V březnu 2015 byla na webové stránce firstmonday.org
zveřejněna studie Friend or faculty:
Social networking sites, dual relationships, and context collapse in higher
education. Studie se zabývá aktuální otázkou komunikace mezi členy
akademické obce na sociálních sítích.
Studenti s fakultou vždy přicházeli do
styku na kampusu i mimo něj. Sociální sítě jako Facebook přispívají
k tomu, že mizí hranice mezi profesory a studenti. Při těchto
komunikačních procesech samozřejmě platí stejná pravidla jako na univerzitě,
mezi učiteli a žáky zůstávají jisté rozdíly. Cílem této studie je podat
kritický obraz na tento dvojí vztah a vývoj používání sociálních sítí na
univerzitním stupni výuky.
Facebook a další sociální sítě jsou hluboce
zakořeněny v moderní kultuře. Růst je evidentní i v univerzitním
vzdělávání, a to co se týče osobní komunikace a tak i jako podpora při výuce.
Přestože je sociálních sítí spousta, Facebook stále hraje největší roli – po
Googlu je to druhá nejnavštěvovanější stránka na světě, v Americe ho má
téměř padesát procent jeho obyvatel. Přibližně 96% studentů ho používá každý
den.
Vedle komunikace, která probíhá na stejné
úrovni jako by probíhala např. během konzultačních hodin, zde hraje roli i
komunikace na úrovni nestudijní části univerzitního života.
Jako velkou nevýhodu sociálních sítí vidí
autoři fakt, že to, co se na ně napíše, má trvalou hodnotu. Zatímco rozhovory
v restauraci tam začínají i končí, pokud napíšete nějakou zprávu do chatu
nebo zveřejníte status, zůstává. Přestože můžete zpětně některé příspěvky
smazat, na webu zůstávají.
Rozsah a cíle
Co se vlastně od takového typu komunikace
očekává? Zachování jistých komunikačních standardů a jisté zdvořilosti. Členové
vysokoškolských institucí by měli takovým pravidlům rozumět. Proto, aby
poznali, kdy komunikace překračuje mezi a škodí tak nejen pověsti jejich osob,
studentů i instituce jako takové. Je ovšem přirozené, že se komunikace naživo a
přes počítač liší. Vzniká tak duální vztah.
Duální vztahy
Duální vztah bývá nejčastěji definován jako
vztah, kdy se „profesionál snaží hrát dvě nebo více odlišných rolí.“
V kontextu vzdělávání to znamená, že student a učitel mají odlišnou roli
než tu klasickou. Učitel ve vyšším vzdělávání je nejen tím, kdo vzdělává, ale
může být také zaměstnavatel. Tyto duální vztahy se týkají zejména studentů
v doktorském programu.
Sociální sítě a univerzitní výuka
Výzkumy z let 2009 a 2010 se
zaměřovaly především na stav fakulty a jejích studentů. Výzkumy zároveň
ukázaly, že díky užívání těchto sítí vzrostla důvěra mezi studenty a fakultou.
Studenti označili sociální sítě jako nástroj socializace. Také sociologové se
připojili k názoru, že vztahy na Facebooku mezi členy fakulty a studenty
měly pozitivní dopad – atmosféra při výuce se zlepšila a studenti se i při
výuce snaží být aktivnější.
Když byla učitelům položena otázka o tom,
jaký mají názor na přidávání svých studentů do přátel, většina z nich se
vyjádřila kladně s tím, že si přidávají studenty, se kterými jsou
v bližším kontaktu včetně jejich absolventů.
Dle analýzy Maleskyho a Peterse ale téměř
40% profilů studentů nesplňuje požadavky, které by měly mít profily hodné
studentů vysoké školy.
Duální vztahy v digitálních médiích
Tradiční sociální konvence se při
komunikaci přes sociální sítě mění. Konverzace, které byly dříve vedeny na
akademické půdě jsou nyní jiné. Zanechávají za sebou digitální stopu a dávají
tak možnost do těchto komunikací i těm, pro které nebyly primárně určeny.
Dále také bylo dokázáno, že čím větší
respekt z vlivu Facebooku vyučující mají, tím více se snaží na sociálních
sítí prezentovat sebe v co nejlepším světle.
Závěr
Doby, kdy univerzity kontrolovaly
komunikace a informace, jsou pryč. Zmizely hranice mezi osobním a pracovním
životem, formálním a neformálním vzděláváním a přijímáním a dáváním informací.
Zdroje
M. DiVall and J. Kirwin, 2012. “Using Facebook to facilitate
course-related discussion between students and faculty members,” American Journal of Pharmaceutical
Education, volume 76, number 2, at http://www.ajpe.org/doi/abs/10.5688/ajpe76232, accessed
26 February 2015.
doi: http://dx.doi.org/10.5688/ajpe76232, accessed 26 February 2015.
doi: http://dx.doi.org/10.5688/ajpe76232, accessed 26 February 2015.
S. Ei and A. Bowen, 2002. “College students’ perceptions of
student-instructor relationships,”Ethics & Behavior, volume 12,
number 2, pp. 177–190.
doi: http://dx.doi.org/10.1207/S15327019EB1202_5, accessed 26 February 2015.
doi: http://dx.doi.org/10.1207/S15327019EB1202_5, accessed 26 February 2015.
European Commission, 2014. “Factsheet on the ‘Right to be
Forgotten’ ruling (C-131/12),” athttp://ec.europa.eu/justice/data-protection/files/factsheets/factsheet_data_protection_en.pdf,
accessed 26 February 2015.
No comments:
Post a Comment