Wednesday, November 25, 2015

LEGO: Jak se z kostiček poskládal celý vesmír

„Moje děti si myslí, že si v práci celý den hraju s Legem. Vy si to nemyslete, není to tak. Včerejšek jsem nestrávil stavěním Hvězdy smrti,“ začal svou přednášku Jan Jirsa, Senior Engagement Marketing Manager společnosti Lego, na letošní konferenci WebTop100. Mimo jiné se také rozpovídal o tom, jak komplexní je komunikace jejich brandu.  Lego je jednou ze značek, která pochopila, že marketing v dnešní době není pouze o prodeji, ale i o příběhu. A protože čím dál mladší děti používají čím dál více technologií, je potřeba tento příběh odehrávat hned na několika frontách.

Zdroj: http://shaneoleary.me/ 
Hry, aplikace, seriály, videa, film, magazíny a mnoho dalšího pomohlo Legu stát se silnou značkou, podle Brand Finance dokonce nejsilnější značkou světa. Lego komunikuje ke svým koncovým uživatelům skrz několik kanálů, přičemž každý z nich přispívá svým dílem do celkového příběhu a pomáhá utvářet „Lego Universe“. Tato komunikace se označuje jako transmediální vyprávění. Transmediální můžeme úplně v základu vysvětlit jako „skrze různá média“. Henri Jenkins, profesor nových médií, definuje transmediální vyprávění jako proces, kdy se nedílné elementy fikce systematicky rozptýlí do různých kanálů. Podle něj je ideální, když každé médium přispěje k rozvinutí příběhu nějak unikátně. Shodou okolností právě profesor Jenkins již roky tvrdil, že hračky jsou velmi silný produkt pro vyprávění příběhů. Kritici oponovali, že hračky jsou čistě produkt určený ke spotřebě. Při transmediální tvorbě příběhu, který se odehrává na několika platformách, je důležité mít na paměti, že koncový uživatel musí mít možnost se do příběhu zapojit. Velké transmediální příběhy téměř vždy nabízí spotřebiteli příležitost se do něj hluboko ponořit a užívat si bohatost postav a témat. Frank Rose, profesor na Kolumbijské univerzitě, napsal ve své knize The Art of Immersion: „V současné době vyprávění příběhu kolonizuje oblasti obchodu, jako je budování značky nebo maloobchod, které do této chvíle měli s příběhy jen velmi málo společného. Obchodníci, kteří chápou pohlcující potenciál příběhů, mají značný náskok před těmi, kteří se snaží spojit se svým publikem méně sofistikovanými způsoby.“

Hry a vznik fan briction

Významným krokem pro Lego se stala tvorba videoher. První hru LEGO Island spustili tvůrci v roce 1997. Jednalo se o malý ostrov, obydlený panáčky, tzv. „minifigs“.  Děj se točil kolem panáčka jménem Pepper Roni, jehož cílem bylo zastavit Brickstera, uprchlého kriminálníka, od rozložení ostrova. Hra měla velký finanční i fanouškovský úspěch, v roce 2001 bylo vydáno pokračová LEGO Island 2: The Brickster´s Revenge. Mezitím však došlo ke spuštění doplňkových her jako LEGO Creator nebo LEGO Race. Postupně se tak začal utvářet příběh, nezávislý na kupování kostiček. V podstatě každý si mohl vytvořit panáčka, stavbu nebo cokoliv dalšího bez nutnosti mít Lego doma, tvořit svůj vlastní svět a zároveň být součástí jednoho velkého. Tvůrci začali chápat, že tento směr tržby a prodej Lega neohrozí, ale naopak ho podpoří. 

Zdroj: http://videogameflashback.com/

Přelomovým rokem se stal rok 2005. Lego se setkalo se Star Wars ve hře LEGO Star Wars: The Video Game. Svět Star Wars byl přetvořen do světa kostiček, podoba a příběh však zůstaly. Došlo ke vzniku tzv. „fan briction“, fikce stvořené za pomocí kostiček a Lego panáčků, které se dostalo obrovské popularity. Krátce poté došlo k vydání hry LEGO Indiana Jones. Podle NY Times se tržby Lega v roce 2005 zvýšily o 32% právě díky těmto hrám a partnerství s Lucasfilmem přineslo Legu jednu z nejúspěšnějších kolekcí hraček vůbec. Nejen v tomto případě Lego pochopilo, že je nutné vést fanoušky skrz určité dobrodružství. V tuto chvíli je vydáno několik desítek her s různými příběhy.

