Sunday, November 22, 2015

Projekt Hollow: Vyplatí se zůstat nebo odejít?


„Jednoznačným zlomem v přístupu k transmédiím se pro nás stává právě dokumentární projekt Hollow. Ten nenásilnou, ale velice působivou formou poukazuje na dříve nevídané možnosti propojování médií a aktivního zapojení diváka. Zachycení tématu odlivu mladých lidí z konkrétního malého města ve Spojených státech tak díky transmediálnímu zpracování přestává být pouhou dokumentární případovou studií. O funkčnosti a životaschopnosti projektu Hollow vypovídají nejen poutavě zpracované webové stránky, ale také počet přidružených aktivit a členů, kteří se do iniciativy již zapojili.“  říká o projektu Libor Nemeškal, autor článku „Jaká je budoucnost transmédií?“ a účastník 51. ročníku festivalu New York Film Festival. Prezentovalo se zde mnoho dalších nových projektů, které rozvíjejí přístup k transmédiím. Třídenní konference nesla název Convergence a představila například projekty Captain Ahab’s Motorcycle Club, Charlie Victor Romeo a No More Roadtrips.

Hollow je interaktivní dokumentární cyklus zachycující život v malém americkém městečku. McDowell County v Západní Virginii. Ta je známá také jako „americké Švýcarsko“, jelikož 70% jejího území tvoří lesy. Rozkládá se v oblasti pohoří Appalachian Mountains, v regionu středního Atlantiku. Nelehký život v odlehlém městečku, atypické živobytí místních obyvatel a prostředí krásné divoké přírody je zárukou mnoha poutavých lidských příběhů. Prostřednictvím webu, sociálních sítí, článků, fotografií a videí můžete sledovat život více než 30ti obyvatel, kteří zde samostatně vystupují, hovoří o svém životě, myšlenkách a problémech. Vyjadřují se ke stěžejním tématům týkajících se nejen jich samotných, ale také k tématům ovlivňujícím celkový život ve městě. Mohou přispívat dalšími záznamy, kde svůj příběh dále rozvíjí a tvoří tak neobvyklou mozaiku sestavenou pomocí transmediálního vyprávění[1]. Tento žánr prožívá v dnešní době veliký rozmach a to právě díky novým médiím a nárůstu tzv. produsage diváků[2].


Náhled webové stránky http://hollowdocumentary.com/


Dokument se natáčí od 20. června 2013 za podpory Filmového Institutu Tribeca. Dění ve městě je až nečekaně bohaté, divácky atraktivnější o ten fakt, že je naprosto reálné. Městečko bylo zasaženo silným větrem, místní šerif byl nalezen mrtvý ve svém domě a městu se nevyhýbají ani drogy. Máte pocit, že sledujete seriál, ale to je život místních obyvatel. Jak jsem již zmínila, název souvisí s lokalitou výběru natáčení dokumentu, který vypráví příběhy obyvatel o tom, jak žijí mimo ruch velkoměsta, kde jsou odkázáni na sami na sebe. Jak se v takovéto „díře“ žije? Proč vidí mladí lidé potenciál pouze ve velkých městech, kam většina z nich odchází a našli zde skutečně to, co hledali? Jak tento jev vnímají lidé, kteří tu žijí mnoho let? Na http://hollowdocumentary.com/naleznete unikátní prezentaci, graficky precizně zpracovanou rolující se webovou stránku, propojující citace, videa a zajímavá fakta o McDowell County a jeho obyvatelích. Všechna videa naleznete na https://vimeo.com/hollowdocumentary/channels/moderated/. Je jich již celkem 50. Obyvatelé mohou dále sami přispívat prostřednictvím webu http://hollerhome.hollowdocumentary.com/, kam přidávají aktuální články o událostech ve městě.



