Wednesday, November 25, 2015

JJB341 úkol č.1, Hrdinové nové generace, Košťálová Soňa

Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy
Obor: Mediální studia
Ročník 3.
Kombinované studium                                                                 Zpracovala: Soňa Košťálová
Předmět: Nová média a společnost


Hrdinové nové generace

Název jsem si vypůjčila z absolventského dokumentu Matěje Berana, absolventa střihové skladby na FAMU. Film byl součástí soutěžní sekce FAMUFEST 2015. Seznamuje diváka s českou youtuberskou scénou, představuje 5 protagonistů, jejich videa na youtubu, diváky, fanoušky a yutuberské akce. Více o filmu později.
V období internetu a on-line médií se nám vytvořila nová forma komunikačních prostředků a propojených mediálních kanálů, kterou nazýváme „nová média“. Je to jeden z termínů pro média interaktivní, síťová, digitální. Řadíme mezi ně internet, osobní počítače, tablety, mobilní telefony, síťové protokoly (web, ICQ, aj.), webové služby (Google, YouTube, Twitter, Facebook), webové prohlížeče, přehrávače videosouborů, mailovou poštu, textové editory, messengery.
Rozmach internetu datujeme do druhé poloviny 90. let 20. století, kdy se díky protokolu www a nárůstu osobních počítačů v domácnostech začal šířit z akademické oblasti i mezi veřejnost. Internet vedl obecně ke zrychlení informovanosti a k možnosti být informován            o všem, co se děje v celosvětovém kontextu. Nebývale rozšířil možnosti přístupu                        k informacím a zdrojům. Umožnil psát mnoha lidem - „nenovinářům“. Velký boom sociálních sítí umožnil vytváření komunit, blogů, webových stránek, diskuzních fór. Každý se může vyjádřit ke všemu, každý může prezentovat svůj názor. Prostor na internetu je poměrně neomezený. Je zdrojem informací, událostí, zábavy. Jeho použití je neomezené (omezené pouze technicky), kde je připojení, je možnost být on–line neustále. Otázek je mnoho: „Kde je hranice? Dokážeme se odpojit, vypnout internet? Co když nám něco uteče? Mine nás nějaká informace? Neuvidíme nový příspěvek přátel na facebooku?...“ Orwellovy temné vize z románu 1984 se u nás nenaplnily. Nejsme na tom ale hůře? Podle A. Huxleyho si lidé svého diktátora nakonec zamilují a technologie, které podvracejí jejich schopnost přemýšlet, začnou zbožňovat. Ve svém románu „Konec civilizace“ se Huxley obává přístupu k tolika informacím, že to povede k pasivitě, egoismu, pravda zmizí v moři bezvýznamnosti, lidský hlad po rozptýlení je bezedný.
Publikum dnešní doby nemůže být jiné, než aktivní. „ Konzumenti dojdou k předpokladu, že se mohou podělit o každý zážitek a zkušenost, kterou kdy měli a budou mít přímý přístup k jakýmkoli záznamům ze svého života, které kdy vytvořili a to je velkou příležitostí pro někoho, kdo jim bude schopný dopřát prostor pro jejich LifeCaching, pokud bychom to nenazvali rovnou přeprodáním svých životů“. (Axel Burns- Produsage). Tento trend má dva hlavní důvody:
1.            Kreativní pudy má každý člověk
2.            Místo, aby po nás chtěli abychom se jen dívali, poslouchali, přijímali, snaží se nás donutit, abychom vytvářeli a podíleli se na něčem
Produsage nemá žádné produkty, pouze dočasné artefakty probíhajícího procesu. Creative produsage tedy nevytváří umělecká díla ani díla v procesu, nicméně nabízí kreativní proces, který může vytvářet dočasné artefakty – zároveň to neznamená, že by všechno umění budoucnosti byly pouze takové artefakty, že by umění v tradičním slova smyslu vymizelo. Blogy jsou také nástroji komunikace – např. diskuze spojením obsahu blogu s komentáři u jednotlivých příspěvků - to samé se děje na Youtube. Zaznamenat své zážitky, pocity se stalo tak snadným, miliony lidí začaly digitalizovat své myšlenky. Většinu lidí stále láká představa stát se celebritou. Čekací doba k získání (krátkého) momentu slávy zmizela. YouTube jako největší internetový server pro sdílení videosouborů umožňuje produkovat, zobrazovat díla milionům lidí. Letos v únoru to bylo deset let, co zaměstnanci on-line transakčního webu PayPal v Kalifornii založili zpočátku nenápadnou společnost YouTube. Už v listopadu 2006 byl prodán společností Google za 1,65 miliardy dolarů. Původně byl server zaměřen na sdílení domácích videí, pak přibyly hudební videoklipy, videohry, filmy. YouTube má v roce 2015 dvě miliardy přístupů denně a každou minutou uživatelé nahrají 300 hodin nových videí. 
V prostředí internetu a různých sociálních sítí (FCB, YouTube), které uživatel využívá               k vyhledávání již vytvořených stránek, videí, fóra a také může publikovat své vlastní výtvory. Tím se z uživatele stává zároveň i tvůrcem určitého obsahu s úplnou svobodu projevu, má možnost seberealizace a možnosti neustále ovlivňovat prostředí, ve kterém se pohybuje, využívá ho a tvoří v něm. Aktivní účast ale není nutná, je dobrovolná.
On-line streamování videa prošlo obrovským vývojem, zrodil se také počátek nové generace celebrit – YouTuberů, kteří nahrávají videa na YouTube a zároveň sledují ostatní. Někteří youtubeři se zaměřují více na herní kulturu, někdy zvaní let's player komentují a přidávají své poznámky a hlášky k hraní počítačových her, Video blogger (zkráceně vlogger) vytváří a publikují videa na různá témata. Glosují a parodují různé události a videa jiných, filmy nebo hudební klipy. Beauty youtuberky (většinou ženy) točí videa                   s líčením, kosmetikou, lifestyle témata. Celebritou se mezi youtubery stane jen malé množství a jejich popularita zpravidla netrvá dlouho.
Jenom málokdo by se však smířil s kariérou youtubera, kdyby z jeho činnosti rovněž nepramenily náležité zisky. Youtubeři žijí z reklamy – ti nejúspěšnější počítají zisk                       v milionech, i ti menší si však mohou přijít na desítky tisíc. To platí hlavně o USA.                       O podobných cifrách si staří bloggeři mohli nechat jenom zdát. S takovou vidinou není divu, že se mezi úspěšné youtubery snaží zařadit stále více a více fanoušků nynějších youtuberů. Točit sebe sama při snaze o komiku se může zdát snadné.
Autoři amatérských videí na internetovém kanále YouTube zažívají raketový růst popularity. Nejúspěšnější světový „youtuber“ PewDiePie vydělal za minulý rok 7,4 milionu dolarů.

