V současné době se stále větší oblíbenosti těší
nejrůznější blogy. Každý z nás se už s nějakým setkal a spousta z nás
určitě některý z nich sleduje, když už nemá svůj vlastní. Není tudíž
žádným překvapením, že se tento fenomén dneška dočkal vlastní ankety o
nejlepšího blogera, respektive blogerku.
Blogování se postupně vyšvihlo z hloupého „deníčkování“
teenagerů na fenomén současnosti. Od obyčejné zábavy mladých
se tak dnes blogování posunulo i na profesionální úroveň. Nejeden novinář si
vede vlastní blog a nejedna firma jej využívá ke komunikaci s veřejností. Pokud
si navíc založíte opravdu zajímavý blog, který bude sledovat dostatek čtenářů,
můžete si tím docela slušně vydělat na živobytí. Koneckonců na internetu
najdete celou řádku více či méně zajímavých návodů.
Blog pro všechny
V chytrých příručkách se dočtete nejrůznější definice
blogu. Pravdou však je, že blog může mít bezpočet různých podob. Přestože si
většina z nás vybaví různé módní a kosmetické rady „zkušených“ dívek, blog
může fungovat jako téměř cokoli, od média pro deníkové zápisky přes fotogalerii
až po prostor k diskuzi nad vybranými tématy.
Jeho neomezenost ale nespočívá jen v širokém poli různých
témat. Blogovat totiž může prakticky každý, kdo má přístup k internetu a
myslí si, že má světu co říct, byť ne vždy to musí být pravdou. Servery dnes
nabízí různé způsoby, jak vlastní blog založit a vést, a nejsou k tomu potřeba
žádné složité IT znalosti a schopnosti. Pro případ, že si nejste jisti, s
čím a jak do blogu přispívat, existuje řada webových stránek s radami, jak
správně psát příspěvky, aby byly zajímavé a našly si své čtenáře, a dokonce už
na trhu nechybí ani knižní průvodci světem blogování.
Kniha Jana Šindeláře s
názvem Blog: Vytváříme a vedeme internetový deník
|
Nová média už ze své podstaty umožňují vstup do světa médií
takřka každému. V současnosti často probíraný termín „produsage“, který zpopularizoval
Axel Bruns ve své knize Blogs, Wikipedia,
Second Life and Beyond: From Production to Produsage (2008), naráží na
tradiční pojetí modelu komunikace. V něm jsou rozkolísány především dvě
myšlenky. Na jedné straně představa o jednosměrné komunikaci, kdy uživatelé
přijímají to, co je jim nabízeno, a na straně druhé oddělenost těchto dvou
aktérů. Anglický termín v sobě spojuje „production“ a „usage“ (do češtiny
někdy překládáno jako „produžívání“), čímž naznačuje, že je tato hranice mezi
příjemci a producenty zpráv narušována. Prostý uživatel se totiž stává zároveň
i tvůrcem či spolutvůrcem určitého obsahu. Tomu odpovídá nejen často diskutované
prostředí sociálních sítí, ale i fenomén blogů. Autoři totiž za působení tzv.
starých médií stály na straně pouhých uživatelů, v éře nových médií se
však blogeři sami stávají producenty a jejich obsahy mají své vlastní příjemce.
Tím to však nekončí. Tito příjemci také mají vliv na výslednou podobu blogu,
neboť jejich, dalo by se říci, bezprostřední reakce působí na autory blogů.
Blogerka roku 2015
Již v minulosti proběhlo několik soutěží pro blogery,
většinou se však omezovaly jen na přispěvatele vybraného serveru, několik
takových pořádal například blog iDNES. V roce 2013 byla však poprvé vyhlášena
anketa s názvem Blogerka roku. Ta podle webových stránek „zasáhla nejen
blogerky, jejich čtenáře, fanoušky, porotce a partnery, ale významně se dotkla
celé mediální scény“. Toto prohlášení se může zdát poněkud nadsazené, ale
skutečností zůstává, že letos se soutěž dočkala značných rozšíření.
Blogování jako čistě ženská záležitost?
Anketa tedy v tomto roce probíhá už potřetí a vyhlášení
jejích výsledků se stejně jako v minulém roce odehraje v Hudebním divadle
Karlín v úterý 24. listopadu. A organizátoři slibují večer nabitý známými
osobnostmi jako Ondrou Brzobohatým, skupinou Mandrage nebo finalisty soutěže SuperStar.
Novinkou letošního ročníku je pánské verze. Poprvé se
totiž budou vyhlašovat vedle Blogerek roku i Blogeři roku. Tento fakt napovídá,
že na blogu se pravděpodobně realizují více ženy a dívky. Vypadá to, že se muži
možná nepotřebují dělit se světem o módě, nejnovějších výrobcích na poli
kosmetiky, či postřehy z milostného života, nebo prostě jen mají pocit, že to
není mužská záležitost. Tomu také odpovídá i šíře soutěže. Zatímco v Blogerce
roku dostanou vítězky ocenění v kategoriích Beauty, Fashion, Life, Food,
Video a Cosmo objev, muži se poperou jen o dvě trofeje, a to v kategoriích
Bloger, Videobloger. Protože mezi muži není až taková konkurence (co se počtu
týče), čekali byste možná větší rozmanitost. Opak je ale pravdou, nejvíce
finálových blogerů využívá formu „deníčku“ a zbytek se zabývá módou. Videoblogeři
se pak převážně snaží volit formu zábavných videí.
Překvapí nové tváře?
Po vyhlášení minulého ročníku se strhla diskuze o podobě
ankety. Mnohým se totiž nelíbilo, že v polovině kategorií vyhrály ty samé
blogerky jako rok předtím. Po letošním vyhlášení možná proběhnou debaty velmi
podobné, protože ve všech kategoriích se objevují již známá jména. Nejvíce je
to znát v kategorii Fashion, kam se do finálové desítky probojovaly pouze
čtyři „nové“ blogerky. Vyvstává tak otázka, zda v tomto ročníku rozšíří
svou sbírku trofejí opět ty samé známé tváře jako autorky blogů Petra Lovely
Hair (Beauty) A Cup Of Style (Fashion) a Menu domů (Food), nebo je někdo na
první příčce nahradí. Odpověď se dozvíme už v úterý.
Zdroje:
Blogerka roku 2015 [online]. Dostupné z <http://www.blogerkaroku.cz/>.
No comments:
Post a Comment