Tuesday, November 24, 2009

POLYVORE: Uživatelé jako tvůrci levné a účinné reklamy




Polyvore.com je unikátní, jednoduchá webová aplikace pro módní nadšence. Webové stránky byly spuštěny v únoru 2007 třemi bývalými zaměstnanci serveru Yahoo, jmenovitě za nimi stojí Guangwei Juan, Pasha Sadri a Jianing Hu. Polyvore lze chápat jako uživateli vytvářený módní magazín. Uživatelé jsou zde něčím jako módními redaktory, kteří vytvářejí interaktivní koláže s oblečením, doplňky či fotografiemi z jakékoli webové stránky.

Polyvore vznikl jako webová stránka zaměřená na módu a její nákup. Postupem času se ovšem stal něčím víc. Je využívána pro vytváření uměleckých koláží, interiérového designu. Stále častěji se také objevují koláže zaměřené na oblíbené postavy z televizních seriálů, filmů či hudebníky. Uživatelé vytvářejí jak koláže "pouze" inspirované svými oblíbenci, tak koláže obsahující autentické produkty, které tyto pop kulturní postavy využívají.

Uživatel se při vytváření koláže stává producentem. Není jen pasivním prohlížitelem stránek, který čerpá informace, ale je aktivním účastníkem samotné tvorby stránek, je kreativní. Je přiváděn k výrobě, produkci, účasti a také nákupu. Koláže jsou veřejné a mohou si je prohlížet i ostatní uživatelé, kteří je hodnotí a komentují. Pomocí jednoduchých nástrojů a editoru, Polyvore umožňuje uživatelům kombinovat a vytvářet koláže pouhým přetažením obrázků položek, které se nachází v různých setech. Vytváření koláže je tedy velmi jednoduché. V setech se dá vyhledávat podle barvy, značky, typu či ceny. Uživatelé také mají možnost vytvářet skupiny, posílat si soukromé zprávy, či se účastnit tematických soutěží, většinou vyhlášených jedním ze sponzorů Polyvore. Stránka má tedy hodně možností pro socializaci.
Uživatelé na tvorbě spolupracují, čímž se dostáváme ke konceptu kolektivní inteligence, který zde hraje vedle produsage také významnou roli. Uživatelé mohou využívat položky jak uložené sebou samými, tak položky uložené kterýmkoliv uživatelem. Při surfování na webu používají nástroj zvaný Clipper, který si stáhnou do panelu nástrojů svého webového prohlížeče. Pomocí něj jsou poté schopni vybraný obrázek z jakékoli internetové stránky uložit přímo do setu Polyvore, kde danou položku zpřístupní i dalším uživatelům, kteří ji poté mohou využít ve své vlastní koláži. Čím více produktů sety Polyvore obsahují, tím se zvyšuje možný počet unikátních koláží. Výrobci a obchodníci také mohou nahrávat své vlastní položky, ovšem 95% položek pochází od samotných uživatelů.


Každý uživatel tedy může přispět několika způsoby, vytvořením koláže, nahráním položky, hodnocením či komentováním koláží. Na základě hodnocení se mění samotná Home Page, která obsahuje informace o nejoblíbenějších kolážích, uživatelích, výrobcích, značkách či celebritách. Kohokoli tedy informuje o posledních módních trendech. Konzumenti mohou být informováni o trendech mnohem rychleji než v případě magazínů, které vycházejí jednou měsíčně.

Stejně jako tištěné, či online magazíny, obsahuje Polyvore reklamu. Ale v naprosto jiné podobě. Uživatel se zde vlastně stává tvůrcem reklamy pro jednotlivé výrobce či obchodníky tím, že jejich zboží využívá ve svých kolážích. Nutno poznamenat, že každá položka nahraná do Polyvore obsahuje odkaz na původní webovou stránku, ze které byla převzata a kde také může být ve většině případů rovnou zakoupena. Každá položka v těchto interaktivních kolážích také obsahuje krátký popis spolu s cenou, jež jsou viditelné přímo na stránce s koláží.





jednotlivé položky použité v koláži výše spolu s částí Home Page

Skuteční lidé vytvářejí koláže podle svých jedinečný vkusů a kreativních schopností. Vytváří reklamní kampaně, které se dají jednoduše šířit po internetu pomocí sdílení. Konečnou koláž je totiž velmi jednoduché vložit na jakoukoli webovou stránku, či osobní blog. Navíc je uživatel může zveřejňovat i na svém profilu na Facebooku.


Stejně tak jak nabízí Polyvore inspiraci pro konzumenty, inspiruje i obchodníky.  S cílem zvýšit své příjmy s Polyvore spolupracují i módní značky. Například módní návrhářka Tory Burch zde propagovala svou kolekci prostřednictvím soutěže, kdy uživatelé vytvářeli koláže s jejími výrobky. Její butik i online obchod zaznamenal obrovský nárůst nakupujících právě díky Polyvore. Některé online obchody také využívají na základě licence technologii Polyvore na svých vlastních stránkách. viz. například Torrid : http://community.torrid.com/divaspirit/polyvore.asp


V konceptu Polyvore se dají také nalézt znaky transmediálního vyprávění. Narážím již na zmíněné koláže věnující se celebritám a pop kulturním postavám. Uživatelé si vypůjčují postavy z jiných mediálních vyprávění a používají je jako nástroje pro tvorbu svých obrazových kreativních děl. Polyvore na tento trend zareagovalo a nyní obsahuje i rubriku s názvem Celebrity Styles.

Příklad z Dress like your favourite celebrity

V budoucnosti Polyvore plánuje prodávat informace o zákatnických preferencích, které získává. Potenciálně tak prodejce může informovat o tom, jaký typ zboží je v určité oblasti nejvíce žádaný.





1 comment:

  1. Moc zajímavé. Kolektivní vytváření "outfitů" je zjevně dobrý obchodní nápad, osobně jsem ovšem o Polyvore nevěděl. Zajímalo by mě, do jaké míry se Polyvore propojuje s blogy, které začínají být coby média o módě být nesmírně důležité (třeba The Sartorialist, z nějž se stal velmi prestižní plátek)...

    ReplyDelete