„Jsme
tři. Jsme matky. A jakožto mladé matky s přístupem ke vševědoucímu
internetu jsme už poněkud přesycené všech diskuzí týkajících se dětských témat
typu kapičky na prdíky, vhodné značky plenek, kojení, první příkrmy a podobně.
No, jsme sice matky, ale jsme to stále MY! Chceme kromě našich ratolestí trávit
i chvíle času samy se sebou a se svými zálibami. Chceme si zajít do divadla, na
koncert, na večeři s partnerem, na manikúru a ke kadeřníkovi. A chceme to
bez výčitek svědomí!“ Takto začíná představení toho, co nebo respektive kdo
je za oním pojmem SexyMamas. Tři ženy na mateřské dovolené dokázaly vytvořit silnou
sociální komunitu a na svém blogu pod heslem „pojďme se vzájemně podržet“ sdílí zkušenosti,
rady a tipy z oblasti života ženy v roli matky - jak doplňuji SexyMamas,
ženy v roli SEXY matky. A protože
cítí, že projekt SexyMamas dosáhl velkého počtu zásahů mezi uživatelkami
internetu a sociálních sítí, zapojily se SexyMamas také do hlasování o
bloggerku roku. A nutno dodat, že mají velice slušně našlápnuto.
Původně bloggerský koncept přesáhl do
dalších sociálních médií, jakými jsou například Facebook, Instagram, YouTube a
nově také Pinterest.
Z hlediska kolektivní inteligence je
to názorná ukázka, jakým způsobem dnešní generace žen na mateřské dovolené
zůstává tzv. v dění a rozvíjí svoji inteligenci prostřednictvím sociálních
sítí. Pokud dříve žena zůstala na mateřské dovolené, byla často odstřižena od
okolního „pracujícího“ světa, na řešení problémů a orientaci ve světě si
připadala „sama“. Po 3 letech, kdy se navracela do pracovního procesu, se mohla
cítit i trochu zaostale. S rozvojem informačních technologií se však mění
i myšlení a schopností lidí, především těch, kteří se ocitnou v nějaké
sociální izolaci. Jak uvádí Monika Kovačková ve článku pro časopis Psychologie
dnes „mozky fungují „na síti“ a skupina je
schopna najít kvalitnější řešení problému než jednotlivci a umožní jim být
stále v centru dění“. Z tohoto pohledu lze pak inteligenci vnímat jako
schopnost adekvátně využívat získané informace s cílem co nejlépe se
přizpůsobit prostředí a posílit svoji identitu v rámci kolektivu, třebaže virtuálním.
Kromě kolektivní inteligence v sobě
projekt SexyMamas nese další fenomén 21. století, tzv. produsage. V roce 2008 vydal Axel Brus knihu s názvem
„Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: from Production to Produsage“
(2008) (http://produsage.org/book). Autor
v ní rozebírá právě termín produsage, který označuje jako stěžejní stírání
distinktivní hranice mezi rolí autora a publika. Dle Axela Bruse existují 4 základní
principy, které vymezují paradigma produsage:
- Otevřená participace
- Fluidní hierarchie
- Kontinuální proces
- Společné vlastnictví
Všechny tyto body lze u SexyMamas najít.
Jedná se o nehierarchický přístup, kdy tvořit obsah mohou lidé bez ohledu na
sociální status, majetkové poměry a postavení ve společnosti. Tím, že se zboří
onen hierarchický žebříček, zůstávají si všichni rovni. Výstupy produsage
kolují v nekonečném pokračování a jakožto výstupy sociální komunity,
nikoliv jako výstup jednotlivce. Navíc jsou tvořeny spíše jako kulturní než
komerční příspěvky, i když nějaké častější napojení na nějakou značku lze zde
také objevit.
Co do kreativní gramotnosti lze vysledovat
trend jednoduchosti. V článku „An anatomy of a YouTube Meme“ analyzuje
autor Limon Schifman (2011) nesledovanější videa.
Extrahoval kategorie, které jsou společné produsage, tedy tvoření, sdílení a
zhlížení videí na YouTube. Mezi první kategorii se zařadilo zaměření na obyčejné
lidi. Tuto taktiku využívá i SexyMamas. Svá videa, která umisťuje na YouTube,
jsou cílená na všechny obyčejné lidi. Tato videa se vyznačují nižší mírou kreativity. Je evidentní, že informace zde jsou
cennější než kreativita zpracování. A informace jsou podávány takovou formou,
aby byly pochopitelné právě pro obyčejné lidi.
