Wednesday, December 16, 2015

Změna vzorců užívání sdělovacích prostředků napříč kulturami: Výzva pro dlouhodobý výzkum JJB341 Nová média a společnost_Košťálová Soňa_úkol č.2


Změna vzorců užívání sdělovacích prostředků napříč kulturami: Výzva pro dlouhodobý výzkum

Changing Patterns of Media Use Across Cultures: A Challenge for Longitudinal Research
 

Článek je výsledkem práce více autorů. Byl uveřejněn na stránkách International Journal of Communication, Vol 9(2015), s 435-457 , ISSN: 1932-8036.

International Journal of Communication je on-line akademický žurnál, který dodržuje nejvyšší standardy peer review (proces hodnocení autorovy vědecké práce, výzkumu jinými lidmi, kteří jsou experti ve stejné oblasti). Cílem časopisu je zaznamenat nejnovější poznatky a podporovat další výzkum v oblasti komunikace. Badatelé z celého světa a ze všech příslušných vědních disciplín předkládají své kvalitní rukopisy, které popisují nejnovější inovace, state-of-the-art (nejmodernější technologie) výzkumů z mnoha oborů. 

Autoři:

UWE HASEBRINK studoval psychologii a německou filologii na univerzitě v Hamburku. Od roku 1986 působí v Hans Bredow Institute jako profesor “Empirical Communications Studies” University of Hamburg. Od roku 2009 je členem správní rady Research Center for Media a komunikace (RCMC), ředitelem Research Center for Media and Communication (RCMC), členem the "Journal of Children and Media". Těžištěm jeho výzkumů v oblasti využívání médií, mediálních obsahů a mediální politiky je individuální využití médií, konvergence médií z pohledu uživatele, efekty on-line médií a klasická média, formy účasti publika, především dětí, dospívající mládeže, zabezpečení zájmů uživatelů ve vztahu k médiím, evropská média a evropské publikum. Z jeho posledních projektů uvádím: Condition of Employment for Freelancers in Journalism in Northern Germany, World Hobbit Research Project, Public Service Media – Contributions to Society, Media Performance and Democracy.

KLAUS BRUHN JENSEN profesor University of Copenhagen, Dánsko. Oblastí jeho výzkumu jsou počítačová média, mediální komunikace, žánr zpráv a TV, výzkumné metody, teorie vědy a historie médií. Pro zajímavost teoretik K. B. Jensen studoval tvorbu programů v televizi, využití různých postupů k zachycení a udržení pozornosti diváka. Detailněji se zaměřil na multikanálové prostředí, v němž diváci televizi sledují, a stanovil tři typy toku: 1. tok kanálu (channel flow), 2. vlastní divácký tok (viewer flow), 3. supertok (super-flow). Nám je znám jako autor knihy Media Convergence, kde rozlišuje tři obecné typy médií: lidské tělo umožňující komunikaci v těle; technicky reprodukované prostředky masové komunikace a digitální technologie usnadňující interakci.

HILDE VAN DEN BULCK je profesorkou komunikačních studií a ředitelkou výzkumné skupiny Media, politika a kultura na Fakultě sociálních věd na Univerzitě v Antverpách v Belgii. Vystudovala komunikační studia na KU Leuven (B) a University of Leicester (UK) a získala doktorát na KU Leuven. Její akademické zájmy a odborné znalosti se zaměřují na mediální politiku a struktury se zaměřením na veřejnoprávní vysílání, na výzkum v oblasti mediální kultury a identity, naposledy se zaměřením na roli médií v kultuře celebrit. Publikování např. the  Public Service Broadcasting and National Identity, the Media, Culture and Society a Media World of Digital Convergence, The Case of the Flemish PSB Management Contract Renewal from an International Perspective, Convergence: 

SASCHA HÖLIG je vedoucí vědecký pracovník Hans Bredow Institute for Media Research University of Hamburg, Germany. Jeho hlavní výzkumné zájmy leží v oblasti využití sdělovacích prostředků v prostředí nových médií, informační repertoáry, empirické metody výzkumu a vědecké komunikace. V současné době je členem German Association for Communication (DGPuK), the European Communication Research and Education Association (ECREA). Je také členem COST Action IS0906 "Transforming Audiences, Transforming Societies" a Research Center for Media & Communication, která je společným výzkumným centrem univerzity v Hamburku a Hans-Bredow-Institut. Uvádím jeho aktuální projekty Mediennutzung von Menschen mit Behinderung, Media Performance and Democracy, Reuters Institute Digital News Sur

