Tuesday, December 15, 2015

Metodologie pro mapovaní Instagram hashtagů

Metodologie pro mapovaní Instagram hashtagů
            Tim Highfield a Tama Leaver publikovali na elektronickém časopisu First Monday článek s návem „A Methodology for mapping Instagram hashtags“ – „Metodologie pro mapování Instagram hashtagů“. First Monday je jedním z prvních otevřeně přístupných, odborných časopisů na internetu, a to výhradně věnován Internetu. Od svého vzniku v květnu 1996, bylo na First Monday zveřejněno 1517 článků tykající se 234 problematik, které byly napsány 2089 různými autory.[1] Tim Highfield pracuje jako postgraduální výzkumný pracovník v oblasti médií a komunikace na Queensland University of Technology. Tama Leaver je docentka internetových studií na Curtin University v Austrálii, rovněž autorkou Artificial culture: Identity, technology, and bodies (Routledge, 2012) and co-editorka An education in Facebook? Higher education and the world’s largest social network (spolu s Mike Kent, Routledge, 2014).[2]
Autoři se věnují tomu, že zatímco výzkum sociálních médií poskytnul komulativní analýzu vybraných sociálních mediálních platforem a obsahu, především Twitteru, novějším platformám a aplikacím nebyla věnována taková pozornost. Tento článek se věnuje metodice pro studium Instagram aktivity a v návaznosti na zavedené metody pro výzkum Twitteru začínající nejprve zkoumání hashtagů, jako společnému na obou platformách. Přitom nastínili metodologické výzvy pro studium Instagramu, zejména ve srovnání s Twitter.[3]
            Je důležité začít tím, že si ujasníme to, co vlastně aplikace Instagram je a co znamejí „hashtags“.
Instagram je aplikace sloužící lidem především ke sdílení fotografií, a to v originálním čtvercovém formátu, často se zajímavými uměleckými filtry. Jeho tvůrcem je Kevin Systrom. Aplikace poprvé vyšla 6. října 2010 v Apple App Store, dnes je již dostupná i pro Android a Windows Phone. Netrvalo dlouho a Instagram využívalo přes milion lidí po celém světě a jejich počet stále narůstal. Pro lepší funkci přidali vývojáři do aplikace takzvané hashtagy, které zlepšují orientaci v množství příspěvků. Začátkem roku 2012 se začalo proslýchat, že Facebook má zájem Instagram koupit. Nebyl by to první pokus o koupi Instagramu, nikdy však ke konečnému obchodu nedošlo. V dubnu 2012 Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku, oznámil veřejnosti, že koupil Instagram za jednu miliardu dolarů.[4]
Hashtag – sociální sítě jsou jich plné a jen těžko by bez nich v současnosti fungovaly na stejném principu jako dosud. Jedná se o slovo označené na začátku křížkem (#), které je pak celosvětově považováno za jakési klíčové označení příspěvku, podle kterého lze na sociální síti najít podobné příspěvky a filtrovat tak pouze informace, které chceme vědět. Hashtagem se může stát jakékoliv slovo či slovní spojení, záleží na každém uživateli, jaká slova chce mít u svého příspěvku jako klíčová. Hashtagy neslouží jen pro zábavu a sdílení příspěvků mezi co nejvíce lidí, je to i dobře použitelný nástroj pro komunikaci v různých situacích. Hashtagy se v posledních několika letech rozšířily například při sdílení informací ohledně různých světových katastrof. Jednou z nejaktuálnějších lze uvést #PrayForParis, při teroristických událostech v Paříži. Hashtag v dnešní době není jen obyčejné označení klíčového slova, ale mocný nástroj pro komunikaci bez nadsázky s celým světem. Proto je tolik oblíbený u běžných uživatelů, světových hvězd, ale i u firem které prostřednictvím sociálních sítí usnadňují jejich propagaci – například kampaň CocaColy #PusuDostane.[5]
Zkoumání Instagramu se vyskytuje v širším kontextu rozšířeného výzkumu v sociálních médií, zakládající se na kvalitativních i kvantitativních výzkumech, které berou úvahu celou řadu platforem sociálních sítí, včetně aplikací, webových stránek a studovávání nepřeberného množství postupů a funkcí konceptů. Výzkumy v oblastech sociálních médií bývají provedeny v rámci mnoha disciplínách a dále v prokazování jejich používání pro různé účely a kontextů.
V září 2014, Instagram má 200 milionů měsícčních uživatelů, 65 z nich se vyskytuje mimo Spojené státy americké s více než 20 miliard sdílených fotek, v průměru 1,6 miliardy „likes“ každý den a v průměru 60 milionů zveřejněných fotek denně (Instagram, 2014b). Stejně jako Twitter, Instagram nabízí výzkumníkům příležitost studovat, jak uživatelé dokumentují prvky jejich každodenního života, v tomto případě v převážně grafického kontextu, a jak jsou prezentovány online.
Twitter a Instagram mají společný přístup k výzkumu, a to je sledování konkrétních hashtagů nebo klíčových slov v průběhu času, používání Twitter Search a Stream APIs (rozhraní pro programování aplikací). Instagram API poskytuje vyhledávací háček určený výhradně na tagy, a to nabízí okamžitou srovnávací příležitost. Dotazování Instagram API pro vybrané tagy pak poskytuje výsledky, jenž jsou podobné Twitter projekty, i když s odlišnými metadaty, což vede k dalším metodologickým otázkám.
Povaha Instagramu vyvolává metodologické otázky bez jasných precedentů z výzkumu Twitteru. Tweet je samostatný datový bod: jednou publikován, který může být pouze odstraněn, ale ne upravován. Ostatní uživatelé mohou odpovědět, favorizovat, nebo sdílet, ale z větší části tyto činnosti vytvoří nové datové body, nikoli změní originál - odpověď nebo sdílet je nový tweet, nikoli prodloužení originálu. Obsah Instagramu je více než dynamické datové body, než tweety, ačkoli opět platí, že každá fotka nebo video je jeho vlastní datový bod. Nicméně, pokud uživatel odpoví na fotku ponecháním komentáře, který se stane doplňkem originálního datového bodu a stane se jeho součástí. To má dva hlavní důsledky pro metodologie výzkumu: za prvé, výzva sledovat komentáře jako součást uživatelských praktik a odpovědi na vybraná témata; za druhé, dopad komentáře na dotazování Instagram API.
První záležitost má řadu možných řešení: filtrování komentářů a studovat právě původní zveřejněný příspěvěk na Instagramu, nebo výběrem určitého časového období a pouze studiem komentářů v tomto úseku. Druhá záležitost se týká toho, jak jsou výsledky vráceny z Instagram API. Dotazování pro konkrétní tagu bude získávat informace o příspěvcích publikovaných s příslušným tagem v titulku - to je obrázek nebo video, které uživatel explicitně určí pro svůj příspěvek. Nicméně, stejné hledání se může rovněž vrátit k příspěvku, kde se tag objeví v komentáři a ne v označení uživatele, který příspěvek publikoval.
Tento šlánek stanovil odůvodnění pro hashtags jako počáteční výchozí bod pro studium aktivity na Instagramu přijetím zavedených metod z výzkumu Twitteru jako prostředek umožňující dlouhodobé srovnávací studie, jakož i analýzu single-platform. Pilotní studie testování těchto nových metod je v současné době v plném proudu s výsledky tohoto projektu, které zdůrazňují další otázky k řešení, výzvy k překonání a směřujících k dalšímu vysvětlování. Zatímco tato analýza je stále v průzkumné fázi, to, co je z výzkumu v této oblasti jasné:  v studii Instagrami - a sociálních médií obecně - je třeba se smířit s několika klíčovými, a ne bezvýznamnými  úvahami, které ovlivňují, jak a proč lidé používají různé platformy, a jak nejlépe se to dá analyzovat. Otázka zveřejňování a nezveřejňování - z etického hlediska ale také sdílení osobních informací- je kritickým prvkem výzkumu sociálních médií. Je tu jasná potřeba bohatších kvantitativních a kvalitativních metodách pro studium sociálně-mediální činnosti, včetně nových metod pro vznikající platformy. [6]
Počet uživatelů Instagramu stále roste a stává se čím dál tím více se rozvíjející a oblíbenou aplikací, kde lidé sdílejí své každodenní zážitky a firmy tuto aplikaci začínají používat ve prospěch svého marketingu. Jeho užívání lze čím dál tím častěji pozorovat i u nás českém trhu. Uvidíme, jaké novinky nám Instagram ještě přinese.         






[1] Viz First Monday [online]. [cit. 2015-12-13]. Dostupné z: http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/about/editorialPolicies#focusAndScope

[2] Viz First Monday [online]. [cit. 2015-12-13]. Dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5563/4195

[3] A methodology for mapping Instagram hashtags. First Monday [online]. 2015, (Volume 20, Number 1 - 5 January 2015) [cit. 2015-12-14]. Dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5563/4195

[4] Jak vznikl Instagram? Od nuly až k Facebooku. Instagram.cz [online]. [cit. 2015-12-14]. Dostupné z: http://www.instagram.cz/jak-vznikl-instagram-od-nuly-az-k-facebooku/362

[5] Instagram a kouzelný hashtag. Instagram.cz [online]. [cit. 2015-12-14]. Dostupné z: http://www.instagram.cz/instagram-a-kouzelny-hashtag/328

[6] A methodology for mapping Instagram hashtags. First Monday [online]. 2015, (Volume 20, Number 1 - 5 January 2015) [cit. 2015-12-14]. Dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5563/4195

No comments:

Post a Comment