Tablety a sledování tradičního
televizního vysílání (TV): Nahrazuje iPad televizi?
Autoři
článku Tablet computers and traditional
television (TV) viewing: Is the iPad replacing TV? Clark F. Greer a Douglas
A. Ferguson se rozhodli provést výzkum ohledně sledování televizního vysílání
na tabletech, konkrétně na iPadech od firmy Apple. Jejich cílem bylo zjistit,
zda stále se rozšiřující móda vlastnění tabletu způsobuje, že nahrazují
sledování tradičního televizního vysílání. Přesto, že byl výzkum proveden již
v polovině roku 2011, byly jeho výsledky poprvé publikovány
v červenci 2014. V květnu 2015 vyšel článek v časopise Convergence: The International Journal of
Research into New Media Technologies.
Slovo k autorům
Oba
autoři jsou profesory na amerických univerzitách, kteří se zabývají vlivem
nových médií na média tradiční. Clark F. Greer je profesorem na Liberty
University v Lynchburgu a specializuje se především na používání nových
médii ve vztahu k televizi a rádiu. Douglas A. Ferguson je profesorem na
College of Charleston v Jižní Karolíně a jeho výzkum i výuka se specializuje
na vliv sociálních médií (sociálních sítí) na média tradiční.
Téma a cíle
Chytré
telefony a tablety můžeme vidět v rukách našich spolužáků, kolegů, ale
také kolemjdoucích či cestujících v hromadné dopravě stále častěji – staly
se nedílnou součástí našeho běžného života. Za zlomový rok v tom vývoji
můžeme považovat rok 2010, kdy firma Apple uvedla v lednu na trh první
z řady tabletů iPad. Právě tato událost se stala řekněme prvním impulzem
k vytvoření výzkumu, kterým se tento článek zabývá. Dalším impulzem byla
velmi rychlá reakce známých televizních stanic (např. HBO či CNN), které
podobně jako klasické tištěné noviny vytvořily aplikace pro chytré telefony a
tablety, díky kterým je možné tyto stanice sledovat právě na iPadech (či
tabletech všeho druhu).
Autoři
výzkumu se v úvodu článku krátce věnují několika jiným studiím, které byly
provedeny především v posledních dvaceti letech a jejichž téma alespoň
nějak souvisí s tématem jejich vlastního výzkumu. Některé z výsledků
v závěru článku porovnávají. Můžeme říci, že většina zmíněných výzkumů se
shoduje na tom, že média se v zásadě nenahrazují, ale jen je používáme
častěji a někdy také zároveň v jednom čase. Jako příklad za všechny můžeme
uvést jednu z Nielsen studies, která došla k závěru, že 30 % respondentů
používá iPad při sledování televize.
Hlavním
cílem výzkumu bylo odpovědět na 5 základních otázek:
2. 2.1 Mají uživatelé iPadů repertoár programů, které
sledují? Souvisí to se spokojeností sledování TV na iPadu?
2.2
Jaký je vztah
mezi demografií, repertoárem programů a časem stráveným sledováním TV na iPadu?
3. Jaký je vztah mezi afinitou k iPadu a časem
stráveným sledováním TV na tomto zdroji?
4. Existuje vztah mezi motivem uživatele,
technologickými zkušenostmi a dobou strávenou sledováním TV na iPadu?
5. Jaký je vztah mezi časem stráveným sledováním TV na
iPadu, na klasickém televizním přijímači a na počítači?
Metody
Jak
bylo již zmíněno, tak samotný výzkum proběhl v roce 2011, konkrétně
v srpnu a září. Autoři se rozhodli distribuovat dotazníky několika možnými
způsoby, jako bylo zasílání na emaily, zveřejňování na sociálních sítích atd.
V úvodu dotazníku byly dvě nejdůležitější otázky, které bychom mohli
krátce formulovat jako „Používáte iPad?“ a „Pokud ano, používáte iPad ke
sledování televize?“. Vzhledem k tomu, že tyto otázky značně zúžily počet možných
respondentů, tak se nakonec výzkumu účastnilo pouze 87 odpovídajících,
z toho 29 mužů a 58 žen. Respondenti se pohybovali ve věku od 18 do 84
let, důležité je však zmínit, že 53 odpovídajících bylo ve věku 18 až 22 let.
