Jak jsem si koupil Schwarzeneggerův křivák
Hned na úvod napíšu, že to není další domácí úkol ze série
Nová média, kterými je, jak vidím, blog v poslední době skoro zablogován. Respektive má být, ale kvůli
nesplnění formalit zřejmě nebude uznán. Původně jsem chtěl napsat rádoby
odborný článek – že o tématu nevím zhola nic by v takovém případě nevadilo
– ale pak jsem si uvědomil, že to píšu na blog, a tak je docela klidně možné,
že to bude také někdo číst. A toho jsem se lekl. Sice podle této
studie opustí 55 % čtenářů jakékoliv stránky do 15 vteřin, takže je
z větší části jedno, co sem napíšu, i přesto bych nerad tu menší půlku, co
u čtení vydrží o pár minut déle, unudil k smrti.
Zadání úkolu bylo propojit článek s některým ze tří témat
– produsage, kolektivní inteligence nebo transmediální
vyprávění. Definici nečekejte. První je další z tisíce dnes tolik módních
slovních spojení, druhé je něco
s mravencema a třetímu nerozumím vůbec. Pokud vás to zajímá,
vyhledejte si to jako já, třeba na Wikipedii, kde čtenáři/tvůrci propojili své
znalosti a vše potřebné sepsali za mě. Sice se připravím o mnoho slov, které mi
budou možná chybět pro splnění rozsahu (3–4 normostrany), ale to nevadí. Je to
přece úkol k předmětu „Nová média a společnost“, správný rozsah by měl být
140 znaků.
Jde jim o vaše lajky, prokliky či zhlédnutí
Stránky, jejichž obsah tvoří samotní uživatelé, nemám nijak
v lásce. Jsou plné zkreslených informací, zloby v podobě nenávistných
komentářů či recenzí lidí, kteří uznávají zcela jiné hodnoty než já, takže mě
jejich názor, recenze či doporučení nezajímá. Stejně jim jde jen o vaše lajky,
prokliky či zhlédnutí. Ani entomolog nejsem, tím padá i článek o kolektivní inteligenci.
Zbývá tedy Henry Jenkins a jeho transmediální
vyprávění. On sám jako příklad uvádí Matrix, ale já si vybavil zážitek,
který jsem prožil ještě pár let předtím, než byl Matrix natočen. Psal se rok
1996 a já jako sedmnáctiletý poprvé navštívil Spojené státy americké. Vzal mne
tam můj starší bratr a zážitek, který se nám oběma vryl do paměti, byla
návštěva zábavního parku studií Universal na Floridě.
Nevím, jestli tyto zábavní parky znáte. Jedná se o obří
lunaparky, kde jsou všechny atrakce tematicky propojeny s největšími blockbustery
právě z dílny Universal a kromě parku umístěného a propojeného se stále
fungujícími filmovými ateliéry v Hollywoodu naleznete v USA druhý
takový v Orlandu ve státě Florida. V dnešní době jsme všelijakými 3D,
4D či dokonce 5D kiny doslova zaplaveni, ale před téměř 20 lety jsme
z takových atrakcí byli u vytržení. Popíšu jednu z těch největších – dějově propojenou s dnes již kultovním filmem Terminátor 2: Soudný den (mimochodem je tam dodnes).
Zdroj: http://www.universalorlando.com |
Soudný den
Vše začíná návštěvou laboratoří společnosti Cyberdyne, kde
se Vám snaží nepříliš přesvědčivá průvodkyně představit zbrusu nově vyvinutého
mechanického robota, předchůdce oněch filmových Terminátorů. Najednou se něco
zvrhne a v hale se objeví mladý John Connor se svou matkou, pronásledovaný zápornou
filmovou postavou T1000. Po akční scénce, věrné asi jako scény z Olmerovy
Nahoty na prodej, přijíždí samotný T800, aby Johna s jeho matkou zachránil
a odjeli spolu zpět „do plátna“, kde děj pokračuje (tentokráte už
s opravdovým Arnoldem Schwarzeneggerem). To samotné divadlo dnes působí spíše
komicky, tehdy jsem byl ale stržen oním transmediálním vyprávěním příběhu.
A tak pouze v těchto studiích (a možná ještě na nějaké
pirátské nahrávce na Youtube) můžete kromě návštěvy nereálné společnosti
Cyberdyne nejenom zhlédnout, ale doslova prožít část příběhu, hraného
v původním obsazení, která v jiném kině ani na žádném dvd nikdy
nebyla zveřejněna. Pokud jste fanoušek této filmové ságy, budete z „kina“
odcházet se slzami v očích.
Obnažený
Nicméně zde mé vyprávění nekončí. Nebyly by to Spojené
státy, kolébka komercializace, aby ono nadšení skončilo tak předčasně.
Zaměstnanci Cyberdyne totiž neodchází domů vstupní branou s píchačkama, jak jsou na to zvyklí
zaměstnanci českého ekvivalentu v podobě Zbrojovky Brno. Odcházet musíte
skrz obrovskou halu s celou plejádou filmových suvenýrů – od soundtracků, dévédéček,
knih a komiksů, přes různé gumové či kovové postavičky až ke koženým bundám Arnoldovy
velikosti. A po tak vydatném obnažení jim srdce opravdového fanouška filmové
ságy jen těžko odolá.
Až zde mé vyprávění končí – u podstaty celého transmediální
vyprávění. Ve většině případů totiž nejde o nějakou bohulibou touhu dopřát
fanouškům (mediálním konzumentům) zázračné objevení pomyslného střípku děje do
mozaiky celého příběhu, který jim do té doby chyběl. Jde opět o pozornost
konzumenta, o zvýšení atraktivity, o nastolení témat… o diskuze na serverech, o
nakupování v obchodech s dárkovými předměty, o návštěvě kin (neboli
opět o lajky, prokliky a zhlédnutí). Protože o peníze jde až v první řadě.
No comments:
Post a Comment