Wednesday, December 16, 2015

Jak pohlaví, věk a osobnost ovlivňují motivaci k blogování?

Blogování se v posledních letech stalo ve světě internetu doslova hitem. Není proto divu, že se k němu se zájmem obrací celá řada výzkumů. Kdo jsou ti, co za blogy stojí? Kdo jsou ti, kteří je čtou? A proč ta obrovská popularita? A čemu jinému by se věnovala studie tří psychologů s názvem We’ve got something for everyone: How individual differences predict different blogging motivations, než snaze prozkoumat motivace lidí k tvorbě a psaní blogů. Studie měla dva hlavní cíle. V první řadě vytvořit unikátní dotazník, díky kterému by se motivace k psaní blogu odhalila. Neméně důležité bylo také otestovat hypotézy, zda a jakým způsobem tuto motivaci ovlivňuje pohlaví, věk a osobnost blogera. 

O autorech
Jak již bylo zmíněno, všichni tři autoři studie jsou psychologové a působí na University of Wolverhampton. Zabývají se kyberpsychologií a jsou členy Cyberpsychology Research Group (CRUW)‌. Chris Fullwood se zabývá studiem typů osobností v kyberprostoru. Wendy Nicholls se ve svých výzkumech zaměřuje na vliv sociálního života na fyzické i duševní zdraví. Rumbidzai Makichi je držitelem titulu BSc v psychologickém poradenství a MSc v psychologii zdraví.

Teoretický základ
Blog můžeme jednoduše definovat jako často aktualizovanou webovou stránku se sérií archivovaných příspěvků, typicky v opačném chronologickém pořadí. Primárně jsou textové, ale mohou se na nich objevovat obrázky, fotografie či další multimediální obsah. Mohou být také tvořeny čistě videi, pak se jedná o tzv. vlogy. Řada blogů má interaktivní část, která dává čtenářům možnost zanechat k příspěvku komentář. Proč blogy získaly na tak velké popularitě? Shrnout to můžeme do 3 zásadních bodů:
  1. Blogeři mohou volně prezentovat vlastní obsah. 
  2. Blogy jsou dostupné – mohou být vytvořeny a aktualizovány jednoduše, bez speciálních technologických dovedností.
  3. Blogy jsou sociální povahy – tvoří komunity blogerů i komunity fanoušků jednotlivých blogů.

Blogy se typicky rozdělují do 3 kategorií: osobní deníky (těch je v současné době většina, zhruba 70%), filtry (tvořené zejména odkazy na externí weby či zprávy), a vědomostní blogy (knowledge blogs, zkráceně k-logs). Účel, kterému blog slouží, je přímo ovlivněn blogerovou motivací k jeho vedení (např. v případě reklamního účelu to může být záliba v některých značkách či zisk finanční odměny). I v případě stejného tématu o něm mohou blogeři hovořit z různých důvodů – např. jeden bloger může psát o události za účelem informovat publikum, zatímco druhý může skrze ní vyjadřovat svůj vlastní názor na svět či společnost.

Předchozí výzkumy již formulovaly některé motivace k blogování, např. americká antropoložka Bonnie Nardi uvedla tyto: dokumentovat životní zkušenosti, poskytovat komentáře a názory, vyjadřovat hluboké emoce, vytvářet nápady skrz psaní a vytvářet a moderovat diskuze. Blogeři mohou mít těchto motivací hned několik současně.

Motivace k blogování a osobnost
Hlavní výzkumnou otázkou bylo, odkud se bere motivace vést si blog? A proč některým stačí psát si blog sám pro sebe a nepotřebují žádné komentáře, zatímco jiní jsou na zpětné vazbě závislí a je pro ně motivací v psaní pokračovat? Odpověď můžeme nalézt, pokud zvážíme, jakou roli hraje v této motivaci samotná osobnost blogera. Výzkumníci pro účely studie využili tzv. pětifaktorový model osobnosti („Big Five“), který značí pět rozměrů osobnosti: otevřenost (vůči společnosti), svědomitost, extraverze, přívětivost a neuroticismus (někdy taky označován jako emoční stabilita). Rozhodli se prozkoumat, jak tyto jednotlivé faktory osobnosti spolu s věkem a pohlavím mohou ovlivnit motivaci k blogování.

Účastníci výzkumu a metoda
Výzkumu se zúčastnilo 160 blogerů (108 žen a 52 mužů). Průměrný věk účastníků byl 25 let, v rozmezí 16 – 67 let. Do výzkumu byli zahrnuti pouze blogeři, kteří za posledních 6 měsíců napsali alespoň 1 příspěvek. Pro účely studie výzkumníci vytvořili unikátní dotazník motivace k blogování (Blogging Motivations Questionnaire – BMQ). Základem pro dotazník byla analýza předchozích studií a literatury k tématu a analýza stránek „O mně“ na populárních blozích (na stránkách blog.co.uk). Blogeři zde často uváděli své důvody, proč blog píší. Ty byly přeformulovány a zobecněny tak, aby se daly použít v dotazníku. Např. „tento blog píši kvůli problémům, kvůli kterým jsem v noci vzhůru, a díky němu se s nimi vypořádám“ bylo přeformulováno na „používám blog k pojmenování mých životních problémů“. Blogeři byli oslovováni na relevantních fórech a emailem od  Association of Internet Researchers. Celý průzkum probíhal online, reklama i email obsahovaly odkaz, po jehož prokliknutí se zobrazily informace o průzkumu. Pokud se ho chtěl bloger zúčastnit, proklik na tlačítko ho na něj přesměroval. BMQ měl dvě části. V první účastníci vyplnili pohlaví, věk a informace o svých blogovacích akgtivitách (např. jak často blogují). Druhá část obsahovala 58 položek, týkajících se motivací k blogování, kterou účastníci vyplňovali pomocí stupnice 1-5 (1 – zcela souhlasím, 5 – vůbec nesouhlasím). Účastníci také vyplnili IPIP (International Personality Item Pool), který je spolehlivým měřítkem pětifaktorového modelu osobnosti.

