Wednesday, November 25, 2009

Dragon Age: Cílené transmediální vyprávění z důvodu propagace

Dragon Age: Origins je nedávno vydaná počítačová hra (i na konzole) od studia Bioware, známého v našich končinách díky hernímu klenotu Baldur's Gate nebo novějšímu epickému sci-fi RPG Mass Effect. V posledních několika měsících nenastala doba, aby každý týden nebyla vypuštěna (ať už periodiky, tvůrci nebo komunitou kolem DA samotnou) aktuální novinka s tématikou DA. Jednoduše řečeno, kolem DA se točí spousta otázek, masivní masáž netrpělivých pařanů nabírala k datu vydání na obrátkách a hlavně má tato hra velikou reklamní kampaň. Už od počátku propagace je DA předkládáno jako tématicky zcela nový žánr fantasy, jako dospělé RPG a hlavně jako další (ale zároveň odlišný) sekundární svět, jakým je např. svět J.R.R. Tolkiena. Pojďme se tedy podívat na to, zda využívá DA transmediálního vyprávění, a pokud ano, tak jakým účelem.

Mnoho médií, jeden produkt...

Dragon Age existuje předně ve formě hry, která však nabírá více forem. Mimo DA na PC narazíme na flashovou verzi hry, která využívá stejné tématiky, avšak vypráví jiný děj a hlavně využívá jiných herních principů. Flashová hra, nebo alespoň její první „kapitola“, je zdarma k dohrání a byla také účinně použita v reklamní kampani několik dní před vydáním hry. Zajímavé je to, že úspěchy v této flashové hře vám odemknou herní obsah do základní hry samotné. Dochází tedy k určité snaze propojit různé, vcelku odlišná vyprávění s tím, které je základní.

Od digitální hry až po manuální hody kostkou...

Máme tedy DA jako počítačovou-základní hru, ale také její nástavbu – tématicky podobnou flashovou verzi. K tomu přidejme papírová pravidla herních vnitřností, ne nepodobné Dračímu doupěti (české pen&paper) z našich mladých :) let, která jsou pomyslným přechodem mezi hrou v obecném slova smyslu a knihou. Dále pak (opět před vydáním DAO) vešlo do distribuce knižní vydání románu, o historii světa - The Stolen Throne (Ukradený trůn), ve kterém se DAO odehrává. Teď už máme ve výčtu hry, hry-knihy a knihy stejné tématiky, stejného produktu/značky, které jsou vzájemně propojené, byť někdy více nebo interaktivněji a někdy zase méně.

Než se vrhneme na bohatší popis dalších médií, ve kterých je DA zastoupena, zkusme si položit otázku: Jaký má účel „vyprávět“ skrze mnohá média? Zdá se mi, že v tomto případě nejde o přirozenou evoluci kulturního objektu (DA), který by postupem času rostl a rostl do různých médií (jako např. Star Trek), ale o způsob reklamy.

"Kupujte co se dá, bude všechno!"

Tématika DA byla použitá také ve formě komiksu, opět jako jakýsi reklamní teaser. V tomto případě sice nelze mluvit o „čistém komixu“, ale v případě již zmíněného Mass Effectu o komixové formě mluvit lze, tedy je možné, že nás v krátké budoucnosti stihne také DA komix. Samozřejmě bychom mohli do výčtu přidat i různé sběratelské předměty (reálný prsten, hadrová mapa světa... atd.), ale v této fázi nám je již výčet běžných produktů k ničemu. Položme si otázku do zálohy na konec textu: Je každý typ daného kulturního objektu prostřednictvím daného média kvalitativně srovnatelný?

Dragon Age jako hra obohacená sociálním obalem...