LEGO Star Wars Game: Trailer

Rozhýbejme panáčky aneb videa, filmy a seriály

Videa, tzv. brickfilms, jsou u Lega zřejmě nejstarším transmediálním odvětvím. Nejstarší známý brickfilm Cesta na měsíc byl vytvořen v roce 1973 a trval 6 minut. V 90. letech došlo spolu s nástupem digitálních kamer k velkému rozvoji brickfilmů, v roce 2000 bylo založeno fanouškovské fórum Brickfilms.com pro shromažďování těchto videí. Ve stejném roce začalo Lego vyrábět vlastní videa pod hlavičkou Lego Studios a umisťovat je na své stránky. Mimo jiné jim videa pomáhala představovat nové hračky i témata. V roce 2005 Lego založilo oficiální účet na YouTube, kam svá videa paralelně umisťuje. Videa na YouTube mají mnohonásobně vyšší počet zhlédnutí než na oficiálních stránkách a těší se velké popularitě.

Cesta na Měsíc (1973)

S narůstající popularitou videí se Lego rozhodlo vstoupit také do filmových vod. První partnerství uzavřelo v roce 2003 se společností Miramax s cílem natočit filmovou trilogii. Ústředními hračkami se stala kolekce Bionicle. V roce 2005, spolu s vydáním hry LEGO Star Wars, vznikl na její podporu 30-ti minutový film LEGO Star Wars: Revenge of the Brick, odvysílaný na Cartoon Network. V roce 2009 byl natočen další televizní speciál s názvem LEGO Star Wars: The Quest for R2-D2. V tomto případě naopak byly k TV spotu vytvořeny minihry na stránkách Lego.com a StarWars.com, které příběh dále rozšířily. Legu se nevyhnulo ani seriálové zpracování. Roku 2011 byl vytvořen seriál Lego Ninjago: Masters of Spinjitzu. V tuto chvíli mohou čeští fanoušci Lega sledovat seriál Ninjago na stanici Prima MAX. Dalším seriálem je například LEGO Star Wars: Droid Tales z tohoto roku.
Velkým krokem se pro Lego stalo uvedení celovečerního filmu The Lego Movie. Minulý rok se tak celosvětově známé kostičky dostaly poprvé i na plátna kin. Celková výroba filmu včetně produkce a reklamy stála 100 milionu dolarů. Celosvětově film vydělal více než 468 milionů dolarů. Díky tomuto obrovskému úspěchu jsou v natáčení další celovečerní filmy – The Lego Batman Movie a Ninjago mají vyjít v roce 2017 a o rok později se můžeme těšit na The Lego Movie Sequel.

The Lego Movie: Trailer

Ovládnutí mobilů a sociálních sítí

S rozvojem aplikací pro chytré telefony nemohlo ani Lego zůstat pozadu. V tuto chvíli je k dispozici ke stažení několik desítek aplikací pro všechny typy zařízení. Fanoušci mohou tvořit své vlastní město, auta, postavičky, stejně tak bojovat. Nejnovější a zároveň technologicky nejpokročilejší je aplikace LEGO Fusion Town Master. Díky ní je možné naskenovat stavbu, kterou uživatel z kostiček reálně postavil. Aplikace stavbu převede do 3D a uživatel si ji následně může umístit do města, které si ve hře tvoří. Dochází tak k dokonalému propojení reálného světa se světem online.

Zdroj: sector.sk
V neposlední řadě Lego komunikuje ke svým fanouškům skrz sociální sítě. Zhruba 2 videa týdně umisťuje na svůj účet na Vine.com, kde má přes 15 tisíc fanoušků. Stejně postupuje na Instagramu, kam přidává také množství fotek. Zde Lego sleduje přes 750 tisíc fanoušků. Skvěle pracovat umí Lego i s Twitterem. Např. Twitter účet pro The Lego Movie byl založen 7 měsíců před filmovou premiérou. Pomohl tak ve fanoušcích vybudovat očekávání a vzbudit v nich chuť jít se na film podívat do kina. Oficiální Lego účet má přes 300 tisíc fanoušků a perfektně zvládá jeho správu. Nejde jen o prezentaci novinek, ale také o odpovědi na tweety. Např. nejnovější tweet obsahuje fotku nově rozbaleného Lega, ve kterém chybí panáčkova hlavička. Lego ještě ten den reagovalo s odkazem, kde si uživatelka může zdarma zažádat o chybějící díl. Na Facebooku má Lego přes 10 milionů lajků a téměř denně vkládá fotky či videa. Stejně jako na Twitteru pružně reaguje na komentáře uživatelů.

Zdroj: https://twitter.com/lego_group
V případě Lega je transmediální vyprávění zvládnuté naprosto skvěle. Lego svůj příběh vypráví v podstatě skrz všechny kanály za použití velkého množství unikátního obsahu. A přestože se může zdát, že se jedná o řadu různých kolekcí hraček, které spolu nesouvisí, není tomu tak. Lego za pomoci svých fanoušků vytváří jeden velký svět, dokonce vesmír – Lego Universe. A v jeho základu stojí stále to stejné, co na úplném začátku – malá plastová kostička.

Zdroje:
http://shaneoleary.me/blog/index.php/lego-a-transmedia-marketing-case-study/

No comments:

Post a Comment