Z prvního pohledu ryse pozitivní prvky
obou výše jmenovaných fenoménů, jakými je stírání rozdílů mezi lidmi, zvyšování
inteligence a posilování sociálních komunit, které brání izolaci jednotlivců, s sebou
přinášejí ale i otázku kvality informací takovýchto blogů. Jan Tomandl, autor
publikace „Public relations a zpravodajství: vliv hluboké proměny žurnalistiky
na teorii a praxi vztahu s médii“ zjistil, že blogger, který není profesionálním
novinářem, může přijít s novým, zajímavým a zpravodajsky atraktivním
tématem nebo zjištěním z pohledu novináře a že tradiční žurnalistika občanské
žurnalistiky využívá často jako zdroj informací. Autoři blogů a různí
komentátoři z široké veřejnosti publikují na internetu
často zprávu dříve než tradiční média. Zdálo by se, že je to pozitivní jev. http://jakoslovitmedia.cz/vysledky-vyzkumu/. Občanská žurnalistika má
však i své stinné stránky. Na jedné straně se zde objevuje další zdroj rychlých
informací, na straně druhé tento zdroj disponuje různými stupni kvality a je
třeba k němu přistupovat s určitou obezřetností. Informace v rámci
občanské žurnalistiky vycházející ze subjektivní aktivity jedince. To znamená,
že mohou kvalitativně pokulhávat oproti článkům v rámci tradiční žurnalistiky,
které prošly náležitou editací a korekturou. Kvantita tak výrazně převažuje nad
kvalitou. Amatérský novinář není vázán žádným redakčním kodexem a poměrně lehce
se může dopustit úmyslné či neúmyslné dezinformace.
Závěrem lze shrnout, že projekt SexyMamas je současnou studnicí nápadů a návodů pro mnoho žen na mateřské dovolené. Začíná to být určitý styl žen, které se snaží být stále v centru dění. Je to projekt, který pomáhá znovuobjevení kolektivní identity, od níže byl člověk odcizen. Z pohledu kvality informací lze konstatovat, že ne všechny příspěvky mají vysokou kvalitu podkladů a prezentovaných skutečností. I přesto lze však celý systém prezentace vnímat jako pozitivní a označit SexyMamas jako místo, které pomáhá odstraňovat sociální izolaci a budovat kolektivní inteligenci.
ZDROJE:
KOVAČIKOVÁ,
Monika. Na síti jsme chytřejší - V 21.
století vítězí kolektivní inteligence. Psychologie dnes. Issue: 11 / 2011 [online].
[Citace: 16. 11. 2015]. Dostupné
z: www.portal.cz/casopisy/pd/
BRUNS, Axel, 2008. Blogs,
Wikipedia, Second life, and Beyond: from production to produsage. 1. vyd. New
York: Peter Lang. 418, s. ISBN 9780820488660.
SHIFMAN, Limor, 2011. An anatomy of
a YouTube Meme. New Media Society [online]. 2011, October, s. 187–203. [online]. [Citace: 16. 11. 2015]. Dostupné z: http://pluto.huji.ac.il/~mslimors/Pre-Print%20An%20anatomy%20of%20a%20YouTube%20meme.pdf
TOMANDL, Jan. Jak
novináři pohlížejí na moderní trendy v public relations (výsledky
průzkumu) [online]. Vystaveno 24. 7. 2012. [Citace: 16. 11. 2015]. Dostupné z: http://jakoslovitmedia.cz/vysledky-vyzkumu/.
TOMANDL, Jan. Public
relations a zpravodajství: vliv hluboké proměny žurnalistiky na teorii a praxi
vztahu s médii. Jan Tomandl, Zlín: VeRBuM, 2012. 153 s. ISBN
978-80-87500-28-6
K blogu více viz: BYRON, DL; BROBACK, Steve. BLOGY:
publikuj a prosperuj. Praha : Grada, 2008. 186 s. ISBN 978-80-247-2064-7.
No comments:
Post a Comment