Elaine McMillion Sheldon: „This is a story that needs to be told, it is ongoing, and young people continue to leave small towns across the country every day. I’m the face of this youth exodus that we are talking about in this project, so it’s a difficult story to come to terms with for myself.“


Scénáře a režie se chopila Elaine McMillion Sheldon, známá dokumentaristka a žurnalistka. Po absolvování West Virginia Univerzity odešla do DC, protože ve své zemi by jako filmař neměla mnoho příležitostí k uplatnění. I ona se tedy stala součástí tzv. odlivu mozků z venkova a proto se právě o tomto jevu rozhodla natočit dokument. Dokument vznikl v průběhu jejího studia na Emerson College v Bostonu, není však studentským filmem. Díky škole se jí podařilo dát dohromady skupinu kreativních a nadšeních lidí. Jejich úsilí a především originální nápad nezůstaly dlouho bez pozornosti. Huffington Post označil Hollow za nejúžasnější webovou žurnalistickou prezentaci, jakou kdy viděli. Elaine za něj obdržela nominaci na cenu Emmy, třetí místo v rámci udílení cen The World Press Photo Multimedia Awards a ocenění Peabody recipient. Nyní shání nové město, kde by mohla navázat na tento úspěšný projekt.

Zde je i jeden příklad přímého zapojení diváků,  V rámci jednoho příběhu jste dotazování na svou zkušenost v hledání nové životní příležitosti mimo váš domov. Dění je propojené také se sociální sítí Facebook, Twitter a Google+. Prostřednictvím facebookové stránky zve Hollow své fanoušky na setkání s tvůrci projektu a tématické přednášky, čímž zvyšuje zájem a interakci s diváky. Zapojit se můžete sledováním, stát se tzv. followrem, sdílením, napsat protagonistům zprávu, poradit jim a pomoci s jejich problémy či na projekt přispět finančně.



Ukázka interakce diváků formou ankety na www.hollowdocumentary.com

Transmédia nabízí nový pohled na staré umění, nabízí nové alternace, rozvíjí děj a dávají možnost do něj lépe nahlédnout. Obohacuje a propojuje všechny možné formy umění. To má však úspěch pouze za předpokladu aktivního diváka, který tyto příběhy bude chtít sledovat, sdílet a dále aktivně podporovat. Těch zatím tolik není, přesto si myslím, že transmediální vyprávění bude stále více oblíbeným zpestřením běžných příběhů knižních, filmových, seriálových, komiksových i herních. S nárůstem moderních technologií se cesty k divákovi stávají kratší, ale o to rozvětvenější.


Zdroje:
KODOŇOVÁ, Lenka. Transmediální vyprávění na příkladech seriálů True Blood a Once Upon a Time. Mediální proroci [online]. 2012-04-06. Dostupné z: http://medialniproroci.blogspot.cz/2012/04/transmedialni-vypraveni-na-prikladech.html

NEMEŠKAL, Libor. Jaká je budoucnost transmédií? 25fps [online]. 2013-10-03. Dostupné z: http://25fps.cz/2013/jaka-je-budoucnost-transmedii/

BRUNS, Axel. Produsage: A Working Definition. Produsage.org: From production to produsage: Research into User-Led content creation [online]. 2007-12-27. Dostupné z: http://produsage.org/node/9

Hollow: An interactive documntary [online]. Dostupné z: http://hollowdocumentary.com/

CARROLL, Shannon. Hollow: An Interactive Documentary Made While In School, But It´s no student film. PBS.org: POV´s Documentary Blog [online]. American Documentary, Inc., 2013-09-06. Dostupné z: http://www.pbs.org/pov/blog/news/2013/09/hollow-an-interactive-documentary-made-while-in-school-but-its-no-student-film/ 





[1]  Henry Jenkins definoval transmediální vyprávění jako vyprávění, které tvůrce rozvíjí na různých mediálních platformách. Transmediální příběhy nebývají založeny na jedné konkrétní postavě a specifické zápletce, ale vytvářejí komplexní fiktivní světy s řadou postav, které mají svoje vlastní příběhy. Jako typický příklad uvádí film, komiks a videohry Matrix.
[2] Produsage je nová forma mediálního tvořená uživatelem, Jeho podmínkou je aktivní divák, který se podílí na zlepšování sdělení daného média

No comments:

Post a Comment