutí a 280 tisíc odběratelů. A taky zhruba 72 tisíc
fanoušků na Facebooku. Reklamy si vybírají. Co se jim líbí, co je
zajímavé, například elektronika, víceméně veškerá takzvaná smart zařízení.
Videa mají pečlivě natočená, často imitují ostatní youtubery.
Johnny
Valda,natáčí s medvědem. Koupil si auto, bere každou reklamu, protože lidé
stejně zapomínají. Má 230 tisíc odběratelů, měsíčně ho vidí 3 mil lidí. Točí 1
video týdně, má smlouvu s televizí. Byl tlustý, středem posměchu spolužáků.
Začal na sobě „makat“, cvičit, zdravě jíst a vypadá dobře. Ve filmu si
rozplácne vejce o hlavu, jí mouku a samozřejmě se dusí. Nepřišlo mi to vtipné,
ale dle vyjádření Valdy „lidé chtějí vidět někoho, kdo se sníží na nižší úroveň
– a je to vtipné“.
Jaroslav
Kovář. Nejstarší YouTuber ve filmu. Je mu 41 let. Netočí doma, nepouští si
fanoušky do svého soukromí. Má již 4 tisíce odběratelů a jako poděkování za
přízeň uklízel 15 minut okolí svého bydliště. Proč ho sledují na YouTubu? Lidé
chtějí patřit do nějaké skupiny, chtějí co nejjednodušší aktivity – tj. třeba
sledování Youtubu. Má na lidi vliv, dobrým směrem – úklidová chalenge. Ale
dělal i takové věci, že jedl hovna a dal návod na jejich poživatelnou výrobu.
Jen na autogramiádu avizovanou na YouTubu nikdo nedorazil. Youtuber je vlastně
taková forma herectví. Dokonce v dokumentu i procítěně recituje.
Natyla
– Natálie Tolarová
Je
jí 15 let, studuje Gymnázium. Působí na YouTubu přes rok. Zpočátku ze sebe
dělala ve videích dementa, nyní prezentuje sama sebe. Nemluví sprostě, nechová
se nevhodně, točí skeče, scénky. Lidé jí děkují za pobavení. Většina lidí se
YouTuberingem živí, ale ona chce na vysokou školu.
MamaLifestyle
jnám prozradila: „Jmenuji se Tereza, je mi 28 let a mám už 2 krásné děti -
Šimonka (3 roky) a miminko Adélku. Mám to štěstí, že mám úžasného, ale plachého
muže, takže toho tady moc neuvidíš. Společně žijeme v krásné Praze. Miluju být
mámou a manželkou, ale když je toho na mě moc, tak se převtělím do Youtube
vlogerky! Tvorba videí je pro mě skvělá práce i relax v jednom“.
Má
98 tisíc odběratelů. Točila těhotenské deníky, vtipné šokující pravdy o kojení
ve třech minutách. Natáčí doma, v kuchyni, venku, točila i v porodnici.
Youtuberka Tereza Marková mapuje svět matek a dětí. Jak říká, nachází něhu,
lásku, radosti, dává moudré rady a občas je docela potrhlá. Jak už to u matek
bývá.
Součástí
dokumentu byly i záběry ze společného setkávání YouTuberů a jejich fanoušků.
Fanoušci jsou děti ve věku 8 až 16 let. U MadBros náctiletí a starší. Děti
platily vstupné, kupovaly si plakáty, fotografie, nechaly si je podepisovat.
Fotky s jejich idoly pro ně byly nejvíce. Účastnily se videokempů, táborů ve
Volyni. Učily se točit videa. Nechtěly se učit točit filmy, ale jen video na
youtube. Je to jednodušší. Poselství dětem vyučujícího youtubera Datla, které
zaznělo v dokumentu: „Nikdy si nenechte srát na hlavu“ mě dost zaskočilo. A
dozvěděli jsme se, že děti jsou potenciální voliči! Dnes je jim 14-15 let. Už
teď jsou jim Youtubeři vzory a což teprve až dostanou rozum, vzdělání a dají se
na politiku. To mají hlasy svých vychovaných voličů jisté.
Film
považuji za velmi poučný. Při diskuzi bylo řečeno, že materiálu je natočeno
více a možná vznikne i pokračování. A vše, co bylo ve filmu řečeno, bylo
myšleno opravdu vážně.
Naši
„hrdinové nové generace“ jsou někdy označování za opinion leaders dnešní doby.
Nejsem si tím úplně jistá. Někteří Youtubeři říkají, vypráví, co je napadne.
Možná by někteří měli raději mlčet.
Youtubeřři
jsou autentičtí. Spolupráce s firmami, značkami je může o jejich autentičnost
připravit. Youtubeři jsou oddaní svému publiku, které je bedlivě sleduje a nedá
jim možnost se zaprodat nějaké značce. V červenci se uskutečnil na výstavišti v
Letňanech festival Utubering 2015. Zúčastnilo se ho cca 20 000 lidí, z toho asi
polovina byla rodičů jako doprovod svých dětí. Takovou masovost organizátoři
ani nečekali. Co bude dál? Jakým směrem se bude Youtubering v Čechách ubírat?
Děti mají málo autorit, rodiče na ně nemají moc času a ony hledají někoho, komu
by mohli věřit. Stejně jako v celém obsahu internetu je možné si vybírat i mezi
Youtubery. Některým bych své děti opravdu nesvěřila a ani jejich stránky bych
nedoporučila. Brala bych to jako ztrátu času. Je možné Youtubering využít jako
podporu ve vzdělávání? Co z vlivu Youtuberů na naše děti bude? Nezodpovězených
otázek zůstává stále mnoho.
Dokument
Matěje Berana „Hrdinové nové generace“ určitě doporučuji shlédnout.
No comments:
Post a Comment