Wednesday, November 25, 2009

Follow US, broadcast YOURSELF!?




V současné době pracuji na návrhu nové struktury (a částečně i vzhledu) zpravodajského webu o designu. Nepřehlednost řazení článků do rubrik a poměrně špatná navigace jsou hlavním důvodem pro změny. Do stávajícího systému byly postupně naroubovány i služby Twitter a Facebook – nutno říct že poměrně necitelivě. Předmětem tohoto článku tak bude vypsat možnosti (klady a zápory) jednotlivých internetových služeb (sociálních sítí, aplikací), jak s nimi počítám do své prezentace pro ostatní členy redakce. Rád bych dodal, že podobně se dá uvažovat o libovolnému kulturně-zpravodajském webu.

Pokud budou redaktoři a autoři používat jednotlivé aplikace podle předem určeného klíče, samotný redakční systém může být zcela jednoduchý – jako základní deska pro LEGO. Z jednotlivých kostek (aplikací) se pak postaví struktura, kterou se pak můžeme pohybovat (proklikat) k přesnému místu konání výstavy, k obrázkům z vernisáže ... Ale.
Je třeba si uvědomit, že sociální sítě nevytvářejí nic dalšího, než další sítě v síti – jejich možnosti nejsou neomezené. V nejhorším se správa jednoho webu může rozdrobit do několika účtů a všechno tak zkomplikovat.
Příkladem neefektivního využití je třeba způsob, jakým používá většina PR agentur a českých médií Facebook: Na Fcb se můžete stát fanouškem hospodářských novin, abyste jim byli blíže a mohli sdílet. Co vám tato aplikace nabídne? Na profilové stránce ihned.cz na facebooku se zobrazují pouze nadpisy (!) článků z webu ihned.cz, můžete klikat, jestli se vám líbí, nebo nelíbí a komentovat. Pro celý text musíte na ihned.cz, kde můžete také komentovat, ale navíc se i něco dozvíte.
Podobné okliky mě přivedly k úvaze, že Facebook se vůbec nehodí pro vkládání dalších textů a obrázků – těch tam vkládají uživatelé až příliš.

Skrz webové služby můžete ale efektivně sdělit především to nejdůležitější: co, kdy, kde + odkaz.

01 Facebook.com

[+]
Silná stránka fcb spočívá v tom, že většina jeho uživatelů sleduje svůj profil často (klidně i několikrát za den). Díky tomu se dá rychle šířit pozvánka na přednášku nebo výstavu a získat poměrně rychlou odezvu, kolik lidí se hodlá akce zúčastnit. Dá se také využít ke komunikaci, psaní komentářů a rozesílání pozvánek. Osoba (osoby), která účet spravuje, má vlastní účet = je online alespoň 2x denně, nikdo jiný se o účet starat nemusí. Roste počet uživatelů.

[-]
Facebook nenabízí tolik kolik slibuje, možnosti pro publikování spíše zmenšuje. Informace zde uložené zpravidla dublují informace, uložené jinde na Internetu. Hlavní nevýhoda: můžete pracovat jen s lidmi, kteří mají založený účet.
Roste počet uživatelů = kolektivní inteligence klesá.

02 Googlemaps.com

Nová struktura počítá s kalendářem aktuálních akcí – jakýmsi interaktivním diářem. Na výstavách a přednáškách chce čtenář být fyzicky přítomen, takže by měl vědět, kam má jít. Potřebuje vědět adresu, potřebuje to vidět na mapě. Propojení s reálným světem. Možnost vložit fotky, vázané na konkrétní místo – venkovní instalace, západ slunce ...


03 Twitter.com

Kombinuje vlastnosti mobilních telefonů se sdílením přes Internet. Užitečný při šíření aktualit, které si mohou uživatelé (nohsledi) vzájemně komentovat. Mělo by se jednat o aktuality z oboru, které se na hlavním webu neobjeví, nebo o klíčové články – určitou nadstavbu, nebo výběr. Dobře se o svůj Twitter účet stará magazín Wired.com: redaktoři se o v péči o tweety střídají po týdnu, takže se kolektivní IQ redakce a různé zájmy jejích členů využijí na max.

04 Delicious.com

Tento online archiv záložek (odkazů) umožňuje vytvořit databázi a roztřídit je podle tagů (značek). V archivu můžou být podobné články, publikované na jiných webech, teoretické texty, zmínky o našem webu na jiných stránkách, odkazy na zdroje, které nesouvisejí přímo s obsahem webu, ale jsou zajímavé (inspirace, poučení).
Odkazy vkládá kdokoliv z redakce, používá se také společný tag (nazvaný podle adresy webu).

05 Youtube.com (Vimeo.com) a Flickr.com

Mít vlastní kanál na Youtube (nebo na Vimeo) je hodně praktické pro archivaci přednášek, zajímavých instalací a všeho, co je v pohybu – správce účtu může přidávat svá oblíbená videa (Designboom.com a DUMB na Youtube).
Pro archiv fotografií na flickru je dobré vědět o možnosti založit tematický okruh fotografií, kam ostatní uživatelé přispívají. Takže když se nezadaří sehnat fotografa, doufáte, že některý z uživatelů se o svoje fotky podělí.
Databáze Flickru je sice plná tematických fotek, ale osobní foto si lidé většinou hlídají.

06 E-mail

Mailinglisty a e-mailové konference jsou osvědčenými způsoby sdílení kolektivní inteligence, Většinou se jich neúčastní velké množství uživatelů takže se dá vyvarovat různých nesmyslů a komentářů se smajlíky, jimiž bývají zaplaveny diskuze na fcb nebo přímo pod články.


Závěr

Sociální sítě mohou obohatit obsah zpravodajského webu o funkce, které je potřeba využívat s rozvahou, tedy nedublovat sdělení hlavního webu, naopak šířit něco navíc (přidanou hodnotu). Výhodou je možnost ryhlé odezvy čtenářů.Na kolektivní inteligenci uživatelů velkých sítí je radno příliš nespoléhat, je ale možné efektivně šířit informace o kulturních akcích, místech jejich konání a jejich případné záznamy.

1 comment:

  1. Ač si nejsem jistý tím, jestli bychom měli angličtinu používat už i v nadpisech, je ten nadpis atraktivní a hodně slibuje. V textu samotném mi pak není úplně jasné, jestli vám jde o to, rozšířit informace, nebo přimět uživatele sítí, aby informaci šířili oni, tj. jestli to je pro vás pouze distribuční síť nebo něco víc. Jinak v pořádku.

    ReplyDelete