Jak
hledáte ubytování při svých cestách? Máte širokou rodinu a mnoho přátel
v zajímavých destinacích, kteří vás pokaždé rádi nechají přespat na svém
gauči? Tento model jistě spolehlivě fungoval v dobách, kdy cíle našich
cest nebyly příliš vzdálené a rodiny udržovaly kontakt dál než mezi sourozenci,
rodiči a prarodiči. Nezoufejte, nejsme ztraceni, žijeme přeci v době
digitálních médií a především sociálních sítí.
Pokud
soudobí cestovatelé netouží po anonymním ubytování v hotelu, chtějí
důkladně poznat místní kulturu či šetří každou korunu, mohou využít
pohostinnosti lidí, které spojují sociální sítě jako je například Couchsurfing.
Jejím
prostřednictvím hostitelé nabízejí ubytování u sebe doma a samozřejmě
cestovatelé ho zde mohou aktivně poptávat. Nenechte se zmást, nejedná se o
rezervační systém k ubytování v soukromí, idea je daleko širší – cílem
je zprostředkovat setkání s lokálními lidmi, přiblížit kulturu, sdílet
zážitky z cestování a v nejlepším případě vytvoření přátelství. Za
ubytování ani za jeho zprostředkování se v žádném případě neplatí penězi.
Cenou je společně strávený čas a sdílení zážitků.
Díky
síti Couchsurfing a jí podobných vzniká virtuální prostředí, ve kterém mohou cestovatelé
z celého světa potkávat nové známé, sdílet své příspěvky a zkušenosti
z cestování, hodnotit hostitele a hosty nebo organizovat události. Pierre
Lévy hovoří o tzv. kolektivní inteligenci, jejíž fungování je právě umožněno
díky informačním technologiím, digitální komunikaci a příspěvkům milionů
uživatelů. Jinými slovy by se tento jev dal popsat, léty ověřeným rčením „víc
hlav, víc rozumu“, kdy princip spočívá ve shromažďování velkého počtu informací
od mnoha uživatelů. Další fenomén, který zde můžeme snadno najít je „produsage“.
Poprvé jej zmínil Axel Bruns ve své knize Blogs, Wikipedia, Second Life and
Beyond: From Production to Produsage (2008). I produsage je spojena s novými
médii a spočívá v setřené hranici mezi autory, kteří obsah produkují a jeho
konzumenty, jinými slovy, uživateli. Zde jsou tímto obsahem především recenze,
jejichž autory i konzumenty zároveň jsou členové této komunity. Právě na nich
je fungování této sítě postaveno a mají pro obě strany zásadní význam především
v otázce bezpečnosti. Pozitivně hodnocení cestovatelé mají větší šanci na
získání ubytování při svých dalších výpravách a osvědčení hostitelé zase mohou
počítat s větším zájmem zajímavých hostů.
Couchsurfing jako sociální síť je zajímavý i
tím, že propojuje virtuální svět s tím skutečným a snaží se, aby se
jednotlivé profily zhmotnily ve skutečné lidi, kteří se potkají
v opravdovém světě. A to ne ve světě ledajakém, ale v tom nejvíce
hájeném – u někoho doma.
S nápadem
k vytvoření tohoto konkrétního projektu přišel americký student Casey
Fenton, po zkušenosti, kdy se prostřednictvím e-mailu snažil najít ubytování u
studentů na Islandu. Přestože idea vznikla již na konci 90. let, byla tato síť zveřejněna
v roce 2004 a setkala se s velkým ohlasem. Projekt si prošel výraznými
technickými problémy, kdy v roce 2006 došlo ke ztrátě části dat
z databáze. Na základě této události se uvažovalo i o jeho ukončení, ale
díky silnému protestu členů byla síť obnovena ve verzi Couchsurfing 2.0. Až do
roku 2011 byla udržována díky skupinám dobrovolníků a financována
z příspěvků členů komunity. Poté prošla zásadní transformací, kdy do té
doby nezisková organizace, byla přeměněna na organizaci komerční s cílem
tvořit zisk. V posledních letech byly kompletně přebudovány webové stránky,
vytvořena mobilní aplikace a kladen důraz na dostatečnou publicitu. Rozšiřují
se také funkce webu, kdy mohou uživatelé nově zadávat události a zvát na ně své
přátele. Dle údajů z webových stránek www.couchsurfing.com se
komunita rozrůstá a nyní čítá 10 milionů členů ve 200 tisících městech.
S nárůstem členů se uspokojivě rozšiřuje
mapa možných destinací, ale zároveň je těžší zachovat komunitního ducha a zajistit
dodržování jejich etických zásad. O tom svědčí i případy, kdy někteří hostitelé
využívají tuto komunitu jako seznamku či k vyhledávání sexuálních služeb,
přestože je to naprosto proti jejím pravidlům. Nebo naopak hosté úplně
vynechají sociální rozměr tohoto způsobu cestování a stráví se svými hostiteli
sotva pár minut z jejich návštěvy. Dalším problémem se jeví čím dál
zdlouhavější hledání ubytování. V poslední době musí cestovatel často
rozeslat desítky žádostí o ubytování, než se mu podaří volný gauč najít. Lze to
vysvětlit právě komercionalizací celé sítě a velkým přílivem nových členů. Ne
všichni sdílejí podobné hodnoty a ve skutečnosti se tak úplně o ten svůj gauč
dělit nechtějí. Jen prostě chtějí být „in“ a tak se také stali členy komunity,
o které se často mluví. To je sice velmi žádoucí pro majitele sítě společnost Couchsurfing
International, Inc., ale může to nejednoho „opravdového“ cestovatele odradit a
raději se přemístí k některé z menších, a stále na neziskové bázi
založených, komunit jako jsou BeWelcome nebo Hospitality Club.
No comments:
Post a Comment