Tuesday, November 24, 2009

World of Warcraft fenomén očima transmédií a kolektivní inteligence

Snad neexistuje hráč počítačových her (ve hráčské hantýrce pařan) který by neznal World of Warcraft – nejslavnější a nejhranější onlineovku na světě, kterou si na svůj vývojářský štít může přičíst studio Blizzard entertainment - http://us.blizzard.com/en-us/ World of Warcraft (dále jen WoW) je takříkajíc král na poli MMORPG - (Massive(ly)-Multiplayer Online Role-Playing Game). Jen pro vysvětlenou případným nezasvěcencům - zkratka RPG - role playing game nám říká, že počítačová hra je postavena na principu hry na hrdiny. Každý hráč si vybere rasu a povolání hrdiny, popřípadě frakci (dobro X zlo), protlouká se herním světem (lokacemi), kde plní úkoly (questy) a tím si zvyšuje svoje zkušenosti, dovednosti a schopnosti. Dost už s vysvětlováním už i tak dost omílaného principu RPG. S rostoucím významem a penetrací internetu vznikly z obyčejných „erpégéček“ MMORPG, kde se online v reálném čase v obrovských světech setkávají velká množství hráčů, aby poměřili svoje síly mezi sebou nebo s nejrůznějšími druhy příšer (mobů), kterých se v online světech nachází nepřeberné množství. Proč píšu zrovna o WoW? Jednak určitě z toho důvodu, že jsem velký fanoušek této hry a také proto, že v současnosti slaví pět let od svého vzniku. Ale určitě to nejsou jediné důvody vzniku toho textu. Klasických pohledů na tuto mega počítačovou hru jsou plné blogy, weby jednotlivých herních serverů nebo herních fór. Zapomíná se však na to, že počítačové hry jsou také hlavně média. Jsou to vysoce interaktivní audiovizuální média, která v současnosti zaznamenávají prudký vzestup popularity. Ještě méně je brána zřetel na počítačové hry jako na transmédia. Otec myšlenky transmédií a konvergence médií je Henry Jenkins. Transmediální je podle něj jeden obsah, jeden příběh, který se k uživatelům (čtenářům, hráčům, posluchačům) dostává pomocí více druhů mediálních nosičů a forem. Konkrétně u WoW můžeme vidět jasné znaky transmediality, které za pět let existence této hry vznikly. Fenomén World of Warcraft započal vznikem realtime strategie Warcraft - Orcs and Humans roku 1994, pokračoval jeho druhým dílem Tides of Darkness a svoji trilogii ukočila třetím dílem Reign of Chaos a posléze datadiskem Frozen Throne. Silný příběh a dějová linie světa Azerothu, kde se hra odehrává podmínila vzniku celé série fantasy knih jako např. Warcraft -Den Draka, Vládce klanů, Poslední strážce nebo trilogie Válka prastarých od Richarda Knaaka, který je autorem také dvoudílného komiksu z prostředí světa Warcraftu Sluneční studna - Dračí lov a Stíny ledu.Uměleckou kvalitu těchto knih by měl nejspíš posuzovat někdo jiný. Nicméně kdysi dávno jsem navštívil jedno nejmenované brněnské knihkupectví a ptal se majitele na kvalitu těchto knih. Odpověděl mi poměrně jasně. Strašně se diví a nechápe, že si to ti lidi koupí. Ani nevím, jestli mě to tenkrát pobavilo nebo zklamalo nebo obojí. Na pultech ovšem vedle naprostých klasik fantasy a sci-fi ležely tituly jako Diablo – dědictví krve nebo Doom. Proč se zmiňuji právě o těchto knihách? Je to právě z toho důvodu, že vznikly na motivy počítačových her. Diablo (akční RPG) je další (ikdyž ne online) kultovní hrou od stejné vývojářské firmy jako je WoW. Doom je klasickou 3D střílečkou. Na motivy Doomu byl natočen i stejnojmenný film - http://www.csfd.cz/film/185307-doom/. Zde je jasně vidět jak transmedialita a konvergence médií nás obklopuje někdy více než si myslíme. Ovšem ale je otázkou do jaké míry může být kvalitní kniha, která je napsána na motivy počítačové hry, nebo film který je natočen na základě příběhu z počítačové hry. Tohle už závisí na každém, jak to posoudí. Na jedné straně jsem nadšeným fanouškem počítačových her, ikdyž v současné době se již nemůžu řadit mezi řádné heavy users, ale občas mi připadá, že jde pouze prodání značky. Jiné je to v případě prolínání médií, když si lidé jen tak hrají a dělají to z fanouškovského nadšení. Jde např. o různá spojení videíí z her, tedy jmenovitě např z WoW, podkreslených hudbou od známých kapel, např:

