Monday, November 16, 2015

Spíme v síti

Jak hledáte ubytování při svých cestách? Máte širokou rodinu a mnoho přátel v zajímavých destinacích, kteří vás pokaždé rádi nechají přespat na svém gauči? Tento model jistě spolehlivě fungoval v dobách, kdy cíle našich cest nebyly příliš vzdálené a rodiny udržovaly kontakt dál než mezi sourozenci, rodiči a prarodiči. Nezoufejte, nejsme ztraceni, žijeme přeci v době digitálních médií a především sociálních sítí.

Pokud soudobí cestovatelé netouží po anonymním ubytování v hotelu, chtějí důkladně poznat místní kulturu či šetří každou korunu, mohou využít pohostinnosti lidí, které spojují sociální sítě jako je například Couchsurfing.  

Jejím prostřednictvím hostitelé nabízejí ubytování u sebe doma a samozřejmě cestovatelé ho zde mohou aktivně poptávat. Nenechte se zmást, nejedná se o rezervační systém k ubytování v soukromí, idea je daleko širší – cílem je zprostředkovat setkání s lokálními lidmi, přiblížit kulturu, sdílet zážitky z cestování a v nejlepším případě vytvoření přátelství. Za ubytování ani za jeho zprostředkování se v žádném případě neplatí penězi. Cenou je společně strávený čas a sdílení zážitků.

Díky síti Couchsurfing a jí podobných vzniká virtuální prostředí, ve kterém mohou cestovatelé z celého světa potkávat nové známé, sdílet své příspěvky a zkušenosti z cestování, hodnotit hostitele a hosty nebo organizovat události. Pierre Lévy hovoří o tzv. kolektivní inteligenci, jejíž fungování je právě umožněno díky informačním technologiím, digitální komunikaci a příspěvkům milionů uživatelů. Jinými slovy by se tento jev dal popsat, léty ověřeným rčením „víc hlav, víc rozumu“, kdy princip spočívá ve shromažďování velkého počtu informací od mnoha uživatelů. Další fenomén, který zde můžeme snadno najít je „produsage“. Poprvé jej zmínil Axel Bruns ve své knize Blogs, Wikipedia, Second Life and Beyond: From Production to Produsage (2008). I produsage je spojena s novými médii a spočívá v setřené hranici mezi autory, kteří obsah produkují a jeho konzumenty, jinými slovy, uživateli. Zde jsou tímto obsahem především recenze, jejichž autory i konzumenty zároveň jsou členové této komunity. Právě na nich je fungování této sítě postaveno a mají pro obě strany zásadní význam především v otázce bezpečnosti. Pozitivně hodnocení cestovatelé mají větší šanci na získání ubytování při svých dalších výpravách a osvědčení hostitelé zase mohou počítat s větším zájmem zajímavých hostů.

Couchsurfing jako sociální síť je zajímavý i tím, že propojuje virtuální svět s tím skutečným a snaží se, aby se jednotlivé profily zhmotnily ve skutečné lidi, kteří se potkají v opravdovém světě. A to ne ve světě ledajakém, ale v tom nejvíce hájeném – u někoho doma.

S nápadem k vytvoření tohoto konkrétního projektu přišel americký student Casey Fenton, po zkušenosti, kdy se prostřednictvím e-mailu snažil najít ubytování u studentů na Islandu. Přestože idea vznikla již na konci 90. let, byla tato síť zveřejněna v roce 2004 a setkala se s velkým ohlasem. Projekt si prošel výraznými technickými problémy, kdy v roce 2006 došlo ke ztrátě části dat z databáze. Na základě této události se uvažovalo i o jeho ukončení, ale díky silnému protestu členů byla síť obnovena ve verzi Couchsurfing 2.0. Až do roku 2011 byla udržována díky skupinám dobrovolníků a financována z příspěvků členů komunity. Poté prošla zásadní transformací, kdy do té doby nezisková organizace, byla přeměněna na organizaci komerční s cílem tvořit zisk. V posledních letech byly kompletně přebudovány webové stránky, vytvořena mobilní aplikace a kladen důraz na dostatečnou publicitu. Rozšiřují se také funkce webu, kdy mohou uživatelé nově zadávat události a zvát na ně své přátele. Dle údajů z webových stránek www.couchsurfing.com se komunita rozrůstá a nyní čítá 10 milionů členů ve 200 tisících městech.

S nárůstem členů se uspokojivě rozšiřuje mapa možných destinací, ale zároveň je těžší zachovat komunitního ducha a zajistit dodržování jejich etických zásad. O tom svědčí i případy, kdy někteří hostitelé využívají tuto komunitu jako seznamku či k vyhledávání sexuálních služeb, přestože je to naprosto proti jejím pravidlům. Nebo naopak hosté úplně vynechají sociální rozměr tohoto způsobu cestování a stráví se svými hostiteli sotva pár minut z jejich návštěvy. Dalším problémem se jeví čím dál zdlouhavější hledání ubytování. V poslední době musí cestovatel často rozeslat desítky žádostí o ubytování, než se mu podaří volný gauč najít. Lze to vysvětlit právě komercionalizací celé sítě a velkým přílivem nových členů. Ne všichni sdílejí podobné hodnoty a ve skutečnosti se tak úplně o ten svůj gauč dělit nechtějí. Jen prostě chtějí být „in“ a tak se také stali členy komunity, o které se často mluví. To je sice velmi žádoucí pro majitele sítě společnost Couchsurfing International, Inc., ale může to nejednoho „opravdového“ cestovatele odradit a raději se přemístí k některé z menších, a stále na neziskové bázi založených, komunit jako jsou BeWelcome nebo Hospitality Club.

No comments:

Post a Comment