PIETER MAESEELE je profesorem na Fakultě politických a sociálních věd univerzity v Antverpách (Belgie), kde je členem výzkumné skupiny Media, Policy & Culture of the Department of Communication Studies. Je členem výzkumných skupin Society & Environment (UA) a Centre for Cinema and Media Studies (CIMS – Ugent). Je vícepředsedou IAMCR Environment, Science and Risk Communication Working Group, zakládající člen International Environmental Communication Association (IECA) a člen ECREA Science and Environment Section, belgické STS sítě, the Rhetoric Society of Europe (RSE). Jako mediální sociolog se specializuje na sociální a politické otázky týkající se vědy, techniky a životního prostředí v médiích, se zvláštním zaměřením na ideologické povahy diskurzů a procesů politizace a depolitizace. Podílí se na několika evropských výzkumných sítích, jeho práce byly publikovány v International Communication Gazette, Environmental Communication: A Journal of Nature and Culture, Science Communication. Výzkumný projekt Risk conflicts, Media and Democratic Debate, kniha On Media and Science in late modern societies: the GM case study ( Unpublished PhD thesis, Ghent University (Belgium).
 

Tento článek se týká průzkumu užívání, přivlastnění digitálních médií u evropského publika v roce 2013. Aby bylo možno sledovat změny v pravidlech užívání médií, článek porovnává technologické, průmyslové a kulturní faktory, které společně utvářejí pozorovatelné vzorce užívání médií. Difúze Internetu neprobíhá ve všech sledovaných zemích ve stejnou dobu, proto mohou být výsledky průzkumu interpretovány ve vztahu ke změnám v čase. Výzkumnou metodou byla kvantitativní obsahová analýza. Klíčová slova: Internet, šíření inovací, mediální publikum, mediální repertoáry, podélný výzkum.

Značné posuny v používání médií doprovází technické konvergence mediálních služeb a jejich odlišení od sebe navzájem. V této souvislosti si Hans-Bredow-Institut kladl konkrétní otázku „Jak uživatel nebo popřípadě různé podskupiny populace kombinují různé komunikační služby?“ Odpovědi dají dohromady jejich osobní mediální repertoáry. Cílem tohoto projektu je seznámit se s mediálním repertoárem v různých evropských zemích. V rámci této akce a na základě iniciativy K. B. Jensena skupina výzkumných týmů z deseti evropských zemí vytvořila společný on-line dotazník poptávky o užívání různých starých a nových médií.

Jedním z hlavních cílů studií sdělovacích prostředků v prostředí digitálních médiích bylo analyzovat množství a rozsah probíhajících změn a jejich důsledky pro jednotlivce, společnost i kulturu.

Tento projekt může poskytnout základ pro dlouhodobý výzkum v oblasti mediálních publik v Evropě i mimo ni. Využití "starých" a "nových" médiích, spojení komunikačních možností, které on-line uživatelé v roce 2013 měli k dispozici, vytvořilo individuální mediální repertoár (Hasebrink & Domeyer, 2012). Je otázkou, jak se tyto vzorce užívání sdělovacích prostředků mohou změnit během probíhajícího technického, společenského a kulturního vývoje.

Jaké jsou základní faktory změn, které by mohly utvářet vzorce užívání sdělovacích prostředků?
Jaké podélné změny ve využívání sdělovacích prostředků byly pozorovány v různých kulturních kontextech? To jsou základní otázky, na které má výzkum odpovědět.
Změny: penetrace internetu nenastanou přesně ve stejnou dobu ve všech zemích, některé země představují "průkopníky", zatímco jiné jsou "pozadu". Srovnání publika zemí v souvislosti se změnou v čase umožnilo identifikovat rozdíly mezi zeměmi. Článek uvádí podélné důkazy z Belgie, Dánska a Německa a poukazuje na aktuální změny na úrovni jednotlivých zemí. Na základě těchto zjištění, článek řeší klíčové výzvy pro budoucí podélné výzkumy sdělovacích prostředků napříč kulturami, je základem pro navazující průzkumy. Posuzování změn v mediálním prostředí je složité. Vzorce užíváni sdělovacích prostředků se stále mění v závislosti na změně přístupu ke sdělovacím prostředkům, na vývoji technologií, jejich použití, na probíhajících společenských a kulturních procesech.



