Friday, December 25, 2015

Jak probíhá komunikace mezi členy akademické obce na sociálních sítích?

V březnu 2015 byla na webové stránce firstmonday.org zveřejněna studie Friend or faculty: Social networking sites, dual relationships, and context collapse in higher education. Studie se zabývá aktuální otázkou komunikace mezi členy akademické obce na sociálních sítích.
Studenti s fakultou vždy přicházeli do styku na kampusu i mimo něj. Sociální sítě jako Facebook přispívají k tomu, že mizí hranice mezi profesory a studenti. Při těchto komunikačních procesech samozřejmě platí stejná pravidla jako na univerzitě, mezi učiteli a žáky zůstávají jisté rozdíly. Cílem této studie je podat kritický obraz na tento dvojí vztah a vývoj používání sociálních sítí na univerzitním stupni výuky.
Facebook a další sociální sítě jsou hluboce zakořeněny v moderní kultuře. Růst je evidentní i v univerzitním vzdělávání, a to co se týče osobní komunikace a tak i jako podpora při výuce. Přestože je sociálních sítí spousta, Facebook stále hraje největší roli – po Googlu je to druhá nejnavštěvovanější stránka na světě, v Americe ho má téměř padesát procent jeho obyvatel. Přibližně 96% studentů ho používá každý den.
Vedle komunikace, která probíhá na stejné úrovni jako by probíhala např. během konzultačních hodin, zde hraje roli i komunikace na úrovni nestudijní části univerzitního života.
Jako velkou nevýhodu sociálních sítí vidí autoři fakt, že to, co se na ně napíše, má trvalou hodnotu. Zatímco rozhovory v restauraci tam začínají i končí, pokud napíšete nějakou zprávu do chatu nebo zveřejníte status, zůstává. Přestože můžete zpětně některé příspěvky smazat, na webu zůstávají.


Rozsah a cíle
Co se vlastně od takového typu komunikace očekává? Zachování jistých komunikačních standardů a jisté zdvořilosti. Členové vysokoškolských institucí by měli takovým pravidlům rozumět. Proto, aby poznali, kdy komunikace překračuje mezi a škodí tak nejen pověsti jejich osob, studentů i instituce jako takové. Je ovšem přirozené, že se komunikace naživo a přes počítač liší. Vzniká tak duální vztah.

Duální vztahy
Duální vztah bývá nejčastěji definován jako vztah, kdy se „profesionál snaží hrát dvě nebo více odlišných rolí.“ V kontextu vzdělávání to znamená, že student a učitel mají odlišnou roli než tu klasickou. Učitel ve vyšším vzdělávání je nejen tím, kdo vzdělává, ale může být také zaměstnavatel. Tyto duální vztahy se týkají zejména studentů v doktorském programu.

Sociální sítě a univerzitní výuka
Výzkumy z let 2009 a 2010 se zaměřovaly především na stav fakulty a jejích studentů. Výzkumy zároveň ukázaly, že díky užívání těchto sítí vzrostla důvěra mezi studenty a fakultou. Studenti označili sociální sítě jako nástroj socializace. Také sociologové se připojili k názoru, že vztahy na Facebooku mezi členy fakulty a studenty měly pozitivní dopad – atmosféra při výuce se zlepšila a studenti se i při výuce snaží být aktivnější.
Když byla učitelům položena otázka o tom, jaký mají názor na přidávání svých studentů do přátel, většina z nich se vyjádřila kladně s tím, že si přidávají studenty, se kterými jsou v bližším kontaktu včetně jejich absolventů.
Dle analýzy Maleskyho a Peterse ale téměř 40% profilů studentů nesplňuje požadavky, které by měly mít profily hodné studentů vysoké školy.

Duální vztahy v digitálních médiích
Tradiční sociální konvence se při komunikaci přes sociální sítě mění. Konverzace, které byly dříve vedeny na akademické půdě jsou nyní jiné. Zanechávají za sebou digitální stopu a dávají tak možnost do těchto komunikací i těm, pro které nebyly primárně určeny.
Dále také bylo dokázáno, že čím větší respekt z vlivu Facebooku vyučující mají, tím více se snaží na sociálních sítí prezentovat sebe v co nejlepším světle.

Závěr
Doby, kdy univerzity kontrolovaly komunikace a informace, jsou pryč. Zmizely hranice mezi osobním a pracovním životem, formálním a neformálním vzděláváním a přijímáním a dáváním informací.

 
Zdroje
M. DiVall and J. Kirwin, 2012. “Using Facebook to facilitate course-related discussion between students and faculty members,” American Journal of Pharmaceutical Education, volume 76, number 2, at http://www.ajpe.org/doi/abs/10.5688/ajpe76232, accessed 26 February 2015.
doi: http://dx.doi.org/10.5688/ajpe76232, accessed 26 February 2015.
S. Ei and A. Bowen, 2002. “College students’ perceptions of student-instructor relationships,”Ethics & Behavior, volume 12, number 2, pp. 177–190.
doi: http://dx.doi.org/10.1207/S15327019EB1202_5, accessed 26 February 2015.
European Commission, 2014. “Factsheet on the ‘Right to be Forgotten’ ruling (C-131/12),” athttp://ec.europa.eu/justice/data-protection/files/factsheets/factsheet_data_protection_en.pdf, accessed 26 February 2015.




No comments:

Post a Comment