Pojem kolektivní inteligence
se v dnešní době vyskytuje čím dál tím častěji. Množství informací, se kterými je
člověk každodenně konfrontován, narůstá geometrickou řadou. Novináři se z
gatekeeperů stávají spíše gatewatchery, a pro průměrného člověka se stává
takřka nemožné se v záplavě dat a informací orientovat. V této situaci se
dostává do hry právě kolektivní inteligence. V oblasti je zastoupena na jedné
straně think-tanky, které sdružují odborníky z různých oborů, přes fanouškovské
stánky, otevřené encyklopedie až po diskuzní fóra. Kolektivní inteligence je důležitá
i ve světe online her.
Herní studio Blizzard Entertainment se mezi hráčskou komunitou proslavilo nejen opakovaným
nedodržováním termínů vydání svých her (v případě Diabla III déle než rok), ale
zejména webovou stránkou Battle.net. Battle.net ve své době poskytoval
nejsofistikovanější prostředí pro hraní her ve více hráčích prostřednictvím
internetu. Blizzard se rozhodl pokračovat v tomto směru vývoje her a v současné
době pět ze šesti posledních her studia vyžaduje ke hraní připojení k internetu.
Tři z těchto her jsou čistě multiplayerové (pro více než jednoho hráče). Vývoj
herního trhu posléze vedl k zániku původního Battle.netu pro jeho nepotřebnost
a v dnešní době stránky fungují spíše jako nástroj pro správu hráčského účtu, e-shop,
a také jako rozcestník pro diskuzní fóra.
Zdroj http://www.videogamer.com/ |
Nejznámějším titulem z dílny
Blizzardu je herní série World of Warcraft. Jedná se o tzv. MMORPG hru.
Volně přeloženo tato zkratka znamená online hra na hrdiny pro velké množství
hráčů. Hra World of Warcraft letos oslavila jedenácté narozeniny, existuje pro
ní pět rozšíření a šesté (které údajně není poslední) je oznámeno na příští
rok. Počet hráčů celosvětově osciluje kolem 10 milionů. Z těchto čísel je
patrné, že se nejedná o žádný hit jedné sezóny. Jde o obrovský fenomén.
Blizzard dokonce ve spolupráci s Universal Studios připravuje film na téma
Warcraftu, s plánovanou premiérou v létě 2016.
Za tímto úspěchem stojí víc než
jen propracovanost herního systému i světa, nebo výborná zákaznická podpora.
Úspěch Warcraftu totiž stojí na unikátní podpoře spojování hráčů do skupin. Ve
světě WoW totiž jednotlivec svede málo. Hráči jsou motivováni ke sdružování do
skupin po pěti až dvaceti hráčích, kde každý z nich má pevně danou roli a své
povinnosti. Zde přichází ke slovu právě kolektivní inteligence. Bez takovéto
spolupráce a neustálé komunikace je takřka nemožné dosáhnout větších úspěchů. V
některých případech je dokonce nutná hlasová komunikace pro správnou koordinaci
všech hráčů. World of Warcraft má i svoji disciplínu jako e-sport (jedná se o
profesionální hraní počítačových her). V turnajích proti sobě stojí týmy
složené ze čtyř hráčů. V tomto případě je kolektivní inteligence ještě
důležitější. Blizzard stanoví jen rámcová pravidla a zbytek je pouze na
rozhodnutí hráčů. Zajímavostí je, že nejdůležitějším zdrojem informací a tzv.
theorycraftu je server Wowhead. Wowhead staví na databázi informací
poskytnutých samotnými hráči a jeho hlavní částí jsou fóra moderovaná také
hráči.
Diablo III je krásným
příkladem hry, která se dá úspěšně hrát s využitím kolektivní inteligence, nebo
zcela bez ní. Sice je ke hraní nutné připojení k internetu, ale záleží zcela na
konkrétním hráči, jestli bude hrát sám, nebo s ostatními. Na rozdíl od
Warcraftu, kde tato volba není. Pokud se hráč rozhodne Diablo hrát sám, může dosáhnout
zcela stejných výsledků, jako kdyby hrál s ostatními. Jen za delší dobu, ovšem
bez stresu, který přináší spolupráce s ostatními.
Heroes of the Storm je hra
typu tower defense (podobně jako DotA nebo LoL). Je dobrým zvykem Blizzardu
přidávat do svých her něco navíc. V Heroes to je výběr hrdinů. V nabídce jsou
všechny důležité postavy ze všech her od Blizzardu. Fanoušek se může dočkat
epických soubojů mezi hrdinou z Warcraftu proti hrdinovi například z Diabla.
E-sport turnaje jsou u HoS pořádány ve formátu pět proti pěti. Kolektivní
inteligence je zde jasně patrná obdobně jako u World of Warcraft.
Hearthstone je sběratelská
karetní hra ve stylu známějšího Magic the Gathering. Na rozdíl od Magicu
existuje Hearthstone jen v digitální podobně. Hraje s balíčky karet, které si
hráč sestaví dle svých představ a které reprezentují hrdiny a bytosti ze světa
World of Warcraft (i název hry odkazuje na svět Warcaftu). Hráči hrají jeden
proti jednomu. V tomto případě nemusí být kolektivní inteligence zcela patrná.
Profesionální hráči se sdružují do týmů o několika hráčů z důvodu testování
herních strategií, které je časově i inteligenčně náročné (a pro jednotlivce
takřka nemožné). Právě v takovýchto týmech se ukrývá kolektivní inteligence.
Týmy profesionálních hráčů často přicházejí s novými strategiemi, které na specializovaných
foréch diskutují se zbytkem komunity. Dobrým příkladem je například Hearthhead
(sesterská stránka zmiňovaného Wowheadu).
Zdroj: http://www.twitter.com |
Owerwatch je zatím
nejnovější herní přírůstek z dílny Blizzard Entertainment. Plánované datum
vydání je v červnu 2016, ale v současné době probíhá beta testování, během
kterého měli hráči možnost si novinku vyzkoušet. Overwatch je kooperativní
akční hra ve stylu dnes již legendárního Counter Striku. V tomto směru tedy nic
nového pod sluncem. Blizzard se ovšem rozhodl použít systém rolí ve skupině
fungující ve WoW. Jednotliví členové týmu plní různé, předem dané role, jako třeba
tank (postava, která vytváří „štít“ pro ostatní hráče) nebo léčitel. Takovýto
systém nemá v akčních hrách obdoby a dle svých zkušení musím říct, že funguje.
Na základě mých zkušeností musím také uznat, že komunikace je klíčem k
úspěšnému hraní Overwatche, bohužel ne všichni hráči si toto uvědomují.
Nejsem soudce ani porota,
takže nemůžu říct, jestli rozmach kolektivní inteligence bude přínosem pro
budoucnost lidstva. Mohu jen konstatovat, že bez kolektivní inteligence by
hraní her od studia Blizzard bylo mnohem náročnější, méně zábavné a u některých
her doslova nemožné.
No comments:
Post a Comment