Wednesday, December 9, 2015

Od televize ke Twitteru: Jak se ambientní zprávy staly ambientní žurnalistikou


Článek Alfreda Hermidy pro M/C Journal (A Journal of Media and Culture), recenzovaný akademický časopis vycházející od roku 1998, pojednává o tzv. ambientních médiích. Hodnotí v něm již proběhlé výzkumy na toto téma. Pro lepší pochopení článku si musíme nejprve vysvětlit, co to vlastně ambientní média jsou. Zjednodušeně bychom mohli mluvit o alternativních médiích:  [1]

Často se s tímto výrazem setkáváme v souvislosti s marketingem. Tzv. ambient marketing je formou guerilla marketingu a představuje alternativní nosiče reklamy, které se vyznačují používáním jiných než standartních formátů či velikostí a výskytem na neobvyklých místech. Dalším znakem je jejich originalita, používání prvků humoru, překvapení, zábavy a co zejména, snahou o zapojení spotřebitele interaktivním způsobem přímo do obsahu komerční komunikace. 

Podnětem k jeho vzniku v 90. letech minulého století ve Velké Británii byl zejména klesající účinek klasických reklam a tradičních nadlinkových médií a snaha o snadný zisk bezplatného PR. Termín „ambientní média“ pak začal být používán zejména v souvislosti s reklamní agenturou Concord, která v roce 1995 začala tímto stylem označovat formy netradiční venkovní reklamy, jejíž forma se začala rychle rozrůstat. [2]

Alfred Hermida je mnohokrát oceněný průkopník v oblasti zpravodajství a digitálních médií a pedagog žurnalistiky. Stojí v čele výzkumu sociálních médií, nových digitálních způsobů vyjadřování a zapojování publika na Škole žurnalistiky v rámci University of Columbia ve Vancouveru.

Jeho nová kniha: „Řekni všem: Proč příběhy, které sdílíme, tvoří to, co víme a proč na tom záleží“, vydaná nakladatelstvím Doubleday Kanada v říjnu 2014, byla uznána nejlepší knihou související s podnikáním v Kanadě pro rok 2015. Je také spoluautorem knihy Participativní žurnalistika: Ochrana otevřených bran v on-line zpravodajství vydané v roce 2011.

V letech 2010, 2011 a 2012 byl jmenován vedoucím pracovníkem IBM CAS výzkumné fakulty, v roce 2011 vyhrál UBC prezidentskou cenu pro Vzdělávání veřejnosti prostřednictvím médií, v roce 2010 získal Cenu kanadského online publikování pro nejlepší blog psaný pro Reportr.net a mnoho dalších ocenění.

V roce 1997 byl zakládajícím redaktorem zpravodajství BBC a získal cenu BAFTA za nejlepší zpravodajský web čtyři roky po sobě. Dále psal také pro The Globe and Mail, The Wall Street Journal, The Times of London, The Guardian a NPR. Díky svému výzkumu v UBC a jeho dřívější práce pro BBC si vybudoval mezinárodní reputaci jako odborník na nová média. Jeho výzkumné zájmy zahrnují participativní žurnalistiku, sociální média a vznikající žánry digitální žurnalistiky. [3]

Autor ve svém článku zmiňuje hned několik výzkumů a názorů dalších osobností z mediální sféry na téma ambientních médií. Chce upozornit na změny toku mediálních obsahů, které se v současné době dějí a jichž si nevšímá on sám.

Jako prvního zmiňuje mediálního odborníka Clay Shirkyho, který uvedl ničivé zemětřesení v Číně v květnu 2008 jako jeden z příkladů těchto změn. Zprávy o zemětřesení totiž nejprve nepřišly od těch tradičních sdělovacích prostředků, nýbrž od samotných místních obyvatel, kteří je šířili buď prostřednictvím největší sociální sítě v Číně QQ nebo na Twitteru. Už tehdy se ale nejednalo o ojedinělý případ. Stalo se jakousi samozřejmostí, že lidé se aktivně začali podílet na procesu shromažďování, tvoření a šíření zpráv a informací.

Právě Twitter autor vidí jako klíčové médium pro šíření novinek a informací o určitých důležitých událostech a podílí se tak dle něj velkou měrou na vytváření něčeho, co odborníci označují za „ambientní žurnalistiku“. Umožňuje velkému počtu uživatelů, aby současně komunikovali v reálném čase a to na základě asymetrického vztahu přátel a sledovatelů.