Výsledky průzkumu a diskuze
Průzkum ukázal, že účastníci trávili v průměru 7,9 hodiny týdně čtením či psaním blogu a vlastní blog měli v průměru 3,2 roku. Většina blogerů ze vzorku se k blogování stavila velmi interaktivně: 96% četlo jiné blogy, 80% umožňovalo vkládání komentářů na své blogy a 78% psalo komentáře ostatním. Účastníci výzkumu neměli problém s odhalením identity na blogu: 33% uvedlo své celé jméno, 33% křestní jméno, 67% mělo na blogu svou fotku.

Výsledky z 58 otázek, týkajících se motivace k blogování, byly podrobeny faktorové analýze. Z té vzešlo 6 hlavních faktorů – motivací k psaní blogu: emocionální výtvor, kreativní výtvor, tvorba sociální vazeb, reklama, osobní odhalení a selektivní odhalení. „Osobní odhalení“ je motivací přiblížit blogerovy niterní pocity a myšlenky. V tomto případě může být psaní blogu také částečně osobní terapií. „Emocionální výtvor“ popisuje míru, do jaké jsou blogeři  motivováni vyjadřovat své názory a ventilovat frustrace. „Selektivní odhalení“ zahrnuje používání blogu pro čistě pozitivní příspěvky. „Kreativní výtvor“ popisuje blogery, kteří jsou motivování potřebou vyjádřit svou individualitu a kreativitu. Ti, kteří jsou motivováni „tvorbou sociálních vazeb“, používají blog ke kontaktu s dalšími lidmi. Poslední „reklama“ zahrnuje blogery, kteří používají blog k promování událostí, produktů a služeb. Zejména tato motivace je poměrně nová a v předchozích studiích jí byl věnován velmi malý prostor.  Jak výzkumníci očekávali, některé faktory mezi sebou úzce souvisely. 

K otestování hypotézy, že motivace k blogování je spojena s osobností, pohlavím a věkem, provedli několik sérií regresní analýzy. Co se týče vlivu pohlaví, muži měli spíše motivaci psát blog k promování událostí, produktů či služeb. Také měli tendence k většímu emocionálnímu vyjadřování. To může potvrzovat předchozí zjištění, že muži jsou si více jisti ve vyjadřování vlastních názorů na blogu. Je také možné, že muži v rámci blogosféry komunikují uvolněnějším stylem, než jak je obvyklé v offline světě, kde jsou v rámci genderové role považování za méně emoční než ženy. Možná ze stejného důvodu ženy tíhly spíše k selektivnímu odhalení. V online světě mohou odhalit část sebe, kterou by v offline světě nemohly.

S ohledem na osobnost, otevření blogeři dle očekávání užívali své blogy jako kreativní výtvor, např. pro kreativní psaní či sdílení svých uměleckých děl. To potvrdilo, co je obecně známo o otevřených osobnostech – jsou kreativní, mají velkou představivost a intelekt. Stejně tak se u motivace k blogování potvrdilo očekáváné spojení přívětivosti a selektivního odhalení. Tito blogeři raději používali pozitivní výrazy a vyhýbali se negativním tématům. Jejich prezentace v přívětivém duchu může souviset s touhou být oblíbený ostatními. Neočekávaným zjištěním bylo, že blogeři typu svědomití byli motivováni tvorbou sociálních vazeb. Výzkumníci předpokládali, že v jejich případě bude mnohem větší roli hrát osobní a soukromá rovina. Může to svědčit o tom, že blogy pomáhají jednotlivcům udržovat existující přátelství. Jejich prostřednictvím mohou ke svým přátelům komunikovat s větší péči a soustředěním, než například skrze sociální sítě, které svádí k povrchní komunikaci.

Závěrem
Studie poskytla hlubší pohled na důvody, proč lidé tvoří a udržují své blogy. Závěry z této studie podporují tvrzení, že jednotlivci stále aktivně hledají možnosti, jak v kyberprostoru uspokojit své potřeby. Asynchronní povaha blogu ve spojení s anonymitou může některé blogery donutit ukázat své pravé já či ho idealizovat. Různé typy jedinců mohou uspokojit velmi osobní a individuální potřeby skrze tu samou online aplikaci.

Situace v ČR
V České republice je blogování také velmi oblíbeným trendem. Od roku 2014 má i svou soutěž s názvem Blogerka roku, kde čtenáři v několika kategoriích hlasují o tu nejlepší. Studií zaměřených na blogování však u nás vyšlo minimum. Nezkoumá se ani rostoucí obliba blogu jako marketingového nástroje firem, kterým blogeři promují produkt či službu za určitou odměnu. V zahraničí však na téma komerčního spojení blogerů a firem vyšlo studií hned několik. Blogování tak u českých výzkumníků stále zůstává na okraji zájmu.

Zdroje:
[1] FULLWOOD, Ch., NICHOLLS, L., MACHIKI, R.: We’ve got something for everyone: How individual differences predict different blogging motivations. New Media & Society [online]. SAGE Publications, October, 2015. ISSN: 1461-4448 [cit. 2015-12-15]. Dostupné z: http://nms.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/17/9.toc

1 comment: