Tuesday, November 24, 2009

Televizní podzim ve znamení produsage – Česko-Slovenská Superstar

V roce 2004 se objevila poprvé v komerční televizi pěvecká soutěž přicházející z Velké Británie. Ve své charakteristice měla (a snad možná stále má) za úkol z neznámého „kolemjdoucího“ s trochou hudebního talentu udělat hvězdu pop-music, pop-idol chcete-li. O tom, jak by správně taková star měla vypadat nebylo pochyb. V prvé řadě byl zpěv, následovaný určitou dávkou charisma, které je podtrženo dokonalým vzhledem a perfektní postavou. A to vše mají posoudit diváci v průběhu několika týdnů, prostřednictvím televize a pár autogramiád. Je jasné, že marketingové aktivity musejí být velmi dobře promyšlené a směřované na správnou cílovou skupinu mnohem dříve, než je podepsána licenční smlouva. Soutěž, která by se mohla zaškatulkovat mezi dlouhý seznam reality show, se může velmi snadno stát kultem, stejně jako totálním „propadákem“. Všechny prozatím vysílané ročníky jsou jasným důkazem, že marketingové oddělení zvládá tyto mega-projekty na výbornou. Ale o tom řeč není.

Letošní podzim zcela ovládla televize Nova. Každý obyvatel České i Slovenské republiky ví, že se koná Superstar. Diváci jsou vtaženi do světa nových nadějných talentů. Prožívají s nimi soutěž od prvních castingů a s napětím očekávají, jestli se jejich favorit probojuje do dalšího kola, či nikoli. Nástrojů, jak být součástí televizního dění je velké množství. Prvotním impulzem jsou samozřejmě televizní přenosy a sestřihy. Internet je hned druhým mocným médiem. Dalo by se říci, že pro seznámení se s jednotlivými interprety, je tento nástroj mnohem důležitější, než večerní vysílání z Bratislavy. Stačí navštívit oficiální webovou stránku http://superstarcz.nova.cz/. Najít se zde dají nejen celé pořady, ale i vystoupení jednotlivých soutěžících, jejich fotogalerie, online rozhovory, záběry ze zákulisí i autogramiád. Vzhledem k věku cílové skupiny a rozmachu mobilního internetu se snad ani není čemu divit, když je internet považován za jeden z hlavních nástrojů. V neposlední řadě se do popularity interpretů zapojují tištěné bulvární plátky, jež přinášejí zaručeně pravdivé informace o mladých zpěvácích. A konečně samotná rádia informují o dění v populární soutěži.

Popularita jako taková není však nutně spojována s oblíbeností. Ba naopak. Zvyšuje celkové povědomí nejen fanoušků, ale celého národa o jednotlivých aktérech. Není důležité jak se o vás mluví, ale že se o vás mluví a ví se, kdo jste. K tomu všemu by bez hlavního zapojení diváků nikdy nedošlo. V hlavních kolech celé soutěže jsou to právě oni, kdo rozhodují o průběhu celé show. A k televizní obrazovce jsou o to více přitahováni právě ve chvílích, kdy vypadne jeden z jejich favoritů. Ve strachu, že vypadne i ten další, hlasují a posílají sms o to zuřivěji. Sledují denní tisk, internetové stránky a píší mnohdy vulgární příspěvky na mnohá fóra a blogy. Vše vrcholí možností svého favorita vidět live na koncertě, či autogramiádě. O to hltavěji si pak kupují bulvár, aby nahlédli do soukromého života své „star“. Bez aktivní účasti diváků by soutěž zcela jistě zanikla a nedočkala se mnoha opakování.

O jakési kolektivní inteligenci se dá hovořit především ve vyřazovacích večerech, kdy odpadá jeden favorit za druhým. Jak moc se dá soudit, zda bylo odejití soutěžícího rozumovou záležitostí, je těžko říci. V každém běhu Superstar by se našel minimálně jeden zpěvák, který vypadl předčasně. Samozřejmě – tenhle soud je čistě subjektivní. Pro každého diváka je totiž ten oný zcela jiná osoba. Z hlediska úspěšnosti popularity účastníků lze jednoznačně označit první kolo soutěže z roku 2004, jež vychrlilo nejvíce „star“ o nichž dodnes slyšíme. Následující kola (přestože divácky byla velmi úspěšná) tak výrazná na talenty nebyla. A je to více než logické – nejsme tak velký národ, aby bylo možné vybrat soutěžící vhodného věku. Velká většina účastníků se musela po skončení soutěže vrátit zpět do školy a vypadla ze světa showbyznysu, do kterého byla tak trochu násilnou formou vtažena. Přesto se diváci snažili a vybírali a vyhodnocovali a rozebírali celou soutěž. Letošní ročník je jiný. Účastní se ho zpěváci dvou národů. Ať chceme nebo ne, musíme uznat, že Slovenská republika je co do počtu obyvatel v nevýhodě. V momentě, kdy vypadne poslední slovenský soutěžící, Slováci přestanou soutěž aktivně podporovat. Určitě valná většina z nich. Přestanou posílat hlasy. Ale s velkou pravděpodobností nepřestanou několik prvních měsíců sledovat dráhu svého slovenského favorita.

Česko-Slovenská Superstar je příkladnou ukázkou populární kultury. Snoubí v sobě vše, co se dá považovat za populární. Najdeme zde nejen aktivní zapojení diváka do jedné show, ale i nástroje vedoucí k mnohem větší popularitě, než by tato soutěž měla například ve dvacátých letech dvacátého století. Určitě stojí za zmínku i odraz národa ve vítězi. Aneta Langerová byla obyčejná mladá slečna, které by si na ulici nikdo nevšiml. Stala se pravým pop-idolem nejen teenagerů, ale i lidí v produktivním věku. A to jen díky zapojení diváků, kteří pochopili, že skvěle zpívá, po stylových úpravách dobře vypadá a především dokáže být inteligentní a milá. Uvidíme, jak uvědomělé národy České a Slovenské republiky budou letos.

Zuzana Kozáčková

1 comment:

  1. V pořádku, ale zajímaly by mě konkrétnější projevy aktivity publika - jak diskutuje, jestli vytváří nějaké obsahy týkající se jednotlivých soutěžících. Existuje skupina fanoušků tvrdého jádra, která vede nějaké hluboké diskuse o soutěžících, rozhodnutích poroty. Popřípadě snaží se nějak predikovat výsledky?

    ReplyDelete