Snad každý člověk je neskutečně rád, když něčeho dosáhne,
zvlášť, když toho dosáhne úplně sám. Ale řekněme si narovinu, kdo v dnešní
uspěchané době je ochoten použít nadměrné množství svého času, když si
k jakémukoliv úkolu může během chvilky najít nějaký návod, jak daný úkol
zvládnout rychle?
Aby to nevyznělo, že tím myslím nějaké podvádění, mám na
mysli všechny možné i nemožné návody jako tutorialy, know-how videa, walkthroughs a další pomocníky, kteří nám každodenně usnadňují práci. Dnes už se nenosí
vytvářet veškerou námahu a na všechno si přijít sám. Je vlastně celkem
paradoxní, že spoustu takovýchto návodů sdílejí právě ti, kteří se takto sami
činnost naučili a zlepšují se právě vytvářením takovýchto obsahů. Abych dala
nějaký konkrétní příklad. Má bývalá kolegyně je v naší zemi celkem
uznávanou youtube bloggerkou, která se zabývá tutorialy v oblasti líčení.
Sama mi vyprávěla, jak s videi i make-upem začínala – chtěla se naučit
líčit a tak se dívala na tutorialy ze zahraničí, kde ji vlastně napadlo dělat
to samé, ale v češtině. Vyprávěla mi, že za líčení, které ukazovala na
začátku by se dnes styděla, ale právě to, že videa natáčela, jí pomohlo, aby se
v této činnosti zlepšila na úroveň, na které je dnes. A třeba to bude
právě ona, která vyhraje letošní Bloggerku roku...
Youtube tutorial |
Co je vlastně tutorial, know-how video nebo walkthrough?
Tutorial je návod, ve kterém nám ukáží krok za krokem, jak něco používat,
vyrobit či něčeho dosáhnout. V know-how videu jsou nám pak předávány samotné
znalosti potřebné k činnostem, které chceme dělat. Je to vlastně podobné
tutorialu, ale zde nám samotná činnost nemusí být ukázána.
Walkthrough je průvodcem, který nám ukazuje cestu třeba počítačovou hrou nebo
jinými aplikacemi. Na rozdíl od předchozích dvou nás nemusí nic naučit, prostě
jen ukáže kam kliknout nebo co dělat, když chceme hru dokončit nebo
v aplikaci něco udělat. Není reálné tyto návody od sebe striktně oddělit
žádnou přesnou definicí, tyto tři pojmy jsou opravdu ve velice těsné blízkosti
a ve výsledku znamenají jedno a to samé – návod.
Návody na internetu nejsou dnes jen o domácích činnostech.
Najdeme zde snad vše, možná až na návod, jak sestrojit atomovku. Ale možná i
to, upřímně nemám moc odvahu takové návody hledat. Dokonce jsem viděla i návod
jak postavit dům jako reklamní kampaň pro stavební materiály. Pokud chceme něco
uvařit, najdeme si recept na internetu, pokud se chceme něco naučit, nebo si
něco přečíst, hledáme to opět na internetu, pokud se chceme zabavit hrou nebo nějakým
filmem, je zde opět náš kamarád internet. Dnešní svět by již bez internetu
fungovat asi ani nemohl. Moje babička mívala v kuchyni lavici
s úložným prostorem, kde skladovala nepřeberné množství kuchařek, také mě
učila plést, vyšívat a háčkovat. V dnešní době se již informace nedědí
z generace na generaci, stejně jako kuchařky či knihy domácích kutilů, prostě
si je přečteme někde online. Proč také ztrácet drahocenný čas vytvářením teorií
a jejich ověřováním v praxi, když už jiní tuto práci odvedli? A většinou
mnohem kvalitněji už jen proto, že k tomu měli lepší podmínky a hlubší
znalosti.
Velice zajímavou sociální sítí je ve světě návodů a nápadů
Pinterest. Jedná se o sociální síť určenou právě těmto návodům ke všem možným i
nemožným činnostem – najdeme zde jak opravit podlahy, jak malovat obrazy, jak
kreativně vyrobit různé dekorace a ozdoby. Stačí se jen přihlásit a hledat, co
potřebujeme, nebo naopak sdílet jakýkoliv návod, který nám přijde jakkoliv
sdílení hodný.
U většiny online her už je rovnou v menu i položka
Walkthrough, která nás odkáže na video, které nás provede celou hrou. Není
nutné ani nic hledat, celou dobu tam na nás čeká řešení, pokud se dostaneme do
nesnází. Pravděpodobně existují i tací, kteří se rovnou podívají na toto video,
už jen třeba proto, aby věděli, jestli má cenu vůbec hru hrát. Pokud se
dostanou i k samotnému hraní hry, nemohou mít přece stejný pocit při
vítězství jako člověk, který ji zvládl celou sám.
Sdílení na sociálních sítích |
Co se týče dosahování úspěchů s pomocí takovýchto návodů,
vidíme je všude kolem sebe. Například sociální sítě – chlubíme se, jaké jsme
uvařili jídlo, jak jsme vyrobili dekorativní doplňky, jak jsme se zvládli
krásně nalíčit a učesat. Většinou už ale nesdílíme odkaz na recept, podle
kterého jsme vařili, či návod, podle kterého jsme doplňky, líčení nebo účes
udělali. Kéž by tato nevědomost o původu samotného nápadu byla k vidění pouze
na sociálních sítích. Spousta lidí v oboru, ve kterém se pohybuji i já,
tedy v oblasti líčení a účesů, prostě jen kopíruje práce zahraničních
vizážistů a vydává je za svoji práci. Přiznám se, že i já jsem ze začátku
líčila a česala podle fotografií ostatních, nikdy jsem ale líčení nevydávala za
svou práci, snažila jsem se pouze naučit a pochopit jednotlivé styly a druhy
této tvorby.
A kdo vlastně samotné návody vytváří? Na jednu stranu to jsou
profesionálové či společnosti, které si takovýmto návodem zajišťují reklamní prostor.
Na druhou stranu většinu návodů tvoří spíše běžní uživatelé. Třeba zmínění
bloggeři, kteří se touto cestou chtějí zviditelnit v určitých komunitách a
soupeří mezi sebou o slávu a o příznivce, někteří dokonce i o pracovní zakázky.
Návody, videa, tutorialy, walkthrough jsou jistě velmi
užitečné pokud se chceme rychle dostat k cíli. Dle mého ale
v některých činnostech naprosto ubíjejí kreativitu a možnost vyjádřit
vlastní iniciativu v každodenních činnostech, které děláme. Ano, lze říct,
že každá vlastnoručně vyrobená, uvařená či nalíčená věc je originál, byť
vyrobená podle návodu, ale dokud do nich nevložíme vlastní nápady a myšlenky,
stále je to pouze vlastnoruční kopie cizího nápadu. Příliš se na tyto návody
spoléháme a jsme líní alespoň občas zapojit vlastní myšlení, abychom cíle dosáhli.
Zdroje:
No comments:
Post a Comment