Tuesday, November 24, 2015

Kolektivní inteligence ve hrách studia Blizzard Entertainment aneb You will never walk alone


Pojem kolektivní inteligence se v dnešní době vyskytuje čím dál tím častěji. Množství informací, se kterými je člověk každodenně konfrontován, narůstá geometrickou řadou. Novináři se z gatekeeperů stávají spíše gatewatchery, a pro průměrného člověka se stává takřka nemožné se v záplavě dat a informací orientovat. V této situaci se dostává do hry právě kolektivní inteligence. V oblasti je zastoupena na jedné straně think-tanky, které sdružují odborníky z různých oborů, přes fanouškovské stánky, otevřené encyklopedie až po diskuzní fóra. Kolektivní inteligence je důležitá i ve světe online her.

Herní studio Blizzard Entertainment se mezi hráčskou komunitou proslavilo nejen opakovaným nedodržováním termínů vydání svých her (v případě Diabla III déle než rok), ale zejména webovou stránkou Battle.net. Battle.net ve své době poskytoval nejsofistikovanější prostředí pro hraní her ve více hráčích prostřednictvím internetu. Blizzard se rozhodl pokračovat v tomto směru vývoje her a v současné době pět ze šesti posledních her studia vyžaduje ke hraní připojení k internetu. Tři z těchto her jsou čistě multiplayerové (pro více než jednoho hráče). Vývoj herního trhu posléze vedl k zániku původního Battle.netu pro jeho nepotřebnost a v dnešní době stránky fungují spíše jako nástroj pro správu hráčského účtu, e-shop, a také jako rozcestník pro diskuzní fóra.

Zdroj http://www.videogamer.com/


Nejznámějším titulem z dílny Blizzardu je herní série World of Warcraft. Jedná se o tzv. MMORPG hru. Volně přeloženo tato zkratka znamená online hra na hrdiny pro velké množství hráčů. Hra World of Warcraft letos oslavila jedenácté narozeniny, existuje pro ní pět rozšíření a šesté (které údajně není poslední) je oznámeno na příští rok. Počet hráčů celosvětově osciluje kolem 10 milionů. Z těchto čísel je patrné, že se nejedná o žádný hit jedné sezóny. Jde o obrovský fenomén. Blizzard dokonce ve spolupráci s Universal Studios připravuje film na téma Warcraftu, s plánovanou premiérou v létě 2016.


Za tímto úspěchem stojí víc než jen propracovanost herního systému i světa, nebo výborná zákaznická podpora. Úspěch Warcraftu totiž stojí na unikátní podpoře spojování hráčů do skupin. Ve světě WoW totiž jednotlivec svede málo. Hráči jsou motivováni ke sdružování do skupin po pěti až dvaceti hráčích, kde každý z nich má pevně danou roli a své povinnosti. Zde přichází ke slovu právě kolektivní inteligence. Bez takovéto spolupráce a neustálé komunikace je takřka nemožné dosáhnout větších úspěchů. V některých případech je dokonce nutná hlasová komunikace pro správnou koordinaci všech hráčů. World of Warcraft má i svoji disciplínu jako e-sport (jedná se o profesionální hraní počítačových her). V turnajích proti sobě stojí týmy složené ze čtyř hráčů. V tomto případě je kolektivní inteligence ještě důležitější. Blizzard stanoví jen rámcová pravidla a zbytek je pouze na rozhodnutí hráčů. Zajímavostí je, že nejdůležitějším zdrojem informací a tzv. theorycraftu je server Wowhead. Wowhead staví na databázi informací poskytnutých samotnými hráči a jeho hlavní částí jsou fóra moderovaná také hráči.

Diablo III je krásným příkladem hry, která se dá úspěšně hrát s využitím kolektivní inteligence, nebo zcela bez ní. Sice je ke hraní nutné připojení k internetu, ale záleží zcela na konkrétním hráči, jestli bude hrát sám, nebo s ostatními. Na rozdíl od Warcraftu, kde tato volba není. Pokud se hráč rozhodne Diablo hrát sám, může dosáhnout zcela stejných výsledků, jako kdyby hrál s ostatními. Jen za delší dobu, ovšem bez stresu, který přináší spolupráce s ostatními.

Heroes of the Storm je hra typu tower defense (podobně jako DotA nebo LoL). Je dobrým zvykem Blizzardu přidávat do svých her něco navíc. V Heroes to je výběr hrdinů. V nabídce jsou všechny důležité postavy ze všech her od Blizzardu. Fanoušek se může dočkat epických soubojů mezi hrdinou z Warcraftu proti hrdinovi například z Diabla. E-sport turnaje jsou u HoS pořádány ve formátu pět proti pěti. Kolektivní inteligence je zde jasně patrná obdobně jako u World of Warcraft.

Hearthstone je sběratelská karetní hra ve stylu známějšího Magic the Gathering. Na rozdíl od Magicu existuje Hearthstone jen v digitální podobně. Hraje s balíčky karet, které si hráč sestaví dle svých představ a které reprezentují hrdiny a bytosti ze světa World of Warcraft (i název hry odkazuje na svět Warcaftu). Hráči hrají jeden proti jednomu. V tomto případě nemusí být kolektivní inteligence zcela patrná. Profesionální hráči se sdružují do týmů o několika hráčů z důvodu testování herních strategií, které je časově i inteligenčně náročné (a pro jednotlivce takřka nemožné). Právě v takovýchto týmech se ukrývá kolektivní inteligence. Týmy profesionálních hráčů často přicházejí s novými strategiemi, které na specializovaných foréch diskutují se zbytkem komunity. Dobrým příkladem je například Hearthhead (sesterská stránka zmiňovaného Wowheadu).

Zdroj: http://www.twitter.com


Owerwatch je zatím nejnovější herní přírůstek z dílny Blizzard Entertainment. Plánované datum vydání je v červnu 2016, ale v současné době probíhá beta testování, během kterého měli hráči možnost si novinku vyzkoušet. Overwatch je kooperativní akční hra ve stylu dnes již legendárního Counter Striku. V tomto směru tedy nic nového pod sluncem. Blizzard se ovšem rozhodl použít systém rolí ve skupině fungující ve WoW. Jednotliví členové týmu plní různé, předem dané role, jako třeba tank (postava, která vytváří „štít“ pro ostatní hráče) nebo léčitel. Takovýto systém nemá v akčních hrách obdoby a dle svých zkušení musím říct, že funguje. Na základě mých zkušeností musím také uznat, že komunikace je klíčem k úspěšnému hraní Overwatche, bohužel ne všichni hráči si toto uvědomují.


Nejsem soudce ani porota, takže nemůžu říct, jestli rozmach kolektivní inteligence bude přínosem pro budoucnost lidstva. Mohu jen konstatovat, že bez kolektivní inteligence by hraní her od studia Blizzard bylo mnohem náročnější, méně zábavné a u některých her doslova nemožné. 

No comments:

Post a Comment