V současnosti se setkáváme s novými médii snad na
každém kroku. Jako jasný příklad můžeme jmenovat mobilní telefony. Velká řada
z nás již vlastní smartphone, který povýšil prostý prostředek ke
komunikaci kdekoli a kdykoli na malý počítač, jenž zvládne takřka cokoli. Každý
nový model nás překvapuje novými netušenými možnostmi malého přístroje. Tím
jsou nám umožněny stále nové a další způsoby používání mobilního telefonu. Není
proto divu, že se k tomuto přístroji obrací i pozornost výzkumníků.
Na studii zveřejněné v loňském roce s názvem „Mobile
phone distraction while studying“ se podílelo hned několik autorů. Jedním z nich je David Prabu, jehož hlavním výzkumným
zaměřením jsou komunikační technologie a zdraví. Tyto dva obory spojuje
například v projektování mobilní aplikace pro výsledky v oblasti
zdraví. Dále se zaobírá i multitaskingem, který je i předmětem zájmu již
zmiňované studie. Dále se realizace výzkumu účastnila i Kim Jung-Hyun. Vědkyně zabývající
se zejména bádáním v oblasti sociální identity, komunikačního chování
v prostředí virtuálních skupin či sociálních a psychologických dopadů
nových médií. Na vzniku studie participovali i Jared Brickman, Weina Ran a
Christine M. Curtis.
Samotná studie se tedy zabývá tím, jak mobilní telefony
(konkrétněji smartphony) ovlivňují náš každodenní život. Toto široké téma si
však autoři pro potřeby výzkumu zúžili. Zaměřili se na to, jaký vliv má tzv. multitasking a task switching na procesy učení.
Již v počátku článku tedy autoři upozorňují čtenáře na
různé pojmy, jež jsou podle nich ne vždy jasně ohraničeny a definovány. Zatímco
multitasking v jejich pojetí
zahrnuje činnost na dvou a více úkolech zároveň bez přerušení práce na jednom
z nich, u task switching je
brána v úvahu nutnost přepínání mezi jednotlivými činnostmi, a tudíž i
nutnost jednu z aktivit přerušit po dobu, kterou se věnujeme aktivitě
druhé. Přesto však jako zastřešující používají termín multitasking, stejně bude
užíván i zde.
Je patrné, že multitasking je součástí každodenního života.
Volné chvíle se snažíme vyplnit čtením, psaním, hraním her či dalšími
aktivitami. A smatphony, které nosíme neustále všude s sebou, k němu
přímo vybízejí. Často se však stává, že mobilní telefony nejsou využívány jen
ve volných chvilkách, ale jejich užívání se začíná protahovat i do času určeného
například práci nebo studiu. Právě na tento aspekt se rozhodli zaměřit autoři
výzkumu. Zabývají se tedy konkrétně tím, jak studenti přerušují chvíle určené
učení a dělání domácích úkolů jinými aktivitami. Daný výzkum se v tomto
ohledu zaměřil především na poslech hudby, psaní zpráv a aktivitu na sociálních
sítích.
Jak uvádí studie, dosavadní výzkumy v oblasti
multitaskingu ukazují, že studenti, kteří přerušují učení kvůli jiným
aktivitám, mají postupem času horší schopnost ignorovat okolní ruch, ke zpracování
informací dochází jen povrchově a mají celkově horší výsledky ve třídě. Není
tedy pochyb o tom, že mobil výrazně ovlivňuje proces učení, a autoři dokonce
hovoří o možnosti, kdy se multitasking rozvine až do silného návyku, kdy člověk
již není schopen žádné autoregulace. Pro výzkum zavádí pojem „mobile phone
interference in life“ (MPIL), který má reagovat právě na tento jev.
Ve studii jsou představeny tři modely, z jejichž
aspektů autoři při koncipování výzkumu vycházeli. Pro něj jsou důležité zejména
poznatky Limited capacity model,
který upozorňuje na fakt, že kognitivní schopnosti jedince jsou omezené a
přepínání mezi jednotlivými úlohami s sebou tudíž nese i zhoršení výsledku
učení. Dále je zmíněn Threaded cognition
model, jenž zdůrazňuje, že ke zpracování různých úloh slouží různé
prostředky. Přidává tím tedy různé úrovně zpracování. Posledním zmíněným je Motivated cognition model, s kterým
se zvýznamňuje motivace k multitaskingu.
Jako výzkumný vzorek posloužili vysokoškolští studenti
(nakonec 992 respondentů), kteří odpovídali na otázky týkající se způsobu,
jakým používají mobilní telefon během učení, stráveného času u jednotlivých
činností, kombinací, které realizují, a rozdělení pozornosti mezi jednotlivé
aktivity multitaskingu.
Při vyhodnocení výsledků výzkumu dospívají autoři
k závěru, že jak frekvence jednotlivých aktivit multitaskingu, tak
pozornost jim věnovaná úzce souvisí se MPIL. Důležitá je však relevance těchto
ukazatelů u jednotlivých činností. Zatímco u psaní zpráv a aktivity na sociálních
sítích jsou relevantní oba ukazatele, u poslechu hudby je to jen míra věnované
pozornosti. Již Limited capacity model
totiž upozorňuje na to, že hudba je studenty vnímána spíše jako doprovodný jev
a šum okolí, který jsou schopni odfiltrovat. Autoři této studie navíc dodávají,
že muzika při učení je nejčastější aktivitou provozovanou současně
s učením, ale zároveň aktivitou, vedle níž je nejvíce pozornosti věnované
samotnému učení. Hraje zde roli jiná motivace. Hudbu totiž studenti často
užívají jako prostředek přehlušení ostatních ruchů z okolí, zatímco
posílání zpráv a sociální sítě sytí touhu po sociální interakci. Je však také
nutno podotknout, že tyto dvě činnosti na rozdíl od poslechu hudby vyžadují
aktivní participaci, a tudíž vyžadují i větší míru pozornosti na úkor
pozornosti věnované primárnímu úkolu, tedy učení.
Zajímavým zjištěním je i fakt, že zkoumané subjekty udaly
takové časové údaje, u nichž při součtu dochází výzkumníci i k výsledku 39
hodin (včetně aktivit jako je spánek atd.). Toto „roztažení“ dne do více než 24
hodin plně odpovídá rysům multitaskingu. Dochází pak k jakési opozici
fyzického a psychologického času, který musí být i nadále brán v potaz při
bádáních na poli multitaskingu.
Přednosti vlastního výzkumu vědci tedy spatřují zejména
v představení měřítka rozdělení preference multitaskingu (použitelném pro
další bádání) či různé relevanci výzkumných ukazatelů pozornosti a frekvenci.
Limitem výzkumu je pak zejména výzkumný vzorek, který byl složen pouze z vysokoškolských studentů, jejich učební návyky totiž zcela jistě
neodpovídají celé populaci. Jako příklad způsobu nahlížení na multitasking však
studie nabízí mnoho možností, jak výzkum rozšiřovat a dále aplikovat.
Obecně vzato je však působení a vliv nových technologií v podobě
mobilního telefonu stále nepříliš probádanou oblastí, která nabízí řadu aspektů
dalšímu zkoumání, ať už na základě tohoto výzkumu, nebo jiného.
Zdroj:
Prabu D., Jung-Hyun K., Brickman J. S., Ran W., Curtis C. M:
Mobile phone distraction while studying. New media & society
[online]. 2015, 17(10): 1661-1679 [cit. 2015-12-13]. Dostupné z < http://nms.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/17/10/1661.full
>.
No comments:
Post a Comment