Metodologie
pro mapovaní Instagram hashtagů
Tim
Highfield a Tama Leaver publikovali na elektronickém časopisu First Monday
článek s návem „A Methodology for mapping Instagram hashtags“ –
„Metodologie pro mapování Instagram hashtagů“. First Monday je jedním
z prvních otevřeně přístupných, odborných časopisů na internetu, a to výhradně
věnován Internetu. Od svého vzniku v květnu 1996, bylo na First Monday
zveřejněno 1517 článků tykající se 234 problematik, které byly napsány 2089
různými autory.[1]
Tim Highfield pracuje jako postgraduální výzkumný pracovník v oblasti médií a
komunikace na Queensland University of Technology. Tama Leaver je docentka
internetových studií na Curtin University v Austrálii, rovněž autorkou Artificial culture: Identity, technology,
and bodies (Routledge, 2012) and co-editorka An education in
Facebook? Higher education and the world’s largest social network (spolu
s Mike Kent, Routledge, 2014).[2]
Autoři se
věnují tomu, že zatímco výzkum sociálních médií
poskytnul komulativní analýzu vybraných sociálních mediálních platforem a
obsahu, především Twitteru, novějším platformám a aplikacím nebyla věnována
taková pozornost. Tento článek se věnuje metodice pro studium Instagram
aktivity a v návaznosti na zavedené metody pro výzkum Twitteru začínající
nejprve zkoumání hashtagů, jako společnému na obou platformách. Přitom
nastínili metodologické výzvy pro studium Instagramu, zejména ve srovnání s
Twitter.[3]
Je
důležité začít tím, že si ujasníme to, co vlastně aplikace Instagram je a co
znamejí „hashtags“.
Instagram je
aplikace sloužící lidem především ke sdílení fotografií, a to v originálním
čtvercovém formátu, často se zajímavými uměleckými filtry. Jeho tvůrcem je Kevin
Systrom. Aplikace poprvé vyšla 6. října 2010 v Apple App Store, dnes je již
dostupná i pro Android a Windows Phone. Netrvalo dlouho a Instagram využívalo přes
milion lidí po celém světě a jejich počet stále narůstal. Pro lepší funkci
přidali vývojáři do aplikace takzvané hashtagy, které zlepšují orientaci v
množství příspěvků. Začátkem roku 2012 se začalo proslýchat, že Facebook má
zájem Instagram koupit. Nebyl by to první pokus o koupi Instagramu, nikdy však
ke konečnému obchodu nedošlo. V dubnu 2012 Mark Zuckerberg, zakladatel
Facebooku, oznámil veřejnosti, že koupil Instagram za jednu miliardu dolarů.[4]
Hashtag – sociální
sítě jsou jich plné a jen těžko by bez nich v současnosti fungovaly na
stejném principu jako dosud. Jedná se o slovo označené na začátku křížkem (#),
které je pak celosvětově považováno za jakési klíčové označení příspěvku, podle
kterého lze na sociální síti najít podobné příspěvky a filtrovat tak pouze
informace, které chceme vědět. Hashtagem se může stát jakékoliv slovo či slovní
spojení, záleží na každém uživateli, jaká slova chce mít u svého příspěvku jako
klíčová. Hashtagy neslouží jen pro zábavu a sdílení příspěvků mezi co nejvíce
lidí, je to i dobře použitelný nástroj pro komunikaci v různých situacích.
Hashtagy se v posledních několika letech rozšířily například při sdílení
informací ohledně různých světových katastrof. Jednou z nejaktuálnějších
lze uvést #PrayForParis, při teroristických událostech v Paříži. Hashtag v
dnešní době není jen obyčejné označení klíčového slova, ale mocný nástroj pro
komunikaci bez nadsázky s celým světem. Proto je tolik oblíbený u běžných
uživatelů, světových hvězd, ale i u firem které prostřednictvím sociálních sítí
usnadňují jejich propagaci – například kampaň CocaColy #PusuDostane.[5]
Zkoumání
Instagramu se vyskytuje v širším kontextu rozšířeného výzkumu v sociálních médií,
zakládající se na kvalitativních i kvantitativních výzkumech, které berou úvahu
celou řadu platforem sociálních sítí, včetně aplikací, webových stránek a
studovávání nepřeberného množství postupů a funkcí konceptů. Výzkumy v oblastech
sociálních médií bývají provedeny v rámci mnoha disciplínách a dále v prokazování
jejich používání pro různé účely a kontextů.
V září 2014,
Instagram má 200 milionů měsícčních uživatelů, 65 z nich se vyskytuje mimo
Spojené státy americké s více než 20 miliard sdílených fotek, v průměru 1,6
miliardy „likes“ každý den a v průměru 60 milionů zveřejněných fotek denně
(Instagram, 2014b). Stejně jako Twitter, Instagram nabízí výzkumníkům
příležitost studovat, jak uživatelé dokumentují prvky jejich každodenního života,
v tomto případě v převážně grafického kontextu, a jak jsou prezentovány online.