Obrázek 1. Faktory změn v procesu společenského přivlastňování digitálních médií.
Jak je vidět na obrázku 1, měnící se vzorce užívání sdělovacích prostředků musí být zkoumány na pozadí probíhajících změn.
Nejdůležitější úlohu v procesu změn v přístupu k médiím mají úzce spojené technické inovace na straně jedné a tržní vývoj a strategie průmyslu na straně druhé. Společně „určují“, co je k dispozici pro potřeby sdělovacích prostředků. Zásadní je v tomto ohledu proces „digitalizace“ – přechod prostředků ze "starých" (svět analogový, tisk, rozhlas a televize) do konvergujícího světa "nových" (svět digitální, média na bázi Internetu). Potenciál digitalizace se objevil již v roce 1980 a stal se módním slovem v roce 1990, kdy začaly změny v médiích a ICT sektoru (Humphreys, 1996; McQuail a Siune, 1998). Od té doby, digitalizace zůstala dominantní otázkou v diskusích o médiích, informačních a komunikačních technologiích. Vývoj rozšíření a diverzifikace médií, informačních a komunikačních technologií, rostoucí konvergence, rostoucí připojení a interakce mezi různými médii označil Jenkins (2004) jako pokračující proces, jehož konec je v nedohlednu.
 
Technologické zaměření v digitálním mediálním prostředí má řadu omezení. Za prvé, koncept konvergence má tendenci přehánět zdánlivě stabilní a přísné propasti mezi před digitálními médii. To ignoruje komplexní soubor intermediálních a intertextových vztahů mezi tiskovými média, filmy a vysíláním po celé 20. století (viz např Herkman, 2012). Za druhé, společné představy o sbližování zahrnují zjednodušení složitých vztahů mezi technologickými změnami a potřebami sdělovacích prostředků v různých společenských a kulturních souvislostech (pro přehled viz Storsul & Stuedahl, 2007). Hodně výzkumů bylo založeno na diskurzu technologického determinismu – myšlence, že technologie a nové formy komunikace umožňují samy o sobě změnit lidi a společnost. Technologické změny způsobují změny ve vztazích nejen mezi distribucí a spotřebou konkrétních technologií, ale také mezi trhy, v průmyslu a implementaci technologií (Christensen & Maskell, 2003, Doyle, 2002; Jenkins, 2006).
 
V posledních desetiletích média, telekomunikace a výpočetní technika byly integrovány a konsolidovány prostřednictvím koncentrace a konglomerace (Doyle, 2002; Ludes, 2009). Tento proces byl podporovaný současným trendem deregulace, privatizace a liberalizace těmito odvětvími v neoliberálních společnostech (Murdock, 1990; Noam, 2009). Konvergence zahrnuje fúze v dříve oddělených sektorech výroby a distribuce (Van den Bulck a Donders, 2014). Konvergence umožňuje nové mediální služby pro diváky ( video-on-demand, placenou televizi, streamování, opožděné prohlížení). 
Změny společenských a kulturních zvyklostí souvisí se změnou sociálního a kulturního života mediálních uživatelů, pro které je důležitá přítomnost na sociálních síťových platformách a být stále ve spojení prostřednictvím digitálních médií.
Výsledek vývoje vzorců užívání sdělovacích prostředků není jen o tom, co technologie dělají s lidmi, ale také o tom, co lidé, skupiny a společnosti (chtějí) dělat s technologiemi (Giddens, 1984). Sociální aktéři prostřednictvím svých sociálních interakcí tvarují informační a komunikační technologie. Společenské změny mají vliv na změny v médiích svou podporou některým technologiím a jejich častějším využitím. Institucemi použité technologie a použitá média přispívají k socializaci nových „kohort“ uživatelů, spotřebitelů médií. To vede k novým sociálním postupům, které mohou být považovány za aktuální a vhodné. Do roku 2017 vzorce užívání sdělovacích prostředků budou muset být interpretovány na pozadí sociálních praktik a významů, které jsou jiné než v roce 2013. Nové průzkumy v roce 2017 by byly založeny na nových kohortách uživatelů médií, jejichž média, socializace se bude lišit od respondentů v průzkumu 2013. Proces difúze internetu stále probíhá a jeho rozdělení podle sociální polohy ( Dimaggio & Hargittai , 2001) by znamenalo, že složení nového vzorku by bylo zcela odlišné od prvního vzorku.
 