Novinky všude kolem

Pojem „ambietní“ byl použit pro popis dnešní mediální krajiny. Hargreaves a Thomas ve své studii došli k závěru, že zprávy jsou všude okolo stejně tak jako vzduch, který dýcháme. Je tak možné v jednom okamžiku, během naší každodenní činnosti, zjišťovat, co se děje třeba na druhém konci světa. 

Autor to připodobňuje roku 2001, kdy Anna McCarthy ve své knize Ambient television mluvila o tzv. „všudypřítomné televizi“, která se z našich obýváků dostala ven – od televizí na veřejných prostranstvích až po čekárnu u lékaře nebo bar. Výzkum Pew Internetu v roce 2010 shledal, že zprávy v digitální éře se staly taktéž všudypřítomnými – už jen tím, že příjemci k nim mají přístup na nesčetně mnoho zařízeních.

Původně byly zprávy podávány jako sdělení „od jednoho k mnoha“, kdy se očekávalo, že členové publika jsou jen jakési „prázdné nádrže“, které mají být naplňovány zprávami. Neočekával se jejich iniciativní přístup k dekódování, či dokonce reakce na obsahy. To se však během posledního desetiletí značně změnilo a došlo k mnohem větší participaci mediálního prostředí.

Zprávy jako sociální zkušenost

Posun od éry vysílacích médií k éře digitálních médií zásadně změnil tok informací a také vztah mezi publikem a novináři jako takový. Digitální komunikační technologie „od mnoha k mnohým“ v podstatě převedly prostředky pro výrobu i šíření mediální produkce také na stranu veřejnosti, což naprosto kontrastuje s předchozími představami pasivního mediálního diváctví. 

Podle Henryho Jenkinse již není možné mluvit o producentech médií a jejich konzumentech jako o zastáncích nějakých zvláštních, odlišných rolí, ale jako o účastnících, kteří na sebe vzájemně působí a tento vztah se řídí novým souborem pravidel, kterému nikdo z nás vlastně ještě ani pořádně neporozuměl.

Axel Bruns pro to použil termín „produsage“, kterým označil smazávající se hranici mezi producenty a konzumenty médií a Jay Rosen mluví o „lidech, kteří byli dříve známi jako publikum“. Pro někoho tímto vzniká úplně nový model žurnalistiky, jež bývá označován žurnalistikou participativní. Vyvolává to však otázku, jak vlastně v současné době lze definovat novináře a žurnalistiku jako takovou.

Ve studii z března 2010, která se zabývala novinkami v návycích v USA na tzv. Pew Internetu (projekt Pew výzkumného centra), bylo zjištěno, že 37% uživatelů této sítě se aktivně podílelo na vytváření, komentování nebo šíření zpráv, což jasně ukazuje proměnu jednosměrného, asymetrického modelu komunikace mezi novináři a diváky směrem k více participativnímu a kolektivnímu systému, který vyžaduje přehodnocení konceptu ambientních zpráv.

Distribuovaná konverzace

Ambientní žurnalistika bere v úvahu, že se i příjemci mohou stát součástí zpravodajského procesu. Ač každý z nich produkuje pouze malý kousek obsahu, společně to může být považováno právě za další druh žurnalistiky. Tzv. mikro-blogování je novou technologií, jež umožňuje v reálném čase milionu uživatelů, aby společně komunikovali, sdíleli a diskutovali o událostech.

Právě Twitter je jednou z nejpopulárnějších mikro-blogových platforem a svědčí o tom statistiky, kdy jeho prostřednictvím bylo do února 2010 průměrně odesláno až 50 milionů zpráv denně. Přitom k tomu stačí krátké zprávy, ne delší než 140 znaků – tzv. „tweety“. Svým způsobem se toto podobá instant messagingu, ovšem s tím rozdílem, že na Twitteru lze zprávy archivovat a zpětně vyhledávat. Navíc umožňuje tvorbu jakési struktury pomocí hashtagů, které sdružují jednotlivé příspěvky dle témat a umožňují tak také jejich analýzu jako celku.  Důvěryhodnost zdroje se pak dá ověřit pomocí tzv. sociálních grafů.

Twitter jako nástroj ambientní žurnalistiky

Hodnota Twiterru jako takového podle autora nezávisí na jednotlivých pramenech informací, ale spíše na kombinovaném efektu komunikace – dovnitř i ven. Vše, co se objeví na Twitteru samozřejmě není automaticky žurnalistickým obsahem. 