http://www.youtube.com/watch?v=ZqWyBWM5B64

http://www.youtube.com/watch?v=ov07yLusCKs&feature=related


nebo také např. velmi povedený WoW dancing:

http://www.youtube.com/watch?v=066_q4DIeqk&feature=fvw

Známé je také „This is Sparta“ scéna z filmu 300 – bitva u Thermopyl, která se také povedla převést do světa WoW http://www.youtube.com/watch?v=N2Av0lUNS2k&feature=related a která má také velmi mnoho mutací.


Tematika WoW se dotkla také filmu Der Untergang – Pád Třetí říse v dnes již klasických předělávkách emotivní scény z Hitlerova bunkru, kterých kolují po internetu spousty.

http://www.youtube.com/watch?v=B7dZQqdAchU


Tenhle způsob prodávání značky je čistě nezištný a je tvořen ze zájmu o danou mediální oblast, je tvořen s cílem nadchnout a pobavit.


Fenoménu WoW se dotkl jiný fenomén, a to WEB 2.0. Možná někdo ze čtenářů namítne, že web 2.0 neexistuje, že je to buzzword a čistě marketingový tah v pastelových barvách. Nejsem z těch, kteří by někoho horlivě přesvědčovali o opaku, nicméně pro potřeby tohoto příspěvku připusťme, že web 2.0 existuje. Řeč je o principu wiki. Tento termín znamená (zjednodušeně řečeno) možnost uživatelů webových stránek přidávat a měnit jejich obsah. Klasickým případem je Wikipedie. Princip wiki je tudíž projevem webu 2.0 a taktéž projevem kolektivní inteligence v online prostředí. Jednotlivé příspěvky jsou kontrolovány kritickým okem uživatelů a průběžně upravovány. Jednotlivé záznamy jsou výsledkem jakési dělby práce a jsou kolektivním intelektuálním dílem. Co se týče WoW, existuje mega zdroj informací, databáze vytvořená právě na principu wiki a tím je World of Warcraft universe guide – WoWWiki - http://www.wowwiki.com/Portal:Main. Pro hráče WoW je to doslova pokladnice plná užitečných rad, týkající se čehokoliv ve hře. Je zbytečné, abych zde vyjmenovával všechny kategorie. Ovšem WoW je také cílem tvůrců fanfiction, což jsou alternativní příběhy, které tvoří fanoušci daného mediálního obsahu. Využívají hlavních postav a hlavních dějových rysů proto, aby přinášely alternativní děj. Fanfiction příběhy z oblasti Warcraftu se hojně rozmnožily na největším světovém fanfiction webu - http://www.fanfiction.net/game/Warcraft/.


Zájem o online hry, jmenovitě WoW, je obrovský, o tom není pochyb. I z pohledu konvergence médií, kolektivní inteligence a produsage je WoW dobrým objektem zkoumání a zájmu.


1 comment:

  1. Dobré a vzhledem k danému rozsahu vyčerpávající. Po formální stránce by ovšem bylo lepší odkazy nevypisovat, ale schovat hyperlinky za slova samotného textu. Taky jsem čekal zmínku o Leeroyovi Jenkinsovi :)

    ReplyDelete