Co se týče vzdělání, tak více jak polovina zúčastněných dosáhla alespoň
„college degree“.
Respondenti
museli zodpovědět otázky, které se týkaly doby, kterou denně stráví sledováním
TV, používáním iPadu a používáním počítače. Na stupnici od 1 do 5 museli
zhodnotit své zkušenosti s prací s iPadem. Ze čtyř možností museli
vybrat, kde nejvíce sledují TV na iPadu – doma, ve škole, v práci či při
přesouvání (v autobuse atd.). Jednoznačně vyhrála možnost „doma“. Museli také
vybrat, v kterých časových úsecích dne TV na iPadu sledují nejčastěji. Účastníci
museli zhodnotit, jak jsou s iPadem jako se zařízením spokojeni a zda jsou
spokojeni s možností sledovat na něm televizní vysílání. Z několika
kategorií museli zvolit, co na iPadu nejčastěji sledují. Nejčastěji byla
zvolena kategorie „filmy“. Dále mohli vypsat konkrétní pořady, které na iPadu
sledují. Prakticky žádné pořady se u oslovených neshodovaly. Následovala otázka
přes jaký program či aplikaci si pořady na iPadu pouštějí, kde vyhrála aplikace
Netflix. V závěru dotazníku
museli odpovídající vybrat na stupnici od 1 do 5, jak souhlasí či nesouhlasí
s danými tvrzeními.
Výsledky
Co
se týče první otázky, na kterou měl daný výzkum odpovědět, bylo zjištěno, že
ani věk, ani vzdělání nemají na sledování televizního vysílání na iPadu zásadní
vliv. Na základě vyplněných dotazníků můžeme však říci, že TV vysílaní na iPadu
více využívají muži. Odpovědí na druhou otázku může být, že nejčastěji volenou
kategorií, co se sledování týče, byla kategorie „filmy“. Mezi repertoárem,
demografií a časem stráveným sledováním vysílání na iPadu nemůžeme pozorovat
žádné statistické ukazatele. Žádný zásadní vztah nebyl pozorován ani mezi
uživatelskou motivací, technologickými zkušenostmi a dobou strávenou sledováním
TV na iPadu. Co se týče poslední otázky, je možné pozorovat pozitivní korelaci
mezi časem stráveným sledováním TV na iPadu a na klasickém televizním
přijímači.
Sami
autoři na závěr článku připouštějí, že výsledky výzkumu nemohou být považovány
za generalizovatelné. Výzkumu se účastnilo velmi málo lidí, což autory zaráží
díky tomu, jak byl dotazník distribuován. Problémem výzkumu mohla být také jeho
délka. Zmíněných 87 respondentů je konečný počet dokončených dotazníků.
Výzkumníkům se dostaly do ruky i dotazníky nedokončené.
Závěrem krátká kritika
Na
závěr si dovolím malou kritiku. Ve výzkumu mi chyběla informace, zda dotazovaní
mají či nemají doma televizi. Jako studentce, který ví, že většina jejich
vrstevníků klasický televizní přijímač nevlastní, mi tato informace ve výzkumu
scházela. Za další důležitou informaci považuji, zda výzkum zajímalo pouze
placené vysílání (pomocí oficiálních TV aplikací atd.) nebo i pořady dostupné
přes internet zadarmo. Za další problém považuji to, že výzkum byl proveden
brzy po uvedení iPadu na trh. Předpokládám, že stejný výzkum provedený
v dnešních dnech by přinesl jiné výsledky a jistě by bylo snazší najít
dostatek respondentů.
Co
se týče relevance výzkumu pro prostředí České republiky, tak to nejsem schopná
odborně posoudit. Výsledky obdobného výzkumu provedeného v ČR by mě ale
upřímně zajímaly.
No comments:
Post a Comment