Existují zprávy, které mají dopad pouze pro konkrétního jedince a okruh jeho přátel, ale také ty, které uveřejňují buď profesionální novináři, samotné instituce nebo veřejně známí lidé a jež se týkají velkého počtu lidí. Ty se pak lavinově pomocí sdílení šíří mezi velký okruh lidí. Jako příklad, kdy se Twitter stal platformou pro novináře, uvádí autor následující události: americké prezidentské volby 2008, útoky v Bombaji v listopadu 2008 a hávarii letu US Airways v lednu 2009.

Otázka, která je často v souvislosti s Twitterem řešena, je, jakým způsobem tweety organizovat či vybírat, aby měly potřebnou vypovídající hodnotu. Např. v červnu roku 2009 u příležitosti voleb v Íránu a jejich sporných výsledků bylo napsáno 221 774 tweetů za hodinu, což je příliš mnoho dat na to, aby přinesly nějaký smysl. Toto informační přetížení někteří trefně nazvali „hledání jehly ve stohu tweetů“. Někteří výzkumníci však již tehdy pracovali na tom, aby se s tímto problémem vyrovnali. 

Příkladem snahy o takové „třídění“ je služba TwitterStand, kterou vytvořila skupina výzkumníků z University of Maryland nebo práce výzkumníků Amerického geologického průzkumu (USGS), který se snaží využít sociálních médií jako technologie, jak co nejrychleji získat informace o nedávných zemětřeseních – tzv. Twitter Earthquake Detector. Shromažďují tak data v reálném čase a jsou schopni si je filtrovat podle místa, času a klíčových slov. Domnívají se, že tak pomocí neoficiálních informací od občanů získají informace mnohem dříve, než kdyby spoléhali na oficiální zdroje.

Závěrem

Článek vyšel už v roce 2010, kdy ještě zmiňované fenomény nebyly natolik rozšířené jako teď, ale je vidět, že už tehdy se o nich vědělo a byly zkoumány. V současné době však získávají stále více na významu a míra produsage – tedy hranice mezi producenty mediálních obsahů a publikem je stále tenčí a tenčí. 

Ovlivnilo to obrovskou měrou i zpravodajství. Stejně tak jako ambient marketing zjistil, že účinky klasických reklam již klesají, současné zpravodajství zjišťuje, že klasické novinové či televizní zpravodajství také ztrácí (nebo spíše již ztratilo) svou vedoucí roli. Vlastně došlo k jakési záměně – původně ambietní žurnalistika se stala tou hlavní, zatímco dříve „klasické“ druhy médií jsou v současné době spíše těmi doplňkovými.

Tomu se přizpůsobily jak světové, tak i české zpravodajské servery, ale i mnohé osobnosti z oblasti politiky a dalších sfér. Změnu to tedy samozřejmě znamenalo také pro diváky a konzumenty těchto mediálních obsahů, kteří často pro aktuální informace navštíví nejprve právě některou ze sociálních sítí, např. Twitter. O tomto fenoménu nedávno vydala článek i Česká televize a trefně popsala na příkladu českého premiéra Bohuslava Sobotky aktuální situaci: 

Český premiér tak potvrdil to, co už se nějaký čas děje – z Twitteru se stává oficiální informační kanál, který nemá co do rychlosti konkurenci. Tweety už se také staly běžnou součástí zpravodajství, a to nejen toho internetového. Novináři mohou díky tweetujícím politikům informovat své čtenáře nebo diváky o průběhu jednání v podstatě v reálném čase. Nemusejí čekat, až se dveře jednací místnosti otevřou a politici se postaví za mikrofony.“[4]



[1] Ambient(ní) média. Mediální slovník Media Guru [online]. 2015 [cit. 2015-12-02]. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/medialni-slovnik/ambient-ni-media/
[2] JURÁŠKOVÁ, Olga a Pavel HORŇÁK. Velký slovník marketingových komunikací. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 271 s. ISBN 978-80-247-4354-7.
[3] Bio. Alfred Hermida web [online]. 2015 [cit. 2015-12-02]. Dostupné z: http://alfredhermida.com/
[4] Za zavřené dveře můžou politici a… Twitter. Web České televize[online]. 2015 [cit. 2015-12-02]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/media/1614672-za-zavrene-dvere-muzou-politici-atwitter

No comments:

Post a Comment