Využití médií je podmíněno technickými, ekonomickými a politickými strukturami mediálního systému v daném čase a v určitém kulturním prostředí. Každý podélný pohled na vzorce užívání sdělovacích prostředků musí odrážet tyto faktory a pozorovat změny v průběhu času i to, jak lidé používají média ve svém každodenním životě. 
V rámci tohoto článku autoři nemohli poskytnout ucelený přehled o národních a mezinárodních zjištěních, ale zaměřili se na tři ukazatele, které ilustrují jejich úvahy o dlouhodobých změnách:
·         Absolutní a relativní využití digitálních médií, zejména internetu: V mnoha debatách v posledních několika letech bylo považováno za samozřejmé, že množství použití internetu se bude i nadále zvyšovat v absolutních i v relativních číslech, v porovnání s celkovým použitím médií ( např. DiMaggio a Hargittai, 2001).
·         Vztah mezi digitálními médii a staršími médií v rámci mediálních repertoárů lidí: Problém je nakolik digitální média soutěží s jinými médii a tendence výměny starších médií (např. Gaskins & Jerit, 2012).
·         Diferenciace odlišných typů uživatelů: Velké úsilí bylo investováno do výzkumu na rozvíjející se vzorce užívání, které charakterizují velmi specifické a odlišné uživatelské skupiny, které tak mohly ohrozit sociálně integrační funkci zprostředkované komunikace (např. Tewksbury, 2005 ). 
Podélný pohled na průřezových Survey



Obrázek 2: Průřezové rozdíly mezi jednotlivými zeměmi z dlouhodobé perspektivy.

Vycházíme z následujícího empirického předpokladu: země se liší, pokud jde o bod v čase, kdy proces on-line komunikace začal. Obrázek 2 ilustruje obecný argument: Křivky znázorňují schematicky zavedení internetu ve třech zemích. Zúčastněné země byly seskupeny, pokud jde o procento obyvatel, kteří měli přístup k internetu v roce 2012 (viz tabulka 1).
Tabulka 1. Klasifikace zúčastněných zemí podle procenta populace s přístupem k internetu v roce 2012.
Country group I: High Internet
Country group II: Medium Internet
Country group III: Low Internet
Denmark
90%
Croatia
71%
Italy
58%
Germany
83%
Israel
70%
Portugal
55%
Belgium
81%
Poland
65%
 
 
 
 
Hungary
65%
 
 
Autoři vybrali dva empirické ukazatele potřeby sdělovacích prostředků: absolutní a relativní doba trvání on-line užití médií (definovaný jako čas strávený u všech on-line činností včetně televize a rozhlasu prostřednictvím internetu) a celkové užití médií ( čas strávený se všemi původními a on-line mediálními aktivitami).
Počet obyvatel studie pro všechny země byla část populace s přístupem k internetu. Výsledky z Dánska představují více než 90% z celého dánského obyvatelstva, z Portugalska asi polovina populace a lze předpokládat, že tato část portugalského populace je mladší a má silnější zájem o on-line komunikace, než je průměr populace. 
Tabulka 2. Absolutní a relativní doba trvání užití médií v každé zemi Group.
 
