Wednesday, December 16, 2015

Tablety a sledování tradičního televizního vysílání (TV): Nahrazuje iPad televizi?

Autoři článku Tablet computers and traditional television (TV) viewing: Is the iPad replacing TV? Clark F. Greer a Douglas A. Ferguson se rozhodli provést výzkum ohledně sledování televizního vysílání na tabletech, konkrétně na iPadech od firmy Apple. Jejich cílem bylo zjistit, zda stále se rozšiřující móda vlastnění tabletu způsobuje, že nahrazují sledování tradičního televizního vysílání. Přesto, že byl výzkum proveden již v polovině roku 2011, byly jeho výsledky poprvé publikovány v červenci 2014. V květnu 2015 vyšel článek v časopise Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies.

Slovo k autorům
Oba autoři jsou profesory na amerických univerzitách, kteří se zabývají vlivem nových médií na média tradiční. Clark F. Greer je profesorem na Liberty University v Lynchburgu a specializuje se především na používání nových médii ve vztahu k televizi a rádiu. Douglas A. Ferguson je profesorem na College of Charleston v Jižní Karolíně a jeho výzkum i výuka se specializuje na vliv sociálních médií (sociálních sítí) na média tradiční.

Téma a cíle
Chytré telefony a tablety můžeme vidět v rukách našich spolužáků, kolegů, ale také kolemjdoucích či cestujících v hromadné dopravě stále častěji – staly se nedílnou součástí našeho běžného života. Za zlomový rok v tom vývoji můžeme považovat rok 2010, kdy firma Apple uvedla v lednu na trh první z řady tabletů iPad. Právě tato událost se stala řekněme prvním impulzem k vytvoření výzkumu, kterým se tento článek zabývá. Dalším impulzem byla velmi rychlá reakce známých televizních stanic (např. HBO či CNN), které podobně jako klasické tištěné noviny vytvořily aplikace pro chytré telefony a tablety, díky kterým je možné tyto stanice sledovat právě na iPadech (či tabletech všeho druhu).

Autoři výzkumu se v úvodu článku krátce věnují několika jiným studiím, které byly provedeny především v posledních dvaceti letech a jejichž téma alespoň nějak souvisí s tématem jejich vlastního výzkumu. Některé z výsledků v závěru článku porovnávají. Můžeme říci, že většina zmíněných výzkumů se shoduje na tom, že média se v zásadě nenahrazují, ale jen je používáme častěji a někdy také zároveň v jednom čase. Jako příklad za všechny můžeme uvést jednu z Nielsen studies, která došla k závěru, že 30 % respondentů používá iPad při sledování televize.

Hlavním cílem výzkumu bylo odpovědět na 5 základních otázek:
1. Jaký je vztah mezi demografickým zázemím uživatele a sledováním TV na iPadu?
2. 2.1 Mají uživatelé iPadů repertoár programů, které sledují? Souvisí to se spokojeností sledování TV na iPadu?
    2.2     Jaký je vztah mezi demografií, repertoárem programů a časem stráveným sledováním TV na iPadu?
3. Jaký je vztah mezi afinitou k iPadu a časem stráveným sledováním TV na tomto zdroji?
4. Existuje vztah mezi motivem uživatele, technologickými zkušenostmi a dobou strávenou sledováním TV na iPadu?
5. Jaký je vztah mezi časem stráveným sledováním TV na iPadu, na klasickém televizním přijímači a na počítači?


Metody
Jak bylo již zmíněno, tak samotný výzkum proběhl v roce 2011, konkrétně v srpnu a září. Autoři se rozhodli distribuovat dotazníky několika možnými způsoby, jako bylo zasílání na emaily, zveřejňování na sociálních sítích atd. V úvodu dotazníku byly dvě nejdůležitější otázky, které bychom mohli krátce formulovat jako „Používáte iPad?“ a „Pokud ano, používáte iPad ke sledování televize?“. Vzhledem k tomu, že tyto otázky značně zúžily počet možných respondentů, tak se nakonec výzkumu účastnilo pouze 87 odpovídajících, z toho 29 mužů a 58 žen. Respondenti se pohybovali ve věku od 18 do 84 let, důležité je však zmínit, že 53 odpovídajících bylo ve věku 18 až 22 let. Co se týče vzdělání, tak více jak polovina zúčastněných dosáhla alespoň „college degree“.