Pojďme se teď podívat na to, co je snad na DA a celém tom humbuku okolo trošku jiné. Tvůrci Bioware k samotné hře vytvořili i „sociální web“, toliko oblíbený to dnes typ služeb. Na tomto webu může hráč-divák diskutovat, vytvářet skupiny, zapojovat se do tvořivých aktivit fanoušku (produsage podporované samotnými autory)... atd. Každý hráč má také na webu své místo, kam se mu automaticky uploadují informace o tom, jak se mu daří v samotné hře. Ať už se jedná o zkušenosti, výbavu nebo o automaticky „natípané“ obrázky z průběhu dobrodružství. Snaží se tedy vcelku originálním způsobem propojovat různá média, různé formy jejich produktu, což mnohdy není pravidlem. Mimo sociální aspekty v rovině internetu je snaha (ať už tvůrců, nebo distributora) podporovat DA i v rovině produsage, tedy různé soutě (turnaj ČR proti dalším několika zemím) a fan-fiction. A v neposlední řadě připočtěme i mocný nástrojový set pro tvorbu vlastního obsahu.

Z nejlepšího amatéra bude hotový vývojář...

Přes popis různých médií se dostáváme do úrovně diváka-čtenáře, který je autory primárního textu podporován ze všech stran, aby hře věnoval svůj čas a klidně si dělal s jeho obsahem co se mu zlíbí. Mimochodem, ti nejlepší z amatérských tvůrců stahovatelného obsahu budou dokonce zařazeni mezi ty oficiální, placené.

Závěrem:
Princip transmediality je dle mého u DA cíleně využíván pro účely propagace a následného prodeje. Otázkou zůstává, zda je to skutečně něco zajímavého nebo tak neběžného? Zdá se mi však, že DA se v tomto směru snaží o komplexnější propojení různých médií, přičemž některé z nich nejsou pouhou bezduchou nástavbou. V textu jsme si položili otázku, zda je každý typ daného kulturního objektu prostřednictvím daného média kvalitativně srovnatelný? Ne, není. Často se stává, že variace daného kulturního objektu (např. kniha ze světa DA), je jen jakýsi průměrný „zbastlený“ produkt; pouhý pointer, který ukazuje na daný kulturní objekt. Jakoby a priori znamenalo, že čtení nekvalitní knihy nás pobídne ke koupi původního produktu. Na otázku, proč se vůbec kvalitou zabývat, když nás přeci zajímají spíše vztahy čtenář-autor-komunita, lze odpovědět, že při „pobytu“ (čtení textů rozdílných médií) v daném kulturním produktu dochází k zvláštnímu propojování všech produktů, které pak těží ze svých sousedů a čtenář pak „zkousne“ i méně kvalitní porce informací. A v kontextu tohoto propojování je DAO skvělým příkladem, snad i hodným pozorování v blízké budoucnosti.

Zdeněk Záhora; 251303

P.S.: Zajímavou reklamou ve formě sběratelské hry spojené s jakousi meta-hrou webu kongregate naleznete zde. Jako reklama je zde použito jednoduché sbírání dvaceti různých zbraní, přičemž každý z uživatelů je kovářem jednoho ze čtyř typů (meč, sekera, luk a palcát). Každý uživatel může vyrobit tolik zbraní, kolik má úspěchů (tzv. Kongregate odznáčky, které Kongregate přiřazuje různým flashovým hrám extra, tedy sbíráním těchto odznáčků vytvářejí jakousi nadhru, tedy meta-hru, a sdružují tak různé hry pod jednu => sbírání odznaků.) ve flashové verzi DA. Jednotlivé výměny zbraní pak probíhají v interakci mezi hráči.

3 comments:

  1. Dobrý příklad pro diskusi o transmedialitě. Moc hezké zpracování v HTML. Jenom pozor, "novel" není novela, ale román.

    ReplyDelete
  2. Není jednou z motivací pro romány a komiksy dodat příběhu tu "epičnost" a kredit Pána prstenů a podobných kulturních fenoménů tím, že ho alespoň "narychlo" a "falešně" rozprostřeme do všech stran? ("Koukejte, je o tom i fantasy knížka, takže to Bioware musí myslet vážně!")

    ReplyDelete
  3. Update: Drobné chyby opraveny a přidán odkaz na kongregate. Možná je to skutečně tak... "Koukněte, myslíme to vážně." Jen mě vždy zarazilo, že na knize uvádí, že uspokojí i čtenáře obecně, neznalé hry... ale taky co jiného tam mají napsat. :) Po dočtení musím uznat, že kniha (byť průměrná) dokáže překvapit.

    ReplyDelete