Group I
Group II
Group III
Overall duration of media use (minutes per day)
488
556
462
 
Duration of online media use (minutes per day)
202
297
463
 
Relative duration of online use (% of total media use)
42
54
56
 
Další analýza věku respondentů podporuje tento argument: Průměrný věk respondentů v Belgii, Dánsku a Německu je 44 let – jsou podstatně starší než ve dvou ostatních skupinách s průměrným věkem 37 let. To znamená, že pozorované rozdíly v době použití médií mezi zeměmi způsobilo složení populace. Vzhledem k roli věku v procesu osvojit si on-line média obrázek 3 nabízí podrobnější závěry. Linie v černém představují skupiny I, světle šedá skupinu II a tmavě šedá skupinu III. Zkoumány byly všechny věkové skupiny, nemůže být tedy vysvětlen rozdíl související s věkem mezi vzorky. Místo toho tam jsou dvě možná vysvětlení: (1) internetové populace v zemích, které jsou "zaostávající" mohou mít zvýšený zájem o on-line komunikace nebo (2) nadšení a zvědavost populace mizí a relativní on-line použití médií klesá.

Obrázek 3. Použití online médií - procenta z celkové potřeby sdělovacích prostředků
 
Jako druhý empirický přístup k podélné analýze srovnávacích údajů autoři přezkoumali korelace mezi jednotlivými médii. Základní otázkou je, do jaké míry mohou být různá média ve shodě (pozitivní korelace) nebo konkurenční (negativní korelace). Byla provedena Korelační analýza pro každou dvojici 24 typů médií. Bylo zjištěno, že téměř žádné významné negativní korelace mezi některými z těchto dvojic médií nejsou. To naznačuje pravidlo potřeby sdělovacích prostředků "čím více, tím více": Některé skupiny budou používat všechna média intenzivněji než ostatní. Toto zjištění představuje empirický argument proti jakémukoli tvrzení, že použití jednoho média probíhá na úkor jiného média.
 
V článku byly vysloveny dvě hypotézy, pokud jde o dlouhodobé změny ve využívání on-line médií.
Za prvé, není možné pozorovat kontinuální relativní nárůst použití on-line médií, naopak, je tendence, že čas použití médií ve "vyspělých" zemích je kratší než v jiných zemích. Za druhé, zdlouhavý proces společenského přivlastňování online sdělovacích prostředků je spojen s více diferencovanými vzory pro on-line aktivity. I když současný přístup k dlouhodobým změnám v používání médií poskytuje určitý důkaz pro předvídání budoucího vývoje, nemůže nahradit opakované průzkumy. Mediální společnosti, reklamní agentury, vlády a další zainteresované strany opakují rozsáhlé průzkumy, aby získaly empirické důkazy o probíhajících změnách v pravidlech užívání sdělovacích prostředků. Přesto je srovnávacích studií nedostatek.
Tato srovnávací studie využití médií v Evropě si vzala příklad z výzkumu původně provedeného v Dánsku, pro nějž byly údaje shromážděny v roce 2008 (Jensen a Helles, 2011). Dánská studie rovněž vyzvala k "trvale empirickému výzkumu" o rychle se měnícím mediálním prostředí s cílem určit a interpretovat toky komunikace mezi a napříč různými médii.
V případě Dánska reporting zahrnuje technologické, demografické, ekonomické, průmyslové aspekty používání médií a změny médií. Ve Flandrech od roku 2009 každý rok nezávislá instituce iMinds sbírá data  o vlastnictví a používání digitálních mediálních technologií médií pro monitoring nazvaný "Digimeter" ( http://digimeter.be).
Německo má několik dlouhodobých studií o aktuálních trendech v oblasti sdělovacích prostředků, zejména ARD / ZDF on-line průzkumy (od roku 1997; see van Eimeren & Frees, 2014). Je to výroční zpráva o sledovanosti, pro TV, rádio a tištěná média, stejně jako slavná dlouhodobá studie "Massenkommunikation", kterou tvoří veřejné subjekty televizního vysílání v Německu( od roku 1964; viz Reitze & Ridder , 2011 ).
ARD / ZDF v on-line průzkumu měří délku on-line použití sdělovacích prostředků mezi Němci, kteří ve skutečnosti využívají internet (van Eimeren & osvobodí, 2014). Obrázek 4 ukazuje, že tento ukazatel byl poměrně stabilní mezi lety 2009 a 2012. V roce 2013 studie zaznamenala výrazný nárůst o více než 30 minut nad úroveň roku 2012; v roce 2014 se tato vysoká úroveň opakuje. Výrazný nárůst od roku 2012 do roku 2013 je možno vysvětlit z části tím, že uživatelé on-line médií, začali používat mobilní zařízení pro přístup             na internet. Šedá křivka na obrázku 4 ukazuje prudký nárůst. Můžeme říci, že změny v dostupnosti technických zařízení (mobilní média, chytré telefony a tablety) způsobí změny ve vzorcích užívání médií.