Respondenti museli zodpovědět otázky, které se týkaly doby, kterou denně stráví sledováním TV, používáním iPadu a používáním počítače. Na stupnici od 1 do 5 museli zhodnotit své zkušenosti s prací s iPadem. Ze čtyř možností museli vybrat, kde nejvíce sledují TV na iPadu – doma, ve škole, v práci či při přesouvání (v autobuse atd.). Jednoznačně vyhrála možnost „doma“. Museli také vybrat, v kterých časových úsecích dne TV na iPadu sledují nejčastěji. Účastníci museli zhodnotit, jak jsou s iPadem jako se zařízením spokojeni a zda jsou spokojeni s možností sledovat na něm televizní vysílání. Z několika kategorií museli zvolit, co na iPadu nejčastěji sledují. Nejčastěji byla zvolena kategorie „filmy“. Dále mohli vypsat konkrétní pořady, které na iPadu sledují. Prakticky žádné pořady se u oslovených neshodovaly. Následovala otázka přes jaký program či aplikaci si pořady na iPadu pouštějí, kde vyhrála aplikace Netflix. V závěru dotazníku museli odpovídající vybrat na stupnici od 1 do 5, jak souhlasí či nesouhlasí s danými tvrzeními.

Výsledky
Co se týče první otázky, na kterou měl daný výzkum odpovědět, bylo zjištěno, že ani věk, ani vzdělání nemají na sledování televizního vysílání na iPadu zásadní vliv. Na základě vyplněných dotazníků můžeme však říci, že TV vysílaní na iPadu více využívají muži. Odpovědí na druhou otázku může být, že nejčastěji volenou kategorií, co se sledování týče, byla kategorie „filmy“. Mezi repertoárem, demografií a časem stráveným sledováním vysílání na iPadu nemůžeme pozorovat žádné statistické ukazatele. Žádný zásadní vztah nebyl pozorován ani mezi uživatelskou motivací, technologickými zkušenostmi a dobou strávenou sledováním TV na iPadu. Co se týče poslední otázky, je možné pozorovat pozitivní korelaci mezi časem stráveným sledováním TV na iPadu a na klasickém televizním přijímači.

Sami autoři na závěr článku připouštějí, že výsledky výzkumu nemohou být považovány za generalizovatelné. Výzkumu se účastnilo velmi málo lidí, což autory zaráží díky tomu, jak byl dotazník distribuován. Problémem výzkumu mohla být také jeho délka. Zmíněných 87 respondentů je konečný počet dokončených dotazníků. Výzkumníkům se dostaly do ruky i dotazníky nedokončené.

Závěrem krátká kritika
Na závěr si dovolím malou kritiku. Ve výzkumu mi chyběla informace, zda dotazovaní mají či nemají doma televizi. Jako studentce, který ví, že většina jejich vrstevníků klasický televizní přijímač nevlastní, mi tato informace ve výzkumu scházela. Za další důležitou informaci považuji, zda výzkum zajímalo pouze placené vysílání (pomocí oficiálních TV aplikací atd.) nebo i pořady dostupné přes internet zadarmo. Za další problém považuji to, že výzkum byl proveden brzy po uvedení iPadu na trh. Předpokládám, že stejný výzkum provedený v dnešních dnech by přinesl jiné výsledky a jistě by bylo snazší najít dostatek respondentů.


Co se týče relevance výzkumu pro prostředí České republiky, tak to nejsem schopná odborně posoudit. Výsledky obdobného výzkumu provedeného v ČR by mě ale upřímně zajímaly. 

No comments:

Post a Comment