Sunday, November 29, 2009

Generace lapená v sociální sítí

Generace lapená v sociální sítí

Dnešní generace si neumí ani představit, že by žila bez připojení k sítí a nevědět, či neužívat Facebook, YouTube, MySpace a Wikipedii je společensky nemožné. Pokud někdo neví, o co se jedná, tak je na něj pozíráno, jako na exotického tvora z jiné planety. Nebo snad mušku lapenou v sítích?



Tak jako vystavovat své názory, či komentáře na blogu se stává oblíbenou záležitosti obyčejných smrtelníku, tak i známých osobnosti. Zde dochází k výměně názorů, jak politických, kulturních a dalších dobře míněných rad. Což není nová věc, už v historii k tomuto účelu sloužily politické arény, fóra, pavlače, později televizní debaty, různé typy restauračních zařízení a tištěných plátku. V dnešní době vznikají různé sociální sítě a média. Tento typ komunikace a hledání nových informací byl před pár lety ještě utopii a dnes je to holá realita. Samozřejmě vše prochází vlnou obliby, tak většina nadšenců přešla od oblíbených sítí na Lidech, Spolužácích, až na dnes oblíbený Facebook. Sít jako typ komunikace a hledání informací patří k normálnímu životu a stále vznikají novější.

Jak pohodlné je, si vše najít na internetu a nemuset se kvůli každé nové informaci trmácet do knihovny a stačí kliknout na Wikipedii, či Googl. Jako utopie nám před pár lety připadal seriál Návštěvnicí, kde důležitou úlohu hrál centrální mozek lidstva, což byl zdroj všech informací. A dnes tento centrální mozek lidstva je blízký realitě a má pojmenování WolframAlpha. Tento nový vyhledávač je kříženec encyklopedických a vědeckých znalosti. V tomto případě jde o nový nástroj, který jiným způsobem, než bylo, do této doby zvykem pracuje s webem. Jakožto placený encyklopedický vyhledávač patří k úplným novinkám a uvidíme, jaké oblíbenosti se mu dostane.

Za počítačový mozek lidstva je ve střední Evropě považována Česká republika. Mezi nejúspěšnější firmy z naší domoviny patří Internet Mall, který patří k nejvýznamnějším internetovým obchodům a rovněž naše antivirové programy jsou vysoce ceněny. Tak jako malí jsme byli krmeni pohádkami o soli nad zlato, tak dá se říci, že dnes mají tuto hodnotu informace.

Člověk je tvor společenský, ale také tvořivý a vždy se rád spolčoval. Dnešní globalizace na druhou stranu přináší osamělost a pohodlnost. Tak jednoduché je si s někým známým či neznámým několik hodin psát z tepla domova, než se přiblížit k reálnému kontaktu. Pokud jsme na Facebooku můžeme posílat přátelům imaginární drink, srdce, či trávit hodiny farmařením, chovem rybiček, či hraním pokeru. Často je zajímavé co jsou lidé o sobě schopni veřejně prozradit a nebojí se zneužití těchto často důvěrných informací.


Je samozřejmé, že nové komunikační média vznikají, tak staré zanikají, nebo jsou inovovány. Byla doba, kdy se rozhlas při vzniku televizního vysílání obával o svou budoucnost, nebo divadlo vzniku kina. Tištěné knize byl díky internetu předpovídán konec. Nakonec vedle sebe mohou stát nové i staré média. Dnes kdokoliv může své video vystavit na YouTube, nebo stáhnout si své oblíbené klipy. Kdokoliv se může s kýmkoliv spojit z celé zeměkoule.

Není už problém vystavit své fotky přátelům na druhé straně světa a ještě o nich diskutovat. Mezi nevýhody této oblíbenosti patří četnost, která způsobuje nepřehlednost a zahlcení. Tento stav způsobuje, že hledání těchto informací zabírá čas k podstatnějším a zajímavějším věcem v životě jedince. Virtuální realita je stále pouze virtuální realita

Oblíbenost toho co lidé v jednotlivých zemích vyhledávají na síti se různí. V Rusku vedou na prvním místě fotky, v UK Facebook, v Polsku obdoba spolužáků, v Německu dražba, Indie a Brazílie vede na sesterském portálu Googlu.



Zdeňka Valigurová

No comments:

Post a Comment