Švéd Felix Arvid Ulf Kjellberg – známější pod svou internetovou přezdívkou PewDiePie – má největší počet sledujících. Pořizuje hlavně tzv. Let‘s play videa. Na nich je většinou vidět jak „youtuber“, tak počítačová hra nebo jiný obsah, který autor komentuje.
V České republice zaznamenali „youtubeři“ větší úspěchy teprve v poslední době.
Vrátím se k filmu „Hrdinové nové generace“ Matěje Berana. Přiznám se, že prvních asi 5 minut filmu jsem uvažovala, proč natočili takovou parodii na české youtubery. Pak my ale došlo, že to není parodie, ale realita. Se světem YouTuberů jsem se před tím nesetkala. Ale na stránkách známého YouTubera Johnnyho Valdy jsem se dozvěděla : „Pokud je vám víc než 30, nejspíš jste o něm ani nikdy neslyšeli..( To mě uklidnilo, jsem v pohodě.). Ale pro mladé je důležitější než cokoliv jiného na světě...“
Ještě před pár lety byli YouTubeři k smíchu. Dnes jejich úspěch zaráží i protřelé marketingové experty, objevují se v televizi i v další médiích.
„Jsou to hrdinové nové generace. Hrdinové. Nechci používat to slovo celebrity, protože celebrita je slovo, které se moc nepojí s autentičností. U těch youtuberů je krásné to, že jsou autentičtí, že vytváří obsah, který je přirozenej a užitečnej pro ty diváky, kteří se na něho dívají," říká jejich manažer Tomáš Gavlas. Ten v létě roku 2014 založil s Davidem Růžičkou (sedm let se pohybují v marketingové komunikaci, reklamě a showbyznysu) firmu Get Boost, první agenturu na českém trhu, která se specializuje především na zastupování osobností YouTube komunity. Inzerentům nabízejí prostor pro oslovení velmi mladé cílové skupiny ve věku 15-35 let, a to tam, kam se postupně přesouvá jejich pozornost – na sociální sítě Youtube, Facebook a Instagram. Zhruba polovina této skupiny je ve věku do 20 let, je tak možné cílit na velmi mladou skupinu lidí. Tvůrci, kteří jsou v komunitě na YouTube uznáváni, vytvořili obrovská publika. „Někteří mají silnější vliv než celebrity známé z tradičních médií,“ popisuje Gavlas.
Youtubeři jsou úplně obyčejní lidé, kteří točí videa na youtube, vydělávají tím peníze, mají statisíce odběratelů a tisíce selfie chtivých fanoušků. Dokumentarista Matěj Beran si zvolil pět těchto novodobých “hrdinů” jako protagonisty svého absolventského filmu.

