Wednesday, November 25, 2015

Chcete po mně postavit dům? Vydržte, mrknu na internet, jak se to dělá... Kouzlo kolektivního sdílení návodů na internetu


Snad každý člověk je neskutečně rád, když něčeho dosáhne, zvlášť, když toho dosáhne úplně sám. Ale řekněme si narovinu, kdo v dnešní uspěchané době je ochoten použít nadměrné množství svého času, když si k jakémukoliv úkolu může během chvilky najít nějaký návod, jak daný úkol zvládnout rychle?


Aby to nevyznělo, že tím myslím nějaké podvádění, mám na mysli všechny možné i nemožné návody jako tutorialy, know-how videa, walkthroughs a další pomocníky, kteří nám každodenně usnadňují práci. Dnes už se nenosí vytvářet veškerou námahu a na všechno si přijít sám. Je vlastně celkem paradoxní, že spoustu takovýchto návodů sdílejí právě ti, kteří se takto sami činnost naučili a zlepšují se právě vytvářením takovýchto obsahů. Abych dala nějaký konkrétní příklad. Má bývalá kolegyně je v naší zemi celkem uznávanou youtube bloggerkou, která se zabývá tutorialy v oblasti líčení. Sama mi vyprávěla, jak s videi i make-upem začínala – chtěla se naučit líčit a tak se dívala na tutorialy ze zahraničí, kde ji vlastně napadlo dělat to samé, ale v češtině. Vyprávěla mi, že za líčení, které ukazovala na začátku by se dnes styděla, ale právě to, že videa natáčela, jí pomohlo, aby se v této činnosti zlepšila na úroveň, na které je dnes. A třeba to bude právě ona, která vyhraje letošní Bloggerku roku...


Youtube tutorial

Co je vlastně tutorial, know-how video nebo walkthrough? Tutorial je návod, ve kterém nám ukáží krok za krokem, jak něco používat, vyrobit či něčeho dosáhnout. V know-how videu jsou nám pak předávány samotné znalosti potřebné k činnostem, které chceme dělat. Je to vlastně podobné tutorialu, ale zde nám samotná činnost nemusí být ukázána. Walkthrough je průvodcem, který nám ukazuje cestu třeba počítačovou hrou nebo jinými aplikacemi. Na rozdíl od předchozích dvou nás nemusí nic naučit, prostě jen ukáže kam kliknout nebo co dělat, když chceme hru dokončit nebo v aplikaci něco udělat. Není reálné tyto návody od sebe striktně oddělit žádnou přesnou definicí, tyto tři pojmy jsou opravdu ve velice těsné blízkosti a ve výsledku znamenají jedno a to samé – návod.

Návody na internetu nejsou dnes jen o domácích činnostech. Najdeme zde snad vše, možná až na návod, jak sestrojit atomovku. Ale možná i to, upřímně nemám moc odvahu takové návody hledat. Dokonce jsem viděla i návod jak postavit dům jako reklamní kampaň pro stavební materiály. Pokud chceme něco uvařit, najdeme si recept na internetu, pokud se chceme něco naučit, nebo si něco přečíst, hledáme to opět na internetu, pokud se chceme zabavit hrou nebo nějakým filmem, je zde opět náš kamarád internet. Dnešní svět by již bez internetu fungovat asi ani nemohl. Moje babička mívala v kuchyni lavici s úložným prostorem, kde skladovala nepřeberné množství kuchařek, také mě učila plést, vyšívat a háčkovat. V dnešní době se již informace nedědí z generace na generaci, stejně jako kuchařky či knihy domácích kutilů, prostě si je přečteme někde online. Proč také ztrácet drahocenný čas vytvářením teorií a jejich ověřováním v praxi, když už jiní tuto práci odvedli? A většinou mnohem kvalitněji už jen proto, že k tomu měli lepší podmínky a hlubší znalosti.

Velice zajímavou sociální sítí je ve světě návodů a nápadů Pinterest. Jedná se o sociální síť určenou právě těmto návodům ke všem možným i nemožným činnostem – najdeme zde jak opravit podlahy, jak malovat obrazy, jak kreativně vyrobit různé dekorace a ozdoby. Stačí se jen přihlásit a hledat, co potřebujeme, nebo naopak sdílet jakýkoliv návod, který nám přijde jakkoliv sdílení hodný.

Pinterest
U většiny online her už je rovnou v menu i položka Walkthrough, která nás odkáže na video, které nás provede celou hrou. Není nutné ani nic hledat, celou dobu tam na nás čeká řešení, pokud se dostaneme do nesnází. Pravděpodobně existují i tací, kteří se rovnou podívají na toto video, už jen třeba proto, aby věděli, jestli má cenu vůbec hru hrát. Pokud se dostanou i k samotnému hraní hry, nemohou mít přece stejný pocit při vítězství jako člověk, který ji zvládl celou sám.

Sdílení na sociálních sítích
Co se týče dosahování úspěchů s pomocí takovýchto návodů, vidíme je všude kolem sebe. Například sociální sítě – chlubíme se, jaké jsme uvařili jídlo, jak jsme vyrobili dekorativní doplňky, jak jsme se zvládli krásně nalíčit a učesat. Většinou už ale nesdílíme odkaz na recept, podle kterého jsme vařili, či návod, podle kterého jsme doplňky, líčení nebo účes udělali. Kéž by tato nevědomost o původu samotného nápadu byla k vidění pouze na sociálních sítích. Spousta lidí v oboru, ve kterém se pohybuji i já, tedy v oblasti líčení a účesů, prostě jen kopíruje práce zahraničních vizážistů a vydává je za svoji práci. Přiznám se, že i já jsem ze začátku líčila a česala podle fotografií ostatních, nikdy jsem ale líčení nevydávala za svou práci, snažila jsem se pouze naučit a pochopit jednotlivé styly a druhy této tvorby.

A kdo vlastně samotné návody vytváří? Na jednu stranu to jsou profesionálové či společnosti, které si takovýmto návodem zajišťují reklamní prostor. Na druhou stranu většinu návodů tvoří spíše běžní uživatelé. Třeba zmínění bloggeři, kteří se touto cestou chtějí zviditelnit v určitých komunitách a soupeří mezi sebou o slávu a o příznivce, někteří dokonce i o pracovní zakázky.

Návody, videa, tutorialy, walkthrough jsou jistě velmi užitečné pokud se chceme rychle dostat k cíli. Dle mého ale v některých činnostech naprosto ubíjejí kreativitu a možnost vyjádřit vlastní iniciativu v každodenních činnostech, které děláme. Ano, lze říct, že každá vlastnoručně vyrobená, uvařená či nalíčená věc je originál, byť vyrobená podle návodu, ale dokud do nich nevložíme vlastní nápady a myšlenky, stále je to pouze vlastnoruční kopie cizího nápadu. Příliš se na tyto návody spoléháme a jsme líní alespoň občas zapojit vlastní myšlení, abychom cíle dosáhli. 

Zdroje:


No comments:

Post a Comment