Twitter a
Instagram mají společný přístup k výzkumu, a to je sledování konkrétních
hashtagů nebo klíčových slov v průběhu času, používání Twitter Search a Stream APIs
(rozhraní pro programování aplikací). Instagram API poskytuje vyhledávací háček
určený výhradně na tagy, a to nabízí okamžitou srovnávací příležitost. Dotazování
Instagram API pro vybrané tagy pak poskytuje výsledky, jenž jsou podobné
Twitter projekty, i když s odlišnými metadaty, což vede k dalším metodologickým
otázkám.
Povaha
Instagramu vyvolává metodologické otázky bez jasných precedentů z výzkumu
Twitteru. Tweet je samostatný datový bod: jednou publikován, který může být
pouze odstraněn, ale ne upravován. Ostatní uživatelé mohou odpovědět, favorizovat,
nebo sdílet, ale z větší části tyto činnosti vytvoří nové datové body, nikoli změní
originál - odpověď nebo sdílet je nový tweet, nikoli prodloužení originálu. Obsah
Instagramu je více než dynamické datové body, než tweety, ačkoli opět platí, že
každá fotka nebo video je jeho vlastní datový bod. Nicméně, pokud uživatel
odpoví na fotku ponecháním komentáře, který se stane doplňkem originálního
datového bodu a stane se jeho součástí. To má dva hlavní důsledky pro
metodologie výzkumu: za prvé, výzva sledovat komentáře jako součást
uživatelských praktik a odpovědi na vybraná témata; za druhé, dopad komentáře
na dotazování Instagram API.
První
záležitost má řadu možných řešení: filtrování komentářů a studovat právě
původní zveřejněný příspěvěk na Instagramu, nebo výběrem určitého časového
období a pouze studiem komentářů v tomto úseku. Druhá záležitost se týká
toho, jak jsou výsledky vráceny z Instagram API. Dotazování pro konkrétní tagu
bude získávat informace o příspěvcích publikovaných s příslušným tagem v
titulku - to je obrázek nebo video, které uživatel explicitně určí pro svůj
příspěvek. Nicméně, stejné hledání se může rovněž vrátit k příspěvku, kde
se tag objeví v komentáři a ne v označení uživatele, který příspěvek
publikoval.
Tento šlánek
stanovil odůvodnění pro hashtags jako počáteční výchozí bod pro studium
aktivity na Instagramu přijetím zavedených metod z výzkumu Twitteru jako
prostředek umožňující dlouhodobé srovnávací studie, jakož i analýzu
single-platform. Pilotní studie testování těchto nových metod je v současné
době v plném proudu s výsledky tohoto projektu, které zdůrazňují další otázky k
řešení, výzvy k překonání a směřujících k dalšímu vysvětlování. Zatímco
tato analýza je stále v průzkumné fázi, to, co je z výzkumu v této oblasti
jasné: v studii Instagrami - a
sociálních médií obecně - je třeba se smířit s několika klíčovými, a ne
bezvýznamnými úvahami, které ovlivňují,
jak a proč lidé používají různé platformy, a jak nejlépe se to dá analyzovat.
Otázka zveřejňování a nezveřejňování - z etického hlediska ale také sdílení
osobních informací- je kritickým prvkem výzkumu sociálních médií. Je tu jasná
potřeba bohatších kvantitativních a kvalitativních metodách pro studium
sociálně-mediální činnosti, včetně nových metod pro vznikající platformy. [6]
Počet
uživatelů Instagramu stále roste a stává se čím dál tím více se rozvíjející a
oblíbenou aplikací, kde lidé sdílejí své každodenní zážitky a firmy tuto
aplikaci začínají používat ve prospěch svého marketingu. Jeho užívání lze čím
dál tím častěji pozorovat i u nás českém trhu. Uvidíme, jaké novinky nám
Instagram ještě přinese.
[1] Viz First Monday [online]. [cit.
2015-12-13]. Dostupné z: http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/about/editorialPolicies#focusAndScope
[2] Viz First Monday [online]. [cit.
2015-12-13]. Dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5563/4195
[3] A methodology for mapping Instagram
hashtags. First Monday [online]. 2015, (Volume 20, Number 1 - 5 January
2015) [cit. 2015-12-14]. Dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5563/4195
[4] Jak vznikl Instagram? Od nuly až k
Facebooku. Instagram.cz [online]. [cit. 2015-12-14]. Dostupné z: http://www.instagram.cz/jak-vznikl-instagram-od-nuly-az-k-facebooku/362
[5] Instagram a kouzelný hashtag. Instagram.cz
[online]. [cit. 2015-12-14]. Dostupné z: http://www.instagram.cz/instagram-a-kouzelny-hashtag/328
[6] A methodology for mapping
Instagram hashtags. First Monday [online]. 2015, (Volume 20, Number 1 -
5 January 2015) [cit. 2015-12-14]. Dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5563/4195
No comments:
Post a Comment