Jako první se v dokumentu představili TVTWIXX. TVTwixx je skupina 5 kamarádů, kteří            ve svém volném čase rádi točí zábavná videa. Za dva a půl roku existence nahráli na svůj YouTube kanál přes 120 videí se 12 000 000 shlédnutí. Na můj vkus používali vulgární výrazy, které by nemuseli dětem prezentovat.  Reklama jim nevadí, propagují, co sami chtějí. Pokud by se jim předmět reklamy nelíbil, nechali by si jeho podporu hodně draho zaplatit.

MadBros - Ondra Vodička (Premi) vystupuje společně se svým bratrem Davidem (Prooxim). Dohromady mají přezdívku Madbros, s natáčením videí začali předloni a docela jim to jde. Mají skoro 40 milionů zhlédnutí a 280 tisíc odběratelů. A taky zhruba 72 tisíc fanoušků na Facebooku. Reklamy si vybírají. Co se jim líbí, co je zajímavé, například elektronika, víceméně veškerá takzvaná smart zařízení. Videa mají pečlivě natočená, často imitují ostatní youtubery.


Johnny Valda,natáčí s medvědem. Koupil si auto, bere každou reklamu, protože lidé stejně zapomínají. Má 230 tisíc odběratelů, měsíčně ho vidí 3 mil lidí. Točí 1 video týdně, má smlouvu s televizí. Byl tlustý, středem posměchu spolužáků. Začal na sobě „makat“, cvičit, zdravě jíst a vypadá dobře. Ve filmu si rozplácne vejce o hlavu, jí mouku a samozřejmě se dusí. Nepřišlo mi to vtipné, ale dle vyjádření Valdy „lidé chtějí vidět někoho, kdo se sníží na nižší úroveň –  a je to vtipné“.


Jaroslav Kovář. Nejstarší YouTuber ve filmu. Je mu 41 let. Netočí doma, nepouští si fanoušky do svého soukromí. Má již 4 tisíce odběratelů a jako poděkování za přízeň uklízel 15 minut okolí svého bydliště. Proč ho sledují na YouTubu? Lidé chtějí patřit do nějaké skupiny, chtějí co nejjednodušší aktivity – tj. třeba sledování Youtubu. Má na lidi vliv, dobrým směrem – úklidová chalenge. Ale dělal i takové věci, že jedl hovna a dal návod na jejich poživatelnou výrobu. Jen na autogramiádu avizovanou na YouTubu nikdo nedorazil. Youtuber je vlastně taková forma herectví. Dokonce v dokumentu i procítěně recituje.