Obrázek 4. Online mediální využití v Německu 2009-2014
 
Pokud jde o druhý ukazatel změny vzorců sdělovacích prostředků-vztah mezi různými medii- ve Flandrech došlo k poklesu použití TV ze 71% v roce 2012 na 56% v roce 2013. Do roku 2013 více než polovina respondentů na počítači, tabletu nebo chytrém telefonu sledovala televizi. Takže zatímco tradiční one-to-many komunikace zůstává důležitá, zařízení, jehož prostřednictvím tato komunikace probíhá se může měnit Navíc, webové stránky se staly zdrojem zpráv v roce 2013. Také v roce 2013 převážná většina respondentů využila over-the-top komunikace jako je např. Skype nebo streamování hudby, filmů nebo seriálů. Nicméně, e-mail, hledání informací a využívání sociálních sítí zůstaly nejčastější online aktivity.
Německé údaje o průměrné délce použití televizí, rádia a využití internetu ve skutečnosti neukazují žádné nahrazení starších médií on-line médii( viz obrázek 5). Od roku 2006 do roku 2014 čas strávený před televizní obrazovkou, stejně jako poslech rádia, zůstaly na stabilní a vysoké úrovni, i když čas strávený na on-line médiích se výrazně zvýšil( z části kvůli rostoucímu počtu on-line uživatelů médií).

Obrázek 5. Délka užívání audiovizuálních médií v Německu( v minutách za den).
Stabilita těchto agregovaných zjištění je překvapující.
Jak již bylo uvedeno ( viz tabulka 3): "čím více, tím více". Čím více lidí používá internet, tím méně se bude dívat na televizi a číst noviny. Nicméně, podrobnější analýzy specifických skupin uživatelů ukazují, že tento výklad neobstojí. Jinými slovy, čím více mladých lidí používá internet, tím více se čtou noviny. Starší respondenti sledují hodně televizi, a je méně pravděpodobné, že používají internet více, než mladší respondenti. 
S důrazem na sociální a kulturní kontext sdělovacích prostředků komplexní národní studie 2014 Studie (Jensen & Helles, 2014) identifikovala tři hlavní typy uživatelů médií u dánského obyvatelstv,a prostřednictvím latentní třídní analýzy( Agresti, 2002): tradicionalisty, mainstreamers a pluralisty. Tradicionalisté (45% populace) se zaměřují na média jako televize, rádio a noviny, mainstreamers (47% populace) provádějí konkrétnější výběr a kombinaci obou - "nová" a "staré" média, včetně on-line novin. Pluralisté (8% populace) se zabývají on-line komunikací, jako je streaming televize a streamování hudby. Zastoupení starších respondentů je mezi tradicionalisty a nadměrné zastoupení mladších respondentů mezi mainstreamers.  
V konvergujícím mediálním prostředí je dle mého názoru důležité výzkumy zaměřit na rozvoj jednotlivých médií a jejich sociální použití. Výzkumy, jako tento článek, mohou být dobrou výpovědí o publiku v určité době, o užívání sdělovacích prostředků v jednotlivých zemích. Šíření technických inovací probíhá ve všech zemích různě, kulturní tradice a sociální kontexty jsou také velmi rozdílné. Tyto výzkumy umožní v budoucnosti porovnávat vývoj vzorců užívání sdělovacích prostředků a tím dají základ pro budoucí průběžné studie používání médií. Bude jistě zajímavé za několik let porovnat integraci nových komunikačních prostředků do každodenního života nás, uživatelů médií. 
Při pohledu do budoucna autoři navrhují, aby cross-kulturní a podélné studie publik šli ruku v ruce: Mezinárodní srovnání usnadní a kvalifikuje interpretaci podélných dat v rámci specifických kulturních souvislostí. Snad se to podaří.
 
Zdroje:
http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/3452/1303

No comments:

Post a Comment