Natyla – Natálie Tolarová
Je jí 15 let, studuje Gymnázium. Působí na YouTubu přes rok. Zpočátku ze sebe dělala ve videích dementa, nyní prezentuje sama sebe. Nemluví sprostě, nechová se nevhodně, točí skeče, scénky. Lidé jí děkují za pobavení. Většina lidí se YouTuberingem živí, ale ona chce na vysokou školu.


MamaLifestyle jnám prozradila: „Jmenuji se Tereza, je mi 28 let a mám už 2 krásné děti - Šimonka (3 roky) a miminko Adélku. Mám to štěstí, že mám úžasného, ale plachého muže, takže toho tady moc neuvidíš. Společně žijeme v krásné Praze. Miluju být mámou a manželkou, ale když je toho na mě moc, tak se převtělím do Youtube vlogerky! Tvorba videí je pro mě skvělá práce i relax v jednom“.
Má 98 tisíc odběratelů. Točila těhotenské deníky, vtipné šokující pravdy o kojení ve třech minutách. Natáčí doma, v kuchyni, venku, točila i v porodnici. Youtuberka Tereza Marková mapuje svět matek a dětí. Jak říká, nachází něhu, lásku, radosti, dává moudré rady a občas je docela potrhlá. Jak už to u matek bývá.

Součástí dokumentu byly i záběry ze společného setkávání YouTuberů a jejich fanoušků. Fanoušci jsou děti ve věku 8 až 16 let. U MadBros náctiletí a starší. Děti platily vstupné, kupovaly si plakáty, fotografie, nechaly si je podepisovat. Fotky s jejich idoly pro ně byly nejvíce. Účastnily se videokempů, táborů ve Volyni. Učily se točit videa. Nechtěly se učit točit filmy, ale jen video na youtube. Je to jednodušší. Poselství dětem vyučujícího youtubera Datla, které zaznělo v dokumentu: „Nikdy si nenechte srát na hlavu“ mě dost zaskočilo. A dozvěděli jsme se, že děti jsou potenciální voliči! Dnes je jim 14-15 let. Už teď jsou jim Youtubeři vzory a což teprve až dostanou rozum, vzdělání a dají se na politiku. To mají hlasy svých vychovaných voličů jisté.
Film považuji za velmi poučný. Při diskuzi bylo řečeno, že materiálu je natočeno více a možná vznikne i pokračování. A vše, co bylo ve filmu řečeno, bylo myšleno opravdu vážně.
Naši „hrdinové nové generace“ jsou někdy označování za opinion leaders dnešní doby. Nejsem si tím úplně jistá. Někteří Youtubeři říkají, vypráví, co je napadne. Možná by někteří měli raději mlčet.
Youtubeřři jsou autentičtí. Spolupráce s firmami, značkami je může o jejich autentičnost připravit. Youtubeři jsou oddaní svému publiku, které je bedlivě sleduje a nedá jim možnost se zaprodat nějaké značce. V červenci se uskutečnil na výstavišti v Letňanech festival Utubering 2015. Zúčastnilo se ho cca 20 000 lidí, z toho asi polovina byla rodičů jako doprovod svých dětí. Takovou masovost organizátoři ani nečekali. Co bude dál? Jakým směrem se bude Youtubering v Čechách ubírat? Děti mají málo autorit, rodiče na ně nemají moc času a ony hledají někoho, komu by mohli věřit. Stejně jako v celém obsahu internetu je možné si vybírat i mezi Youtubery. Některým bych své děti opravdu nesvěřila a ani jejich stránky bych nedoporučila. Brala bych to jako ztrátu času. Je možné Youtubering využít jako podporu ve vzdělávání? Co z vlivu Youtuberů na naše děti bude? Nezodpovězených otázek zůstává stále mnoho.
Dokument Matěje Berana „Hrdinové nové generace“ určitě doporučuji shlédnout.


No comments:

Post a Comment